TAMÁSI ÁRON: ÉNEKES MADÁR. IDE JÁRT ISKOLÁBA...MÉG SOK A TANULNIVALÓJA  Székelyudvarhelyi középiskola:Shakespeare összes,régi iskoladrámák, Petőfi:Tigris.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Juhász Gyula Trianon 1.
Advertisements

ÖRÖK ÉRTÉKEK Életünk döntések sorozata: Mózes példája; Zsid.11,24-26; „Hit által tiltakozott Mózes, amikor felnőtt, hogy a fáraó leánya fiának mondják.
Nemde Isten szikrája rejtőzik minden emberi lélekben?
2009.jún. 19 – jún. 10. Ebben az időben az egyház a papokra emlékezik. Június 19.-e Jézus Szívének ünnepe, amikor a papokért is imádkozunk világszerte:
A KARÁCSONYI IDŐ SZIMBÓLUMAI
Rítus és színház. Isten – szól a mese – a teremtés hetedik napján azt tapasztalta, hogy halálos unalom uralkodik mindenek felett, és akkor rájött, hogy.
Advent 4. vasárnapja Advent két szálon fut: várakozunk a Messiás születésének a minden évben való megünneplésére, és próbálunk felkészülni a lelkünkben.
Katona József élete ( ) Kecskeméti polgárcsalád fia. Apja takácsmester, aki fia taníttatására nem sajnálja az anyagi áldozatot (pesti, kecskeméti.
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
A szerelem istene: Erósz, Amor, Cupido
Összefoglalás Alföldy Jenő Irodalom 8. tankönyvéhez © Tomasovszky Edit
Csongor és Tünde Készítette: Piele Klaudia Réka 10/b.
Mikszáth Kálmán elbeszélései:
TURIYAM Téma: Önmagunk mibenléte
Halottak napjára….
Kiegészítések az 1. előadáshoz. Az előadás anyagai elérhetőek: ai_mihaly/letoeltes.html.
Kosztolányi Dezső Nyelv és lélek
FRANCIA REGÉNY Kialakítói: Stendhal, Balzac és Flaubert
Módszertani segédlet - középhaladóknak
Zene: Charlie - Ha messze mész
Albert Einstein idézetek.
„VIRÁGOK KÖZT VELED LENNI, TUDOM SZÉP VOLNA KEDVESEM” (BRÓDY JÁNOS)
Élete szeptember 20-án született Farkaslakán
Nagyböjt, az újrakezdés lehetősége!
Drága Édesanyámnak, kit a világon
Egyedül olvasd el... különösen az utolsó részt
Juhász Gyula Trianon eszem 1.
Az abszurd dráma. Mit takar a fogalom? Elsősorban egy ír szerző, Samuel Beckett életműve tartozik ide (mások mellett) Fő műve: Godot-ra várva (En attendant.
A sámán öltözéke Mongólia, Korea
Kedves barátom Mért vagy szomorú, és miért nem vidám?
Az Élet Igéje október „Állhatatossággal fogjátok megmenteni lelketeket.” (Lk 21,19)
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
Folyamodjatok az Úrhoz,
Folyamodjatok az Úrhoz,
Folyamodjatok az Úrhoz,
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
A romantika.
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia V. Országos Művészeti Diákköri Konferencia Sopron április
Az Élet Igéje január „A hívők sokaságának egy volt a szíve-lelke. Egyikük sem mondott birtokából semmit sem a saját tulajdonának, hanem mindenük.
Mikes Kelemen 22/C.
Pozitív gondolatok.
ISTEN hozott köztünk!.
7. Én lelkem, mire csüggedsz el? Mit kesergesz ennyire? :/: Bízzál Istenben s nem hágy el, Kiben örvendek végre. Ki nekem szemlátomást Nyújt kedves szabadulást,
Egyedül Isten adhatja a hitet, de a hitedről te is tanúságot tehetsz
1.János 2:17 „ A világ pedig elmúlik, és annak kívánsága is de aki Isten akaratát cselekszi, megmarad örökké.”
Jöjj tárjunk ajtót még ma mind! A legnagyobb Király van itt, Kit Úrnak vall a föld s az ég, De mint Megváltó jő közénk, Hogy hozzon békét, életet, Jöjj,
A Csongor és Tünde forrásművei
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
AUTOMÁTICO Fülemüle vagy csalogány dala.
Református istentisztelet 2014 december 28 óév utosló vasárnap.
Az ősmagyar kor i.e től (magyar nyelv önálló életének kezdete)
Nagyböjt III Vasárnap Á-év János 4,5-42 Jézus megérkezett Szamaria egyik városába, amelyet Szikarnak neveznek, közel ahhoz a földdarabhoz, amelyet Jákob.
A népköltészet A nép közösen alkotott, megőrzött, szájhagyomány útján terjedő költészete. A népköltészeti alkotások szerzője ismeretlen. A szóbeli terjedés.
A mese.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Barátság Készítette: Kovács Mária.
VARÁZSFUVOLA & CSONGOR ÉS TÜNDE MOZARTVÖRÖSMARTY.
Óvodáskorúak irodalma II. évfolyam óvodapedagógus szakirány.
vasárnapi istentisztelet. Énekek Olyan békét, mint a folyó Olyan békét, mint a folyó, Olyan békét kaptam Tőled lelkembe. (2X)
Sík Ferenc: Csongor és Tünde
Csongor és tünde Sík Ferenc.
Vörösmarty Mihály : Csongor és Tünde
Juhász Gyula Trianon 1.
Juhász Gyula Trianon 1.
Az ember tragédiája színdarab
Juhász Gyula Trianon eszem 1.
Színpadon Az ember tragédiája
PAULAY EDE RENDEZÉSÉBEN
Németh Antal 10 Credójából
Előadás másolata:

