AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Események formális leírása, műveletek
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Oktatásszervezés gyakorlat tavasz VIZSGAANYAG Tudásszintek, beválás.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
„Ezt egy életen át kell játszani”
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
Matematika és módszertana
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Képességszintek.
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A kutatási program rövid bemutatása
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A munka világával kapcsolatos tudás
Idegen nyelvi fejlesztés Balog Éva TÁMOP / RIDENS Szakképző Iskola, Speciális Szakiskola és Kollégium „Innovatív speciális szakiskola”
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
A sikeres tréning jellemzői A képzés szükségessége  gazdasági igények  piaci viszonyok  a munkakör is más lesz  vezetői, munkatársi elvárások.
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
A szervezeti problémák kezelése
MÉRÉSI ÉRTÉKELÉSI RENDSZER
Testnevelés tantárgypedagógia 7. ea.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Bilics Edit Projekt koordinátor május 12. Óvodai Szenzomotoros Integráció
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
„A hátrányos helyzetű gyerekek anyanyelvi kompetenciáinak megalapozása, fejlesztése” c. könyvtári program gyakorlati tapasztalatainak összegzése.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
A szövegértési feladatok összeállítása
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
Korai tehetségnevelés
A DIFER használata.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Adatbázis-kezelés.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az óvodai tevékenységterv
Integráció és inklúzió
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Az országos mérések megújult rendszere
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Összeállította: Szabó Ilona
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Kutyás terápia alkalmazása szegregált intézményekben Köböl Erika gyógypedagógus, terápiáskutya-felvezető, habilitációs kutya kiképző, AURA Segítő Kutya.
Intenzív családi foglalkozások o családi apartmanok számának bővülése o két napos programok.
Az üzletek operatív működtetése
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
SZFP II Kompetenciamérés
Szent László Középiskola Szekszárd
VEZETŐI DÖNTÉSEK „Navigare necesse est” dönteni mindenkinek kell.
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS Szombathelyiné dr. Nyitrai Ágnes DIFER továbbképzés, 2008/2009

1. Az összefüggésről 2. Az összefüggés-kezelés spontán fejlődése 3. Az összefüggés-kezelés fejlődésének segítése mesékkel

1. Az összefüggésről Az összefüggések létezése és a létező összefüggések megismerhetősége mint a filozófiai gondolkodás legfontosabb alapkérdései „Összefüggés: az F feltétel és a V velejáró olyan kapcsolata, amelyben valahányszor az F feltétel fennáll vagy előáll, a V velejáró adott valószínűséggel mindannyiszor fennáll vagy előáll.” (Nagy J.)

1.1. Összefüggés-fajták A./ a feltétel és a velejáró kapcsolata szerint: Okság Időrendiség Nem fordítható meg Együttjárás A feltétel és a velejáró egyidejű fennállása a feltétel és a velejáró egymást kölcsönösen feltételezi felcserélhetőség

B./ a létezés módja szerint: Reális: a feltétel is és a velejáró is és a kettő kapcsolata is létezik Hipotetikus: a feltétel, a velejáró és a közöttük lévő kapcsolat vagy közülük bármelyik létezése nem bizonyított, de lehetőség Fiktív: a feltétel, a velejáró és a közöttük lévő kapcsolat vagy közülük bármelyik bizonyítottan nem létezik

C./ A feltétel és a velejáró szükségessége szerint: Determinisztikus (szükségszerű): a velejáró biztos, hogy bekövetkezik a feltétel fennállásakor Sztochasztikus (valószínű): a velejáró nem biztos, hogy bekövetkezik a feltétel fennállásakor, a bekövetkezés valószínűsége különböző lehet

D./ megnyilvánulása szerint: Egyedi: egy konkrét helyzet, eset akár végtelen számú előfordulása általános

E./ Bonyolultság szerint: Elemi: egy feltétel és egy velejáró kapcsolódása Egyszerű: több feltétel és egy velejáró, vagy egy feltétel és több velejáró vagy több feltétel és több velejáró kapcsolódása és-sel (konjunkcióval) Összetett: ld. előző, a kapcsolódás lehetséges és-sel (konjunkcióval) vagy-gyal (diszjunkcióval) Komplex: összefüggés-láncok, összefüggés-rendszerek

