A szaktanácsadó segítő szerepe

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Advertisements

Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben TÁMOP
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
A szaktanácsadás támogató szerepe
Fejlesztő célú szaktanácsadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
A referencia intézmények szerepe a TÁMOP intézmények tanulószervezetté válásának folyamatában Csizmazia Sándorné szakmai vezető Harkány, nov.13.
Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
intézményi folyamat-szaktanácsadó
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA.
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
A referenciaintézmények feladatai, hatáskörei
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
„A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai Közművelődési és Képzési Intézet jelene és jövője” augusztus 23.

Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
KRE TFK Nyári Akadémia, Nagykőrös
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadás támogató szerepe Dr. Szabó Mária Budapest február 27.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Szaktanácsadás, pedagógiai-szakmai szolgáltatások
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az OFI szerepe pedagógiai szakmai szolgáltatások megújításában Hancock Márta Budapest február.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadó összetett szerepe a TÁMOP kiemelt projektben.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
AZ ÚJ TÍPUSÚ SZAKTANÁCSADÁS Szabó Klára január 28.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
Az IKT fejlesztési folyamat- szaktanácsadó felkészítése a digitális kompetencia-fejlesztés támogatására Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
TÁMOP-3.1.4/08/2. Kassai Úti Általános Iskola Szakmai feladatterv.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Dr. Pompor Zoltán Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szakmai vezető Szakértő és szaktanácsadó.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
A Commitment Köznevelési Kht. MOHAY GERGELY március 31. ÉS A KECSKEMÉTI IRODA BEMUTATKOZÁSA.
főosztályvezető-helyettes
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Előadás másolata:

A szaktanácsadó segítő szerepe XIV. Országos Közoktatási Szakértői Konferencia Hajdúszoboszló, 2012. október 10.

Miről lesz szó? Változások Előzmények Iskolafejlesztési tapasztalatok Jogszabályi háttér Szakmai elképzelések Alapelvek, célok: A természettudományi műveltség a természethez fűződő közvetlen, megértő és szeretetteljes kapcsolaton alapul. Olyan tudást kell építenünk, amely segíti természeti-technikai környezetünk megismerését, és olyan tevékenységre késztet, amely hozzájárul a környezettel való összhang megtalálásához és tartós fenntartásához. A természettudományi m􀄦veltség az egyén és a társadalom számára is meghatározó jelent􀄘ség􀄦. Az egészség tudatos meg􀄘rzése, a természeti, a technikai és az épített környezet felel􀄘s és fenntartható alakítása a természettudományos kutatások és azok eredményeinek alkalmazása nélkül elképzelhetetlen. A globális problémák megoldásának fontos feltétele az állampolgárok természettudományos m􀄦veltségen alapuló, kritikus és konstruktív magatartása. A gazdaság, a versenyképesség számára létfontosságú a kell􀄘 számú és felkészültség􀄦 m􀄦szaki szakember. Az egyén tudása társadalmi szinten szorosan összefügg a gazdasági versenyképességgel és a sz􀄦kebb-tágabb autonóm közösségek fennmaradásával. Ahhoz, hogy a tudás személyessé váljék, a diszciplínák tudásrendszereit a tanulók igényeihez, életkori sajátosságaihoz, képességeik fejl􀄘déséhez és gondolkodásmódjuk sokféleségéhez kell igazítani. Így felkelthet􀄘 a tanulók érdekl􀄘dése, megalapozható a nem természettudományos pályát választók kell􀄘 tájékozottságának kialakítása, és – megkülönböztetett figyelemmel 10726 M A G Y A R K Ö Z L Ö N Y • 2012. évi 66. szám a tehetségek gondozására – elérhet􀄘 a fiatalok egy részének természettudományokhoz köthet􀄘 pályákra irányítása is.

Változások Az ismeretek megduplázódásának gyorsulása A tanulásról való tudás átalakulása Technológiai fejlődés – új szakmák Egész életen át tartó tanulás – folyamatos szakmai fejlődés Tanulásközpontú iskola Pedagóguskép - a diákok tanulásának szervezése Szűkülő források – bővülő elvárások

Előzmények A szakfelügyelet átalakulása 1985 után 2002-től: Kompetencia alapú oktatás Országos köznevelés-fejlesztési pályázatokhoz kapcsolódó szaktanácsadás (kosar.educatio.hu) Pedagógusok intézményi értékelése Területi együttműködések- hálózati tanulás Iskolafejlesztési tapasztalatok (MAG, Dobbantó) Az intézményi változást támogató szakemberháttér biztosítása (TÁMOP 3.1.1./6.5.1)

