Fenntartók a 18 évre emelt tankötelezettségről Készítette: Bodacz-Nagy Boróka Budapest 2012.január 27.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AHOL A CSEND MÉG HALLHATÓ KOMMUNIKÁCIÓS HÁLÓ NYÉSTÁN
Advertisements

Női viselet.
Egy innováció nyomában
A jelzőrendszer működésének tapasztalatai
Jánosi Beatrix szeptember 08.
ALTERNAIV Nagybajom Város Önkormányzata TÁMOP / Pirka Mátyás Ifjúsági referens
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
ÚJ TENDENCIÁK A MAGYAR SZAKKÉPZÉSBEN
SZÜLŐK SZEREPE A TUDATOS PÁLYAORIENTÁCIÓBAN
Szociális munka a börtönben
Az iskolai szociálismunka
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
TANULMÁNYOK FOLYTATÁSA KÜLFÖLDÖN. BEJELENTÉSI KÖTELEZETTSÉG AMENNYIBEN A TANULÓ MÉG NEM IRATKOZOTT BE MAGYAR ISKOLÁBA, A LAKÓHELY SZERINT ILLETÉKES ÖNKORMÁNYZAT.
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Projektzáró konferencia Balatonszentgyörgy TÁMOP „Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” „Álmodtam.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Szabálysértési méltányossági kérelem
Családi napközi.
FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI NAPOK
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
Óvodai portfólió Ferenczei Éva óvodapedagógus
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
Kell –e érzékenyíteni a munkáltatókat? Csapó Gábor OSGOOD Szolgáltató Az OFA FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban című TÁMOP – /
A Dobbantó program Az előrelépés lehetősége diákoknak, szakiskoláknak Regionális tájékoztató napok szeptember 3-12.
Sajátos nevelési igény a fels ő oktatásban Sulyok Tamás f ő iskolai adjunktus Zsigmond Király F ő iskola.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
A JÓ PAP IS… – Képzések és tanácsadások szakembereknek, munkáltatóknak Előadó: Garadnay Tea FEMI vezető Budapest Esély Nonprofit Kft.
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
1. Szabadság és boldogság különféle értelmezése Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola Kass János: Az Isten tenyerén.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
Forrás: X. Konszenzus füzet Fontos  a megelőzés  a hatékony prevenció érdekében szükséges az összehangolt együttműködés az országos és helyi.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Mediációs lehetőségek az iskola világában Önfejlesztő Iskolák Egyesülete XVII. Országos Konferencia Budapest, november
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Ajánlás a nevelés és az oktatás újjáépítésére 2010.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
TÁMOP / jelű Együtt, hogy jobb legyen című projekt Kettős mentorálás Készítette: Bagi Lászlóné február 24. Hódmezővásárhely.
Integráló iskolák a közoktatásban
II. Kerületi Védőnői Szolgálat gyermekvédelmi tevékenysége
Az iskoláskor küszöbén
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
MIT TUDUNK AZ IFJÚSÁGPOLITIKÁRÓL? Kvíz. ISTEN HOZOTT BENNETEKET EGY RÖVID KVÍZBEN, MELY SOK MINDENRE VONATKOZIK, AMI A FIATALOKAT ÉRINTI...
Jelen és jövő a kistérségben
Pozitív gondolatok.
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
BerekfürdőSzórványkonferencia  A Magyaratádi Református Egyházközséghez 3 gyülekezet tartozik (Igal, Kazsok és Büssü).  A Missziói Körzet.
A tanulók felkutatásának és beiskolázásának folyamata Iskolai, önkormányzati kapcsolati táblázat Névtáblázat (adatbázis) Települési útvonal Tájékozató.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
18 éves tankötelezettség A probléma és a kutatás rövid bemutatása Mártonfi György Budapest január 27.
 Iskolák magatartása  Tanulók motiváltsága  Szülők elhivatottsága  Gyermekjóléti Szolgálatok, családsegítők, gyámok, nevelőszülők véleménye JULI.
A 18 éves korra emelt tankötelezettséggel kapcsolatos pedagógusi tapasztalatok Istenes Mónika Budapest január 27.
A 18 éves korra emelt tankötelezettség és a könnyen lemorzsolódó tanulói csoportok Mártonfi György Budapest november 4.
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Adamecz Anna: Iskolalátogatási korhatár és az érettségi elérésének valószínűsége Hozzászóló: Varga Júlia MTA KRTK KTI.
Picasso: Festival Mondial HUNGART © LEGE ARTIS Felnőttképzési Intézmény E – /2014 A „rossz osztály” Iskolai mediációs eset bemutatása 2015 október.
Tankönyvpiaci körkép 2016 „Az oktatás nem az edény megtöltése, hanem a láng őrzése.” Szókratész.
Járási jelzőrendszeri tanácsadó feladatai és tapasztalatai 2016
A falvak hatékonysági hálózatának kiépítése
Területi alapú célzás a szociálpolitikában
5. Tétel – A Life Long Learning
Csókay László KPSZTI április 13.
Előadás másolata:

Fenntartók a 18 évre emelt tankötelezettségről Készítette: Bodacz-Nagy Boróka Budapest 2012.január 27.

