A Hazai innovációs rendszer és a közszférában zajló innováció Farkas Krisztina Közigazgatási stratégiáért felelős helyettes államtitkár.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

Európa 2020 stratégia – kihívások az EU előtt Bauer Edit március 4. Dunaszerdahely.
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
Dr. Nyikos Györgyi. ami kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
A REGIONÁLIS INNOVÁCIÓ IRÁNYÍTÁSI RENDSZERÉNEK HÁLÓZATI MEGKÖZELÍTÉSE korreferátum ME RFK ülés Kecskeméti Főiskola, Gépipari és Automatizálási Műszaki.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Hegyi Csilla osztályvezető Innovációs és K+F Főosztály
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Magyar Útügyi Társaság
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
1 ANDOR László az Európai Bizottság foglalkoztatásért, szociális ügyekért és társadalmi összetartozásért felelős biztosa „Az Európai Unió jövője” konferencia.
Az innováció forrásai.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Fejlesztes.emagyar.net farkas andrás. fejlesztes.emagyar.net mi ez? A Magyar-magyar Platform – bár még maga is új kezdeményezés – állandó fejlesztést,
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
Innováció és stratégia Dr. Greiner István MISZ, általános elnökhelyettes február 07.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Az energiahatékonyság finanszírozása a as programozási időszakban.
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Őszi Attila főigazgató. ELŐZMÉNYEK A szakképzés kezdetei városunkban  Dunaújváros – új, tervezett, város  A szakképzés kezdete 1953 Technikum/(1969)Főiskola.
Magyar Útügyi Társaság
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Korai iskolaelhagyás és társadalmi következményei
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Nemzeti Innovációs Hivatal (NIH)
Előadás másolata:

A Hazai innovációs rendszer és a közszférában zajló innováció Farkas Krisztina Közigazgatási stratégiáért felelős helyettes államtitkár

„Innováció – sztráda a jövőbe”

3 Az EU 2020 stratégiai dokumentum

ra az EU egészének teljesítenie kell az alábbi öt célt: 1. Foglalkoztatás Biztosítani kell, hogy a 20–64 évesek körében a foglalkoztatottság aránya elérje a 75%-ot. 2. K+F/innováció Az EU (köz- és magánforrásból származó) GDP-jének 3%-át a kutatás/fejlesztés és az innováció ösztönzésére irányuló beruházásokra kell fordítani.

5 3. Éghajlatváltozás/energia – Az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását 20%-kal csökkenteni kell az 1990-es szinthez képest (vagy akár 30%-kal, ha adottak az ehhez szükséges feltételek). – A megújuló energiaforrások arányát 20%-ra kell növelni. – Az energiahatékonyságot 20%-kal kell javítani. 4. Oktatás – A lemorzsolódási arányt 10% alá kell csökkenteni. – El kell érni, hogy a 30 és 34 év közötti uniós lakosok legalább 40%-a felsőfokú végzettséggel rendelkezzen. 5. Szegénység/társadalmi kirekesztés – Legalább 20 millióval csökkenjen azok száma, akik nyomorban és társadalmi kirekesztettségben élnek, illetve akik esetében a szegénység és a kirekesztődés reális veszélyt jelent.

6 Innovatív Unió célkitűzései  Európa tudásalapjának erősítése (kiválóságon alapuló oktatás és kompetencia fejlesztés)  A jó ötletek piaci érvényesülésének megalapozása (innovatív vállalatok, nyitottság, kreativitás)  A társadalmi és földrajzi egyenlőtlenségek megszüntetése (intelligens szakstratégiák, közszektor, társadalom)  Források egyesítése áttörés elérése érdekében (európai innovációs partnerségek, akadályok felszámolása)

7 A kulcsfontosságú szakpolitikák az Innovatív Unió célkitűzéseinek eléréséhez:  Finanszírozáshoz jutás, bürokrácia csökkentés  Innovációs termékek a közbeszerzésen  Tervezésközpontú gondolkodásmód  Innováció a közszektorban – európai közszektor innovációs eredménytáblája  Társadalmi innováció – A Bizottság 2011-ben a társadalmi innováció területén európai kísérleti kezdeményezést indít, amelynek célja, hogy szakértői hátteret és virtuális hálót biztosítson a szociális vállalkozások, a polgárok és a nonprofit ágazatok számára.

