Életpálya-támogatás az iskolában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | A KOM-PASSZ program ismertetése „KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program GEBAUER FERENC MFPI, március 7.
Advertisements

SZÜLŐK SZEREPE A TUDATOS PÁLYAORIENTÁCIÓBAN
Mit mond a pályatanácsadás a családnak/ról?”
NAT kiegészítő területeinek oktatása – az Új NAT kihívásai az új területeken Nemzeti Közszolgálati és Tankönyv Kiadó Zrt. Szentkirályi-Szász Krisztina.
Az iskolai szociálismunka
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
KOMPLEX TANÁCSADÓI RENDSZER
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
„SZAKMÁVAL AZ ÉLHATŐBB JÖVŐÉRT”
Életpálya-építés fiatalkorban
D szekció, Mobilitás: a mozgás és változás TéT-je a felsőoktatásban
TÁMOP 3.1.4/08/ Társadalmi Megújulási Operatív Program
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
TÁMOP /08.2 Kompetenciafejlesztés innovatív intézményekben.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
NYITÓRENDEZVÉNY TÁMOP A „Lépéshátrány nélkül”- hasznosítható végzettség megszerzésének támogatása.
A gyakorlatvezető mentor
Bevezetés a pályatanácsadási rendszerek összehasonlító elemzésébe
A Lifelong Guidance (LLG) európai és hazai rendszerének kialakítása Kihívások és törekvések egy kutatás operacionalizálása fényében Borbély Tibor Bors,
Borbély-Pecze Tibor Bors Budapest, június 4.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Patrónus program és ezzel együtt az IPR bevezetése 2007/ 2008-as tanévtől a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók esélyenlőségének biztosítása céljából.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
A kistérségi szereplők funkciója a pályaorientációban

 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása TÁMOP /2-2F A projekt az Európai Unió támogatásával,
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
„KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program
A szaktanácsadó segítő szerepe
Életút-támogató pályaorientáció
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Dr. Illésné Dr. Kovács Mária Borbás Emese
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Pályaválasztást segítő, pályaorientációs program a gyermekotthonokban és lakásotthonokban nevelkedő gyermekek számára.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap „Tiéd a pálya” avagy amit a pályaorinentációról, pályaválasztásról.
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Az Új Széchenyi Terv - keretében kiírt TÁMOP -_3.3.10/A-12 kódszámú, A hátrányos helyzetű tanulók iskolai sikerességének elősegítése a Lévay József református.
A TÁMOP / projekt jelene és jövője.
A Nemzeti Pályainformációs Portál Juhász Ágnes. Juhász Ágnes Az életpálya-tanácsadás kikötője ahonnan eljuthatunk minden információhoz.
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
„ÚT A JÖVŐBE” Pályaválasztást segítő, pályaorientációs program a gyermekotthonokban és lakásotthonokban nevelkedő gyermekek számára.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
ÁRPÁD SZAKKÉPZŐ ISKOLA ÉS KOLLÉGIUM, SZÉKESFEHÉRVÁR Tóth Ágnes MÉCS vezető.
TÁMOP „A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése” Előadó: Petromán Anikó.
A pályaorientációs konzultáció. A pályaorientáció fogalma: A pályaorientáció egy olyan folyamat, amely az igénybevevő egyéni igényeinek figyelembevételével.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors, programvezető RFKB-NPT kapcsolattartás Az életpálya tanácsadás.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Rettegi Attila február 14.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – nemzeti életpálya-tanácsadó rendszer kialakítása Borbély-Pecze Tibor Bors, PhD programvezető.
Pályatanácsadói-kompetenciaprofil
Szent László Középiskola Szekszárd
Nemzeti Pályaorientációs Tanács célok, feladatok
MNGSZ Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetség
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Előadás másolata:

Életpálya-támogatás az iskolában A kapunyitási pánik megelőzhető! Új Nemzedék Plusz Bázisiskolai Program

Pályadöntések egy életen át? A munkaerőpiac változékonysága az LLL fogalmával együtt életre hívta a lifelong guidance fogalmát. A „pályaválasztás” exponált pillanata a múlté; nem látjuk a Nagybetűs Élet kezdőpontját A sikeres „élethosszig tartó pályaorientációhoz” önismeretre, pályaismeretre és információra van szükség Ezek híján a huszonévesek körében felütötte fejét a „kapunyitási pánik” (quarterlife crisis) A „pályatanácsadás” megerősítette pozícióit, a pszichológia önálló területévé érett Új Nemzedék Plusz Bázisiskolai Program

Mi történik ma az iskolában? A LLG terén tudatosan és szervezetten… Önismereti tapasztalatszerzés csak a tantárgyi sikerességről Pályaismeret esetlegesen, csak a tantárgyakhoz kötődő pályákról és azoknak is csak a szellemi tartalmáról Információ legfeljebb a felsőoktatási továbbtanulást érintő kérdésekről Új Nemzedék Plusz Bázisiskolai Program

Mit kell tennünk? Kihasználni az iskolában mint szervezetben rejlő sajátos lehetőségeket: A kortárscsoportot mint az önismereti tapasztalatszerzés optimális terepét A hosszú távon tervezhető folyamatokat A társadalmi környezet erőforrásait Ezekre építve létrehozni az életpálya-támogató iskolát, a sajátos életpálya-támogató pedagógus kompetenciára építve Új Nemzedék Plusz Bázisiskolai Program

