~ COMLOSS REPÜLÉSEK Szarka Ágoston légiközlekedés védelmi tiszt.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG
Advertisements

Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
TÜV NORD-KTI Kft. Beszámoló EU tevékenység december – március.
Nemzeti Biztonsági Felügyelet
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
HungaroControl fejlesztései a GA repülésbiztonság fokozására
a Szabad Repülők Szövetsége (HFFA: Hungarian Free Flying Association)
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Felsőfokú egészségügyi oklevelek elismerése
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
KBSZ szakmai találkozó Siófok, április 08.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A kormányzat szerepvállalása a kibervédelemben Dr. Rétvári Bence államtitkár Változó környezet, változó biztonság - Kiberfenyegetések kihívásai napjainkban.
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Alkalmazott robottechnológia a Magyar Honvédségben
Pápai Tűzoltóság 11. B.
Dr. Bozsó Zoltán r.dandártábornok
SZECSKAY Ügyvédi Iroda CEBC – XXI. Vezérigazgató Találkozó Lobbizás európaiul március 31. Budai Judit.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
Safety Management System Budapest-Ferihegy Repülőtéren
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
Várható változások a légiközlekedést érintő európai uniós jogi szabályozásban október 7.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
Új szemléletű Légügyi Hivatal NKH Légügyi Elnökhelyettes
RIASZTÁS, KUTATÁS-MENTÉS ÉS AZ
MIHÁLY PÉTER Nemzeti Közlekedési Hatóság
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
1 ATM ESEMÉNYEK 2010-BEN KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
Győri Gyula Légügyi elnökhelyettes Hivatalvezető
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
1 VÁLTOZÁSOK A SZAKMAI ÉS AZ ÜZEMBEN TARTÓI VIZSGÁLATRA VONATKOZÓ SZABÁLYOKBAN KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS BUDAPEST, november 11. dr. Horváth Diána.
Magyar légifölény! ? Gripenekre várva… Menü Menü Kilépés.
Készítette: dr. Szucsigán Ádám
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
© Copyright 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. Az információbiztonsági.
A FAVI adatszolgáltatásban várható változások
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
Dr. Baranovszky György Budapest, Ki hogyan élte meg az elmúlt egy évet a fogyasztóvédelem területén?
Munkahelyi egészség és biztonság
A REPÜLÉSI ZAJPANASZOK HÁTTERE Hajdú Sándor tagozatvezető helyettes tudományos főmunkatárs március 12. Járműtechnikai, Környezetvédelmi és Energetikai.
Vasútszabályozási Osztály
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
Tájékoztatás a polgármesterek katasztrófavédelmi feladatairól
DEMOKRATIKUS INTÉZMÉNYRENDSZER -
A rendészet szervei.
A „kis” repülőterek légiforgalmi rendszerbe illesztése
Polgári Légiközlekedési Hatóság
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
Útépítési munkálatok és új forgalmi rend (a Kőrösi út, Kisfaludy, Bacsó B., Vasút, Csontos J. utcákban)
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
MRSZ Szakmai nap Vass Tímea Dr.Koller József
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
Székesfehérvár helyi közösségi közlekedési hálózata
NÉHÁNY GONDOLAT A KISREPÜLŐTEREKRŐL …
A pilóta nélküli légijárművekkel kapcsolatos várható jogi szabályozás
A BIZTONSÁG ÉS VÉDELEM KULTÚRÁJA
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
Előadás másolata:

~ COMLOSS REPÜLÉSEK Szarka Ágoston légiközlekedés védelmi tiszt

Adatszolgáltatás a Honvédség és a repülőtér részére Fő tevékenységeink INPUT: légijármű felszálláshoz készül, belép a légtérbe OUTPUT: légijármű leszáll, kilép a légtérből Repülőtér(AD) Repülőtér(AD) Budapest Ferihegy repülőtéren Torony irányítás (TWR) Repülőtéri repüléstájékoztató szolgálat (AFIS) Bevezető irányító szolgálat (APP) Körzeti irányító központ (ACC) Repüléstájékoztató központ (FIC) APRON Handling ARO TWR /AFIS APP ACC / FIC Adatszolgáltatás a Honvédség és a repülőtér részére Gate-to-gate Légiforgalmi szolgálatok bejelentő irodája: Repülési tervek (FPL) leadása, Repülés előtti felkészítés: (MET),( NOTAM) Le-felszálló, átrepülő repülőgépek irányítása, tájékoztatása. Kisgép, hobby=tájékoztatás, utas, cargo irányítás. Régen: légifolyosók, azokon belül áramlás szabályozása, elhagyni csak különleges esetekben (vihar, vészhelyzet, katonai manőverek) Ma: Point to point, gazdaságossági szempontok (magasság irány) A FIC (Flight Information Centre), azaz a Repüléstájékoztató és Légiforgalmi Tanácsadó Szolgálat feladata a kisgépes repülések biztonságos és hatékony végrehajtásához szükséges információk nyújtása a földfelszíntől 9500 láb (~2900m) magasságig tartó légtérben 2

