Erfurt, München, 1920 Marx és Durkheim mellett a modern szociológia alapító atyja Az „Objektivitás” 1913-ban jelent meg.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szociológia mint tudomány
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
A kultúra támogatása, a támogatás kultúrája Kultúraközvetítés
Történeti episztemológia
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Az észlelés kulturális eltérései A valóság alternatív nézetei.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tudás, közösség, hatalom
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Érvek, érvelés.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Fellner Ákos, filozófus, kommunikáció-kutató, PhD hallgató
Népszerű kultúra és magaskultúra
Nevelés- és oktatásszociológia
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
F. Bacon ( ) és a modern tudományok alapvetése.
A társadalmi modernizáció és a szociológiai gondolkodás gyökerei
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
Ápolásetika.
Albert Einstein idézetek.
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A társadalomtudományi kutatás módszerei
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Az érvelés.
ÁLLATORVOSI AGRÁRGAZDASÁGTAN
Olaszliszka/rasszizmus/ciganybunozes.hu Az internet manipulatív hatásának jelentőségéről XXX. Jubileumi OTDK Konferencia Szeder Dóra Valéria III. Évfolyam.
A konstruktivista pedagógia alapjai
Társadalomtudományi Tanszék
Társadalmi állapotrajzok konferencia
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Elmélettörténet Heterodox irányzatok.
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
A SZAKDOLGOZAT.
NEVELÉSELMÉLET.
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
Már megint egy új fizikakönyv?! Kell? –Sok a baj (amúgy is...) Miért is kell? –Hogy segítsen! Milyen kell? –Szeretnivaló-érdekes, –Mozgalmas-színes, –Egyszerű.
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
ADATVÉDELEM – JOG évi LXIII. tv. a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról.
Élete ( ) Filozófiája - prekritikai korszak (1750 előtt) - természettudományok - kritikai korszak: - Mit lehet tudnom? - Mit kell tennem? -
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Jövőkutatás - Tóth Attiláné dr. Jövőkutatás Tóth Attiláné dr.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
A statisztika eredete és története
Szakértői bizonyítás a büntető eljárásban
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
I. MI A SZOCIOLÓGIA?. Mai órán Félévi követelmények A szociológia, mint tudomány.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
I. MI A SZOCIOLÓGIA?.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Életmód, szabadidő A fogalmak tisztázása.
egy kiváló tudós gazdag életművéről
Előadás másolata:

Max Weber: A társadalomtudományi és társadalompolitikai megismerés objektivitása

Erfurt, 1864 - München, 1920 Marx és Durkheim mellett a modern szociológia alapító atyja Az „Objektivitás” 1913-ban jelent meg

Rövid bevezetés, majd I. és II. rész I. rész: kikérte az Archiv szerkesztőinek véleményét II. rész: csak ő viseli a felelősséget a leírtakért

Archiv – Archiv für Sozialwissenschaft und Sozialpolitik : társadalomtudományi és szociálpolitikai folyóirat, Weber 1903-ban lett a társszerkesztője 1888-1933 között működött

Célja: bővíteni a társadalmakkal kapcsolatos ismereteinket, kritikát nyújtania a szociálpolitikáról – tudományos eszközökkel De: lehet –e egy munka tényleg tudományos, ha értékítéletet tartalmaz Léteznek- e a társadalomtudományokban objektíve érvényes igazságok? →I. rész

Tudományunk célja eredetileg: értékítéletet alkotni az állam gazdaságpolitikai intézkedéseiről – ez megváltozott Egy empirikus tudomány nem taníthat meg arra, mit kell tennünk,csak arra, mit tehetünk, és adott esetben mit akarunk! Tudományos érvelésünkben mindig ott van személyes világnézetünk – ez nem baj (értékek → személyiség méltósága) pl. a gazdaság-és szociálpolitika szabályozó értékmércéit vitatni kell és lehet

Lássuk meg a tények igazságát, és álljunk ki értékeink mellett! A kulturális élet értelmét kereshetjük tudományos eszközökkel – de mikor kifejezzük értékeinket, tudatosítsuk magunkban és az olvasóban, mik a mércéink A politikai vita nem tudomány! – Az Archiv sem foglal állást poltikailag → a munkatársak összetétele ne legyen politikailag egyoldalú ! Mi az objektivitás, az igazság objektív érvényessége a mi tudományunkban? → II. rész

