Vállalatgazdaságtan 7. szeminárium

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing fejlődése és szerepe
Advertisements

Mi a marketing?.
Turisztikai szuksegletek
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
STP marketing.
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Hivatásos csapatsportágak értékteremtése - számokban (Magyarországon)
Jogi és menedzsment ismeretek 5.. Az üzleti vállalkozás alapvető célja •Fogyasztói igények kielégítése nyereség elérése mellett •Sokszor képes igényt.
Piac és verseny A piac marketing szemléletű felfogása
Az emberi szükségletek hierarchiájáról
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Kecskemét, október 16.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Piacszegmentáció és pozicionálás 2. szeminárium
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fogalma, összefüggések
Vállalkozásunk külső, belső kapcsolatrendszere és értéklánca
Dr. Piskóti István Marketing Intézet
A vállalkozások környezete
Alapfogalmak.
A marketing alapkoncepciói
Politikai marketing – kampánystratégiák
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Marketing alapismeret
Vállalati piaci orientációk (koncepciók)
Marketing alapfogalmak
A marketing piac tartalma
Könyvtári marketing és arculat „Akik a nonprofit intézményeket vezetik azoknak a választásuk nem abban áll, hogy foglalkozzanak-e a marketinggel, hanem,
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Hévíz, október 9.
Kérdések a második zh-hoz
Bauer András - Berács József:
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Vizsga feladatok (Minta)
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Az EEM helye a menedzsmentben
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
A marketingkörnyezet elemzése
A piacszegmentáció és a célpiaci marketing
Vállalatgazdaságtan VII
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
A MARKETING FOLYAMATA.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A vállalkozás környezete március március március 28.
6. PIACSZEGMENTÁLÁS, CÉLPIAC KIVÁLASZTÁS, TERMÉKPOZÍCIONÁLÁS (STP)
Vállalatgazdaságtan 5. szeminárium
Marketing alapok Kopcsay László.
Készletgazdálkodás és logisztika
Szegmentáció & pozicionálás.
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
II. A MARKETING ALAPVETŐ FOGALMAI
1. A VÁLLALKOZÁS MARKETING TEVÉKENYSÉGE
Vállalkozásmenedzsment I.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Célpiaci marketing.
Marketing II. előadás Kovács István
Kérdések a második zh-hoz
Vállalati terv bemutató
A piac és a piacgazdaság
SZEGMENTÁLÁS CÉLPIACKÉPZÉS POZÍCIONÁLÁS
4. Marketing előadás A piacszegmentáció, és a pozícionálás
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Előadás másolata:

Vállalatgazdaságtan 7. szeminárium 2008.10.28.

November 24.  15-20 oldalas házi dolgozat beadása!!!! November 4.  ZH (tankönyv addig átvett részeiből, marketing fejezettel bezárólag!) November 24.  15-20 oldalas házi dolgozat beadása!!!! http://www.youtube.com/watch?v=XkRcKuGBmSg Szabó Ágnes

Termelés, szolgáltatás, logisztika ÉRTÉKLÁNC (value chain) a vállalaton belüli tevékenységek értékalkotó összekapcsolódása Emberi erőforrás Tudás, információ Innováció Marketing F O G Y A S Z T Ó Pénzügy Termelés, szolgáltatás, logisztika Szabó Ágnes

Mire asszociálsz, ha meghallod a marketing szót? Mi a marketing? Mire asszociálsz, ha meghallod a marketing szót? Szabó Ágnes

http://www.youtube.com/watch?v=MG4yaiBLKUg Szabó Ágnes

A marketing A marketing a vállalat fogyasztóorientáltságát fejezi ki, tartalma a vállalat piaci kapcsolatait fejlesztő és megvalósító funkciók összessége. Kötődik az alapvető célhoz: fogyasztói igény kielégítése… Kettős értékteremtési folyamatban a fogyasztókra koncentrál, kérdése: mi számít értéknek a fogyasztóknak Küldetésben: milyen fogyasztók, milyen igényeit, hogyan Tartós versenyelőny és értéknövelés célját segíti Szabó Ágnes

A marketing A marketing piaci tevékenység, amely arra törekszik hogy a potenciális cseréket tényleges cserévé alakítsa azért, hogy emberi szükségleteket és igényeket elégítsen ki. Szabó Ágnes

Szükséglet Valamilyen alapvető elégedettség hiánya, az emberi tevékenység meghatározó motivációs bázisa NEM a marketing teremti Maslow szükséglet-hierarchiája: 1.fiziológiai, 2.biztonság, 3.valahová tartozás, 4.elismerés, 5.önmegvalósítás Szabó Ágnes

