Heller Szakmai Hét BCE - HFSZ – 2004. november 17. Az intézményfinanszírozás aktuális kérdései Dr. Bazsa György az FTT elnöke (egyébként fiziko-kémikus)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Advertisements

1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
Önkormányzatok finanszírozása
A november 18-i workshop napirendje
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Az új felsőoktatási törvény március 9. Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének.
Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program Csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térhez - Infrastruktúra-fejlesztési Program magántőke bevonásával.
Elkülönített állami pénzalapok
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái szeptember 30 - október 1. Pécs Trendek és politika a magyar felsőoktatásban.
A felsőoktatás finanszírozásának alapfogalmai, alapkérdései
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
Felsőoktatás az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Magyar Bálint fejlesztéspolitikai államtitkár Oktatás – Kutatás - Vállalkozás.
Az államháztartás Vázlat - nem elégséges tananyag!
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
„Tanszéki” struktúra vs. „Department” struktúra Hoffmann Judit Turi Katalin Nevelésszociológiai doktori program 1. évf április.
A GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR FELADAT- ÉS STRUKTURÁLIS RENDSZERE Szerkesztette: © Dr. Szilágyi Tivadar, KARI TANÁCS KARI TANÁCS TÁRSADALMI.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
AVIR – intézményi adatmodell K+F+I szekció február 2.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Költségvetés tervezése
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Iskola Tagjai: RFKB Támogatások Iskola 1500 fő Képzési irány, arány Önkormányzati fenntartó Szakképzés szervezési társulás (költségvetési szerv) mint.
Controlling a gyakorlatban
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
A Nemzeti Civil Alapprogram szervezeti felépítése, feladat- és hatáskörök Előadó: dr. Ugron Gáspár.
2004. November 11.MTA Felolvasóterem Kőhalmi Zsolt.
Debreceni Egyetem Orvos- és Egészségtudományi Centrum évi gazdálkodása.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
BAZSA György ((a MAB elnöke)) ELTE Bolyai műhely Budapest március 19. A minőség finanszírozása – a finanszírozás minősége.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) FIR Fórum – június 12. Finanszírozási.
Vázlat; nem elégséges tananyag!1 A helyi önkormányzatok 1990-ben kialakult, második legnagyobb alrendszer Az államháztartás helyi szintje, szerepe: közfeladatok.
A felsőoktatási intézmények gazdálkodásának szabályozása az új felsőoktatási törvényben Prof. Dr. Katona Tamás.
Az innováció, mint a versenyképes gazdasági növekedés alapja
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Államháztartási alapismeretek
Ajánlások a külföldön kutatók hazatérésével és az alapkutatási eredmények magánosításával kapcsolatban Dr. Radnai Márton Elnök Pro Scientia Aranyérmesek.
A győztesek felelőssége – - Tájkép csata után Egészségügyi kerekasztal beszélgetés Dr. Stubnya Gusztáv stratégiai főigazgató.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
A felsőoktatáshoz kapcsolódó jogok az autonómia tükrében Stipta Zsuzsa Győr Május 27.
A Pécsi Tudományegyetemen innovációs tevékenysége
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA 187. KÖZGYŰLÉSE május 2–3.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
A szakképzési hozzájárulás hatékony felhasználása Cséfalvay Ágnes.
A magyarországi K+F politika
Innovációs célú nemzeti és regionális szintű pályázati források
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
BESZÁMOLÓ A BTK Kari Tanácsának részére
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Lorem ipsum.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Heller Szakmai Hét BCE - HFSZ – november 17. Az intézményfinanszírozás aktuális kérdései Dr. Bazsa György az FTT elnöke (egyébként fiziko-kémikus)

A felsőoktatási törvény tervezetéből A felsőoktatási intézmények forrásai 1.Költségvetési források 2.Az államháztartás alrendszereiből származó támogatások [pl. szakképzési hozzájárulás] 3.Átvett pénzeszközök ([pl. OTKA] pályázat, adomány, támogatás, maradvány stb.) 4.Egyéb (saját) bevételek 5.Fejlesztések, beruházások [A továbbiakban elsősorban állami intézményekről lesz szó.]

