Kompetencia -eredményesség
Eredményesség régen és ma? IEA - PISA A releváns tudás gyors változása A tudásszerzés helyszíneinek megváltozása A tudás gazdasági érték (OECD) De minek a tudása???? A tudás eloszlása - a kompetencia esélyügyi kérdés lett!
A gondolkodás (tudás) szintjeinek Bloom-féle modellje Ismeret azonosít, leír, összegyűjt, meghatároz, felidéz, megjelöl, felsorol, válogat, reprodukál, azonosít Megértés megkülönböztet, felbecsül, megmagyaráz, általánosít, kiterjeszt, példáz, újraír (vagy mond), összegez, kiegészít, kódot vát (lerajzol) Alkalmazás megcserél, bemutat, módosít, megjósol, megold, felhasznál, használ, demonstrál Elemzés különbséget tesz, összevet, csoportosít, okot és/vagy következményt keres, részekre bont Egybefogla-lás tervez, kombinál, megoldást javasol, összeállít, (szöveget) alkot, módosít, átalakít Értékelés megítél, kritizál, érvel, cáfol, bizonyít, összegez, rangsorol, dönt, feltételeket szab, kritériumokat állít
Mi az a kompetencia? „Képesség a komplex feladatok adott kontextusban történő sikeres megoldására” kognitív és praktikus képességek attitűdök emóciók értékek
Kulcskompetenciák OECD 1. Autonóm cselekvés a cselekvés összefüggéseinek látása saját élettervek kialakítása és önálló vezetése jogok, érdekek érvényesítése és védelme
Kulcskompetenciák 2. Az eszközök interaktív használata a nyelv, a szimbólumok és a szövegek interaktív kezelése az ismeretek használata az új információs technológia használata
Kulcskompetenciák 3. Szociálisan heterogén környezetben való működés másokkal való kapcsolatépítés csoportmunkában való együttműködés konfliktuskezelés és megoldás
Kulcskompetenciák Európa Tanács - Magyarország Anyanyelvi és idegen nyelvi kommunikáció Információs és kommunikációs technológia Matematikai kompetencia Természettudományos és technikai kompetenciák Személyközi és állampolgári kompetenciák Kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia Esztétikai kompetencia Tanulási kompetencia