 A 18 éves korig tartó tankötelezettség felmenő rendszerben 2010-ben érte el a teljes tanulói kört.  Miként látják az önkormányzatok ezt a számukra új helyzetet a 2009/2010-es tanév végén, és miként tudják azt kezelni?  Hogyan tudnak hozzájárulni ahhoz, hogy a tankötelezettség teljesüljön, és teljesüljenek azok a célok is, amelyek miatt a korhatárt megemelték?  11 db interjú: megyék és különböző méretű települések oktatási irodái vezetőivel, jegyzőivel

Az iskolalátogatás elhanyagolásnak okai a fenntartók nézőpontjából  Tapasztalatok 3 területről: 1. iskolával való kapcsolattartás 2. a családsegítő szervezetekkel történő együttműködés 3. a szülőkkel folytatott személyes beszélgetések  Az iskolalátogatás elhanyagolása mint TÜNET  A probléma gyökere a családi környezet : rendezetlen családi háttér, iskolázatlan, munkanélküli, elvált szülők

Az iskolalátogatás elhanyagolásnak okai a fenntartók nézőpontjából „Ezek a generációs gondok tipikusak, ahol a szülő sem tartja fontosnak, mert ő is iskolázatlan, nem járt ő sem, és az ő szülei sem. Ezért a gyerek sem tartja fontosnak, rossz példát lát, nincs benne motiváció. Ahogy halmozódik a hiányzás, már az iskolában sincs sikerélmény, mert lemarad, évet ismétel, túlkoros. A magántanulói státusz pedig azért nem tud működni, mert otthon nincs meg a körülmény, a felelősségtudat.” (kisváros jegyzője)  Magántanulói státusz: az iskola kezdeményezésére történik, amiről a fenntartó is tud  A probléma a roma kisebbség körében „Nálunk nincs »kisebbség«, nincs probléma a tankötelezettséggel.” (kisközség jegyzője)

Az önkormányzatok tevékenysége a 18 éves tankötelezettséggel kapcsolatban  Törvényileg szabályozott folyamat Nagyobb településekKis települések lehetőség a jelzőrendszerrel való együttműködésre jelzőrendszer ~informális kapcsolatok feladatok átruházása iskolai hatáskörbe hangsúly a személyes kapcsolat fenntartásán a törvény betűje, hatáskör betartása azonnali segítségnyújtás nincs utánkövetésutánkövetés személyesség által

Az önkormányzatok tevékenysége a 18 éves tankötelezettséggel kapcsolatban „A törvény hatálya szerint megteszünk mindent, amit lehet, kiértesítjük őket, bejönnek, és ennyi. Nem tudom követni ezután, de szerintem az önkormányzatoknak nem is feladata, hogy kövesse, hogy ezek hogy csapódnak le.” (közepes város szabálysértési referense)  nincsenek eszközeik hatni a szülőkre  az együttműködés egyre nehezebb  szülőkkel történő kapcsolatteremtés nehézsége: levelezés útján eredménytelen (értelmezési, értékelési problémák)

Az önkormányzatok tevékenysége a 18 éves tankötelezettséggel kapcsolatban  általános szakemberhiány, forráshiány  nem léteznek fórumok, tapasztalatcsere a települések között a tankötelezettséggel kapcsolatos problémákról

Kommunikáció az iskolák és az önkormányzat között  A tankötelezettséggel kapcsolatos problémák már általános iskolában kezdődnek (kistelepüléseken ezen szabálysértési eljárások fele általános iskolai)  Szakiskolai tanulók, nemtől, korosztálytól függetlenül  „Az iskolák kezében van a kulcs a kommunikáció javítására”  Párbeszédük legtöbb esetben a törvény által előírt kötelességekre korlátozódik  Az önkormányzat felelősségét kizárólag anyagi felelősségként értelmezik

Kommunikáció az iskolák és az önkormányzat között  Szemszögükből az iskolák nem tudják kezelni a 18 éves tankötelezettséggel kapcsolatos problémákat „Szerintem nem tudják kezelni a problémát. Nem. Azon kívül, hogy kitöltik a nyomtatványt, nem nagyon csinálnak semmit. De nem nagyon látok bele, el tudom képzelni, hogy van olyan lelkiismeretes osztályfőnök, aki leül és elbeszélget. De az eredményét nem nagyon látjuk, és nem is értesülök róla. Nincs közöttünk kapcsolat.” (falu jegyzője) „Semennyire nem kezelik a problémát. Annyiban csak, hogy betartja a törvényt, tehát az iskola az önkormányzat felé jelentést tesz. ” (kisváros szabálysértési referense)

Fenntartók a megoldáshoz vezető útról  Siker: amikor bent tudják tartani a fiatalt az iskolában 18 éves koráig, s ez a szakképesítés megszerzésétől független. A siker kulcsa: a szülő befogadókészsége.  A kezelésre nincs érdemi kísérlet, oktatáspolitikai terv vagy cél (oktatási stratégiában nem szerepel).  Eszköz a bírságolás, ami nem vezet eredményre.

Fenntartók a megoldáshoz vezető útról Megoldási lehetőségek:  családok megerősítése, szemléletváltás: a probléma gyökerét kezelni, ami  társadalmi felelősség, független az önkormányzatok felelősségétől  oktatáspolitika: –motiváló iskolai környezet, –sikerek a kudarcélmények helyett, –munkaerőpiac szerepe  jogi szabályozás szükségessége: eszköz lehessen a kezükben

A megemelt tankötelezettség értékelése  A 18 éves korig tartó tankötelezettség mint többletmunka az intézményeknek  Változtatás szükségessége, de nem az életkor terén „Szerintem ez a jogszabály jó. Itt az egyénekkel kellene kezdeni valamit, ösztönözni, a fejekben rendet tenni. De sajnos vannak olyanok, akikkel nem lehet mit kezdeni. De ez nem azt jelenti, hogy rossz a jogszabály és azt kell megváltoztatni, inkább az egyént kell megváltoztatni. És ez nem oktatáspolitikai dolog szerintem.” (nagyváros oktatási referense)

Köszönöm a figyelmet!