Igény és kereslet Igény=szükségletek sajátos kielégítésére irányuló vágy; az a szükséglet, amely tárgyiasult formában termékre vagy szolgáltatásra irányul Kereslet=olyan igény, ami mögött vásárlási képesség és akarat áll Marketing befolyásolja mindkettőt Szabó Ágnes

Fogyasztói szükségletek és vállalati célok kapcsolata Fogyasztói szükségletek Vállalati célok igény termelés termékek – szolgáltatások kereslet kínálat piaci csere - marketing - cserepartnerek elégedettsége Szabó Ágnes

„Make and sell” vs. „Sense and respond” koncepció Szabó Ágnes

Marketingstratégia Vállalati részstratégia de mindenki legyen marketinges Marketingstratégia versenystratégia Alapkérdések: Fogyasztói igények konkretizálása (amelyek folyamatosan változnak, rugalmasak) Versenyhelyzet elemzése, versenystratégia megválasztása (cél: a tartós versenyelőny az egyre növekvő versenyben, mit tudunk másoknál jobban??) A fogyasztó megnyerése (4P alkalmazásával) és megtartása (elégedettség, kapcsolati marketing, vevőszolgálat, panaszkezelés) Szabó Ágnes

Fogyasztói igények konkretizálása Piacszegmentálás Célpiac kiválasztása Pozicionálás Szabó Ágnes

Piacszegmentálás A piac megismerését célzó és azt homogén – a marketingakciók gazdaságos végrehajtását lehetővé tevő – részekre osztó eljárás. A szegmentáció lényege, hogy egy adott szegmensen belül a tagok minél jobban, a szegmensek között pedig minél kevésbé hasonlítsanak egymásra. Szabó Ágnes

A szegmentálás alapjául szolgáló ismérvek Demográfiai (nem, kor) Területi (lakhely) Társadalmi-gazdasági (foglalkozás, jövedelem) Magatartási (személyiségjegyek, termékhasználat) Életstílus stb. Szabó Ágnes

Célcsoportképzés A vállalat kiválasztja a számára megfelelő szegmentumot/szegmentumokat és marketingtevékenységének középpontjába állítja. „A siker kulcsát nem tudom, de a kudarcé az, ha mindenkinek a kedvében akarunk járni.” Szabó Ágnes

Pozicionálás Egy adott piacon, egy adott termék versenytársaihoz való viszonyának meghatározása és ennek a vevőkben való tudatosítása. Harc a vevők fejében elfoglalt helyért (nem elég egy jó termék, hanem elsőként kell behatolni a vevő koponyájába!) Példa: IBM – Sperry-Rand Szabó Ágnes

Pozicionálás Mit szeretne lefoglalni a potenciális vevő fejében a vállalat? Milyen vonzó és releváns értékeket szeretne márkájához kötni annak érdekében, hogy a versenytársaktól látványosan megkülönböztesse saját márkáját? Szabó Ágnes

Pozicionálás Egyes termékek és márkák rangsora a vevők fejében – mint a létra fokai, és minden egyes fokon egy-egy márka „Az Avis csak a 2. a rent-a-car üzletben. Miért kell mégis minket választania?Mert keményebben igyekszünk.” „7-Up. Nem kóla” „A Chrysler egyike a Három Nagynak” Szabó Ágnes

Pozicionálás Méret-űr – A hosszú, szép, áramvonalas modellek helyett a rövid, dagi és csúnya VW Bogár: „Gondolkozz kicsiben!” Ár-űr (nagyon magas ár óráknál, parfümöknél) Nem-űr – Marlboro volt az első márka, amely férfiasként pozícionálta magát a cigarettapiacon, majd 1924-től a Marlborót női cigarettaként reklámozták, a "Mild As May" ("a lehető leggyengébb") szlogent felhasználva Szabó Ágnes

Pozicionálás Versenytárs kimozdítása pozíciójából: támadás Példa: Stolichnaya vodka támadta a Smirnoff és Wolfschmidt vodkákat, rámutatva hogy ezeket Connecticutban és Indianaban gyártják, de a „Stolichnaya más. Ez orosz.” Szabó Ágnes

Nemzetközi pozicionálás FRANCE GERMANY SIZE OF SMALL CAR MARKET 59% 40% 18% POSITIONING Family Car Urban Car Small Ecological TARGET Middle Income Households 20-30 yr. Olds The Wife’s Car PORTUGAL Szabó Ágnes

Említsetek táblás csokoládé márkákat! Rendeljetek autó márkákat a csokoládékhoz, és indokoljátok meg döntéseiteket! Boci – Suzuki, Milka – Volvo, Nestlé – BMW, Alpia – Lada Samara, Tibi – Trabant, Piros Mogyorós – Renault Laguna... Szabó Ágnes

Köszönöm a figyelmet! Szabó Ágnes