Sajátos képzési igényű hallgatók számára nyújtott szociális szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetemen Horváth Hajnalka SZTE ETSZK IV. évf. Szociális munka Témavezető: Tunyogi József 2011
TÉMA AKTUALITÁSA Egyetemünkön tanuló sajátos képzési igényű felsőoktatási hallgatók felmérése, vizsgálata Egyetemünkön tanuló sajátos képzési igényű felsőoktatási hallgatók felmérése, vizsgálata Kapott eredmények felhasználásával az optimális körülmények megteremtése a tanulmányok elősegítéséhez Kapott eredmények felhasználásával az optimális körülmények megteremtése a tanulmányok elősegítéséhez Az egyetemen folyó oktatás színvonalának, hatékonyságának felmérése Az egyetemen folyó oktatás színvonalának, hatékonyságának felmérése
Vizsgálati személyek Az SZTE es tanévének I. szemeszterére beiratkozott sajátos képzési igényű felsőoktatási hallgatók Az SZTE es tanévének I. szemeszterére beiratkozott sajátos képzési igényű felsőoktatási hallgatók A kérdőív összesen 155 főhöz jutott el A kérdőív összesen 155 főhöz jutott el A kérdésekre 65-en válaszoltak, ez a megkérdezettek 41,9 %-a A kérdésekre 65-en válaszoltak, ez a megkérdezettek 41,9 %-a 30 fő nő (45 %), 35 fő férfi (53 %), 1 fő nem válaszolt a kérdésre (2 %) 30 fő nő (45 %), 35 fő férfi (53 %), 1 fő nem válaszolt a kérdésre (2 %) Átlag életkor: 21,95 év Átlag életkor: 21,95 év Nappali tagozatos 59 fő (91 %), levelező 6 fő (9 %) Nappali tagozatos 59 fő (91 %), levelező 6 fő (9 %)
VIZSGÁLAT MENETE A vizsgálat időpontja szeptember 25 – október 5. A vizsgálat időpontja szeptember 25 – október 5. A kérdőív megszerkesztése, majd közzététele a gmail űrlapszerkesztőjével, a következő webcímen: A kérdőív megszerkesztése, majd közzététele a gmail űrlapszerkesztőjével, a következő webcímen: =dFBxNkFOTVp2UUdOb211TFpsUi1JQkE6MQ Adatok begyűjtése, elemzése Adatok begyűjtése, elemzése
Fogyatékossági típusok megoszlása A válaszadók több jelölőnégyzetet is bejelölhettek, ezért az összes válaszok száma meghaladhatja a 65 főt.
Szabadidei partnerek A válaszadók több jelölőnégyzetet is bejelölhettek, ezért az összes válaszok száma meghaladhatja a 65 főt. Összesen 10 válasz 103 válasz
Az Egyetemi Életvezetési és Tanácsadó Központ fontossága Milyen gyakorisággal veszi igénybe a központ szolgáltatásait? Elégedett a központ szolgáltatásaival?
Az igénybe vett szolgáltatások típusai A válaszadók több jelölőnégyzetet is bejelölhettek, ezért az összes válaszok száma meghaladhatja a 65 főt.
Milyen hátrányok tapasztalhatók a megkérdezettek szerint? „ A tanárok nem mindig értik meg, hogy látássérült vagyok és nem veszik komolyan ezt a betegséget.” „Sokkal több időt kell tanulással töltenem.” „Lassú olvasás, nehéz megjegyzés, a lényeg megkeresése a rettentő sok anyag között.” „Kevés az idő zh közben. 1,5 óráig nem tudok koncentrálni. Pár perc szünet jó lenne.” „Egy hallássérültnek rendkívül kimerítő minden perc, amíg figyelni kell órán. Nekem is az. Emiatt kevesebb időm és energiám marad a tanulásra, mert hamar elfáradok. Ennek következtében többet is kell tanulnom, ami néha megterhelő.”
A beilleszkedés és az egyetemhez való viszony kapcsolata
ÖSSZEFOGLALÁS Az eredmények ismeretében megállapíthatjuk, hogy kiemelt fontosságú szerep jut az Egyetemi Életvezetési és Tanácsadó Központnak a speciális képzési igényű hallgatók egyetemi integrációjában. Az eredmények ismeretében megállapíthatjuk, hogy kiemelt fontosságú szerep jut az Egyetemi Életvezetési és Tanácsadó Központnak a speciális képzési igényű hallgatók egyetemi integrációjában. A tanulmányokat segítő szolgáltatások minnél kiforrottabb alkalmazása és a mindenki számára egyre könnyebb elérhetőségének biztosítása. A tanulmányokat segítő szolgáltatások minnél kiforrottabb alkalmazása és a mindenki számára egyre könnyebb elérhetőségének biztosítása. A Szegedi Tudományegyetem számára létfontosságú, hogy a speciális szükségletű hallgatók be tudjanak illeszkedni az egyetemi életbe. A Szegedi Tudományegyetem számára létfontosságú, hogy a speciális szükségletű hallgatók be tudjanak illeszkedni az egyetemi életbe.
KÖVETKEZTETÉS A különböző városi és egyetemi intézmények összefogásával a lehető legtöbb speciális szükségletű hallgatót kell bevonni az egyetemi „vérkeringésbe”. A különböző városi és egyetemi intézmények összefogásával a lehető legtöbb speciális szükségletű hallgatót kell bevonni az egyetemi „vérkeringésbe”. Tanároknak megfelelő rendszerességgel kell képzéseken részt venni, ahol speciális technikákat tanulhatnak. Tanároknak megfelelő rendszerességgel kell képzéseken részt venni, ahol speciális technikákat tanulhatnak. El kell érni azt, hogy mindenki előtt nyíltan felvállalják hátrányos helyzetüket. El kell érni azt, hogy mindenki előtt nyíltan felvállalják hátrányos helyzetüket.
Köszönöm figyelmüket!