Kovács Veronika ELTE BTK, Koreanisztika
A római katolikus egyház tevékenysége sz.: a környező országokon keresztül próbáltak eljutni Koreába Japán: Gaspar Vilela ( ) jezsuita szerzetes 1594: az első jezsuita szerzetesek Toyotomi Hideyoshi seregeivel érkeznek Koreába Gregorio de Cespedes ( ) Vincent Kwon ( ) Fülöp-szigetek: Juan de Domingo(?-1619) domonkos rendi szerzetes Kína: Hsü Kuang-chi ( ) Joannes Adam Schall ( ) ; Sohyeon koronaherceg ( )
18. század közepétől kezdve fiatal értelmiségiek kezdenek érdeklődni a katolikus vallás iránt 1784: Yi Byeok, Yi Seunghun 1786: első mártír: Kim Beomu Keresztényüldözések 1784 – 1866 között : utolsó nagy kivégzések: francia katolikus misszionáriusok és koreai hívők
1876: Kanghwa-szigeti békemegállapodás Japánnal 1882: USA 3 kikötő megnyitása 1883: Nagy-Britannia, Németország Koreai papok, apácarendek Első maradandó templomépületek: Yakhyeon templom (1893), Szűz Mária székesegyház (1898), Szöul
Protestáns misszionáriusok Revd Dr. John Ross: 1882: Újszövetség egyes részei koreai nyelven 1887: A teljes Újszövetség forgalomban „Hananim” ( 하나님 ) A kereszténység a Ross által megtérített koreaiakon keresztül terjedt ÉNY-on és a fővárosban 1880-as évek közepén érkeztek az első misszionáriusok Dr. Horace N. Allen (1884, presbiteriánus) Revd Horace Green Underwood (1885, presbiteriánus) Henry Gerhard Appenzeller (1885, metodista) Kezdetben kórházakat, iskolákat alapítottak
- A politikai rendszer összeomlása és a japán gyarmati uralom nemzeti szellemi válsághoz vezetett : függetlenségi vágy: a kereszténységet a japánellenességgel asszociálták - A haladás és a modernitás iránti vágy – oktatás, orvostudomány a missziós iskolákban - Az emberi jogok, egyenlőség hirdetése, lelki vigasz
A japán hatalom különféle intézkedéseket hajtott végre a kereszténység ellen: templomok felgyújtása, bebörtönzések, kivégzések a misszionáriusok deportálása Shintoizmus Katolikus egyház a shinto szertartások látogatása engedélyezett japán papok Protestáns egyház a nacionalizmus felerősödése a shinto szertartások a nemzeti és vallási érzelmeit is sértették
a Maryknoll misszió archívumából Szent Benedek apátság és papnevelde, Deokwon 1909-ben alapították német benedek-rendi szerzetesek eredetileg Szöulban kapott helyet, 1927-ben átöltöztek a mai Észak-Korea területére 1949: a Koreai Népi Demokratikus Köztársaság felszámolta
Templom-növekedés Verseny a hívők kegyeiért Kibok – világias vágyak kielégítése ~sámánizmus Kidowon – imádságterem puheunghoe – újjászületés-találkozó hitgyógyítás ~ sámánizmus
Bihyeon a Maryknoll misszió archívumából
A Maryknoll misszió archívumából
Daegu, 1928 A Maryknoll misszió archívumából
Alapkőletétel: Kojong király, Az első katolikus közösség gyülekezőhelyén épült (Myeongnaebang) 1894 – 1898 között Tervezte: Xavier Baudonet Kripta: az 1839 – 1866 között mártírhalált haltak maradványai Gazdagon díszített gótikus belső
Saint Severin, Párizs Myeongdong
Tervezte: Xavier Baudonet Épült: 1908 – 1914 között Yun Ji Chung, Kwon Sang Yeon és Yu Hang Geom püspök mártíromságának helyszínén Román és bizánci építészeti stílust követ
103 koreai szent (a világon a 3. legtöbb!) : Ferenc pápa 124 új mártírt fog avatni
Mantegna: Szent Sebestyén Louvre, Párizs Rubens: Szent Sebestyén Gemäldegalerie, Berlin
Korea egyik legrégebbi temploma 1902-re készült el, tervezője Eugene Coste francia pap Kim Dae-gon, Korea első papja itt volt eltemetve 1942-ig
Yongnak Presbiteriánus templom - Park Dong Jin Vallási szabadságot kereső, északról menekült hívők alapították 1945-ben A háború alatt észak-koreai csapatok állomásoztak benne Namdaemun Presbiteriánus templom - Park Dong Jin Ereti épületét kórházépületből alakították át az 1900-as évek elején Áldozatul esett a Koreai háború pusztításának
Épült 1879-ben Tervezte: Henry Appenzeller, amerikai misszionárius Vidéki gótikus stílust követ, mely a Viktoriánus-korban népszerű volt
Megatemplom : olyan protestáns templom, melynek egy átlagos hétvégi istentiszteletén legalább ren vesznek részt A világ 10 legnagyobb megatemploma közül 6 Szöulban található Yoido Full Gospel Church Somang (tagja: Lee Myeong Bak volt elnök)
Yoido Full Gospel Church 여의도 순복음교회 Alapította: David Yonggi Cho (1958) Korea és a világ legnagyobb megatemploma (közel tag)
Cho: „a szegény keresztény nem jó keresztény” Saját TV-csatorna A hívők jövedelemük 10%-át az egyháznak adományozzák Hitgyógyítás extázisban értelmetlen nyelveken szólalnak meg
Koreában a „legvallásosabb” hely Szöul: több templom, melyeket neon keresztek jeleznek – Jézus vérét szimbolizálja - Nagy Konstantin történetére is utal
- nagy populáció: elidegenülés - A templomban a közösség része Lakóépületek lakásaiban is gyülekeznek Ajtófélfákon: melyik gyülekezet tagjai
Clark, Donald E. (ed.): Missionary Photography in Korea: Encountering the West Through Christianity, Seoul Selection, Grayson, James Huntley: Korea: A Religious History. Routledge; Revised edition (2002). Grayson, James Huntley: Ch’udo Yebae: A Case Study in the Early Emplantation of Protestant Christianity in Korea in: The Journal of Asian Studies, Vol. 68, No. 2 (May, 2009), pp Kim, Andrew Eungi: Korean Religious Culture and Its Affinity to Christianity: The Rise of Protestant Christianity in Korea in: Sociology of Religion, Vol. 61, No. 2 (Summer 2000), pp Kim, Andrew Eungi: Characteristics of Religious Life in South Korea: A Sociological Survey in: Review of Religious Research, Vol. 43, No. 4 (Jun., 2002), pp Kinney, Robert A.: Students, Intellectuals and the Churches: Their Roles in Korean Politics in: Asian Affairs, Vol. 8. No. 3 (Jan – Feb., 1981), pp Ryu, Dae Young: The Origin and Characteristics of Evangelical Protestantism in Korea at the Turn of the Twentieth Cetury in: Church History, Vol. 77, No. 2 (Jun., 2008), pp
biggest-congregation/10162/ biggest-congregation/10162/ disillusioned-with-church.html disillusioned-with-church.html