TAMÁSI ÁRON: ÉNEKES MADÁR

IDE JÁRT ISKOLÁBA...MÉG SOK A TANULNIVALÓJA  Székelyudvarhelyi középiskola:Shakespeare összes,régi iskoladrámák, Petőfi:Tigris és hiéna;  Kolozsvár (kereskedelmi főiskola):gyakran jár színházba;  Kolozsvári pályázatra, de már Amerikában írja Ősvigasztalás c. színművét;  Dicséretben részesül, de nem kap színpadot: túl regionálisnak tartják;

Az irodalmi formák közül a”legszigorúbb” és a „legizgatóbb” műfajnak tartotta a színpadi drámát; Eszközeit az egyetemes célok szolgálatába („a nemzet- nevelés tiszteletreméltó helye”) kívánta állítani; A „székelység emberi követe” kívánt lenni a színpadon; Soha nem azt írta, amit vártak tőle (a „havas öröklakása”) helyett maga is megjárja az országot és Amerikát, akárcsak regényének Ábelje; Féja Géza: Tamási a meglepetések írója; Színműveinek vegyes a fogadtatása:dicséret és fanyalgás, nemegyszer értetlenség; Tamási: „Az én helyzetem nem oly egyszerű, nem tanulhatom meg más darabok után a darabírást – magamat hamisítanám meg ezzel. Aki ma magyar drámát akar írni, jó színpadi művet, annak el kell felejteni, ami a színpadon nálunk volt.” Elutasítja az akkor divatos népszínmű és kabaré műfajait;

 Tamási megvetéssel nézi mindazt, ami „Szigligetitől és Tóth Edétől kezdve a pesti kabaristákig” szünet nélkül folyt nálunk „a parasztszínjátszás ürügye vagy cégére alatt”. Semmit sem utál úgy, mint a népszínművek „festett madarait”, s meg-megfricskázza azokat a szerzőket, akik vasárnapi ruhákban, bokrétás kalapban, hejehuja nótázás közben léptetik színpadra a parasztot. A naturalizmus hívei pedig úgy szerették látni, ha állatian önző és köpködő, buta s ápolatlan külsejű volt.  Az ősi, népi értékek felhasználásával teremt európai színvonalú, modern, az expresszionizmussal rokon drámát, amitől mégis életigenlésével, derűjével különbözik;  A jövőnek alkot, nem alkuszik;

SZEMLÉLETE, ÍZLÉSVILÁGA ITT FORMÁLÓDIK FŐ GONDJA VISSZAÁLLÍTANI A MAGYAR SZÍNPADRA A NATURALISTA DRÁMA ÁLTAL KISZORÍTOTT KÖLTÉSZETET New Yorkban banktisztviselői keresetének nagyrészét színházra költi. A színházi élet „végtelen skáláját” figyelte meg az olcsó burlesquetől az igényes kabaréig, a musical comedytől a színvonalas drámai színházig, határozott céllal és kritikai igénnyel; Itt (majd hazafele Párizsban) ismeri meg az európai drámairodalom kimagasló értékeit is; A modernek közül Franz Werfel, O’Neill, Max Reinhardt (lenyűgöző némajátékát „a legtökéletesebb művészet”-nek tartja) művészetét értékeli; G. B. Shaw újításaiban nem bízik; Magyar újítók: Balázs Béla: A kékszakállú herceg vára,Babits Mihály: A másik ének c. mesejátéka; Bennük a népköltészet, a mítoszok, ősvallások és a modern lélektani problémák összefonódását tartja követendő eljárásnak;

