1 AZ EURÓPAI INTEGRÁCIÓ REGIONÁLIS KÉRDÉSEI A KÖZÖS REGIONÁLIS POLITIKA KIALAKULÁSA ÉS SZABÁLYOZÁSI KERETE.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
Pályázatírás az Európai Unióban Tóth Ákos Lehetőségek a csatlakozás után  Strukturális Alapok  Kohéziós Alap.
Innováció II. Rákóczi Ferenc Szakközép –és Szakiskola Kisvárda.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
Strukturális Politika múltja és jelene. Fejlettség közötti különbségek az EU-ban nemzeti szinten  Egyetlen új tagállam sem éri el A 27-ek GDP-jének 90%-át.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
HU Áttekintés Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG 2004 December HU 1 A kohéziós politika és pénzügyi eszközei
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
EU regionális politikája
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
A Strukturális Alapok működése
Kohéziós Alap projektek a os időszakban Magyarországon 2/E modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Regionális politika reformjai Görögország csatlakozása (1981) 1.Közösségi szinten nőtt a területi egyenlőtlenség 2.Görögország GDP-je a Közösség.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Regionális politika.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 Az Európai Szociális Alap támogatási rendszerének változásai február 28. Öcsi Béla témavezető, Nemzetközi Bankárképző.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Európai Unió regionális politikája. Az EU alapító atyjai Jean Monnet ( ) Robert Schuman ( )
Az Európai Unió regionális politikája
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Kulcsár Gábor VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak február 22. Területi programozás és monitoring 1. Alapfogalmak.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Pályázatírás módszertana
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Az EU regionális és vidékfejlesztési politikája
Az EU támogatási politikája és pénzügyi alapjai Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2005/2006.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
HU Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG Harmadik jelentés a kohézióról február Konvergencia, versenyképesség és együttműködés.
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
Regionális politika. Alapok Kohézió Az uniós politikákkal párhuzamosan Régiós elmaradottságok felszámolása Hosszú távú elképzelések Céljai: –Kiegyensúlyozott.
EU-s pályázati források keresése Összeállította: Dr. Juhász Erika.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Regionális gazdaságtan 6.
Struktúrális alapok, Vidékfejlesztés. Az alapító hatok között nem volt számottevő fejlettségbeli eltérés. Az alapító hatok között nem volt számottevő.
Struktúrális alapok, Vidékfejlesztés. Az alapító hatok között nem volt számottevő fejlettségbeli eltérés. Az alapító hatok között nem volt számottevő.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Az EU politikái Az első pillér közös és közösségi politikái.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

1 AZ EURÓPAI INTEGRÁCIÓ REGIONÁLIS KÉRDÉSEI A KÖZÖS REGIONÁLIS POLITIKA KIALAKULÁSA ÉS SZABÁLYOZÁSI KERETE

2 A KOHÉZIÓS POLITIKA FONTOSSÁGA a regionális különbségek csökkentése stratégiai cél hosszabb távon elfogadhatatlan lenne jelentősen eltérő életszínvonalon élni az unióban a felzárkózás nem bízható csakis a piaci automatizmusok érvényesülésére (tőke- és munkaerő- mobilitás korlátai) a kohéziós politika nem az újraelosztásról szól, hanem a növekedésről a fejlődést meghatározó tényezőket, vagyis a versenyképességet meghatározó körülményeket kell fejleszteni:

3 A KOHÉZIÓS POLITIKA FONTOSSÁGA – fizikai infrastruktúra – emberi erőforrások – K+F – és mindezek következtében a régió tőkevonzó képességét a vásárlóerő-paritáson mért egy főre jutó GDP alakulása, fejlettségi különbségek  tanulság: van felzárkózás, de hosszú távú folyamat és számos tényező játszik benne szerepet a kohéziós politika szerepe a felzárkózásban

4 Alapok Kohézió Az uniós politikákkal párhuzamosan Régiós elmaradottságok felszámolása Hosszú távú elképzelések Céljai: – Kiegyensúlyozott növekedés – Szolidaritás