1. A fenntartó (a költségvetés) által biztosított források elosztásának/elérésének módjai: 1.1 Normatív támogatások 1.2 Pályázati rendszerek [OM] 1.3 Megállapodások A valóságban a bázis szemlélet erős: 98 – 105 % között érvényesül: az intézmények stabilitása fonto- sabb (volt eddig), mint a minőséget elismerő verseny.

1.1 Normatív támogatások: hallgatói juttatások (az intézmény „postás”) hallgatói ösztöndíj – (0,2 minimálbér) kollégiumi támogatás – (0,2 minimálbér) lakhatási támogatás – (0,1 minimálbér) doktoranduszi ösztöndíj – (1,9 minimálbér) 1.1.2* oktatási [szakmák és A-M-PhD ciklus szerinti] 1.1.3* tudományos [oktató/kutató létszám és tudományos kutatási/fejlesztési teljesítmény alapján], 1.1.4* fenntartási [hallgatói és oktatói/kutatói létszám alapján] {*e háromra nincs felhasználási kötöttség } egyes feladatokhoz nyújtott támogatások.

EgyetemekFőiskolákÖsszesen Oktatási41,510,351,8 Tudományos18,42,520,9 Fenntartási28,67,335,9 Program 10,7 10,70,711,4 Összesen99,220,8120,0 A felsőoktatási intézmények támogatása – 2005 [milliárd forintban]

1.2 Pályázati rendszerek [OM költségvetésben] : oktatói és kutatói ösztöndíjakra, kutatási, fejlesztési feladatokra, felhalmozási (beruházási, felújítási) célokra, a „minőségi díj” nyerteseinek elismerésére, európai közösségi célokra, a határon túli kihelyezett magyar nyelvű képzéshez, az esélyegyenlőség előmozdítására, a kis létszámú szak indításához, fenntartásához, a kiemelkedő költségigényű diplomamunkák elkészítéséhez, könyvtári feladatok ellátásához, a szakkollégiumi feladatok ellátásához, a tudományos diákköri tevékenységhez, a hallgatói (doktorandusz) önkormányzat tevékenységéhez

1.3 Megállapodások: eseti, speciális intézményi feladathoz, fejlesztési célok megvalósításához (lásd 5.), az Orsz. Tud. Diákköri Tanács tevékenységéhez, a HÖOK és a DOSZ tevékenységéhez, doktori iskolához, beleértve az Országos Doktori Tanács tevékenységét, a kiemelkedő oktatói, kutatói, fejlesztői tevé- tevékenységet folytató felsőoktatási intézmé- mények támogatásához (a normatívák max. 5%-áig – 3 évre).

2. Az államháztartás alrendszereiből származó támogatások [pl. szakképzési hozzájárulás], 3. Átvett pénzeszközök ( [pl. OTKA] pályázat, adomány, támogatás, maradvány stb.), Kulcskérdések: -a rendelkezésre álló (állami) források nagysága (OTKA, NKFP, EU keretek), -az adományok, támogatások nagysága – a gazda- ság, a magánszféra ilyen irányú képessége és készsége (vö. pl. fund-raising az USA-ban), -az intézmények politikája és gyakorlata ilyen irányban (pályázati aktivitás → alumni stb.)

4. Egyéb (saját) bevételek Fontosak a kondíciók, mint pl. a jogszabályi feltételek; a társadalmi körülmények; az intézményi tevékenység és gazdálkodás. Az új Ftv. tervezetében az állami felsőoktatási intézmény sajátos jogállású költségvetési szerv (azaz néhány fontos tekintetben kivételt jelent az államháztartási és a közalkalmazotti törvény alól) a) gazdasági tevékenysége, b) pénzgazdálkodása, c) vagyongazdálkodása.

a) Gazdasági tevékenység: az intézmény autonómiája erős: mindenben szabadon dönthet (ha nem veszélyezteti az alapfeladatokat), szerződést köthet, tulajdont szerezhet, társulhat, vállalkozhat, gazdasági, közhasznú társaságot alapíthat, vállalkozási tevékenységet is folytathat – központi befizetés nélkül, felső korlát nélkül, külön számlán kezelt bevételekkel.