 „Évekkel ezelőtt itt járt az orosz Kék madár, s azóta különösen felbukkan az a kérdés, hogy miképpen kéne nekünk is ilyen ’Kék madarat’ költeni.(...) ami ennél is fontosabb: maga a székely népi költészet, zene és tánc csábítóan alkalmas fészek arra, hogy valaki kiköltse abban a magyar éneklő madarat. Nekem is kedves gondolatom ez a költői madarászás, bár a ma élő két – három népi táltos közül talán én vagyok a legkevésbé alkalmas arra, hogy megcsináljam azt a valamit, amit ‘Székely Kék madár’ alatt közönségesen értenek. Ugyanis én túlságosan türelmetlen vagyok minden adott forma és adott értékkel szemben, még úgy is, ha ezt a nép cselekedte.” (Tamási)

KELETKEZÉS Az erdélyi „Kék madár” megírása régi, dédelgetett terve; Arisztophanész komédiái győzik meg elképzelése helyességéről; 1934-re készül el a kritikusokat zavarba ejtő műfajú „székely népi játék”-kal; CSELEKMÉNY Két vénleány a kishúgát gyűlöli, mert annak szerelmét irigylik. Vénlegény vőlegényeik viszont a fiatal lányra áhítoznak. Végül a vének összefognak a fiatalok elpusztítására, akik csoda módon legyőzik a gonosz erőket. Mese, mítosz és valóságos falusi kisvilág helyzet- és jellemábrázolásával, valamint székely humorral fűszerezve; FOGADTATÁS A kritika konok elutasításával szemben Német László Pirandello és Claudel törek- véseivel rokonítja; A Nemzeti Színház évekig nem tűzi műsorára (A krétakört, ami kínai átköltés 200- szor játsszák);

 Az Énekes madár inkább a népmesékkel, a mesék világával rokonítható. A színhely és idő megjelölése is ezt a mesei „hol volt, hol nem volt” meghatározatlanságot idézi: „történik akármelyik székely faluban, akármikor”. A tér és az idő végtelenné tágul, miközben a falu kisvilágában egyetlen napba(alkonyattól hajnalig) sűrűsödnek az események.  Steril mesedrámának elfogadták volna Tamási játékát, de mese és valóság összekapcsolását – a mindennapiban a rendkívüli láttatását – fölöttébb furcsállották. A szó szoros értelmében vett népdrámának is el tudták volna képzelni Tamási darabját, ha pusztán valóságelemeit nézik, amelyek a székely népéletet jellemzik.  Nem értették, hogy a valóságnak nincs vége, amikor a mese elkezdődik, s ha úgy tetszik, a mese is valósággá teljesedhet.  Az újszerű népdráma megalkotására tett írói erőfeszítéseket nem vették észre.  Hősei ízig-vérig székelyek, de a környező világ, amelyben mozognak, jelképesen tág és szándékosan időtlenített.  A lépten-nyomon megnyilvánuló, székely gondolkodásmód, humor és elmésség – akár mint érintkezési forma, akár mint kópéság és nagyotmondó bölcsesség, megtévesztő alakoskodás és nyílt jószívűség – sohasem öncélú, hanem egy magasabb költői és szerkesztői kompozíció szolgálatában áll.

I. csoda: fal E+R Magdó L+M Móka II.csoda: kút Móka Magdó E R L M III.csoda: madár E+R Magdó L+M Móka

VARJÚ Kártékony, csúnya, rossz szándékú cselvető, mitológiai haláltjövendőlő, tisztátalan. Ellentéte a galamb (itt énekes madár): Szentlélek szimbólum; „Hát az emberi varjakkal micsináljunk?” FEKETE KECSKE Ördög hasonmás, rontó állat, alakváltoztató; Öregasszony (boszorkány) bukfenc által vált.; BÉKA Mesékben a gonosz varázslatot megtörő, mit.:vizek őrzője, ember segítője; Magdó gúnyneve: kiszabadítja Mókát a kútból;