8 K+F+I irányok hazánkban

9 K+F irányok hazánkban Magyarország a kutatás-fejlesztési ráfordítások szintjének a bruttó hazai termék 1,8 százalékára történő növelését kívánja elérni 2020-ig. Közbülső cél: évtized közepére a 1,5%-os kutatás-fejlesztési ráfordítás arány elérése. Kiemelt törekvés, hogy az innovációs mutatószám tekintetében Magyarország teljesítménye az évtized végére érje el, illetve haladja meg az EU átlagát. További célkitűzések 2020-ra: új K+F munkahely teremtése; 10 világszínvonalú és nemzetközi együttműködésekben aktív tudományos műhely létrejötte.

10 K+F irányok hazánkban K+F+I támogatási rendszer átalakítása keretében:  csökken a pályázati adminisztráció  sor kerül a jelenlegi, szinte kizárólag projektalapú K+F+I támogatási rendszer diverzifikációjára is. A hazai gazdaság versenyképességének erősítése érdekében: az adaptív innováció és a technológia transzfer támogatása ösztönzi a kis- és középvállalkozói szektor kiaknázatlan K+F+I lehetőségeit. A kiegyenlített fejlődést a regionális szintű K+F+I tevékenységek, az együttműködések, a hálózatosodás (pólusok, klaszterek) támogatása segíti. Az új K+F+I támogatási rendszer előreláthatólag 2011 végéig létrejön.

11 Nemzeti Kutatási, Innovációs és Tudománypolitikai Tanács NKITT

12 Nemzeti Kutatási, Innovációs és Tudománypolitikai Tanács Létrehozta: a 1279/2010 (XII. 15.) Kormányhatározat Kormány javaslattevő, véleményező, tanácsadói tevékenységet végző testülete

13 NKITT NGM K+F+I politika NFM Kutatási és Technológiai Innovációs Alap (KTIA) NEFMI Tudománypolitika OTKA Ágazati K+F+I politikák Pl.: Nemzeti környezettechnológi ai innovációs stratégia NKIS – VM

14 Állandó meghívottak Elnökség Tagok Elnök: a Kormány tudománypolitikai koordinációért felelős tagja Társelnök: MTA elnöke Társelnök: MTA elnöke kutatás-fejlesztésért és technológiai innovációért felelős miniszter MRK elnöke NIH elnöke OTKA Bizottság elnöke Magyar Innovációs Szövetség elnöke SZTNH elnöke NKITT elnöke által felkért két személy NKITT elnöke által felkért két személy fejlesztéspolitikáért felelős miniszter fejlesztéspolitikáért felelős miniszter Miniszterelnökség által felkért személy kormányzati tudománypolitikáért felelős miniszter NKITT tagjai

15 Nemzeti Kutatási, Innovációs és Tudománypolitikai Tanács feladatai Állást foglal:  K+F+I stratégiai jelentőségű kérdésekről  finanszírozásának mértékéről és szerkezetéről  Kutatási és Technológiai Innovációs Alap programstratégiájáról és felhasználási tervéről Véleményezi:  a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap gazdálkodását  a K+F+I összefüggő kormány-előterjesztések tervezetét  az OTKA pénzügyi forrásainak fő felosztását

16 Közreműködik:  a közfinanszírozású, tudományos kutatással, kutatás fejlesztéssel és innovációval kapcsolatos feladatok kormányzati egyeztetésében Javaslatot tesz :  a tudományos kutatás, kutatás-fejlesztés és innováció jogszabályi környezetének kialakítására Nemzeti Kutatási, Innovációs és Tudománypolitikai Tanács feladatai

