Tájkép csata előtt. Merre tart az egészségügy? A helyzet megérett a változásokra! Dr. Repa Imre főigazgató egyetemi tanár.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Az államháztartási belső pénzügyi ellenőrzési rendszer fejlesztése
10 ÉVES AZ OTTHONI SZAKÁPOLÁS
Az egészségpolitika aktuális és koncepcionális kihívásai
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Munkajog és társadalombiztosítás II.
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
A magyar egészségbiztosítási rendszer
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
„Egy hálóban webezünk!” - a reformok informatikai kihívásai
1 Az egészségügy tematizálása a médiában Marketing, public relations és reklám az egészségügyben VII. Országos Konferencia Budapest - Hotel Platánus, 2004.
ÖNKORMÁNYZATOK ÉS AZ EGÉSZSÉGÜGYI ALAPELLÁTÁS
Egészségügyi Jog I.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
Munkavédelmi előírások rendszere
Egészségpolitika.
Családi napközi.
Mit ér a forint az egészségügyben ?
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Pest Megye járó- és fekvőbeteg ellátásának komplex rendszere Sinkovicz László elnök, KM RET.
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Távmunka a területfejlesztésben
A Magyar Köztársaság kormánya. Egyes egészségügyi tárgyú kormányrendeletek módosításról.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Az OEP regionalizációja
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
1 Az egészségügy tematizálása a médiában Marketing, public relations és reklám az egészségügyben VII. Országos Konferencia Budapest - Hotel Platánus, 2004.
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 2.
ÁPOLÁS SZAKFELÜGYELET MÓDSZERTANA
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
A MEGYEI MEGÁLLAPODÁSOK MARGÓJÁRA MOLNÁR ATTILA ELNÖK EGÉSZSÉGÜGYI GAZDASÁGI VEZETŐK EGYESÜLETE.
Dr. Rácz Jenő ÖNKORMÁNYZATI EGÉSZSÉGÜGYI NAPOK BUDAPEST FEBRUÁR 24.
Államháztartási alapismeretek
2008. március 12. KÖZÚTI VAGYONGAZDÁLKODÁS Dr. Gáspár László kutató professzor Út- és Hídügyi Tagozat.
A jogszabályi környezet változása Tájékoztató a BMK, BNE szakmai fórumán október 30. Óváry István OKM Közművelődési Főosztály szakmai főtanácsadó.
A betegellátás keretei és rendszere
Magyar Kórházszövetség Kongresszusa, Debrecen 2015.
Egynapos sebészet a finanszírozás tükrében
Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Az egészségügyi intézményrendszert érintő jogszabályi változások főbb következményei. Kapacitások és finanszírozás változásai dr. Koós Tamás Budapest,
Dr. Stubnya Gusztáv. Egészségpolitika Az egészségpolitika azon szabályok és szervezett cselekedetek összessége, amelyek az egészség (gyógyításon kívüli)
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Tájkép csata előtt. Merre tart az egészségügy? A helyzet megérett a változásokra! Dr. Repa Imre főigazgató egyetemi tanár

Mottó I óta az egészségügyben két tényező lényegtelen: 1. a beteg, 2. a szakmai követelmények.

Jogi környezet Fenntartás –1990. évi LXV. tv. A helyi önkormányzatokról Gazdálkodás –1992. évi XXXVIII. tv. Az államháztartásról Egészségügyi szolgáltatás –1997. évi CLIV tv. Az egészségügyről –2003. évi LXXXIV tv. Az egészségügyi tevékenység végzésének egyes kérdéseiről –96/2003 (VII. 25.) Korm. r. Az egészségügyi szolgáltatás gyakorlásának általános feltételeiről… –60/2003. (X.20.) ESZCSM r. Az egészségügyi szolgáltatások nyújtásához szükséges szakmai minimumfeltételekről –… stb évi XX. tv. A Magyar Köztársaság Alkotmánya

Jogi környezet Munkajogi kérdések –Alkotmány 9.§ –1992. évi XXII tv. a Munka Törvénykönyve –1992. évi XXXIII tv. A közalkalmazottak jogállásáról –233/2000. (XII.23.) Korm r. A közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény egészségügyi ágazatban történő végrehajtásáról –2003. évi XCI. tv. (Ennek 223. §-a szól a „színlelt” szerződésekről) –2004. májustól: EU direktívák a munkaidőről - !AJÁNLÁS! Finanszírozás –43/1999. (III.3.) Korm. r. Az egészségügyi szolgáltatók Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól (annak utolsó júl. 1-től hatályos módosításával együtt) –9/1993 (IV.2.) NM. r. Az egészségügyi szakellátás társadalombiztosítási finanszírozásának egyes kérdéseiről A FENTI TÖRVÉNYEK FOLYAMATOS MÓDOSÍTÁSA! ELLENTMONDÁSOS SZABÁLYRENDSZER, SOKADIK JOGHÉZAG

Jogi környezet Tulajdonosi feladatok –Ellátási kötelezettség –Vagyongazdálkodás – ÁHT IX. fejezet –Törzsvagyon – alapfeladathoz rendelten Gyarapítása – nem tesz eleget Megóvása – nem tesz eleget Fejlesztés – nem tesz eleget Jelenleg csak külső, pótlólagos források igénybevételével képes vagyongazdálkodásra!

