~ COMLOSS REPÜLÉSEK Szarka Ágoston légiközlekedés védelmi tiszt
Adatszolgáltatás a Honvédség és a repülőtér részére Fő tevékenységeink INPUT: légijármű felszálláshoz készül, belép a légtérbe OUTPUT: légijármű leszáll, kilép a légtérből Repülőtér(AD) Repülőtér(AD) Budapest Ferihegy repülőtéren Torony irányítás (TWR) Repülőtéri repüléstájékoztató szolgálat (AFIS) Bevezető irányító szolgálat (APP) Körzeti irányító központ (ACC) Repüléstájékoztató központ (FIC) APRON Handling ARO TWR /AFIS APP ACC / FIC Adatszolgáltatás a Honvédség és a repülőtér részére Gate-to-gate Légiforgalmi szolgálatok bejelentő irodája: Repülési tervek (FPL) leadása, Repülés előtti felkészítés: (MET),( NOTAM) Le-felszálló, átrepülő repülőgépek irányítása, tájékoztatása. Kisgép, hobby=tájékoztatás, utas, cargo irányítás. Régen: légifolyosók, azokon belül áramlás szabályozása, elhagyni csak különleges esetekben (vihar, vészhelyzet, katonai manőverek) Ma: Point to point, gazdaságossági szempontok (magasság irány) A FIC (Flight Information Centre), azaz a Repüléstájékoztató és Légiforgalmi Tanácsadó Szolgálat feladata a kisgépes repülések biztonságos és hatékony végrehajtásához szükséges információk nyújtása a földfelszíntől 9500 láb (~2900m) magasságig tartó légtérben 2
A hazai légtér hármas tagozódása A HungaroControl Zrt. légiforgalmi irányítói ÉVENTE 600 EZER REPÜLŐGÉP biztonságos közlekedéséről gondoskodnak. Repülőtér üzemeltetése Budapest Airport Zrt. Önálló, független légiforgalmi szolgáltató HungaroControl Zrt. A budapesti LHBP reptéri forgalom az 2012-ben a 2011-es év hasonló időszakához képest csaknem 21%-kal csökkent nagyrészt a Malév kiesése miatt - ez azt jelenti, hogy 2011-hez viszonyítva 19 334 db repülővel kevesebb szállt fel és le a Budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Az átrepülő forgalom az elmúlt év hasonló időszakához képest 0,43%-kal, összesen mintegy 1879 db átrepüléssel csökkent. A HC forgalmának közel 85,4%-át adja az átrepülő forgalom, és csak mintegy 14,6%-át a Magyarországra érkező, illetve innen induló gépek forgalma. (Ez korábban durván 80-20%-os arány volt. /2012 : összesen forg. 580 062; Átrepülő forgalom: 493 036; Repülőtéri: 87 026) A Malév kiesése (kb. 10%) emiatt természetesen hátrányosan érintette a HC-t, de az átrepülő forgalom túlsúlya miatt csupán 4,1%-os bevételkiesést jelent. Légtérhasználók Légitársaságok, Magyar Honvédség 3
Légügyi Hatóság által jóváhagyott Védelmi Terv Safety First! A HungaroControl fő tevékenysége a légi forgalom biztonságos irányítása Magyarország légterében. A repülésbiztonság, mint elsődleges szempont szavatolása feltétlen elsőbbséget élvez minden egyéb szemponttal szemben, pl.: Átrepülések esetében az előírt elkülönítés (magasságban ált. 1000 láb, vízszintes távolságban 5 mérföld) biztosítása. Leszállási eljárások végrehajtásának segítése, kontrollálása, irányítása. Szigorú biztonsági szabályok (de nem SRA) Az európai parlament és a tanács 300/2008/EK rendelete a polgári légi közlekedés védelmének közös szabályairól. A Bizottság 185/2010/EU rendelete a közös légiközlekedés-védelmi alapkövetelmények végrehajtásához szükséges részletes intézkedések meghatározásáról. 1995. évi XCVII. törvény a légiközlekedésről. 169/2010. (V.11.) Korm. rendelet a polgári légiközlekedés védelmének szabályairól és a Légiközlekedés Védelmi Bizottság jogköréről, feladatairól és működésének rendjéről. 1232/2009. (XII. 30.) Korm. határozat a nemzetbiztonsági védelem alá eső szervek és létesítmények köréről. Légügyi Hatóság által jóváhagyott Védelmi Terv 4
A HungaroControl Zrt. Safety Startégiája A HungaroControl célja, hogy elismert és kiemelkedő szolgáltató legyen Közép- Európában, ennek megfelelően fejleszti a repülésbiztonságot szolgáló rendszereit is Új technológiák bevezetésével ANS III Repülésbiztonság-irányítási rendszerelemeinek fejlesztésével Tudatosság- kultúra fejlesztéssel 5
COMLOSS Q kapcsolat elvesztése a repülőgéppel… Mikor? Ha a légtérbe lépés után 2 percen belül nincs kapcsolat… Miért? Pilótahiba, emberi mulasztás Frekvencia tévesztés Technikai probléma Szándékos provokáció 6
Hazai légi forgalom útvonalak szerinti eloszlása Legforgalmasabb Legrövidebb ~120 km ~8 perc Leghosszabb ~375 km ~25 perc Átlag átrepülési idő ~14,5 perc ~ 600.000 légi jármű évente 12 303 állami légi jármű (2012) 34 COMLOSS 6 Alfa riasztás 204 „Tango” riasztás
Tennivalók COMLOSS esetén Kapcsolat helyreállításának megkísérlése (pl. előző szektor, vészfrekvencia…) Elkülönítés, azaz légiforgalom átszervezése Együttműködők értesítése (légierő) Miért fontos a COMLOSS kezelése? Kontroll hiánya Q veszélyezteti a többi gép repülését… Több tényező együttes fennállása esetén már RENEGADE Repülésbiztonsági kockázat Nemzetbiztonsági kockázat 8
Ismert és tragikus COMLOSS esetek 2001. szeptember 11. Q végkifejlet TERRORTÁMADÁS AA 11 Felszállás 07:59 Comloss 08:14 Becsapódás 08:46 AA 175 Felszállás 08:14 Comloss 08:44 Becsapódás 09:03 AA 77 Felszállás 08:20 Comloss 08:53 Becsapódás 09:37 UA 93 Felszállás 08:42 Comloss 09:28 Becsapódás 10:03 9
Ismert és tragikus COMLOSS esetek 2001. szeptember 11. Q berepült útvonalak Magyarországra vetítve 10
Ismert és tragikus COMLOSS esetek Helios 522 Q végkifejlet repülőesemény (döntéshozói mechanizmus…) Klíma manual állásban volt… ez szabályozza az oxigén ellátást… a maszkokhoz sem volt megnyitva az oxigén… 11
Ismert és tragikus COMLOSS esetek PGT 5323 2012. 09.06. (török…)Q végkifejlet repülőesemény
Együttműködés COMLOSS esetén CRC ORFK LFNR Költségek viselése Jogszabályi hiányosságok Q Jelenleg a Magyar Honvédség finanszírozza teljes mértékben a COMLOSS helyzetekből fakadó Gripen bevetéseket. 13
A BIZTONSÁG AZ A VESZÉLY, AMIT NEM ÉRZÉKELÜNK!!! Köszönöm a figyelmet! A BIZTONSÁG AZ A VESZÉLY, AMIT NEM ÉRZÉKELÜNK!!! 14