Iskolafejlesztési tapasztalatok Az iskolafejlesztés a nevelés és oktatás folyamatainak és az e folyamatokat támogató környezetnek a tanulói eredmények javítása érdekében történő megváltoztatása; az iskolának a változás kezelésére való képességének fejlődése mellett. (D. Hopkins) Az oktatás egy komplex rendszer, amelyben bonyolult kapcsolatok és kölcsönhatások működnek. Az oktatás eredményessége szempontjából meghatározó szerepük van a pedagógusoknak. (McKinsey 1 és 2, TALIS) Az intézményvezetésnek közvetett hatása van a tanulási eredményességre. (OECD, ISL)

Az oktatás komparatív modellje

Eredményes iskolafejlesztés Tanár/tantestület támogatás Célok kihívás

Kihívások A változás és a folyamatos szakmai fejlődés szükségességének elfogadása „A mai gyerekek mások” A megváltozott pedagógus szerep megvalósítása Szakmai tevékenység dokumentálása, pedagógus portfólió készítése Együttműködés a szülőkkel a diákok tanulásfejlesztésének irányításában A külső értékelés és a fejlesztő tanácsadás elfogadása (assessment as learning és assessment for learning)

Lehetséges célok Átfogó cél: Minden egyes tanuló tanulási eredményességének növelése Hosszú távú célok: - Sikeres továbbtanulás/elhelyezkedés - Megfelelés a következő iskolafokban/munkahelyen - Elégedett partnerek - Piacképes tudás - Mentálisan és fizikailag egészséges diákok Rövid távú célok: - Jobb eredmények (egyéni fejlődés) a kompetenciaméréseken - Magasabb tanulmányi átlag – kisebb különbségek - Több résztvevő és eredmény a versenyeken - Tanulásközpontú tanulási környezet - IKT-val segített tanulás bővülése - stb.

A pedagógusok támogatása Horizontális tanulás (hálózat, regionális találkozók) Az egyéni szakmai fejlődés támogatása (továbbképzés, rendszeres reflektivitás, feedback, portfolió) Team munka (programok, segédanyagok fejlesztése, új módszerek kipróbálása) Egymástól tanulás, peer coaching A fizikai környezet fejlesztése Módszertani, tanítási és tanulási eszközök, segédanyagok megosztása Jó gyakorlatok megerősítése (bemutató óra, hírlevél) Az eredmények megünneplése (konferenciák, díjak, ünnepek) Regionális és nemzetközi együttműködések Az eredmények publikálása (honlap, hírlevél, kiadványok)

Jogszabályi háttér Nkt 61.§: A szaktanácsadó feladata a pedagógusok munkájának szakirányú (tantárgyi vagy sajátos pedagógiai területen igényelt) segítése, véleményezése, konzultációk, továbbképzések, szakmai fórumok szervezése. Nkt 19. § Pedagógiai-szakmai szolgáltatás a) a pedagógiai értékelés, b) a szaktanácsadás, tantárgygondozás, c) a pedagógiai tájékoztatás, d) a tanügy-igazgatási szolgáltatás, e) a pedagógusok képzésének, továbbképzésének és önképzésének segítése, szervezése, f) a tanulmányi, sport- és tehetséggondozó versenyek szervezése, összehangolása, g) tanulótájékoztató, -tanácsadó szolgálat.

Jogszabályi háttér 10/1994 (V.13.) MKM rendelet 8. § A szaktanácsadás ellátásának eszközei és módszerei különösen: a) pedagógiai programok, helyi tantervek, házirendek és más dokumentumok elemzése, elkészítésének és alkalmazásának segítése, b) pedagógiai fejlesztő tevékenység elemzése, értékelése, segítése, c) tankönyv és taneszközök készítésének, kiválasztásának segítése, d) pedagógiai módszerek, eszközök, eljárások megismertetése, terjesztése, e) egyéni szakmai tanácsadás.

Szaktanácsadói tevékenységek - terv A pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének támogatása A személyre szabott tanulást támogató (tantárgyaktól független) módszerek, eljárások megismertetése A megvalósítás támogatása (tapasztalatcsere, reflektív beszélgetés, visszajelzés) A pedagógus-portfólió összeállításának támogatása Tantárgygondozás (tantárgyi pedagógiai módszerek, eszközök, eljárások megismertetése, terjesztése) A célok megvalósítását támogató szervezeti magatartás fejlesztésének támogatása

A szaktanácsadás területei - terv Pedagógus munkakörök Tanító Tanár Kollégiumi nevelő Szakoktató Stb. Lehetséges tartalmak Intézményvezetés Intézményfejlesztés IKT által támogatott tanulás Személyre szabott tanulás támogatása Halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek fejlesztése SNI gyerekek fejlesztése Tehetséggondozás Konfliktuskezelés Mérés-értékelés Műveltségterületek, tantárgyak Kollégiumi nevelés

Szaktanácsadók „karrierútja” - terv Jelentkezés Kiválasztás Képzés Nyilvántartás Folyamatos szakmai fejlődés Szintek: „Kezdő – tapasztalt – mester”

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! szabo.maria@ofi.hu