Jogi környezet Valódi privatizációra a jelenlegi törvényi keretek között jogi lehetőség nincs!

Jelenlegi állapot – I. Az egészségügyben –közintézményekben, –közfeladatot, –közalkalmazottakkal, –közpénzből, PIACI VERSENYFELTÉTELEK KÖZÖTT! (teljesítményfinanszírozás, beszerzések, üzemeltetés)

Draskovics féle reform Az ellátást versenyeztetni kívánja az ellátást végzőkön keresztül. FÁBÓL VASKARIKA ! Az ellátás jelentős része kötelező állami feladat. Nincs mit versenyeztetni!!!

Jelenlegi állapot – II. Az egészségügyi ellátó rendszer ma –túldimenzionált –deregulált, –decentralizált, –kontrollálatlan, –kaotikus.

Jelenlegi állapot – III. Különböző tulajdonviszonyok, összehangolt szakmai célok nélkül! Alapellátás Járóbeteg szakellátás Fekvőbeteg szakellátás Sürgősségi szakellátás

Jelenlegi állapot – IV. Az egészségügyi finanszírozás jellemzői: –szolgáltatói tevékenység vásárlás, –túldimenzionált kapacitás, –egyre bővülő kapacitásfelesleg, –nem szektorsemleges, –progresszivitás téves értelmezése, –szakmapolitikai irányítás és irányelvek hiánya. A finanszírozás diktálja a szakmát!

Jelenlegi állapot – V. Érdek és politikai viszonyok VALÓSÁG: –törvények be nem tartása (minimálfeltételek, ÁNTSZ, MEP, OEP), –orvostársadalom, szakma felelőssége, –MOK szerepe, felelőssége, –valódi, biztosítás alapú biztosító nincs - TAJ biztosító. ÁLOM: –többiztosítós rendszer.

Jelenlegi állapot – VI. Valódi privatizációra lehetőség nincs! „Mikola” és „Csehák” törvény is érvénytelen!

Tékozló koldus!!!

Mottó II. KI A FELELŐS? Mindenki, akinek ehhez köze volt. Így én is!

Lehetőségek – I. „funkcionális privatizáció” (nem közgazdasági fogalom) Működés bérbeadása Tulajdonviszonyok változatlanok! –Orvosszakmai Diagnosztikai tevékenységek Egyes osztályok, szakmák –Nem orvosszakmai Részterületek kiszervezése –mosoda, takarítás, élelmezés – legjellemzőbb –teljes gazdasági üzemvitel ??? Menedzsment ? Kimazsolázás?

Lehetőségek – II. Hitelkonstrukció Befektető Ki vállalja a garanciát? Ki veszi fel a hitelt? Ki biztosítja az 5-20 éves kiszámítható bevételi forrást? A finanszírozás az idén negyedévente változott!

Lehetőségek – III. PPP (Public Private Partnership) Public: önkormányzat, kormány Private: magánszféra (for-profit, non-profit) Partnership: beruházás – visszabérlés üzemeltetés szolgáltatás nyújtás 30 – 40%-al magasabb költségek!

Lehetőségek IV. NFT II. keretein belül Európai (társ)finanszírozott megoldások

Lehetőségek – V. Konzorciális együttműködés Költségvetési, önkormányzati intézmény (non-profit) Oktatási intézmény (non-profit) Magán szolgáltató (for-profit)

Kaposvári tapasztalatok Somogyi Egészségügyi Konzorcium Költségvetési egészségügyi szolgáltató (non-profit) Kaposi Mór Oktató Kórház Oktatási intézmény (non-profit) Kaposvári Egyetem Magán egészségügyi szolgáltató (for-profit) Seffer – Renner Magánklinika

Dél-Dunántúli Egészségügyi Konzorcium HEFOP 4.4 „Egészségügyi információ-technológia fejlesztés az elmaradott régiókban” Egészségügyi szolgáltatók egy adott célra szerveződött együttműködése (9 intézmény) Regionális tapasztalatok

Lehetőség – VI. Egészségügyi intézmények gazdasági társasággá való alakítása. szigorú gazdálkodási rendszer, auditált mérlegek, felelősség.

Lehetőség – VII. Ellátó intézmények számának csökkentése. Források koncentrálása. Ehhez nem kell további forrást bevonni!

Lehetőség – VIII. Biztosítási alapon működő biztosító. Szigorú ellenőrzés, számonkérés Csökkenthető az egészségügyből jól megélők for-profit (beszállítók) népes táborának extra profitja!

Megoldás -az ingyenesség nem egyenlő a pazarlással. -értéken való bekerülés. PARADIGMA VÁLTÁS Londoni és Dél-Afrikai példák.

Dél-Afrika január 56 millió lakos 20% HIV pozitív TBC előfordulása 250-szerese a magyarországinak

Dél-Afrika január

Groote Schuur Hospital

Milyen legyen a jövő egészségügyi ellátó rendszere?

GYURCSÁNY – Draskovics csomag Közelednek a felhők – a horizont beborult

Áttekinthető.

Jól szervezett.

Pazarlást megszűntető.

Régi tabukat ledöntő.

Szolgáltató szemléletű.

Magyar Egészségügy

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!