Közvetlen támogatási lehetőségek között

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Dr. Feldman Zsolt agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkár
2013. évi betakarítási adatok (2013. november 25.)
európai parlamenti képviselő
A KAP reformja és a évi átmeneti év
KAP Összeállította: Németh Tamás
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
Tájékoztatás a as EMVA társfinanszírozású vidékfejlesztési program évi éves végrehajtási jelentésben foglalt eredményekről ÚMVP MB 2013.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
A Közös Agrárpolitika reformja
Támogatás kalkulátor Közös Agrárpolitika 2013 után
DG-AGRI, Közvetlen Kifizetések Igazgatóság
Durumbúza termesztési támogatás A területalapú támogatás felett: 344,5 euró hektáronként Nem hagyományos területeken: 138,9 euró.
KAP reformok (folytatás)
KAP kiadások alakulása (folyó árakon)
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
Az Európai Uniós közvetlen támogatások várható alakulása
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Közbeszerzési, Pályázati és Beruházási ismeretek
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
Tájékoztatás az Európai Gazdaságélnkítő Csomagról ÚMVP MB Budapest, június 29. ÚMVP MB
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
NVT AKG kötelező képzés 2006 FVM Képzési és Szaktanácsadási Intézet 1.Modul: 1.Modul: Általános kérdések, jogszabályok, eljárásrend Lukács-Lőrincz Rita.
Helyes Mezőgazdasági és Környezeti Állapot előírásai
A különleges tejtámogatás
Dr. Kozári József egyetemi docens, igazgató Szent István Egyetem Közép-Magyarországi Regionális Szaktanácsadási Központ V. Országos Tanácsadási Konferencia.
DIT-ÚMVP III. és IV. tengelyét, illetve a TS intézkedést érintő programmódosítási javaslatok Dr. Maácz Miklós főosztályvezető Vidékf ejlesztési Főosztály.
Kormányszóvivői tájékoztató. ESÉLY A FALUNAK ÉS A MAGYAR VIDÉKNEK Agrár- és vidékfejlesztési költségvetés 2005.
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés Podmaniczky László Szent István Egyetem, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat “A magyar vidékfejlesztés.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
A KÖZÖS AGRÁRPOLITIKA REFORMJA ,83% ,86% ,07% ,76% ,97% ,26% ,51% ,71% ,93%
Magyar Dohánytermelők Országos Szövetségének Küldöttgyűlése 2006.November 20.
KAP A Közös Agrárpolitika változásai
Fás szárú energiaültetvények támogatása. Támogatás igénybevételének feltételei:  A termelő mezőgazdasági üzemének mérete meghaladja a 4 EUME-t (induló.
Natura 2000 fenntartási/ fejlesztési tervek készítéséhez nyújtandó támogatás – az ÚMVP-n keresztül -Natura 2000 konferencia – November 22. Makovényi.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Magyar Szója Nonprofit Kft.
Agrártámogatások és vidékfejlesztés
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A szaktanácsadás támogatása között
Agrártámogatások és vidékfejlesztés
Földművelésügyi Minisztérium
Agrár és környezetvédelmi kérdések
Vidékfejlesztési Program
Vendégh Edit A KAP reform legtöbbet emlegetett eleme: a zöldítés
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az agrárágazat aktualitásai
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Az agrártámogatások új rendszere
A közös agrárpolitika első éve, az agrártámogatások új rendszere
A magyar mezőgazdaság szerkezete
Viták az Európai Parlamentben a KAP jövőjéről Glattfelder Béla európai parlamenti képviselő 1.
KAP I. támogatások Madarász István osztályvezető Agrárközgazdasági Főosztály Budapest, május 14.
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
Az új Vidékfejlesztési Program
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
Vidékfejlesztési Program Baromfitartó telepek korszerűsítése dr. Mezei Dávid agrár-vidékfejlesztési stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkár Miniszterelnökség.
Teljeskörű Pénzügyi Szolgáltatások a Pannon Takarék Banknál
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
Előadás másolata:

Közvetlen támogatási lehetőségek 2014-2020 között Dr. Vásáry Miklós EU referens, FM Agrárközgazdasági Főosztály Kecskemét - 2014. június 25.

