A területi államigazgatás átalakítása
A területi államigazgatás átalakítása a Jó Állam Program keretében Cél: egyablakos ügyintézés bevezetése és az államigazgatás egyszerűbb, hatékonyabb, átláthatóbb működésének megteremtése Elemei: Fővárosi, megyei kormányhivatalok működése Járások kialakítása Kormányablakok
2013 vége: Kormányablakok – egyablakos ügyintézés 2010. Szeptember 1. Közigazgatási Hivatalok újjászervezése 2011. Január 1. 20 Kormányhivatal és 29 Kormányablak megkezdi működését 2012. Január 1. Megyei intézmények átvétele Megyei Intézményfenntartó Központok felállítása Védelmi Bizottságok elnöki feladatainak átvétele Törvényességi felügyelet 2013. Január 1. A járások kialakítása 2013 vége: Kormányablakok – egyablakos ügyintézés
Fővárosi, megyei kormányhivatalok működése A fővárosi, megyei kormányhivatalok kialakítása Fővárosi, megyei kormányhivatalok szervezete, működése 2011 Fővárosi, megyei kormányhivatalok 2012. évi fő feladatai
A fővárosi, megyei kormányhivatalok kialakítása - 2010-2011. 2011. január 1. 14 szerv, 253 szervezet Állomány: 23 ezer kormánytisztviselő (2012 januárjától 20 000 fő) Költségvetés: 124,5 Mrd Ft működési költség Jogalkotás 5000 oldalnyi normaszöveg (tv., Korm. Rendelet, miniszteri rendelet és miniszteri utasítás) Több mint 300 megállapodás megkötése a központi hivatalok és a kormányhivatalok között a jogutódlásról Osztott irányítás (funkcionális-szakmai) 2011. január 1. Nemzeti Államigazgatási Központ (kormányhivatalok egyes funkcionális feladatainak irányítása, illetve ellátása) Fotó: Fejér Megyei Kormányhivatal
Fővárosi, megyei kormányhivatalok szervezete, működése - 2011. Kettős irányítás: Funkcionális (KIM) Szakmai (ágazatok) Belső működés kialakítása funkcionális feladatok (törzshivatal) szakmai feladatok (szakigazgatási szerv) Egységes : belső szabályzatok, arculat, központi (KIM) szabályozás (SZMSZ, gépjármű szabályzat, iratkezelési szabályzat, illetményrendszer elvei) Szervezeti átalakítás Regionális illetékesség megszüntetése: Oktatási főosztály – 2011. július 1. (szociális és gyermekvédelmi feladatok átvétele a jegyzőktől) Munkaügyi központ - 2011. október 1. (belső szervezeti átalakítás a Start Munka Program feladatainak végrehajtására)
Fővárosi, megyei kormányhivatalok 2012. évi fő feladatai Védelmi bizottság elnöki feladatainak átvétele (2012. január 1.) Törvényességi felügyelet a helyi önkormányzatoknál (2012. január 1.) Új elemek: Az önkormányzat mulasztása esetén önkormányzati rendeletet alkothat önkormányzat helyett a kormányhivatal döntést hozhat és megvalósíthatja közszolgáltatást az önkormányzat költségére állami támogatás megvonásának vagy visszatartásának kezdeményezése felügyeleti bírságot szabhat ki (a köztisztviselői illetményalapot figyelembe véve mértéke jelenleg: 38.650 – 386.500,- Ft) önkormányzati testület feloszlatásának kezdeményezése a Kormánynál perindítás a sorozatos jogsértést elkövető polgármester ellen
II. Járások kialakítása Járások, járási hivatalok kialakításának folyamata A XIII. századtól működő járási rendszer újraindítása Ábra: Vas vármegye járásai 1888-ban
Járás: az államigazgatás legkisebb területi egysége Cél: az államigazgatási és önkormányzati feladatok szétválasztása Járások, járási hivatalok kialakításának folyamata 2011. nyara: kutatóintézeti tanulmány készült 1299/2011. (IX. 1.) Korm. határozat a járások kialakításáról 2012. jan. 10-29.: Járási koncepció és a járási térképek társadalmi egyeztetése: 757 beérkezett javaslat A javaslatok kománymegbízottak általi véleményezése folyamatban Járások tervezett száma: 168 járás a megyékben, 7 körzet Budapesten
A járási koncepció széles körű egyeztetése Érdekképviseltekkel: TÖOSZ (Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége) Szakszervezetekkel: MKKSZ (Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete ) ÖNEF (Önkormányzatok Nemzeti Együttműködési Fóruma)
III. Kormányablakok A Kormányablakok jelene A Kormányablakok tervezett elhelyezkedése A Kormányablakok jövője
A Kormányablakok jelene Működés: 2011. január 3.: 29 helyszín Ügyfélbarát ügyintézés: nyitva tartás: hétfő-péntek 8-20 óráig általános tájékoztató funkció 2011. október ügykörök száma kétszeresére nőtt (61 ügykör) Cél : 2013. végére egyablakos ügyintézés 2011-ben 232 ezer ügyfél 256 ezer ügyben vette igénybe a Kormányablakok szolgáltatásait – kormányzati siker! 2011 heti átlag: 4192 ügyfél, 5030 ügy 2012. januári heti átlag: 6219 ügyfél, 7069 ügy 2012. 4. hét: 7287 ügyfél, 8153 ügy (REKORD!) 2. Helyszín: Fővárosban 4 helyszín,megyeszékhelyek, megyei jogú városok, Pest megyében 3 helyszín (Vác, Cegléd) 3. Kiemelt feladat: általános kormányzati szándék, programok megjelenítése Széchenyi Terv pályázatairól, Karrier Híd Programról információ, devizahitelesek tájékoztatása, Alaptörvény Asztala Fotó: Miniszteri látogatás a kaposvári Kormányablakban
A kormányablakok elhelyezkedése (29)
A kormányablakok jövője Minden járási székhelyen és okmányirodát működtető településen Kormányablak „Kormányablak ügyintéző” képesítés (egyetemi képzés – felsőfokú végzettségre épülő szakirányú továbbképzés) Kb. 3000 ügykör 2013 végére épül ki a teljes rendszer
Kormányablakok tervezett elhelyezkedése (okmányirodákhoz kapcsolódva, kb. 300 Kormányablak)
2013 végéig a Kormányablak: magas színvonalú, ügyfélbarát, egyablakos ügyintézési helyszín
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!