Piaci kínálat vagy szakmai segítség? Pedagógus továbbképzések a képzők szemszögéből Ceglédi Tímea XI. Országos Neveléstudományi Konferencia Budapest 2011.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
A tanári munka értékelése
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
TÁMOP projekt 4S együttműködés a minőségi szolgáltatások érdekében.
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Andragógia MA Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományok Intézete.
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Vándorló diplomások, diplomáért vándorlók Frissdiplomások kötetbemutató Budapest, március 7. Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások.
TISZK-ek Miért kellettek, és miért kellenek? Múlt, jelen, jövő Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Marcali, május 18.
“Új Dimenziók” mentorképzési program A program kidolgozói: Artemisszió Alapítvány EcPec Alapítvány Göllesz Viktor Speciális Szakiskola MATISZ MH Líceum.
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
„Szemléletváltás az oktatásban” Az Igazgyöngy Alapítvány pályázata.
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
„A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai Közművelődési és Képzési Intézet jelene és jövője” augusztus 23.
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
Együttműködési lehetőségek a kompetencia alapú oktatás elterjesztése érdekében Tuza Tibor Balogh Tibor.
Ahány gyermek, annyi út „A bolondság és a zsenialitás közötti távolság csak sikerben mérhető” Gönczi Károly.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
„ LÉPTÉK az ÉRTÉK” Művészeti Tehetséggondozó Projekt TÁMOP / Nyitókonferencia és sajtótájékoztató május 6.
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
Pedagógus-továbbképzések hasznosulása
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A PROTOKOLLOK SZEREPE A PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLATI FELADATOK ELLÁTÁSÁNAK TÁMOGATÁSÁBAN (TÁMOP B) Szitó Imre fejlesztéskoordinátor, főmunkatárs EDUCATIO.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A szaktanácsadó segítő szerepe
II. Calderoni Kompetencia Kerekasztal Konferencia
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
AZ ÚJ TÍPUSÚ SZAKTANÁCSADÁS Szabó Klára január 28.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
HEFOP és projekteredmények, hasznosíthatóság és egymástól tanulás Dr. Podruzsik Szilárd.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Iskolai tehetséggondozó tevékenység az online kérdőíves felmérés tükrében Sági Matild.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
A Commitment Köznevelési Kht. MOHAY GERGELY március 31. ÉS A KECSKEMÉTI IRODA BEMUTATKOZÁSA.
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
2018/2019 tanév.
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Kompetencia alapú szakoktatás
Előadás másolata:

Piaci kínálat vagy szakmai segítség? Pedagógus továbbképzések a képzők szemszögéből Ceglédi Tímea XI. Országos Neveléstudományi Konferencia Budapest 2011 novembere

A kutatás  TÁMOP : „A tanárok alkalmazásával, bérezésével, szakmai fejlődésével kapcsolatos politikák követése” (OFI, kutatásvezető: Sági Matild)  Cél: a pedagógusok munkaerő-piaci helyzetének és szakmai továbbfejlődése gyakorlatának feltárása  Módszer: Félig strukturált interjú  Célcsoport: Pedagógusok (32 fő), igazgatók (32 fő), képzők (21 fő), oktatáspolitikusok és fenntartók (9 fő)  Helyszín: Pest, Vas, Tolna, Baranya és Hajdú-Bihar megyék  Időpont: május-június  Az interjúk elkészítésében közreműködtek: Barta Szilvia, Ceglédi Tímea, Lakatos Zsombor, Lőrincz Dalma, Pálfi Melinda

A kutatás  TÁMOP : „A tanárok alkalmazásával, bérezésével, szakmai fejlődésével kapcsolatos politikák követése” (OFI, kutatásvezető: Sági Matild)  Cél: a pedagógusok munkaerő-piaci helyzetének és szakmai továbbfejlődése gyakorlatának feltárása  Módszer: Félig strukturált interjú  Célcsoport: Pedagógusok (32 fő), igazgatók (32 fő), képzők (21 fő), oktatáspolitikusok és fenntartók (9 fő)  Helyszín: Pest, Vas, Tolna, Baranya és Hajdú-Bihar megyék  Időpont: május-június  Az interjúk elkészítésében közreműködtek: Barta Szilvia, Ceglédi Tímea, Lakatos Zsombor, Lőrincz Dalma, Pálfi Melinda

Alanyok  17 intézmény 21 képviselője (vezető vagy adminisztratív beosztásban)  -> Vezetők szemlélete –5 állami (3 megyei, 1 városi és 1 egyetemi) finanszírozású fenntartóval rendelkező pedagógiai intézet –1 felsőoktatási intézmény 2 különböző szervezeti egysége –1 tankönyvkiadó –1 komplex nevelési (közoktatási) intézmény –3 civil szervezet (2 alapítvány, 1 egyesület) –6 gazdasági társaság (3 kft, 1 bt, 1 zrt, 1 ismeretlen) –Egy nem intézményi képviseletben megszólított tréner

Erőviszonyok: a programok szervező szerinti megoszlása (%) Forrás: Saját szerkesztés az alábbiak alapján: Gönczöl 2011, Pedakkred

