Tájkép csata előtt. Merre tart az egészségügy? A helyzet megérett a változásokra! Dr. Repa Imre főigazgató egyetemi tanár
Mottó I óta az egészségügyben két tényező lényegtelen: 1. a beteg, 2. a szakmai követelmények.
Jogi környezet Fenntartás –1990. évi LXV. tv. A helyi önkormányzatokról Gazdálkodás –1992. évi XXXVIII. tv. Az államháztartásról Egészségügyi szolgáltatás –1997. évi CLIV tv. Az egészségügyről –2003. évi LXXXIV tv. Az egészségügyi tevékenység végzésének egyes kérdéseiről –96/2003 (VII. 25.) Korm. r. Az egészségügyi szolgáltatás gyakorlásának általános feltételeiről… –60/2003. (X.20.) ESZCSM r. Az egészségügyi szolgáltatások nyújtásához szükséges szakmai minimumfeltételekről –… stb évi XX. tv. A Magyar Köztársaság Alkotmánya
Jogi környezet Munkajogi kérdések –Alkotmány 9.§ –1992. évi XXII tv. a Munka Törvénykönyve –1992. évi XXXIII tv. A közalkalmazottak jogállásáról –233/2000. (XII.23.) Korm r. A közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény egészségügyi ágazatban történő végrehajtásáról –2003. évi XCI. tv. (Ennek 223. §-a szól a „színlelt” szerződésekről) –2004. májustól: EU direktívák a munkaidőről - !AJÁNLÁS! Finanszírozás –43/1999. (III.3.) Korm. r. Az egészségügyi szolgáltatók Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól (annak utolsó júl. 1-től hatályos módosításával együtt) –9/1993 (IV.2.) NM. r. Az egészségügyi szakellátás társadalombiztosítási finanszírozásának egyes kérdéseiről A FENTI TÖRVÉNYEK FOLYAMATOS MÓDOSÍTÁSA! ELLENTMONDÁSOS SZABÁLYRENDSZER, SOKADIK JOGHÉZAG
Jogi környezet Tulajdonosi feladatok –Ellátási kötelezettség –Vagyongazdálkodás – ÁHT IX. fejezet –Törzsvagyon – alapfeladathoz rendelten Gyarapítása – nem tesz eleget Megóvása – nem tesz eleget Fejlesztés – nem tesz eleget Jelenleg csak külső, pótlólagos források igénybevételével képes vagyongazdálkodásra!
Jogi környezet Valódi privatizációra a jelenlegi törvényi keretek között jogi lehetőség nincs!
Jelenlegi állapot – I. Az egészségügyben –közintézményekben, –közfeladatot, –közalkalmazottakkal, –közpénzből, PIACI VERSENYFELTÉTELEK KÖZÖTT! (teljesítményfinanszírozás, beszerzések, üzemeltetés)
Draskovics féle reform Az ellátást versenyeztetni kívánja az ellátást végzőkön keresztül. FÁBÓL VASKARIKA ! Az ellátás jelentős része kötelező állami feladat. Nincs mit versenyeztetni!!!
Jelenlegi állapot – II. Az egészségügyi ellátó rendszer ma –túldimenzionált –deregulált, –decentralizált, –kontrollálatlan, –kaotikus.
Jelenlegi állapot – III. Különböző tulajdonviszonyok, összehangolt szakmai célok nélkül! Alapellátás Járóbeteg szakellátás Fekvőbeteg szakellátás Sürgősségi szakellátás
Jelenlegi állapot – IV. Az egészségügyi finanszírozás jellemzői: –szolgáltatói tevékenység vásárlás, –túldimenzionált kapacitás, –egyre bővülő kapacitásfelesleg, –nem szektorsemleges, –progresszivitás téves értelmezése, –szakmapolitikai irányítás és irányelvek hiánya. A finanszírozás diktálja a szakmát!
Jelenlegi állapot – V. Érdek és politikai viszonyok VALÓSÁG: –törvények be nem tartása (minimálfeltételek, ÁNTSZ, MEP, OEP), –orvostársadalom, szakma felelőssége, –MOK szerepe, felelőssége, –valódi, biztosítás alapú biztosító nincs - TAJ biztosító. ÁLOM: –többiztosítós rendszer.
Jelenlegi állapot – VI. Valódi privatizációra lehetőség nincs! „Mikola” és „Csehák” törvény is érvénytelen!
Tékozló koldus!!!
Mottó II. KI A FELELŐS? Mindenki, akinek ehhez köze volt. Így én is!
Lehetőségek – I. „funkcionális privatizáció” (nem közgazdasági fogalom) Működés bérbeadása Tulajdonviszonyok változatlanok! –Orvosszakmai Diagnosztikai tevékenységek Egyes osztályok, szakmák –Nem orvosszakmai Részterületek kiszervezése –mosoda, takarítás, élelmezés – legjellemzőbb –teljes gazdasági üzemvitel ??? Menedzsment ? Kimazsolázás?
Lehetőségek – II. Hitelkonstrukció Befektető Ki vállalja a garanciát? Ki veszi fel a hitelt? Ki biztosítja az 5-20 éves kiszámítható bevételi forrást? A finanszírozás az idén negyedévente változott!
Lehetőségek – III. PPP (Public Private Partnership) Public: önkormányzat, kormány Private: magánszféra (for-profit, non-profit) Partnership: beruházás – visszabérlés üzemeltetés szolgáltatás nyújtás 30 – 40%-al magasabb költségek!
Lehetőségek IV. NFT II. keretein belül Európai (társ)finanszírozott megoldások
Lehetőségek – V. Konzorciális együttműködés Költségvetési, önkormányzati intézmény (non-profit) Oktatási intézmény (non-profit) Magán szolgáltató (for-profit)
Kaposvári tapasztalatok Somogyi Egészségügyi Konzorcium Költségvetési egészségügyi szolgáltató (non-profit) Kaposi Mór Oktató Kórház Oktatási intézmény (non-profit) Kaposvári Egyetem Magán egészségügyi szolgáltató (for-profit) Seffer – Renner Magánklinika
Dél-Dunántúli Egészségügyi Konzorcium HEFOP 4.4 „Egészségügyi információ-technológia fejlesztés az elmaradott régiókban” Egészségügyi szolgáltatók egy adott célra szerveződött együttműködése (9 intézmény) Regionális tapasztalatok
Lehetőség – VI. Egészségügyi intézmények gazdasági társasággá való alakítása. szigorú gazdálkodási rendszer, auditált mérlegek, felelősség.
Lehetőség – VII. Ellátó intézmények számának csökkentése. Források koncentrálása. Ehhez nem kell további forrást bevonni!
Lehetőség – VIII. Biztosítási alapon működő biztosító. Szigorú ellenőrzés, számonkérés Csökkenthető az egészségügyből jól megélők for-profit (beszállítók) népes táborának extra profitja!
Megoldás -az ingyenesség nem egyenlő a pazarlással. -értéken való bekerülés. PARADIGMA VÁLTÁS Londoni és Dél-Afrikai példák.
Dél-Afrika január 56 millió lakos 20% HIV pozitív TBC előfordulása 250-szerese a magyarországinak
Dél-Afrika január
Groote Schuur Hospital
Milyen legyen a jövő egészségügyi ellátó rendszere?
GYURCSÁNY – Draskovics csomag Közelednek a felhők – a horizont beborult
Áttekinthető.
Jól szervezett.
Pazarlást megszűntető.
Régi tabukat ledöntő.
Szolgáltató szemléletű.
Magyar Egészségügy
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!