Az Archiv társadalmi - gazdasági megközelítésben foglalkozik tárgyaival Társadalmi – gazdasági problémák: gazdasági jelenségek – normák, folyamatok, intézmények, melyek kulturális jelentősége gazdasági oldalukból fakad Gazdaságilag releváns jelenségek – nem gazdasági jelentőségük miatt érdekesek, de vannak gazdasági szempontból érdekes hatásaik Gazdaságilag meghatározott jelenségek – hatnak rájuk gazdasági jellegű motívumok

Az Archiv munkaterülete: érdekkonstellációk, érdekkonfliktusok jelentőségének, történeti kialakulásának vizsgálata, melyeket a tőke hívott szerepe hívott létre a modern gazdaságokban Történetileg és elméletileg foglalkozik a problémákkal, melyekre a szociálpolitika próbál megoldást találni →elnevezés (társadalomtudományi archívum) A társadalomtudomány a kultúratudományok közé tartozik A kulturális élet társadalmi – gazdasági oldalát emeljük ki →témáink korlátozása

Fontos tudományos elv, hogy a társadalmi, kulturális jelenségek gazdasági okait keressük – de ez ne legyen dogmatikus → a materialista történelemfelfogás és a Kommunista kiáltvány kritikája (kizárólag a gazdasági okokat keresi) Objektivitás kérdése: a kulturális, társadalmi életnek nem létezik tökéletesen objektív tudományos elemzése Az élet, a valóság összetett, az emberi értelem véges→ a végtelen valóság csak egy kis részét tudjuk vizsgálni, megismerni

DE: Mit érdemes vizsgálni? Amire a tudományos törvények érvényesek? A társadalomtudományokban az általános törvények nem működnek olyan módon, mint a természettudományokban Természettudományok – főleg kvantitatív Társadalomtudományok – főleg kvalitatív

Értékeszmék jelentősége – kultúrához a valóság azon jelenségei tartoznak, melyek számunkra értékesek, fontosak→ jelentőség – értékeszmék A nagyon általános törvények itt tartalmatlanok A tudományos munkában fontos a kutató hite→a kultúratudományos fejlődésnek szubjektív feltételei vannak

Bár az értékeszmék szubjektívek, a kultúratudományos megismerés eredményei nem kizárólag azok (a kutató és a korszak eszméi határozzák meg, milyen lesz a kutatás)

A társadalomtudomány is fogalmakkal dolgozik =>Mi a jelentősége az elméleti fogalomalkotásnak a kulturális valóság megismerésében? – Ideáltipikus fogalmak Ideáltípus: gondolati kép, a valóságban sehol sem lelhető fel, de ezekhez viszonyíthatjuk a valóságban fellelt dolgokat, pl. városgazdaság, kézművesség, kapitalizmus

Segítségükkel összefüggéseket állapíthatunk meg – de kialakításuk csak eszköz, nem cél Egy korszak uralkodó eszméit is ideáltípusok segítségével ragadhatjuk meg De ne mossuk össze őket az értékelő megítéléssel – az ideáltípusok közömbösek!

Az ideáltípusok nem jelentik azt, hogy a társadalomtudományokban visszavezethetjük a valóságot általános törvényekre ! – így az ideáltípust és a valóságot csak egymásba csúsztatnánk A marxista törvények is ideáltipikus jellegűek A kultúra állandóan változik → az ideáltipikus konstrukciók mulandóak (újakat alkotunk, a régieket elvetjük)

A tudományt szerinte nem illeszthetjük fogalmak rendszerébe – ez lehetetlen (a fogalmak alkotása csak eszköz) – nem ért egyet a történeti iskolával De: a pontos fogalomalkotás nagyon fontos – főleg társadalom – és gazdaságpolitikai fejtegetéseknél Pl. érték fogalma! – csak ideáltipikusan ragadható meg

Visszatér az objektivitás kérdéséhez: a tudományos megismerés objektivitása azon múlik, hogy – bár a megismerést értékkel kapcsoljuk össze – nem emelünk piedesztált az eszményekből, hogy empirikusan bizonyítsuk őket (a bizonyítás lehetetlen) Az értékvonatkoztatás változékony Nem mondhatjuk meg az embereknek, mit tegyenek, de vállaljuk fel az értékeinket!

A tudományos megismerés folyton változik – új módszerek, problémák egyfolytában „... támad már új szenvedély, Örök fényét habzsolni hogy rohannék, Előttem a Nap, mögöttem az éj, Felettem a menny, alattam a tenger - ” (Goethe: Faust) A tudomány is ilyen...

Köszönöm a figyelmet!