Tulajdonképpen mi is történik? Hogyan lettem „koordinátor”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Országos Egészségbiztosítási Pénztár
Advertisements

„Konvergens forradalom” Kórházvezetés 2007
Kormányszóvivői tájékoztató A vizitdíj szabályok felülvizsgálata.
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
A magyar egészségügy reformja június Dr. Kincses Gyula ESKI Főigazgató.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
A vízjog időszerű kérdései
Támop / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Idegen nyelvű kompetenciák fejlesztése Nagy Zoltán, MBA Katedra Nyelviskola.
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Kórházfejlesztés Kevesebb ágyon jobb minőség. Miért kell csökkenteni az ágyakat?  Mert az a célunk, hogy kevesebb ágyon, jobb minőségű ellátást kapjanak.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
Ellátási formák. Jelenlegi helyzet
A járóbeteg szakellátás helyzete, mutatói, kihagyott lehetőségek, rendelkezésre álló lehetőségek Az egy napos sebészet fejlesztési koncepciója Dr. Székely.
Megyék és megyeszékhelyek gyakorlójáték
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Pest Megyei Orvosnapok 2006 Hogyan lássam el a beteget? Járó-, vagy fekvőbetegként? Dr. Domján Gyula.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
A HULLADÉKKÁ VÁLT GÉPJÁRMŰVEK KEZELÉSE AZ ALCUFER KFT.-NÉL
Egészségpolitika.
Az egészségügy ma és a távlatok
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Egészségügyi finanszírozás
Pest Megye járó- és fekvőbeteg ellátásának komplex rendszere Sinkovicz László elnök, KM RET.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
Sajtótájékoztató január 4. Dr. Szikora János elnök, APEH.
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
A Magyar Köztársaság kormánya. Egyes egészségügyi tárgyú kormányrendeletek módosításról.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Az OEP regionalizációja
2006 LAKOSZ Jáky Géza & Lanczki Miklós VOC előírások és költség hatékony technológiák a jármű javító fényezésben Május 19. Jáky Géza elnök Lakk Kereskedők.
Munkahelyi egészség és biztonság
A számok nem hazudnak - kormányzati kommunikáció vs. OEP- adatok 2009-ben Mottó: „A féligazság nem az igazság fele….” (Konrád György) EGVE Konferencia,
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
MTLO értekezlet Balatonföldvár október október
A gyorsforgalmi úthálózat bővülése 2003-ról 2006-ra KASSA felé SK A SLO HR YU RO UA V Tornyosnémeti LVOV, KIJEV felé Tisza POZSONY, PRÁGA felé M30.
Az igénybevevői nyilvántartás
Országos Egészségbiztosítási Pénztár Addiktológiai ellátás az egészségügyi reformfolyamat tükrében Tájékoztató a Kábítószerügyi Eseti Bizottság számára.
A methadon kezelés Dr. Csorba József
A szubsztitúciós terápia bevezetése a büntetés- végrehajtás hazai intézményeibe Sárosi Péter Ártalomcsökkentők Országos Közhasznú Egyesülete Budapest,
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
P NT 1 Görföl Olimpia Miletics Pál Nagy Levente Vázsonyi Miklós „A pont egy olyan kiterjedés nélküli geometriai objektum, amelyből bármi más rugalmasan.
MIRE ELÉG AZ OEP KASSZA? ZELL AM SEE I. Nemzetközi megítélés.
Ötlettől a sikerig! A Regionális Fejlesztési Holding Zrt. cégcsoportjának fejlesztési és finanszírozási lehetőségei 1.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó cégcsoport. Az RFH küldetése, hogy KKV-k és Önkormányzatok számára biztosított.
11 Ötlettől a sikerig! A Regionális Fejlesztési Holding Zrt. cégcsoportjának fejlesztési és finanszírozási lehetőségei Ötlettől a sikerig! A Regionális.
Egynapos sebészet a finanszírozás tükrében
Merre tovább…? Dr. Horváth Ágnes államtitkár november 15.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
„Gyorsabban az Európai Unióba” Sztráda Expressz program Közlekedési Múzeum, április 5.
ÖTLETTŐL A SIKERIG! A REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI HOLDING ZRT. CÉGCSOPORTJÁNAK FEJLESZTÉSI ÉS FINANSZÍROZÁSI LEHETŐSÉGEI ILENCZFALVI SZÁSZ GÁBOR VEZÉRIGAZGATÓ.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
85,2 milliárd forint uniós forrás az egészségügy fejlesztésére („Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban”)
Az egészségügyi intézményrendszert érintő jogszabályi változások főbb következményei. Kapacitások és finanszírozás változásai dr. Koós Tamás Budapest,
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Szükségletek és igények lehetséges értelmezése … Nemzeti Drogmegelőzési Intézet és az Országos Addiktológiai Intézet „Határ – Helyzetek” Konferencia Budapest,
Önkormányzati Egészségügyi Holding Zrt. Lehetünk-e ártatlanok ?
XII. Küldöttgyűlés Budapest május 13..
Kórházi konszolidációra fordítható pályázati források lehetséges keretrendszere Budapest, november.
Menedzsergyakorlatok a gazdasági vezetők szemszögéből
Készítette: Koleszár Gábor
Lehetünk-e ártatlanok ?
Előadás másolata:

Tulajdonképpen mi is történik? Hogyan lettem „koordinátor” A struktúra átalakítás és kapacitás átszervezés tapasztalatai a miniszteri biztos szemszögéből Tulajdonképpen mi is történik? Hogyan lettem „koordinátor” Mit kellett volna tenni ? Mit lehetett mégis tenni... Dr. Pál Miklós

Kezdetben vala a sötétség és odacsap, hol sanyargatni lát... de akkor jött a Tenkes kapitánya és odacsap, hol sanyargatni lát...

Az E-Alap helyzete a konvergencia fényében

Az Egészségbiztosítási Alap hiánya (1)

5.2 Egészségügyi rendszer ………… A térítéskötelezettség valamely formájának 2007-re tervezett bevezetése lehetőséget teremt a szigorító intézkedésekkel eddig nem érintett háziorvosi és fogorvosi ellátás területén fizetett díjak néhány százalékos mérséklésére. Az itt keletkezett megtakarítás a szakellátás átalakítási programjának költséghatékonyságot javító fejlesztési céljaira használható fel. Ugyancsak a térítéskötelezettség bevezetése pótolhatja részben, vagy egészben a 2006. júliusi intézkedésekkel kivont forrásokat a járóbeteg szakellátásban.

3.) Szakmai és finanszírozási protokollok (betegutak) érvényesítése a szolgáltatások igénybevételének és nyújtásának ésszerűsítésére. Törvényjavaslat országgyűlési benyújtása: 2006 4.) Az ellátás következő (magasabb) szintjének igénybevétele jellemzően az alsóbb szinten kiadott beutalóval lehetséges 5.) A kihasználatlan, vagy ésszerűtlenül működtetett túlzott aktív fekvőbeteg kapacitások megszüntetése vagy átalakítása krónikus/ápolási, illetve szociális ellátó kapacitássá.

A következő évekre a Kormány az Egészségbiztosítási Alap kiadásainak csökkentését irányozta elő. A csökkenés a szolgáltatás színvonalának romlása nélkül is elérhető, mivel az intézkedések elsősorban a források hatékonyabb felhasználását és a pazarlások megszüntetését szolgálják. A Kormány által – 2006 júliusában bejelentett – kiigazító intézkedések első csoportja az egyensúly rövidtávú javítását szolgálja. Az intézkedések (elszámolható teljesítmény csökkentése, teljesítménynövekedés elszámolhatóságának korlátozása, ellenőrzés fokozása, szolgáltatóhálózat kapacitásbővítésének leállítása, a díjak befagyasztása) októbertől jelentősen csökkentik az Egészségbiztosítási Alap kifizetési kötelezettségét, ugyanakkor mérséklik a szolgáltatók teljesítménynövelési lehetőségeit az elszámolható teljesítmény-maximum meghatározásával. Az ebből eredő megtakarítás 2006-ban csak az utolsó negyedévet érinti, így a kiadáscsökkentő hatás a következő években az ideinek a többszöröse lesz.