5 Differenciált fejlődés – EU 15: 2,8x-os különbség – EU25:5x különbség 3 csoport: – Átlag jövedelem szint az EU – Átlag 71%: – Felsőház: 111% Mo.: 51%

6 Egy főre jutó GDP vásárlóerő-paritáson (EU15=100) B DK D E F GR IRL I L NL A P FIN S UK EU15100

7 Egy főre jutó GDP vásárlóerő-paritáson (EU25=100) A MTMT B NLNL CYP PLPL CZCZ P DKDK SLO EST SKSK FIN E F S D UK GRGR H BLBL I CRO IRL R LAT TUR LIT US L JPJP

8 A REGIONÁLIS POLITIKA KIALAKULÁSA a Római Szerződésben még nem szerepelt a közös regionális politika fokozatosan vált nyilvánvalóvá, hogy közös ügyről van szó az integráció mélyülésével és a taglétszám bővülésével nőtt a regionális problémák nagysága és jellege a strukturális alapok különböző időpontokban, eltérő feladatokkal és szabályozási háttérrel jöttek létre

9 Strukturális alapok Európai Regionális Fejlesztési Alap- ERFA 1972 (1975) Regionális különbségek csökkentése- kohézió Európai Szociális Alap- ESZA (1960) Munkanélküliség ellen, átképzések, foglalkoztatottság növelése

10 Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alap- EMOGA Mezőgazdaság modernizálása Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap től Halásztai Orientációs Pénzügyi Eszköz- HOPE Halászattal foglalkozó térségek átállása Európai Halászati Alap 2007-től

11 A STRUKTURÁLIS ALAPOK SZABÁLYOZÁSA szükségessé vált az összehangolt szabályozás ne egyedi projekteket, hanem hosszú távú regionális fejlesztési programokat támogassanak az alapok 1989 óta életbe lépett az egységes szabályozás közös célkitűzések, közös elvek, egységes lebonyolítási rendszer programozási időszakok , , , között a Tanács 1260/1999/EK számú, között a Tanács 1083/2006/EK számú rendelete szabályozza a regionális politika működését

12 A STRUKTURÁLIS ALAPOK SZABÁLYOZÁSA A strukturális alapok előtt álló célkitűzések között 1. célkitűzés: a fejlődésben leginkább elmaradt régiók támogatása (egy főre jutó GDP kevesebb az EU-átlag 75%-ánál) 2. célkitűzés: a gazdasági és társadalmi szerkezetát-alakítás miatt strukturális nehézségekkel küzdő területek támogatása 3. célkitűzés: az oktatási, képzési és foglalkoztatási politikák alkalmazkodásának és modernizációjának támogatása

13 A STRUKTURÁLIS ALAPOK SZABÁLYOZÁSA A 2. célkitűzés keretében támogatott régiók Ipar és szolgáltatások terén változásokon keresztülmenő régiók hanyatló vidéki körzetek halászattól függő válságba jutott területek nehézségekkel küzdő városi körzetek

14 A STRUKTURÁLIS ALAPOK SZABÁLYOZÁSA Közösségi kezdeményezések INTERREG URBAN LEADER EQUAL

15 A STRUKTURÁLIS ALAPOK SZABÁLYOZÁSA A strukturális alapok előtt álló célkitűzések között 1. Konvergencia célkitűzés: a fejlődésben leginkább elmaradt régiók támogatása (egy főre jutó GDP kevesebb az EU-átlag 75%-ánál + phasing out)  81,9% 2. Regionális versenyképesség és foglalkoztatás célkitűzés: gazdasági változás elősegítése az ipari, vidéki és városi régiókban, több és jobb munkahely teremtése  15,7% 3. Európai területi együttműködés célkitűzés: határmenti, nemzetközi és interregionális együttműködés  2,4%

16 A STRUKTURÁLIS ALAPOK SZABÁLYOZÁSA Közös alapelvek koncentráció programközpontú megközelítés partnerség addicionalitás szubszidiaritás transzparencia