2014. átmeneti év (1310/2013/EK/EP rendelet alapján) A Bizottság szerinti éves keret (euróban) (a) 1 272 786 000 Ennek megfelelően, a 68. cikk szerinti 10% (b) 127 278 600 különleges tejtámogatás 3,4% 43 274 724 különleges rizstámogatás 0,1% 1 272 789 kérődző szerkezetátalakítási program 3,38% 43 020 166 dohány szerkezetátalakítási program 1,83% 23 291 983 zöldség-gyümölcs szerkezetátalakítási program 0,68% 8 654 944 biztosítási díjtámogatás 0,61% 7 763 994 Elkülönített jogcímek (c) 46 157 000 elkülönített cukor 41 010 000 elkülönített zöldség-gyümölcs 4 756 000 elkülönített bogyós gyümölcs 391 000 Összes levonás (d)=(b)+(c) 173 435 600 2014. évi SAPS keret (a)-(d) 1 099 350 400 2014. évi fajlagos SAPS összeg 227,65 €/ha

A Közös Agrárpolitika költségvetése

Hazai költségvetési eredmények Az EU közös költségvetésének főösszege a 7 évre vonatkozóan 960 milliárd euró, ami 3,5%-kal, ezen belül a KAP költségvetése pedig 11%-kal (421-ről 373 milliárd euróra csökkent és már 28 tagország között oszlik meg) kevesebb mint 2007-2013, de továbbra is a második legnagyobb kiadási tétel maradt. 2007-2013: Magyarországon az első és a második pillér kerete (folyóáron) 10,4 milliárd euró 2014-2020: Magyarországon az első és a második pillér kerete (folyóáron) 12,3 milliárd euró, ami 1,9 milliárd euró (folyóáron) emelkedést jelent. A tagállamok közötti külső kiegyenlítés nem befolyásolja hazánk helyzetét, Magyarország éves közvetlen támogatási kerete közel 1.270-1.273 millió euró lesz Magyarország éves vidékfejlesztési kerete közel 490 millió euró lesz Magyarország részesedése a KAP költségvetéséből 2,4%-ről 3,2%-ra emelkedett. 2014 átmeneti év. Milliárd euró Közvetlen kifizetések (I. pillér) Vidékfejlesztés (II. pillér) 2007-2013 6,6 3,9 2014-2020 8,8 3,5

A 2014-2020 közötti többéves pénzügyi tervről szóló megállapodás főbb számai Mrd € 2007-2013 Mrd € 2014-2020 Mrd € Változás Mrd € Változás (%) EU teljes költségvetés 994 960 -34 97 KAP költségvetés 421 373 -48 89 Közvetlen támogatások (és piaci intézkedések) 319 278 -41 87 Vidékfejlesztés 98 85 -13 Magyarországra jutó KAP támogatás 10,4 12,3 1,9 118 Magyarország részesedése a KAP támogatásokból (%) 2,36 3,19 0,83 135 Magyarország közvetlen támogatási allokációja 6,6 8,8 2,3 Magyarország vidékfejlesztési allokációja 3,9 3,5 -0,4

A Közös Agrárpolitika reformja 2014 – 2020 1307/2013/EK/EP rendelet alapján

KAP új célkitűzései (2014-2020) Életképes élelmiszertermelés: a mezőgazdasági jövedelmek és a szektor versenyképességének javítása 2. Természeti erőforrásokkal való fenntartható gazdálkodás: a mezőgazdaság által előállított közjavak ellentételezése és ösztönözése 3. Kiegyensúlyozott területi fejlődés: a vidéki közösségek és vidéki munkahelyek fenntartása

Megállapodás a KAP reformról 2013. június 24-25-i Mezőgazdasági és Halászati Miniszterek ülésén politikai megállapodás született, Az Európai Parlament november 20.-i jóváhagyását követően végleges jogszabály: 2013. december 17. A többi tagállammal együtt 2015-től számunkra is kötelező alkalmazni a reform új elemeit.