Az életpálya-támogató pedagógus nem tanácsadó! Nem a tanácsadói munkakör iskolai implementációjáról van szó, hanem egy életpálya-támogatói pedagógus attitűdről és viselkedés-repertoárról. Az életpálya-támogató tanár kompetenciái Csoportvezetői kompetencia Projektpedagógiai felkészültség Alapvető pályalélektani ismeretek A képzési és munkaerő-piaci informálódás képessége (információforrások és alapvető rendszerjellemzők ismerete) Új Nemzedék Plusz Bázisiskolai Program

Kipróbáltuk! Fiatalok életpálya-építését támogató középiskolai program a TÁMOP 3.3.12 átfogó ifjúságfejlesztési projekten belül, 40 középiskolában, több mint 200 pedagógussal, csaknem 4000 diákkal Kompetenciafejlesztés 3 programelemben: életpálya-építés vállalkozói kompetencia fejlesztése kompetenciafejlesztés a művészet eszközeivel Új Nemzedék Plusz Bázisiskolai Program

Hogyan? Egy komplex, az implementációt is támogató projekttel, amelynek része: Felkészítő továbbképzés Taneszközök (http://bip.ujnemzedek.hu) Mentorálás A hálózati működés katalizálása Intézményi támogatás (szervezetfejlesztés) Mérés-értékelés Új Nemzedék Plusz Bázisiskolai Program

Az Életpálya-építés eltérő feltételrendszere Más a gimnáziumba járók és a szakközépiskolások jövőképe Gimnáziumokban: távoli jövőkép Szakközépiskolákban: közeli célok, lehatárolt területek (technikus) Az intézményeknek eltérő célja, gyakorlata, rituáléja van (önismeret, pályaorientáció, pályaválasztás, önmegvalósítás) A gyakorlati élethez közeliség eltérő foka Projektek Szakmai gyakorlatok Új Nemzedék Plusz Bázisiskolai Program

Az életpálya-építés beépülése az iskolai életbe Osztályfőnöki tevékenység - 9. évfolyam: önismeret, tanulásmódszertan, csapatépítés 10. évfolyam: pályaorientáció 11. évfolyam: pályaválasztás, tájékozódás 12. évfolyam: továbbtanulás, életpálya-építés (motivációs levél, önéletrajz) Szaktanári munka: szakmai ismeretek Iskolai programok: témanap, projektnap(ok) Szülők tájékoztatása, bevonása Új Nemzedék Plusz Bázisiskolai Program

Az ÉP az iskolai élet része – A fenntarthatóság garanciája!!! Az iskola Pedagógiai Programjának része (lehet) Az osztályfőnöki munkaközösség munkatervébe évfolyamonként beépül Az SZMK bevonása Az iskolai életet átfogó elemek állandóvá válnak: Projektnapok, témanapok Kiállítások Táborok, kirándulások Rendezvények: szakmák napja Új Nemzedék Plusz Bázisiskolai Program

Motiváltság Tanárok Diákok Professzionális segítség a tanulók megismeréséhez és életpálya- támogatásához Online, offline interaktív szakmódszertan Szakmai kommunikáció erősítése A nevelő oktatás hatékonyságának növekedése Önmegújulás (saját életpálya átértékelése) Osztályfőnök, támogató, mentor- tanár szerep Sikerélmény Diákok A továbbtanulást, a munkába állást, a szabadidős tevékenységeket segítő reális önismeret Életszerű, gyakorlatorientált pályaorientálás, pályaválasztás- támogatás Egészséges jövőkép Hasznos, naprakész ismeretek a munka világáról Generációs konfliktusok csökkentése Net-generáció kompetenciái Önreflexió, önmenedzsment képességének a kialakítása Új Nemzedék Plusz Bázisiskolai Program

Az ÉP sikeres implementációját segíti Hálózatosodás (IKT ismeretek) Iskolai közösségi szolgálat Saját jó gyakorlatok: Sikeres integrációk (IPR) Felzárkóztatás, tehetséggondozás (Arany János Program) Motivált tanárok (életkortól független) Korábbi fejlesztések (Világbank program, nemzetközi projektek, Leonardo program, Szakiskolai Fejlesztési Program) Új Nemzedék Plusz Bázisiskolai Program

Az ÉP erősségei Erősíti a társadalmi integrációt Támogatja a sikeres tanulási és szakmai életutat Egyensúlyt teremt az egyéni szükségletek és a társadalmi elvárások közötti Biztosítja az egyéni boldoguláshoz vezető utat Támogat, megerősít, hitelesen visszajelez Segíti az önismeret és önreflexió képességének fejlődését Jövőorientált Új Nemzedék Plusz Bázisiskolai Program

Bővebben a témáról: A Bázisiskolai Program saját háttértanulmányai http://bip.ujnemzedek.hu/tudasbazis/hattertanulmanyaink/ Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors – Gyöngyösi Katalin – Juhász Ágnes: Az életút- támogató pályaorientáció a köznevelésben 1-2. Új Pedagógiai Szemle 2013/5. és 6. szám Az élethosszig tartó pályaorientációs szakpolitika fejlesztése: Európai Kézikönyv. Nemzeti Munkaügyi Hivatal, Budapest, 2013. Nemzeti Pályaorientációs Portál - http://eletpalya.munka.hu/ Új Nemzedék Plusz Bázisiskolai Program

Dr Földes Petra foldes. petra@gmail. com Dr Vincze Beatrix vincze Dr Földes Petra foldes.petra@gmail.com Dr Vincze Beatrix vincze.beatrix@ppk.elte.hu Új Nemzedék Plusz Bázisiskolai Program