F./ absztrakciós szint szerint: Szenzoros Szenzomotoros Nyelvi Formalizált

1.2. Az összefüggés-kezelés a kompetenciák rendszerében (Forrás: Nagy József, 2007)

2. Az összefüggés-kezelés spontán fejlődése Konstruálás Felismerés Alkalmazás Összefüggés-kezelés fejlődése: Az összefüggés tartalmára vonatkozó tudás Az összefüggés szerkezetére, mibenlétére vonatkozó tudás A megértés és az alkalmazás készségeinek fejlődése

Az összefüggés-kezelés jelentősége pedagógiai szempontból: A hétköznapi élethelyzetek eredményesebb kezelése A megismerési folyamatok fejlődésének segítése Tudásunk gazdagítása, rendszerezése, strukturálása

2.1. A fejlődés jellemzői Első „miért?”-korszak A kisgyermek gondolkodásának jellemzői – ezek hatása Az elsajátítási motiváció és a kognitív fejlődés kapcsolata Szociokulturális tényezők szerepe Hétköznapi élettapasztalatok hatása Csecsemőkori tapasztalatok, a rendszeresség szerepe

A fejlődés jellemzői a kutatások alapján: Iskolába lépéskor az átlag 74 %p (befejező szint) 1-3. oszt: lassulás: alig 10 %p-nyi fejlődés – lehetséges okok A gyermekek többsége 9 éves korra sem éri el az optimális szintet – az oktatás tartalmi és módszertani újragondolása szükséges

7-11. évf: az együttjárásban gyengébb eredmények az oksághoz képest A szükségszerű összefüggések kezelése jobb (a gyermeki gondolkodás determinisztikus volta) Valószínűségi összefüggések esetében sokkal gyengébb eredmények, bizonyos életszakaszokban visszaesés is 4-8 éves korban nincs lényeges különbség az okság és az együttjárás kezelni tudása között

3. Az összefüggés-kezelés fejlődésének segítése mesékkel Miért alkalmas a mese erre? A mese jellemzői alapján A mese szerkezete, cselekménysora összefüggések láncolata (narratívák, körkörös mimezis) Minden mesében számtalan összefüggés van 2. A gyermekek életében betöltött szerepe miatt Kedveltsége Érzelmi hatása Valamennyi kompetencia fejlődését segíti 3. Széles körben való alkalmazhatóságának köszönhetően: Programkompatibilis (óvoda, iskola)

A mesékben szereplő összefüggések: Indirekt módon megjelenő mesei összefüggések: szereplők megjelenése az ezzel járó események pozíciók és a velük járó lehetőségek szereplők és tulajdonságaik

2. A mese tartalmában megjelenő összefüggések: Reális, a hétköznapi életben is előforduló Csak a mesékre jellemző

A fejlődéssegítés lehetséges módjai Spontán beszélgetés a meseélményről Tematikus csoportos beszélgetés a meséről A fejlődésükben jelentős hátránnyal küzdő gyermekek számára kidolgozott speciális kiscsoportos fejlesztőprogram

A tematikus beszélgetés főbb jellemzői: Rövid (4-5 perc) Alapja: az élmény Csoportos jelleg Érdeklődés és nem kikérdezés Önkéntesség a megszólalást és a mondandó tartalmát illetően (nincs jó válasz) Soha nem lehet a mese megmagyarázása, kikérdezése, stb.

A tematikus beszélgetés lehetséges típusai: Felidéző : az egyes események közötti kapcsolódások felismerésének segítése Véleménykérő: az adott összefüggés felismerését segíti, formai szempontok szerint elemzi azt (csak akkor-nemcsak akkor, okság-együttjárás, szükségszerű-valószínű...) Kitaláló: az összefüggés konstruálásában játszik szerepet Alkalmazó: az alkalmazást segíti

Köszönöm a figyelmet.