KAP 2014-2020 Közvetlen támogatások (EMGA)

Nemzeti felső összeghatár (millió EUR-ban) Magyarország 2014-2020 közötti közvetlen kifizetésekre vonatkozó nemzeti felső összeghatárának változatai Időszak Nemzeti felső összeghatár (millió EUR-ban) 2014 1 272,80 2015 1 271,60 2016 1 270,40 2017 1 269,20 2018 2019 2020 2014-2020 8 891,50

A közvetlen támogatások új rendszere Degresszivitás A támogatás feltétele a kölcsönös megfeleltetés intézkedéseinek betartása Minden tagállam számára kötelező elemek Tagállamok által választható önkéntes elemek Degresszivitás + Alaptámogatás (BPS/SAPS) „Zöld” komponens Fiatal gazdálkodóknak juttatott támogatás Nemzeti tartalék Termeléshez kötött támogatás Természeti hátrányokkal sújtott területek támogatása VAGY Tagállam számára önkéntes, a gazdák számára választható elem A kisgazdaságok számára kialakított egyszerűsített támogatási rendszer Zöldítés követelménye alól mentesül Kölcsönös megfeleltetés be nem tartása esetén közvetlen támogatása nem szankcionálható

Alaptámogatás (SAPS) Legfontosabb eredmény: a jelenlegi SAPS rendszer tovább vihető akár 2020-ig = támogatást kaphat minden olyan gazdálkodó, aki az adott évben támogatási kérelmet nyújt be Kizárólag az aktív gazdák jogosultak közvetlen támogatásra akinek a mezőgazdasági tevékenysége nem jelentéktelen és/vagy akinek elsődleges üzleti vagy társasági tevékenysége mezőgazdasági A hazai érdekérvényesítés során egyszerűbb fogalom- meghatározásra törekedtünk és sikerült elérni egy szűk negatív lista alkalmazását, amely a kizárható területeket tartalmazza, amelyet a tagállam tovább bővíthet. Negatív lista: repülőterek, vasúti területek, vízművek, kereskedelmi ingatlanok, állandó sportterületek és rekreációs területek.

„Zöld” komponens Kötelező a tagállam és a gazdák számára is, a közvetlen kifizetési nemzeti keretösszeg 30%-a (konkrét értéke gazdálkodónként változhat) Általános érvényű (kivéve kisgazdálkodók), évenkénti és nem szerződéses formájú A kölcsönös megfeleltetés követelményein túlmutat Feltételei: Tárgyévben termesztett növények diverzifikálása Állandó gyepek fenntartása Ökológiai célterület fenntartása (állandó kultúrával – ültetvény vagy gyeppel - fedett területen felüli jogosult területen)

„Zöld” komponens I. – Terménydiverzifikáció I. Nem ugyanazt jelenti, mint a vetésváltás - a vetésváltás=időbeliség; termény diverzifikáció = térbeliség. Eredeti bizottsági javaslat 3 ha felett 3 különböző növény termesztése. Kompromisszumos feltétel: 10 ha alatt 1 növény, 10 ha szántó felett 2 növény (a fő növénykultúra a szántó terület legfeljebb 75%-át foglalhatja el), 30 ha szántó felett 3 növény termesztésének kötelezettsége (a fő növénykultúra nem teheti ki a szántóterület több, mint 75 %-át, továbbá a két fő növénykultúra együttesen nem teheti ki a szántóterület több, mint 95 %-át).

„Zöld” komponens I. – Terménydiverzifikáció II. A téli terményeket és a tavaszi terményeket különböző növénykultúráknak kell tekinteni, még abban az esetben is, ha ugyanahhoz a nemzetséghez tartoznak. Mentesülő üzemtípusok: egy vagy több követelményt automatikusan teljesítők (pl. biogazdaságok, döntően gyepgazdálkodással foglalkozók, egyes tanúsítási rendszerekben - ekvivalens gyakorlat elismerése - résztvevő gazdaságok) valamint az állandó gyepterületek.

„Zöld” komponens II. – Állandó gyepterület Csak 5%-ban lehetne csökkenteni a nagyságát a 7 év alatt, Kompromisszum szerint: tagállami szintű monitoring is megfelelő, A jelenlegi gyakorlatnak megfelelőn: visszaállítási kötelezettség (azon termelők esetén, akiknek olyan földterület áll a rendelkezésükre, amelyet korábbi időszakban állandó legelőként vagy állandó gyepterületként használt földterületből alakítottak át).

„Zöld” komponens III. – Ökológiai célterület Csak 15 ha szántó felett kötelező; konkrét lista, ami magyar szempontból több kedvező elemet tartalmaz (pl. lucerna, tájelemek, teraszok, kemikáliák használata nélkül termesztett energianövények, ugar).

Zöld” komponens III. – Ökológiai célterület 1307/2013/EU rendelete 45 .cikk (2) bekezdés: A tagállamok 2014. augusztus 1-jéig döntenek arról, hogy az alábbiak közül egyet vagy többet ökológiai jelentőségű területnek tekintenek: a) parlagon hagyott földterület; b) teraszok; c) tájképi elemek, ideértve a mezőgazdasági üzem szántóterületével határos ilyen elemeket is; d) védelmi sávok, ideértve az állandó gyepterület által fedett védelmi sávokat is, feltéve, hogy ezek elkülönülnek a határos támogatható mezőgazdasági területtől; e) agrár-erdészeti hektárok, amelyek az 1698/2005/EK rendelet 44. cikke és/vagy az 1305/2013/EU rendelet 23. cikke értelmében támogatást kapnak vagy kaptak; f) erdőszélek mentén fekvő támogatható hektársávok; g) rövid vágásfordulójú fás szárú energetikai ültetvénnyel beültetett területek, amelyeken nem használnak ásványi műtrágyát és/vagy növényvédő szereket; h) egyes erdősített területek; i) az ültetés és vetőmag-csíráztatás útján létrejött azon köztes kultúrákkal vagy takarónövényzettel borított területek; j) nitrogénmegkötő növényekkel beültetett területek.

„Zöld” komponens III. – Ökológiai célterület Csak 15 ha szántó felett kötelező; konkrét lista, ami magyar szempontból több kedvező elemet tartalmaz (pl. lucerna, tájelemek, teraszok, kemikáliák használata nélkül termesztett energianövények, ugar). A bevezetés kétlépcsős: 2015-től a szántóterület 5%, majd egy 2017. évi felülvizsgálattól függően akár 7%. Egyenértékű gyakorlatok elismerhetőek akár a zöldítés mindhárom követelményére vonatkozóan, illetve többféle mentesülő gazdálkodási/területi típus (pl. egyes AKG programok, biológiai gazdálkodás).

Fiatal gazdálkodók támogatása Kötelező, a közvetlen kifizetési nemzeti keretösszeg legfeljebb 2%-a. Feltételei: 40 évnél fiatalabb termelő aki most kezd mezőgazdasági tevékenységbe, vagy gazdaságát az első támogatási kérelem benyújtását megelőző 5 éven belül hozta létre. Legfeljebb 5 éven keresztül nyújtható. A támogatás felső területi korlátja 25 és 90 hektár között tagállami hatáskörben állapítható meg. Tagállami átlagtámogatás 25%-a adható a támogatható hektárszámig, Magyarországon 90 hektárig, ez kb. 64 €/ha. (Mintegy 9000 fiatal gazdával számolhatunk.)

Termeléshez kötött támogatás önkéntes, legfeljebb az éves pénzügyi keret 13%-a (pl. nagymagvú hüvelyesek, len, kender, rizs, héjas gyümölcsűek, burgonyakeményítő, tej és tejtermékek, magvak, juh- és kecskehús, marha- és borjúhús, szárított takarmány, cukorrépa, gyümölcs és zöldség, valamint rövid vágásfordulójú fás szárú energetikai ültetvény.) plusz 2% kizárólag fehérjenövények támogatására Területi minimumküszöb: 1 hektár Magyarország célja e keret teljes felhasználása A termeléshez/teljesítményhez kötött támogatások társadalmi elfogadottsága hazánkban kedvezőbb és foglalkoztatást megőrző szerepe is van

Kisgazdaságok egyszerűsített támogatása Önkéntes, a közvetlen támogatási keretösszeg maximum 10%-a fordítható a jogcímre Minden közvetlen kifizetést helyettesít Egyösszegű támogatás, melynek mértéke minimum 500 € maximum 1250 €/év/gazda. Legalább 1 hektáros területtel kell rendelkezni, aki nem érné el a normál rendszerben az 500 eurót, annál felkerekítik az átalány támogatást. 500 és 1250 euró között a normál rendszerben járó támogatásnak megfelelő összeget kap a termelő. Mintegy 80 ezer termelő vagyis a közvetlen támogatásokban részesülő összes termelő csaknem 50%-a kaphat egyszerűsített kisgazda támogatást.

A közvetlen támogatások új rendszere Maradványelv érvényesülése: fajlagos értéke a tagállami pénzügyi boríték és az egyéb alkalmazott kötelező és önkéntes elemek függvénye Tagállami nemzeti boríték (2015: 1,272 milliárd euró) - Zöldítés (30,00%) - Fiatal gazdák (0,62%) - Termeléshez kötött (13,00%) - Termeléshez kötött fehérje (2,00%) - Kisgazdaságok (4,58%) Alaptámogatás (SAPS) (53,73%)

Közvetlen kifizetések csökkentése (degresszivitás) kötelező, az alaptámogatások (BPS/SAPS) 150 ezer euró feletti összegére legalább 5%-os elvonást kell alkalmazni Figyelembe vehető a kifizetett munkabér és annak járulékai (gazdaságfehérítő és foglalkoztatás ösztönző hatású) Az elvont összegek az adott tagállamban vidékfejlesztés keretében felhasználhatóak (100%-os EU finanszírozás) 5%-os degresszivitás esetén az alábbi hatások várhatóak A kötelező degresszivitás nincs hatással az alaptámogatás mértékére.   Munkabérek figyelembevétele nélkül Munkabérek figyelembevételével Az elvonás mértéke (1 000 euró) 3 987 200 Az érintettek száma (db) 525 52

A közvetlen támogatások várható értékeinek* alakulása Támogatási jogcím Várható támogatási összeg SAPS + zöldítés: 214,2 €/hektár (137,5+76,7 €) Fiatal gazdák kiegészítő támogatása: 63,8 €/hektár Termeléshez kötött támogatások: ágazattól/teljesítménytől függő (összesen 190,6 M €/év) Kisgazdaságok egyszerűsített egyösszegű támogatása: (Kerekítés 500 €-ig, 500-1250 € között annyi támogatás, mint amennyi a normál rendszerben járna.) max. 1250 €/év/termelő * Becsült értékek

KAP döntés: határidők - ütemezés Politikai megállapodás a KAP új rendeleteiről: végleges jogszabály 2013. december 17. Uniós végrehajtási rendeletek megalkotása 2014. első félév. Az alkalmazni kívánt konstrukció hivatalos bejelentésének határideje 2014. augusztus 1. Hazai jogszabályalkotás 2014. második félév.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!