DIAGNOSZTIKAI ALAPISMERETEK A beteg pszichés előkészítésének és vezetésének praktikumai a kompetencia határok betartásával
A vizsgálat előkészítése MEGHATÁROZÓ A PSZICHÉS VEZETÉSBEN A környezet (vizsgáló helyiség) előkészítése: Világítás Hangszigetelés Hőmérséklet Nyugalom Bútorzat: pl. magasság, állíthatóság, fertőtlenítés INTIMITÁS biztosítása
Pszichés vezetés alapjai EMPATIA PSZICHOLÓGIAI ISMERETEK MEGLÉTE és HELYES ALAKALMAZÁSA - pl. A) betegmegfigyelés alkalmazása (testi és pszichés) B) Első benyomás jelentősége C) Szorongás és félelem csökkentése verbális és nonverbális eszközökkel Határozottság és nyugodtság Szaktudás megnyilvánulása Betegjogok tiszteletben tartása
A beteg fogadása Fontos tudni a lelki előzményeket is! Cél: esetleges zavar leküzdése, félreértések megelőzése, stb. Köszönés Bemutatkozás – név, beosztás, feladatkör, megszólítás --- ezzel példát ad --- feszültség csökken Tájékoztatás -- következőn
A beteg tájékoztatása FONTOS: - stílusa, nyelvezet meghatározó - mennyisége Sz.e. várakozási idő megadása Sorrendcsere indoklása Személyes tárgyak elhelyezési lehetőségei Dokumentációval kapcsolatos feladatok végzése (pl. A) beutaló, B) jogi aktusok lebonyolítása: belegyező nyilatkozatok /invazív és noninvazív vizsgálatoknál/ stb.)
Vizsgálatokra való fizikális felkészítés lebonyolítása Pl. Ürítés – URINA -- IGEN -- NEM: pl. kismedencei UH. 2. Ruházat levétele: 1x 1 testtájék 3. Testhelyzet : fekvés és fektetés – időtartama ( MR) -- hőmérséklet -- KLAUSZTROFÓBIA??
folytatás Sz.e. bútorzat, berendezés bemutatása -pl. vizsgálóasztal részei, állíthatósága, magassága -- lépcső -- DESINFICIÁLÁS
Pszichés felkészítés KOMPETENCIA HATÁR BETARTÁSÁVAL VALÓS LEGYEN (pl. fájdalmat NE TITKOLJUK EL!) Vizsgálat: célja, lényege, menete, időtartama, körülményei, veszélyek, stb., AKTUÁLIS ÁLLAPOT SZERINT Együttműködés megbeszélése KÉRDEZHESSEN a beteg (idő, körülmény biztosítása, bizalom) Tapintat különösen kiszolgáltatott betegnél Apró erőfeszítés pozitív értékelése Tisztelet megadása Intimitás tiszteletben tartása KONGRUENS viselkedés NE Bizalmaskodás Közöny Érzéketlen bánásmód
HA az ÁPOLÓ az INFORMÁCIÓ KÜLDŐJE(Tk. 345---347--) 1. Hely és idő biztosítása 2.Érthető, világos beszéd 3. Kompetencia határ betartása 4. Kérdezzen vissza 5.Tudjon hallgatni 6.Kongruens viselkedés 7.Tolerancia 8.Kommunikációs akadályokat ismerje fel és hárítsa el
folytatása 9. Nyelvi, kulturális különbségekhez alkalmazkodjon rugalmasan 10.Halláskárosodott beteg esetében: - szemben helyezkedjen el a beteggel - információ ismétlése lassan, tagoltan beszéljen gesztikuláció kongruens és arányos legyen 11. Sz.e. alkalmazzon jelbeszédet, képkártyákat, mozgásos jeleket egyeztessen 12. Gyermekkel való kommunikáció kornak és állapotnak megfelelő legyen
A betegek megnyilvánulási típusai Kezdeményezők –akadékoskodóvá válhat Véleménynyilvánítók: beleszól mindenbe, vitatkozik Kérdező: apró részlettel kapcsolatban felvilágosítást igényel Informátor – „Hírharang”-gá válhat Szabályalkotó pl. sorrend Általánosítók, összefoglalók – mindentudóvá válhat Engedelmeskedők– versengővé válhat