17 Közigazgatási innováció

18 Joseph A- Schumpeter „Az innováció alkotó rombolás” Minden, ami újabb és jobb, szükségszerűen ellenfele mindennek, ami régi és elavult

19 A közigazgatási innováció sajátosságai Eltérő környezet a magánszférához képest: - verseny hiányában más ösztönzők kellenek - robusztus, hierarchikus szervezetrendszer - szereplők ellenérdekeltsége a változásban - alacsony kockázattűrés Eltérő megközelítést és szerepeket igényel!

20 A közigazgatási innováció akadályainak megugrása Stratégiai célkitűzés Szervezeti és vezetési kultúra Érintettek bevonása Tudás- menedzsment Tesztelés

21 1. Stratégiai szintű célkitűzés  Magyary Közigazgatás-fejlesztési Program újszerű megközelítése  Fejlesztő intézményrendszer – központi közigazgatási innovációs hálózat  Folyamatos visszacsatolási és monitoring-rendszer  Folyamatos tervezés, finomhangolás

22 „A kontrolling menedzserek legfeljebb karcsúsító pirulákat írhatnak fel egy vállalatnak (esetünkben hivatalnak), a növekedési hormonok mindig a kutatási laborból származnak” Gert Becker

23  hatékony belső menedzsment technikák  Új technológiák bevezetése (e-közigazgatás)  minőségügyi rendszerek bevezetése  kockázatkezelés, kockázatmenedzsment módszertanok  a vezetői szint a kapocs az egyéni kreativitás és a szervezeti innováció között – üzemszerű működés 2. Szervezeti és vezetési kultúra

24 3. Érintettek bevonása – piaci verseny pótlása  Ügyfélközpontúság  Kezdeményező kommunikáció megteremtése: konzultáció partnerség befogadás 

25 5. Tesztelés  Fejlesztési projektek pilotszerű végrehajtása  Hatásvizsgálati rendszer bevezetése 4. Tudásmenedzsment  A közigazgatás a „legtudásintenzívebb” ágazat  Egyéni tudásokat szervezeti tudássá kell konvertálni  A szervezeti tudást pedig hálózatba kell szervezni  E-közigazgatási Tudásportál Közigazgatási tudásportál

26 Versenyképességi szerződés és az új innovációk  Önkormányzatok, állam és a helyi vállalatok között  Új innovatív ötletek gyűjtése  Az állam innovációt támogató képességének javítása  A közigazgatáson belüli innovatív megoldások

27 Minőségügyi projekt  „Minőségmenedzsment eszközök fejlesztése” címmel egy egyfordulós pályázat kerül kiírásra közigazgatási szervek számára Feltételek: valamilyen minőségügyi modellt vezessenek be vagy fejlesszék tovább az eddig alkalmazottakat  Módszertani Kosár: preferált modellek, minőségi szintek

28 Minőségmenedzsment eszközök fejlesztése” pályázat:  A pályázat alapját képezi a Kormányzati Minőségügyi Koncepció és a hozzá tartozó Intézkedési Terv.  A koncepcióban vázoljuk a kormányzati minőségpolitika rövid- és középtávú céljait, amelyek a következők: 1. Közigazgatási szervezetek vezetőinek bevonása a szervezetek minőségfejlesztési tevékenységébe 2. A minőségfejlesztést támogató környezet kialakítása a szervezetek részére 3. Minőségügyi fejlesztések elismerése 4. „Közigazgatási benchlearning” – az egymástól tanulás erősítése 5. A fenntartható minőségfejlesztés feltételrendszerének megteremtése

29 Az innováció NEM azonos a reformmal, ez utóbbi átfogó, makroszintű modernizációs eljárás, az innováció mikroszinten zajló fejlesztés

30 Köszönöm a figyelmet!