17 A TÁMOGATÁSOK ARÁNYA Az alapok hozzájárulásának felső határa: az 1. célkitűzés esetében az összes költség legalább 50%- a, maximum 75%-a a 2. vagy 3. célkitűzés esetében az összes költség legalább 25%-a, maximum 50%-a Új szabály 2007-től: az EU25 egy főre jutó GDP-jének 85%-a alatt lévő országokban a hozzájárulás 85%-os lehet ahol az érintett támogatás jövedelemtermelő beruházások finanszírozásával jár együtt, az alapok hozzájárulását ezekhez a beruházásokhoz belső jellemzőikre tekintettel határozzák meg

18 A TÁMOGATÁSOK ARÁNYA Jelentős nettó bevételt termelő infrastrukturális beruházásnál a hozzájárulás nem haladhatja meg: az 1. célkitűzés esetében az összes költség 40%-át, amely legfeljebb 10%-kal emelhető meg rendkívüli esetben a Kohéziós Alap hatókörébe tartozó tagállamokban az összes költség 25%-át a 2. célkitűzés esetében Cégekbe történő beruházásnál a hozzájárulás nem haladhatja meg: az összes költség 35%-át az 1. célkitűzés esetében az összes költség 15%-át a 2. célkitűzés esetében

19 A TÁMOGATÁSOK ARÁNYA A strukturális alapokból származó támogatások plafonja 2000-től új szabály: a strukturális alapokból és a Kohéziós Alapból származó támogatások nem haladhatják meg egy tagország GDP-jének 4%-át A plafont a túlzottan magas összegű transzferek iránti igények megakadályozása miatt vezették be A régi tagországok tapasztalata félrevezető, mivel az egyes országok abszorpciós képessége eltérő lehet

20 A TÁMOGATÁSOK ARÁNYA A strukturális alapokból származó támogatások plafonja között 1. Új, sávos szabály a támogatási plafonra, még alacsonyabb szintű jogosultság, mint korábban: – a transzferek felső határa a GDP 3,7893%-a azon országoknak, amelyek egy főre jutó bruttó nemzeti jövedelme nem éri el az EU25 átlagának 40%-át – 40–50% közötti fejlettségi szinten 3,7135% – 50–55% közötti fejlettségi szinten 3,6188%

21 A TÁMOGATÁSOK ARÁNYA A strukturális alapokból származó támogatások plafonja között 2. – 55–60% közötti fejlettségi szinten 3,5240% – 60–65% közötti fejlettségi szinten 3,4293% – 65–70% közötti fejlettségi szinten 3,3346% – 70–75% közötti fejlettségi szinten 3,2398% a GDP- arányos plafon; – 75 százalék fölött 5 százalékonként a GDP 0,09 százalékpontjával csökken a jogosultsági plafon.

22 MAGYARORSZÁG FELKÉSZÜLÉSE Az NFT céljai, prioritásai és operatív programjai

23 Kohéziós Alap Kohéziós Alap: Az 1 főre eső GNP az EU átlag 90%-a alatt Nem strukturális alap Infrastruktúra és környezetvédelem Maastrichti Kritériumok betartása Központi célmeghatározás Európai Beruházási Bank Beruházási hitelek biztosítása

24 Operatív programok Gazdaságfejlesztés Operatív Program / Economic Development Operational Programme Közlekedés Operatív Program / Transport Operational Programme Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program / Social Infrastructure Operational Programme Környezet és Energia Operatív Program / Environment and Energy Operational Programme Elektronikus Közigazgatás Operatív Program / Electronic Public Administration Operational Programme Végrehajtás Operatív Program / Implementation Operational Programme Államreform Operatív Program / State Reform Operational Programme Társadalmi Megújulás Operatív Program / Social Renewal Operational Programme

25 Dél-Alföldi Operatív Program / South Great Plain Operational Programme Dél-Dunántúli Operatív Program / South Transdanubia Operational Programme Észak-Alföldi Operatív Program / North Great Plain Operational Programme Észak-Magyarországi Operatív Program / North Hungary Operational Programme Közép-Dunántúli Operatív Program / Central Transdanubia Operational Programme Közép-Magyarországi Operatív Program / Central Hungary Operational Programme Nyugat-Dunántúli Operatív Program / West Pannon Operational Programme