2014. november A vízügyi hatóságot érintő változások.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

Vízgazdálkodás, vízvédelem
NYUGAT-DUNÁNTÚLI KÖRNYEZETVÉDELMI, TERMÉSZETVÉDELMI ÉS
KSZGYSZ Konferencia Budapest, április 20.
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Felsőfokú egészségügyi oklevelek elismerése
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
A komplex felülvizsgálatok és a fogyatékos emberek foglalkozási rehabilitációját megvalósító intézményrendszer működésének tapasztalatai,  a megváltozott.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Vízbázisvédelem fázisai
A helyi jelentőségű védett természeti területekkel kapcsolatos jogszabályi háttér Sándor Edina Felső-Tisza-vidéki Környezetvédelmi,Természetvédelmi és.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A vízjog időszerű kérdései
A környezetvédelem intézményrendszere
A 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet változásai Nyíregyháza, október 2.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Az egyedi tájérték jogi szabályozásának jelenlegi helyzete
Környezetvédelmi vizsgálatok a KÖZOP beruházások vonatkozásában A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról.
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Állam munkavédelmi feladatai
Környezeti elemek védelme III. Vízvédelem
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Tűz-, polgári védelmi és katasztrófavédelmi igazgatás
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
A FAVI adatszolgáltatásban várható változások
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2012.
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
A GEOTERMÁLIS ENERGIAHASZNOSÍTÁS ZÖLDHATÓSÁGI ENGEDÉLYEZÉSI GYAKORLATA
Változások a környezeti hatásvizsgálatban A környezeti hatások jelentőségének vizsgálatával összefüggésben egyes kormányrendeletek módosításáról szóló.
Vasútszabályozási Osztály
Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek védelme védelem bekövetkezett védelem bekövetkezett szennyezések esetén szennyezések esetén Simonffy.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Eljárás fajták a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás alá tartozó tevékenységek szerint.
Gárdonyi Géza Bt. 1 A KVVM erőfeszítései a geotermikus energia mezőgazdasági hasznosításának támogatása érdekében Lakatosné Dr.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
A hígtrágya tárolása, injektálás, tápanyagként történő hasznosítása
Vízgazdálkodási szabályozás aktuális kérdései, szervezeti változások
A tájvédelmi szakhatósági közreműködés 166/1999. (XI.19.) Korm.rendelet szerinti korábbi gyakorlat Kardos Mária Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság 2014.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
Alapvető jogszabályok A évi LXIV. kulturális örökségvédelmi törvény (2005. évi LXXXIX. törvénnyel módosított, hatályos január 1-től) alapján.
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság A Vízügyi hatósági eljárások bemutatása Előadó: Markó Ödön Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATÁNAK ELŐZMÉNYEI A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SZAKMAI FÓRUM A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV.
Az állam környezetvédelmi tevékenysége dr. Ötvös Tünde 2015.
A hatósági engedélyeztetési eljárás átkerült feladatai
Geográfusok a tájvédelmi-, természetvédelmi államigazgatásban Faggyas Szabolcs tájvédelmi referens Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság MTA X. Osztály Természetföldrajzi.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Új egységes Zöld Hatóság Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Levelezési cím: Pécs Papnövelde u.13. Telefonszám: /mell.
A kapacitás fenntartási program a nukleáris biztonsági hatóság szemszögéből Hullán Szabolcs GTTSZ konferencia „atomenergia=ellátásbiztonság” november.
GEOTERMIKUS ENERGIA KINYERÉS JOGI HÁTTERE, HATÓSÁGI FELTÉTELEI Készítette : Hojdákné Kovács Eleonóra Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A közigazgatási eljárás II.
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
Előadás másolata:

2014. november A vízügyi hatóságot érintő változások

Szervezeti keretek napjáig – vízügyi igazgatóság – vízügyi felügyelet – környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőség – vízügyi igazgatóság elkülönült szervezeti egysége napjától – katasztrófavédelmi igazgatóság

Szervezeti rendszert érintő változások (2004,2005) I Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium létrehozása Feladat: környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi feladatok, és az e feladatokat ellátó szervezetek integrációjának áttekintése Európai Uniós csatlakozással összefüggő változások (új lehetőségek és kihívások) Jogszabályok addig a környezeti elemek elkülönült védelmét erősítették, de előtérbe került az integrált környezetvédelem (maga után vonta az állami irányítás, a hatósági szervezetrendszer átalakításának az igényét is).