Pedagógiai intézetek ma  1: Alulról jövő igények kiszolgálása – a pályázatokban kevésbé aktív iskolákra is figyelnek –olcsóbb, gyorsabban indítható, alacsonyabb (10-15) óraszámú, nem akkreditált képzések  2: Emellett a pályázatok diktálta igényeket is kiszolgálják – fenntartói kényszer – órás képzések: közoktatás-irányítás, IKT, integrált nevelés, együttnevelés, mérés-értékelés, kompetencia alapú oktatás, szervezet- és minőségfejlesztés, gyógypedagógiai és fejlesztő pedagógia, tanítás- tanulás, tehetséggondozás, szakrendszerű oktatás, stb.  1+2: „félpiaci” megoldások

 „A magánszféra csak az olyan dolgokkal foglalkozik, ami pénzhez kötött. A pedagógusnak meg nemcsak erre van szüksége. Ahhoz, hogy egy intézmény működjön, nem csak képzésre van szüksége és évente két konferenciára. Hanem személyes kapcsolatra, támogatásra, közvetítőre a városi iskoláktól a falusi iskolákig. Ezt nem tudja más, nincs meg hozzá a kapcsolatrendszere, kapacitása. Volt olyan időszak, amikor pár évvel ezelőtt a szolgáltatók elözönlötték a megyét. Tavalyelőtt indult meg az, hogy olyan visszajelzéseket kaptunk, hogy mi veletek akarunk dolgozni, mert ti itt maradtok, itt vagytok, fordulhatunk hozzátok később is.” (nem fővárosi PI)  „Biztos, hogy közrejátszik abban, hogy mi vagyunk, hogy a fenntartó által előírt bevételeket biztosítani tudtuk. Ha az önkormányzatnak több támogatást kellene nyújtania, már nem lenne teljesen biztos az intézmény működése.’” (nem fővárosi PI)  „A régi pedagógiai intézet megmaradt, csak hát úgy mondhatnám, hogy lefejezve, mert a szolgáltatások felét kiszervezték a kollegák, a legkreatívabb kollegákat elküldték csoportos létszámcsökkentéssel. És igazából én úgy gondolom, hogy most a pedagógiai intézet nem tudja itt X megyében azt a régi szakmaiságot biztosítani, éppen ezért, mert a legtapasztaltabb, leggyakorlatiasabb emberek kerültek ki a rendszerből.” (egykori PI szakember, ma piaci szolgáltató)

Profitorientált piaci képzők ma  Főleg a 30 órás, témájában és finanszírozásában „pályázat-függő” képzések  Mindenre kiterjedő kínálat  Rendkívül rugalmasak a helyszín és az időpont tekintetében  A képzések „piacáról” és „profitról” beszélnek  DE: Szakmaiság és profit nem zárják ki egymást, sőt, a verseny a minőségnek kedvez  Más szolgáltatásokat is kínálnak, amelyekkel a régi PI-k szerepét pótolják (rajzverseny, pedagógiai napok, konferenciák, kiadványok)

 ’Akkor megvolt már az az üzleti kör vagy vásárlói kör, ami elég volt ahhoz, hogy engem és a családomat eltartsa. (…) X millió forintos árbevételünk van évente, nem vagyunk piacvezetők, de piac-meghatározó súlyunk van a szolgáltató cégek esetében.’ (Fővárosi piaci)  ’Célom korrupciómentesen, tisztán dolgozni, maximálisan segíteni a megrendelők munkáját, és a pedagógusok segítése, akár az üzleti profit nélkül is.’ (Nem fővárosi piaci)  „Ha valami az osztályteremben nem működik, akkor el kell gondolkodni azon, hogy én mit csináljak másként, pedagógusként. És ez a szemléletem vezet végig az egész munkámban. (…) Az első pillanattól kezdve mindig a gyerekekért dolgozom.” (Nem fővárosi piaci)

Szerepmegosztás: PI-k és piaci szereplők  Vannak megyék, ahol az egyik, vannak ahol a másik erősebb.  Hasonló név, személyi átjárás -> a pedagógusok rendre össze is keverik őket  Bizonyos piaci „pedagógiai intézetek” ugyanazt a szerepet töltik be, mint az egykori PI-k (szoros kapcsolatok az iskolákkal, stabil jelenlét)  A PI-k is rákényszerülnek a piaci megoldásokra, pályázásra, pályázatok kiszolgálására  „Nem csak minőségi, hanem árverseny is van. Ezzel nincs baj, egyfajta minőséget is garantál, és sokszínűvé teszi, nagyobb lesz a választási lehetőség. Szélesebb spektrum tárul az intézmények elé.” (Nem fővárosi PI)  „A többség azért kókler.” (közoktatási intézmény)

Civil szereplők ma  Alulról jövő szakmai kezdeményezések (1 kivétel)  Egy-egy apróbb speciális területet jól ismerő, főleg pedagógusokból álló szakember-gárda  Gyakorlatok átadásának intézményesülése  Jellemzően ciklikusan felépített, gyakorlatközeli képzések  A pályázatok által finanszírozott képzési kínálat növekedésének hatására 2 út: –háttérbe szorul a saját szakterület, ők is kiszolgálóivá válnak –beintegrálódik, „TÁMOP-kompatibilis” képzéssé válik a képzése (piaci „gazdaszervezet” segítségével & haszonlefölözéssel)