 „A bukfenc útján kecskéből vénasszonnyá és vénasszonyból kecskévé változó boszorkányalak jelenésével egy rontó rítus végbemenetelének is tanúi lehetünk: a boszorkány az udvart körbeszaladva egy teljes kört, ún. varázskört ír le, amely a gonosz erőkörét jelképezi, majd a mindennemű tisztátalan lelket és hatalmasságot elűzni hivatott templomi tömjénezés ellenrítusaként bakördög szőrével végigfüstöli a ház oldalát, „a jóság rügyeinek” elhervasztása végett („Dicsőséges szőre erős bakördögnek, hervaszd el füstöddel a jóság rügyeit...”).  Végül ördögszarvval megkeni és megrontja, ráolvas az udvar közepén álló kútra: „hogy békapjad és lenyeljed, aki közeledben jár”.  Ily módon válik a kút, a keresztény szimbolikában krisztusi metaforaként használatos élő és éltető víz forrása — a gonosz erőkörén belül — az életet elnyelő, pusztító mélységgé, mint a bibliai József esetében, akit gyilkos szándékú testvérei a kút mélyére taszítanak.” (K.V.N.)  „Az idősebbek szándékának megváltoztatása végett Köményné szerelmi bájitallal kísérletezik a Szentivánéji álom fondorlatos Puckjához hasonlóan, abban a reményben, hogy ily módon sikerül helyreállítania az összezavarodott párokat.  Ám ami Robin pajtásnak sikerül, az a fiatalok ellen együttes erővel összefogó Gondos nővérek és tétova udvarlóik esetében megbukik.  Így a shakespeare-i vígjátékkal több ponton is rokonságot mutató Tamási- játék végkifejlete más irányt vesz: a próbákat kiálló fiatal pár csodás módon eltűnik rosszakaróik szeme elől.  Eltűnésük nyomán fény árad, és egy énekes madár röppen fel a jelenlévők szeme láttára.” (K.V.N.)

A legkisebb (székely Hamupipőke),a megvetett harmadik; Nővérei gonoszul bánnak vele, mégis ő bizonyul méltónak a győzelemre, a mesei igazságszolgáltatásnak megfelelően; Három Gondos - lány Bár a két idősebb már régóta az idősebb nővérek vőlegénye, mégis mindhárman Magdó kezére pályáznak; A legifjabb, Móka mutatkozik méltónak erre; Három kérő Az ifjú hőspárosnak egyenként és közösen is próbákat kell kiállniuk állhatatosságuk bizonyítására; A próbák a mítoszok beavatás szertartását idézik, amelyek a felnőtté válást, a házasulóképességet bizonyítják; Három próba

 Az I. felvonásban Magdó a szerelem erejével elmozdítja a falat;  Mókának a fa tetején való égbe emelkedése, amikor is Magdó imádsága segítségével jóindulatra bírja az isteni hatalmat,  a kút mélyének megjárása, amikor — ismét Magdó segítségével — megtöri a gonosz hatalom, a rontás erejét;  a haldoklás jelenete tréfásan a holtak birodalmának a megjárását idézi;

 A rituális avatás egyik legfontosabb eleme, próbatétele, hogy a hősnek a holtak birodalmában, az alvilágban vagy az égben, avagy gonosz szellemek, szörnyek lakta valamely más országban kell helytállnia

 Falakat is elmozdítani képes erő;  Csillagválasztás: „együtt ülünk a Göncöl szekereire”  Piros rózsa: Köményné meghatározása szerint „A szerelem? Leginkább olyan, mint a rózsa, s a rózsák között is a legszebb, a piros rózsa, amelyik ki tudja mikor, titkon fogamzik...”  Magdó szándékosan mondja sárgának a Lukács piros rózsáját, amit neki hozott: a sárga rózsa az irigység és féltékenység jelképe;

 A szörnyetegekként kettejükre rontó „varjaktól” szabadulnak meg egyszer s mindenkorra az utolsó jelenetben, amikor is (nászágy vagy halottas ágy nyeli el őket?) énekesmadárrá (lélekszimbólum!) eggyé olvadva a fénybe szállnak;

 Dávid Gyula - Bara Katalin – Cs. Gyimesi Éva – Csutak Judit – Lázok János: Magyar irodalom. Tankönyv a XII. osztály számára, EDP.,Buk., 37-39;  Z. Szalai Sándor: Tamási Áron színjátékai, dia.jadox.pim.hu/jetsped/displayXhtml?docId= & secId= &mainContent=true&mode=html, I.kötet, 4-32; olv  Klein – Varga Noémi: Archetípusok és archeszituációk Tamási Áron drámáiban, Korunk 1997 Augusztus, olv  Széman Emese Rózsa: Emlékezés és emlékeztetés az Énekes madárban és A csodában – féléves dolgozat, mesteri, 2009, szemanrozsa.blog.hu/2009/11/22/tortenelem_mult_emleke zet_enekesmadar_a_csoda;olv