Szervezeti rendszert érintő változások (2004, 2005) II. Szervezeti rendszer reformjának indokai: - Vagyonkezelői és közhatalmi (hatósági) joggyakorlás szétválasztása indokolt - Környezetvédelmi és természetvédelmi joganyag fejlődése eredményeként párhuzamosságokat tükröző hatósági eljárásrend alakult ki, amely nem ügyfélbarát, nem hatékony és nem korszerű - Európai Bizottság kifogásolta, hogy a környezetvédelmi feladatmegosztás széttagolt, jelentős a feleslegesen, párhuzamosan végzett munka - Szervezetrendszer alkalmas legyen a közigazgatás korszerűsítésének elkövetkező időszakban esedékes változásaira

Szervezeti rendszert érintő változások (2004, 2005) III. Változások lényege: - Két szervtípus létrehozása indokolt (kizárólag hatósági feladatokat ellátó szervezetrendszer, és a nem hatósági állami feladatokat ellátó szervezetrendszer) - Időbeli ütemezésre két változat volt („A”: vízügyi hatósági feladatok elkülönítése külön szervezetben, teljes körű átalakítás később, „B”: átszervezés a környezetvédelem és vízügy területén egy lépcsőben teljes körűen megvalósul)

Szervezeti rendszert érintő változások (2012) Vízügyi igazgatási szervek a belügyminiszter irányítása alá kerültek. A vízügyi hatósági feladatkört ellátó felügyelőségek maradtak a vidékfejlesztési miniszter irányítása alatt, ez utóbbi volt felelős továbbra is a vízgazdálkodást érintő jogalkotásért.

Szervezeti rendszert érintő változások (2014) I. Minisztériumok feladatkörét érintő változás: napjától a vízügyi hatósági feladatkör a belügyminiszter irányítása alá került (482/2013. (XII.17.) Korm. rendelet), de a vízvédelmi hatósági feladatkört a felügyelőség (új név: környezetvédelmi és természetvédelmi felügyelőség) gyakorolja a vidékfejlesztési miniszter irányítása alatt (481/2013. (XII.17.) Korm. rendelet)

Szervezeti rendszert érintő változások (2014) II napjától a vízügyi hatóság katasztrófavédelmi igazgatóságon belül működik, továbbra is a belügyminiszter irányítása alatt, a vízvédelmi hatósági feladatkört is ellátja (223/2014. (IX.4) Korm. rendelet)

Vízvédelemmel kapcsolatos rendelkezések I. A Kormány tagjainak feladat-és hatásköréről szóló 152/2014. (VI.6.) Korm. rendelet A belügyminiszter a Kormány vízgazdálkodásért, vízügyi igazgatási szervek irányításáért, vízvédelemért felelős tagja napjáig: 47. § A miniszter a vízvédelemért való felelőssége keretében előkészíti a felszíni és felszín alatti vizek vízminőségi védelmére vonatkozó jogszabályokat.

Vízvédelemmel kapcsolatos rendelkezések II napjától: 47. § A miniszter a vízvédelemért való felelőssége keretében a) előkészíti a felszíni vizek védelmére, a felszín alatti vizek védelmére, a vizek mezőgazdasági eredetű nitrátszennyezéssel szembeni védelmére, a települési szennyvíztisztítás szempontjából érzékeny felszíni vizek és vízgyűjtőterületük kijelölésére, valamint a vizek minőségi védelmét szolgáló gazdasági szabályozó eszközökre vonatkozó jogszabályokat, b) közreműködik a vizet mint környezeti elemet érintő környezetvédelmi szabályozás előkészítésében és azok végrehajtásában, c) irányítja a vízvédelemmel kapcsolatos két- és többoldalú nemzetközi egyezményekből eredő feladatok végrehajtását. 73. § (1) bekezdés e) pontja A miniszter (földművelésügyi) a környezetvédelemért való felelőssége keretében előkészíti a környezeti kármentesítésre vonatkozó jogszabályokat.

Vízvédelemmel kapcsolatos rendelkezések III. Vízvédelmi hatóság és vízvédelmi igazgatási szerv kijelölése: napjáig: 481/2013. (XII.17.) Korm. rendelet (a környezetvédelmi, természetvédelmi, vízvédelmi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről) 9. § (2) Vízvédelmi hatóságként – ha e rendelet másként nem rendelkezik – a felügyelőség jár el. 26. § (3) Vízvédelmi igazgatási szervként – ha e rendelet másként nem rendelkezik – a NeKI jár el.