A hazai légtér hármas tagozódása A HungaroControl Zrt. légiforgalmi irányítói ÉVENTE 600 EZER REPÜLŐGÉP biztonságos közlekedéséről gondoskodnak. Repülőtér üzemeltetése Budapest Airport Zrt. Önálló, független légiforgalmi szolgáltató HungaroControl Zrt. A budapesti LHBP reptéri forgalom az 2012-ben a 2011-es év hasonló időszakához képest csaknem 21%-kal csökkent nagyrészt a Malév kiesése miatt - ez azt jelenti, hogy 2011-hez viszonyítva 19 334 db repülővel kevesebb szállt fel és le a Budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Az átrepülő forgalom az elmúlt év hasonló időszakához képest 0,43%-kal, összesen mintegy 1879 db átrepüléssel csökkent. A HC forgalmának közel 85,4%-át adja az átrepülő forgalom, és csak mintegy 14,6%-át a Magyarországra érkező, illetve innen induló gépek forgalma. (Ez korábban durván 80-20%-os arány volt. /2012 : összesen forg. 580 062; Átrepülő forgalom: 493 036; Repülőtéri: 87 026) A Malév kiesése (kb. 10%) emiatt természetesen hátrányosan érintette a HC-t, de az átrepülő forgalom túlsúlya miatt csupán 4,1%-os bevételkiesést jelent. Légtérhasználók Légitársaságok, Magyar Honvédség 3

Légügyi Hatóság által jóváhagyott Védelmi Terv Safety First! A HungaroControl fő tevékenysége a légi forgalom biztonságos irányítása Magyarország légterében. A repülésbiztonság, mint elsődleges szempont szavatolása feltétlen elsőbbséget élvez minden egyéb szemponttal szemben, pl.: Átrepülések esetében az előírt elkülönítés (magasságban ált. 1000 láb, vízszintes távolságban 5 mérföld) biztosítása. Leszállási eljárások végrehajtásának segítése, kontrollálása, irányítása. Szigorú biztonsági szabályok (de nem SRA) Az európai parlament és a tanács 300/2008/EK rendelete a polgári légi közlekedés védelmének közös szabályairól. A Bizottság 185/2010/EU rendelete a közös légiközlekedés-védelmi alapkövetelmények végrehajtásához szükséges részletes intézkedések meghatározásáról. 1995. évi XCVII. törvény a légiközlekedésről. 169/2010. (V.11.) Korm. rendelet a polgári légiközlekedés védelmének szabályairól és a Légiközlekedés Védelmi Bizottság jogköréről, feladatairól és működésének rendjéről. 1232/2009. (XII. 30.) Korm. határozat a nemzetbiztonsági védelem alá eső szervek és létesítmények köréről. Légügyi Hatóság által jóváhagyott Védelmi Terv 4

A HungaroControl Zrt. Safety Startégiája A HungaroControl célja, hogy elismert és kiemelkedő szolgáltató legyen Közép- Európában, ennek megfelelően fejleszti a repülésbiztonságot szolgáló rendszereit is Új technológiák bevezetésével ANS III Repülésbiztonság-irányítási rendszerelemeinek fejlesztésével Tudatosság- kultúra fejlesztéssel 5

COMLOSS Q kapcsolat elvesztése a repülőgéppel… Mikor? Ha a légtérbe lépés után 2 percen belül nincs kapcsolat… Miért? Pilótahiba, emberi mulasztás Frekvencia tévesztés Technikai probléma Szándékos provokáció 6

Hazai légi forgalom útvonalak szerinti eloszlása Legforgalmasabb Legrövidebb ~120 km ~8 perc Leghosszabb ~375 km ~25 perc Átlag átrepülési idő ~14,5 perc ~ 600.000 légi jármű évente 12 303 állami légi jármű (2012) 34 COMLOSS 6 Alfa riasztás 204 „Tango” riasztás

Tennivalók COMLOSS esetén Kapcsolat helyreállításának megkísérlése (pl. előző szektor, vészfrekvencia…) Elkülönítés, azaz légiforgalom átszervezése Együttműködők értesítése (légierő) Miért fontos a COMLOSS kezelése? Kontroll hiánya Q veszélyezteti a többi gép repülését… Több tényező együttes fennállása esetén már RENEGADE Repülésbiztonsági kockázat Nemzetbiztonsági kockázat 8

Ismert és tragikus COMLOSS esetek 2001. szeptember 11. Q végkifejlet TERRORTÁMADÁS AA 11 Felszállás 07:59 Comloss 08:14 Becsapódás 08:46 AA 175 Felszállás 08:14 Comloss 08:44 Becsapódás 09:03 AA 77 Felszállás 08:20 Comloss 08:53 Becsapódás 09:37 UA 93 Felszállás 08:42 Comloss 09:28 Becsapódás 10:03 9

Ismert és tragikus COMLOSS esetek 2001. szeptember 11. Q berepült útvonalak Magyarországra vetítve 10

Ismert és tragikus COMLOSS esetek Helios 522 Q végkifejlet repülőesemény (döntéshozói mechanizmus…) Klíma manual állásban volt… ez szabályozza az oxigén ellátást… a maszkokhoz sem volt megnyitva az oxigén… 11

Ismert és tragikus COMLOSS esetek PGT 5323 2012. 09.06. (török…)Q végkifejlet repülőesemény

Együttműködés COMLOSS esetén CRC ORFK LFNR Költségek viselése Jogszabályi hiányosságok Q Jelenleg a Magyar Honvédség finanszírozza teljes mértékben a COMLOSS helyzetekből fakadó Gripen bevetéseket. 13

A BIZTONSÁG AZ A VESZÉLY, AMIT NEM ÉRZÉKELÜNK!!! Köszönöm a figyelmet! A BIZTONSÁG AZ A VESZÉLY, AMIT NEM ÉRZÉKELÜNK!!! 14