Elvi kitekintés (Boncz Imre nyomán…) Az Egészségbiztosítási Alap (E. Alap) helyzete és a konvergencia Kapacitásszabályozás elvi lehetőségei 2006. évi CXXXII. törvény az egészségügyi ellátórendszer fejlesztéséről 361/2006. (XII. 28.) Korm. rendelet az egészségügyi ellátórendszer fejlesztéséről szóló 2006. évi CXXXII. törvény végrehajtásáról

Kapacitás szabályozás elvi lehetőségei

A kapacitásszabályozás elvi lehetőségei a nemzetközi gyakorlatban Kórházi ágyak számának meghatározása és módosítási-fejlesztési lehetőségek korlátozása Orvosok számára létszámkorlát előírása Tevékenységek mennyiségi behatárolása Maximum (kiadás korlátozás) Minimum (hatékonyság növelés) Nagyértékű technológiák speciális szabályozása Időkorlátok alkalmazása Maximum (várólista) Minimum (sürgősségi eset kórházba kerülése) ESKI háttéranyag: Kapacitások meghatározása az egészségügyben. Budapest, 2006.

Képletesen megfogalmazva (1) Thaiföld: kapacitás tervezés. [Health Services Research, 2004, 39(6):2117-2134.] California: Medi-Cal, kórház-finanszírozás. [Journal of Policy Analysis and Management, 2003, 22(1):65–84.]

Képletesen megfogalmazva (2) Egyesült Királyság: Adott napon betöltött ágyak száma. [Health Care Management Science, 2003, 6: 97–104.] Egyesült Királyság: Annak a valószínűsége, hogy adott napon adott ágy foglalt lesz. [Journal of Policy Analysis and Management, 2003, 22(1):65–84.] Németország: Hill-Burton képlet

Magyarországi helyzet

Kapacitásszabályozás Magyarországon 1996. évi LXIII. (63.) törvény az egészségügyi ellátási kötelezettségről és a területi finanszírozási normatívákról 2006. évi CXXXII. (132.) törvény az egészségügyi ellátórendszer fejlesztéséről

1996. évi LXIII. (63.) törvény versus 2006. évi CXXXII. (132.) törvény

Képletünk már nekünk is volt … (1996. évi LXIII. törvény )

Súlyponti (kiemelt) kórházak (31 + 8) Pécs Kaposvár Szekszárd Zalaegerszeg Nagykanizsa Szombathely Veszprém Győr Tatabánya Kecskemét Kiskunhalas Szeged Gyula Szentes Debrecen Nyíregyháza Szolnok Fehérgyarmat Miskolc Ózd Sátoraljaújhely Eger Salgótarján Budapest (4+5) Székesfehérvár Dunaújváros Kistarcsa Vác Siófok Sopron Karcag

10.000 lakosra jutó összes ágyszám reform előtt és reform után

10.000 lakosra jutó összes ágyszám eltérése az országos átlagtól

Aktív és krónikus ágyak aránya 2007. április 1. UTÁN: 62 % VS. 38 % 2007. április 1. ELŐTT: 75 % VS. 25 %

Mit kellett volna tudni? Szakmacsoport és szakma fogalma Szerződött valós kapacitás, szakmánként Mi az, hogy rehabilitáció? Mikor krónikus a gyerek? Lehet-e közlekedni? Akarunk kórházat bezárni? Tudunk kórházat bezárni?

Mit kellett volna elolvasni/írni? A RET-ről szóló jogszabályt (EÜ törvény) Szakmai kódjegyzék az egészségügyi szakellátási kapacitásmódosítások szakmai feltételeiről, eljárási rendjének és az új szolgáltatók befogadásának szabályairól szóló 50/2002 korm. rendelet járóbeteg van? Területi ellátási kötelezettség szabályozása és helye

Értékelési kísérlet