b) Pénzgazdálkodás: szabad, önálló és teljes jogkörű gazdálkodás (pl. átcsoportosítások, maradványképzés stb.) a (maradvány) pénzek nem vonhatók el, a következő évre átvihetők, az átmenetileg szabad pénzeszközök állam- papírba fektethetők, azaz kamatoztathatók, külön, nem-kincstári számla nyitható c) Vagyongazdálkodás: a rábízott vagyon használható és hasznosítható, saját (külön nyilvántartott) vagyon szabadon szerezhető, használható és elidegeníthető.

Bevételt hozó tevékenységek: - kevés a költségvetési támogatás (a béremelést pl. részben ebből kell fedezni), - csak piacképes szolgáltatás hoz bevételt: akkor ez társadalmi igényt elégít ki. Költségtérítéses oktatás (hazai és külföldi hallg-k): nagy volumenben, néha a minőség rovására? Kutatási, szolgáltatási szerződések (részben egyéni megbízások keretében, állami eszközökkel). Közös pályázatok külső partnerekkel (konzorcium). Fejlesztések, szabadalmak, spin off cégek stb. Tandíj?!

5. Fejlesztések, beruházások (vö. 1.3) Döntően állami forrásból (elvileg intézmény- fejlesztési tervek alapján) – pályázati úton. Forrás lehetőségek:  Világbanki kölcsön  Állami források Public-private partnership (PPP) Infrastrukturális fejlesztési programok

FINANSZÍROZÁS – TÁGABB HORIZONTON Társadalompolitikailag: stratégiai ágazat-e a felsőoktatás? Szakmai és pl. esélyegyenlőségi szempontok érvényesülnek-e? Közjó, szolgáltatás vagy egyéni befektetés a felsőoktatás? Mit akar a társadalom? A nemzetgazdaság teljesítmény (GDP) hatása. A tudástársadalom „begyűrűzése”: pl. mennyire honorálja a diplomát a munkaerőpiac? Az EU céljai és paraméterei (EFT, EKT). A verseny szerepe a felsőoktatásban – állami intézmények, illetve állami/nem államiak között.

Intézményfinanszírozás – tágabb horizonton - 2 A költségvetési törvény parlamenti „harcai”: a felsőoktatási és más szférák ereje. Közvetlen támogatások (lásd az eddigieket). Közvetett támogatások: saját adókedvezmények, mások (szponzorok) adókedvezményei. Törvényi „kölcsönhatások”: a közalkalmazotti bértábla nyomása az intézményi költségvetésre. A közbeszerzés „nyomása” a költségekre. Néha egyedi politikai döntések: Vatikáni Egyezmény, Andrássy Egyetem stb. Más finanszírozási elvek és modellek (A, F, GB)

EGYÉNEK/CSOPORTOK FINANSZÍROZÁSA a közalkalmazotti bértábla vs. differenciálás oktatók/kutatók jövedelemnövelő teljesítmény- alapú támogatása (pl. Széchenyi-, Bolyai- ösztöndíj) minőséget elismerő támogatások (pl. MTA doktora tiszteletdíj …) többletmunkával elérhető többletjövedelem (pl. térítéses képzés, külső megbízások,szakértés …) oktatók/kutatók/kutatócsoportok projektjeinek finanszírozása – pályázati rendszerben

INTÉZMÉNYFINANSZÍROZÁS vs. GAZDÁLKODÁS: Intézményben: gazdálkodás vagy könyvelés? Az intézmény-fejlesztési terv (IDP) szerepe. Van-e értékelemzés, cost/benefit analízis? Az autonómia belső „felosztása” (a karok!) pl. meddig érvényesek a normatívák? elvonás (overhead) az egységek bevételeiből? A gazdálkodási információk gyorsasága, megbízhatósága, felhasználása. Döntés és végrehajtás: nyilvánosság, felelősség, átláthatóság, elszámoltathatóság. Professzionális menedzsment!