Vízvédelemmel kapcsolatos rendelkezések IV. Vízvédelmi hatóság kijelölése: napjától: 223/2014. (IX.4.) Korm. rendelet (a vízügyi igazgatási és a vízügyi, valamint a vízvédelmi hatósági feladatokat ellátó szervek kijelöléséről) 10. § (1) Területi vízügyi hatóságként és szakhatóságként, továbbá területi vízvédelmi hatóságként és szakhatóságként – ha kormányrendelet eltérően nem rendelkezik – első fokon a katasztrófavédelmi igazgatóság jár el.

Vízvédelemmel kapcsolatos rendelkezések V napjától 221/2014. (IX.4.) Korm. rendelet (egyes kormányrendeleteknek a kormányzati szerkezetátalakítással összefüggő módosításáról) által módosított jogszabályok közül kiemelendő a felszín alatti vizek védelméről szóló 219/2004. (VII.21.) Korm. rendelet

Vízvédelemmel kapcsolatos rendelkezések VI. A felszín alatti vizek védelméről szóló 219/2004. (VII.21.) Korm. rendelet módosítása A korábbi jogszabály-módosítások keretében ( napjától) vízvédelmi hatósági feladatként meghatározott tevékenységek esetén a jelenlegi szabályozás szerint a felügyelőség (vagyis nem a jelenlegi vízvédelmi hatóság jár el), így pl. Országos Környezeti Kármentesítési Program szerinti kármentesítésre vonatkozó határozathozatal, pontszerű szennyezőforráshoz kapcsolódó kármentesítés teljes folyamatában történő eljárás, FAVI (felszín alatti vizek és a földtani közegek környezetvédelmi nyilvántartási rendszere) működtetése. (Vagyis a jogszabályban a legtöbb helyen a vízvédelmi hatóság szövegrész helyébe a környezetvédelmi hatóság szövegrész került.)

Vízvédelemmel kapcsolatos rendelkezések VII. A felszín alatti vizek védelméről szóló 219/2004. (VII.21.) Korm. rendelet módosítása A vízvédelmi hatóságra történő utalás az alábbi esetekben fordul elő: § (5) A földtani közegben, illetve a felszín alatti vízben a tartós környezetkárosodás fennállását a környezetvédelmi hatóság a vízvédelmi hatóság bevonásával ellenőrzi § (1)-(2), 39. § (1) felszínalattivíz-védelmi bírság megállapítása (erre jogosult a környezetvédelmi hatóság és a vízvédelmi hatóság is)

Szakhatósági közreműködés I. Környezetvédelmi hatóság eljárásaiban vízügyi hatóság közreműködése (481/2013. (XII.17.) Korm. rendelet) - Környezetvédelmi felülvizsgálatra való kötelezésre irányuló eljárásban annak elbírálása kérdésében, hogy a felülvizsgálat elvégzése vízgazdálkodási, felszíni és felszín alatti vizek minősége védelme, vízbázis-védelmi és vízkárelhárítási szempontból indokolt-e, továbbá a benyújtandó felülvizsgálati dokumentáció vízgazdálkodási és vízvédelmi tartalmának meghatározásával kapcsolatos szakkérdések elbírálására.

Szakhatósági közreműködés II. Környezetvédelmi hatóság eljárásaiban vízügyi hatóság közreműködése (481/2013. (XII.17.) Korm. rendelet) - Környezetvédelmi felülvizsgálat vagy környezetvédelmi teljesítményértékelés alapján lefolytatandó környezetvédelmi működési engedélyezési eljárásban annak elbírálása kérdésében, hogy a tevékenység vízellátása, a keletkező csapadék- és szennyvíz elvezetése biztosított-e, a vízbázis védőterületére, védőidomára, a felszíni és felszín alatti vizek minősége védelmére jogszabályban, illetve határozatban meghatározott előírások érvényesülnek-e, továbbá annak elbírálása kérdésében, hogy a tevékenység az árvíz és a jég levonulására, a mederfenntartásra milyen hatást gyakorol.

Szakhatósági közreműködés III. Környezetvédelmi hatóság eljárásaiban vízügyi hatóság közreműködése (481/2013. (XII.17.) Korm. rendelet) - A felszín alatti vizek védelméről szóló kormányrendelet szerinti tényfeltárási terv elfogadására, tényfeltárási záródokumentáció elbírálására, valamint a szennyezettséggel, károsodással kapcsolatos beavatkozás szükségességének megítélésére, a beavatkozási terv elfogadására a (D) kármentesítési célállapot határérték megállapítására irányuló, a beavatkozás elégtelensége esetén annak folytatásáról, a további tényfeltárás elrendeléséről, a beavatkozási záródokumentáció elfogadásával való befejezéséről, a kármentesítési monitoringról, a kármentesítés befejezéséről szóló döntése meghozatala iránti eljárásban a felszín alatti vizek és a vízbázisok védelmére vonatkozó jogszabályi követelmények érvényesítése érdekében.