 „Egyszer csak megjelentek tanárok az iskolában, akik nem tudták, hogy mit keresnek, de valamit. És hallották, hogy ez alternatív, eljutottak ide. És azt tapasztaltuk, hogy tényleg egy csomó mindenre választ tudunk adni nekik, ami gond volt. És ez így megfordult. Nem ők jöttek, hanem mi mentünk. Mit veszthetünk vele? Akkor még 20 évvel fiatalabbak voltunk. Beadtuk akkreditációra, és csont nélkül átment.” (fővárosi civil)

Felsőoktatás MA  Céljuk: –A tanárszakon elsajátított neveléselméleti és szakmódszertani tudás frissítése, kiegészítése –Az adott tudományterületen újonnan megszületett tudományos eredmények megismerése  Mélyebb elméleti tartalommal bíró, kevésbé a „módszerek körül balettozó” képzések  A képzések tartalmát az egyetemeken-főiskolákon felhalmozódott és frissen keletkezett tudás határozza meg (lassabb reagálás)  Több félévig tartó (szakvizsgás és szakirányú) továbbképzések  Csak nekik van jogosítványuk ezekhez  Tanügyigazgatási, ill. közoktatás-irányítási ismeretek is, vagy választható a tehetséggondozás, a mérés-értékelés, a mentálhigiénia, vagy az informatika stb. is

 „Az iskolakoncepcióink és a módszertanunk külön-külön jók, de nem illeszkednek (…) Az elmélettel nagyon nem foglalkozunk. Nézzünk már körül az iskolában, hogy mit akarunk, és hogy hogyan lehet. Én nagyon gyakorlatpárti vagyok. De hiszem azt is, hogy mostmár egyre felületesebb az, amit gyakorlatközpontúságnak nevezünk. És lehet erőltetni a best practice-t, a gyakorlatközpontúságot. De ha emögött nem egy jól végiggondolt rendszer áll, akkor teljesen mindegy, hogy milyen sapkát teszünk rá. Vannak ilyen látványelemek, amiket jól le lehet dokumentálni, jól el lehet adni. De ha a tanár nem úgy beszél a gyerekkel, lehet kitűnő módszertanász.”  „Ugyanakkor az elmélet sem elég. Azokat a tanárokat, akik már legalább egy évet tanítottak, ismétlésszerűen újra meg kellene ismertetni az elméleti alapokkal. Elő lehetne venni újra, hogy most hogy látod? És az új módszertanokat is így lehet levinni az iskolákhoz.”

Összegzés: Előnyök és hátrányok Hagyományos pedintézetek Piaci szereplők (gazdasági társaságok) Civil szervezetek Felsőoktatás előny Helyi beágyazódottság Egyéb szolgáltatások Tartós jelenlét Hírnév Szakmaiság Nem akkreditált képzések Több állandó alkalmazott Szervezési rugalmasság A verseny garantálja a minőséget PI-k nyomán maradt űrt betöltik Kevesebb állandó alkalmazott Sokéves szakmai gyakorlaton alapuló képzés Személyes ismeretségek Gyakorló szakemberek Bizonyos képzésekhez csak nekik vannak jogosultságaik Elmélyült elméleti képzéseket tartanak Hagyományos presztízs Tudásteremtő, kutatási szerep Hát- rány Fizetős képzésekre kényszerülnek Megcsonkolt személyi állomány Ad hoc jelenlét Profitorientáltság Pályázatoktól függnek ők is Hiányzik az ületi szemlélet (de nem mindig) Lassan, nehezen tart lépést a korral Nem állt (még) rá a pályázatok diktálta témákra Nem ismeri annyira az iskolákat Rossz PR

Piaci kínálat vagy szakmai segítség? - Mindkettő  „Rengeteg gyereknek nincs sikerélménye az iskolában, elfordul attól, bezárkózik, s ezek a sikertelen, bizalmát vesztett gyerekek néhány éven belül szülővé válnak, ugyanezt a mentalitást-hozzáállást adják tovább gyerekeiknek, s ez az oktatási rendszer – s nem a szülők – hibája, hiszen mi vagyunk a szakemberek, nekünk kell tudni ezzel valamit kezdeni.”  „Semmi esély, hogy az iskolák spontán igényeire reagáljunk, mert az iskolák nem tudják kifizetni, megfizetni a spontán igényeket. Az ilyen képzések nem piacképesek. Csak olyat kínálunk, aminek van központi forrása.”

A tanulmány további témái  Trénerek/képzők (kik ők, hogyan mozognak a szervezeti keretek között, kiválasztásuk, minőségük, képzésük)  Igények, igényfelmérés módja (célcsoport-célterület, népszerűsítés)  Képzési kínálat (képzések születése, témák, formák, időtartam)  Finanszírozás (normatíva vs. pályázat)  Hasznosulás (utánkövetés, alkalmazás, szemléletformáló hatás)

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!