Szakhatósági közreműködés IV. Környezetvédelmi hatóság eljárásaiban vízügyi hatóság közreműködése (481/2013. (XII.17.) Korm. rendelet) - A környezetkárosodás megelőzésének és elhárításának rendjéről szóló kormányrendelet szerinti területi terv és üzemi terv jóváhagyására irányuló eljárásban a tevékenységnek, létesítménynek a felszíni és felszín alatti vizek védelmére, a vízbázisra, a vizek lefolyására, az árvíz és a jég levonulására, valamint a vizek állapotára gyakorolt hatás vizsgálatának szakkérdésében.

Szakhatósági közreműködés V. Környezetvédelmi hatóság eljárásaiban vízügyi hatóság közreműködése (481/2013. (XII.17.) Korm. rendelet) - A környezeti nyilatkozat elbírálására, a környezeti állapotvizsgálatra kötelezésre és állapotvizsgálat eredményének elbírálására irányuló eljárásban a felszíni és felszín alatti vizekre gyakorolt környezeti hatások megállapítása érdekében.

Szakhatósági közreműködés VI. Vízügyi hatóság eljárásaiban felügyelőség közreműködése (223/2014. (IX.4.) Korm. rendelet) - Elvi vízjogi engedélyezési, vízjogi létesítési engedélyezési, vízjogi üzemeltetési engedélyezési és vízjogi fennmaradási engedélyezési eljárásban: a) ha a vízimunka, vízhasználat vagy vízilétesítmény nem környezeti hatásvizsgálat vagy nem egységes környezethasználati engedély köteles, annak elbírálására, hogy a vízgazdálkodási hatósági jogkör gyakorlásáról szóló Korm. rendelet 2. melléklete szerinti tevékenységek és létesítmények esetén feltételezhető-e jelentős környezeti hatás (b) táj- és természetvédelmi követelmények érvényesítése külterületen, belterületen országos jelentőségű védett természeti terület, Natura 2000 terület, barlang felszíni védőövezete vagy egyedi tájérték esetén) - (Ivóvízellátás célját szolgáló üzemelő és távlati vízbázisok védelme érdekében történő védőidom, védőterület és védősáv kijelölése eljárásban táj- és természetvédelmi követelmények érvényesítése külterületen, belterületen országos jelentőségű védett természeti terület, Natura 2000 terület esetén.)

Szakhatósági közreműködés VII. Vízügyi hatóság eljárásaiban felügyelőség közreműködése (223/2014. (IX.4.) Korm. rendelet) - (Nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz átvételére köteles szennyvíztisztító telep, szennyvízelvezető mű erre kijelölt eleme, a tavas vagy egyéb szennyvíztisztító mű kijelölése iránti eljárásban táj- és természetvédelmi követelmények érvényesítése külterületen, belterületen országos jelentőségű védett természeti terület, Natura 2000 terület, barlang felszíni védőövezete vagy egyedi tájérték esetén.) - (Duzzasztással szabályozott víziúton vízlépcsőnél a víziút osztálya szerinti méretű úszólétesítmények, illetve azok tolt kötelékének áthaladását biztosító hajózsilip és a hozzá tartozó létesítmények terveinek, létesítésének és üzembe helyezésének engedélyezésére irányuló eljárásban táj- és természetvédelmi követelmények érvényesítése külterületen, belterületen országos jelentőségű védett természeti terület, Natura 2000 terület, vagy egyedi tájérték esetén.) - (A vizek medrének vízgazdálkodási célt szolgáló alakítására, kotrására vagy mesterséges vízterek vagy tározók létesítésére irányuló vízjogi engedélyezési eljárásban táj- és természetvédelmi követelmények érvényesítése külterületen, belterületen országos jelentőségű védett természeti terület, Natura 2000 terület, vagy egyedi tájérték esetén.)

„ Minden ügynek van döntő pillanata. Bárhogy csűrik és csavarják, el kell érkeznie a percnek, amikor döntenek.” (Honoré de Balzac) Köszönöm a figyelmet! dr. Papp Ildikó Elérhetőség: