Történeti-e ez a genetika?. Régész létemre hogy jövök ahhoz, hogy genetikusokat bíráljak?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nyelvek eredete, nyelvtípusok
Advertisements

Sipos Mária – Várnai Zsuzsa MTA NytI Szombathely,
Statisztika II. I. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 9.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
1 Magyar Nyelven Európában I. Felsőoktatás és Tudomány Budapest március 31 – április 1.
A Magyar Nemzeti Szövegtár
A magyar tudományosság kihívásai Kárpátalján, kutatói szemmel Csernicskó István II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola Hodinka Antal Intézet Beregszász.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Oktatás, kutatás és fejlesztés a PPKE BTK-n Cser András PhD habil. tudományos és kutatási dékánhelyettes.
Korpuszmunkálatok Pintér Tibor MTA Nyelvtudományi Intézet Gramma Nyelvi Iroda.
Régészet Szerényi Dóra
A MAGYAR NÉP SZÜLETÉSE.
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 15.,
A magyar nyelvtörténet korszakai
Őshaza itt-ott, őshaza mindenütt
A Szaltovói kultúra/2 A magyar érdeklődés kibontakozása (vázlat)
9. Őshaza itt-ott, őshaza mindenütt
A MAGYAR NÉP SZÜLETÉSE.
Projektértékelő kutatások alprojekt, reintegrációs adatbázis „TEtt - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 15. Siófok.
Dr. Balogh Péter egyetemi adjunktus Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék STATISZTIKA I. 11. Előadás.
Oroszország és az orosz nyelv Kelemen Bálint
Az etruszkok eredetének kérdése (röviden)
A nyelv történeti vizsgálatának forrásai
A Szerb,Horvát,Román és Szlovák Nemzetiségi kultúra kibontakozása Készítette: Rezi Noémi.
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 18.
38. A magyar illetve előmagyar történelem, a magyarság származása (bevezető) A 6. és a Középiskola 2. osztályában használható Dr. Mészáros Zoltán.
Ómagyar Mária-siralom
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
Lineáris algebra.
A Magyar Nemzeti Szövegtár
Aszexuális, szimpatrikus speciáció
A kerettantervek fejlesztése
Politikai és szociálgeográfia I.
Politikai és szociálgeográfia I.
A Kárpát medence kialakulása
Gyakorlati alkalmazás Biológiai felmérés és monitoring.
Hodinka Antal Intézet Tudományos műhelyek a kárpátaljai magyar tudományosság szolgálatában.
Alapsokaság (populáció)
Európa fogalma, fekvése, határai
Európa nyelvei.
Korreferátum Herczeg Bálint: Az iskolák közötti különbségek mértékének mélyebb vizsgálata Horn Dániel Tudományos munkatárs Hétfa műhely, Budapest, 2014.
A magyarság őstörténete
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Mintavételes Eljárások.
A magyarság eredete és vándorlása
KAM - Regionális és Antropológiai Kutatások Központja Sapientia - Erdély Magyar Tudományegyetem, Csíkszereda.
A magyarok őstörténete
A nyelvi jel és jelrendszer
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Schmidtné Farkas Mária ZMK Egészségügyi Szakkönyvtár 1 Mit nyújt a Clinical Evidence?
Népek és népesség az Árpád-kori Magyarországon
Politikai és szociálgeográfia I.
Honalapító őseink genetikai öröksége Kristóf Zoltán, 2013.
A szem színe készítette: Szekeres Kinga. Mitől függ a szem színe? A szem színéért a szivárvámnyhártya pigmentjei a felelősek. A világoskék és a sötétbarna.
A MAGYAR NYELV EREDETE Vas Sarolta óravázlata április 11.
„R” helyett „Q”? – Új lehetőségek a faktoranalízis alkalmazásában
11. A sztyeppi kultúrkör hatása az erdőövi finnugor népekre
Környezetvédelmi analitika
Vándorlás a kelet-európai pusztán
Bevezető fogalmak Minden ember ugyanabba a fajba tartozik A faj tudományos neve a Homo sapiens. A fajnál kisebb kategóriák: alfaj, változat, nagyrassz,
A magyar nép őstörténete
Az ókori kultúrák.
Magyar őstörténet 2016/2017, 1. félév
11. A sztyeppi kultúrkör hatása az erdőövi finnugor népekre
Magyar őstörténet 2018/2019, 1. félév
6. A Kaukázus és Khorezm a magyar őstörténetben
Vicsi Klára Terminológiai szótárfelmérés eredménye és tanulságai az MTA Műszaki Tudományok Osztályán Vicsi Klára Magyar.
6. A Kaukázus és Khorezm a magyar őstörténetben
11. A sztyeppi kultúrkör hatása az erdőövi finnugor népekre
Magyar őstörténet 2018/2019, 2. félév
Előadás másolata:

Történeti-e ez a genetika?

Régész létemre hogy jövök ahhoz, hogy genetikusokat bíráljak?

Az MTA Genetikai és a Régészeti Intézete lerakta Magyarországon a történeti genetika alapjait és létrehozta az Archaeogenetikai Laboratóriumot.

Az eddigi történeti genetikai publikációkban nagyfokú történeti és módszertani tájékozatlanságot tapasztaltam.

L. L. Cavalli-Sforza: a magyarok genetikai összetétele nagyjából megegyezik a szomszédokéval s csak a nyelvük tér el.

Cavalli-Sforza és mások hibái: 1) nyelv és „nép” történetileg nem közvetlenül függ össze egymással, 2) nem számolnak a nyelvcserékkel, 3) nem számolnak a kihalt nyelvekkel, 4) nem számolnak az ismeretlen nyelvekkel, márpedig még a „legősibb” nyelvekben is vannak még régebbieknek maradványai

További módszerbeli hibák: 1) Cavalli-Sforza nem figyelte az Európában élő nem-európai nyelvű népeket, 2) nyelv és gének másoknál sem függnek össze: u lappok: európai gének - finnugor nyelv u volgai oroszok, marik, tatárok: európai gének - szláv, finnugor, török nyelv u albánok: európai gének - ősi, egyedülálló nyelv 3) a „nép” és a nyelv nem öröktől fogva való, hanem történetileg állandóan változik.

Cavalli-Sforza állítása a honfoglaló magyarokról: „Mint tudjuk, a közigazgatás nyelve a latin volt az ókori Róma Pannonia tartományában, amely nagy vonalakban azonos a mai Magyarországgal, de Pannoniát a Kr.u. 9. sz-ban elözönlötték az uráli nyelvet beszélő magyarok, akik rákényszerítették nyelvüket a tartományra.”

Cavalli-Sforza tévedései: 1) a latin közigazgatási nyelv az 5. sz-ban eltűnt, 2) Pannonia területe messze nem volt azonos a mai Magyarországéval, 3) a 9. sz-i Kárpát-medencében egyáltalán nem beszéltek latinul, 4) nem volt kényszer, hanem akkulturáció mindkét fél részéről.

l Guglielmino és szerzőtársai (Béres Judit) a magyar ethnogenezisről ellenvetés: 1) történeti problémák leegyszerűsítése, 2) amatőr munkákra hivatkozás, 3) módszertani, néprajzi és politikai tájékozatlanság.

Lahermo és szerzőtársai (Béres Judit): finnugor népek vizsgálata ellenvetés: 1) budapestiek mint reprezentatív minta? Történetileg megengedhetetlen. 2) csángók mint reprezentatív minta? Módszertanilag elfogadhatatlan. 3) módszer: mint kategória, megkülönböztetendő az egyedi, az általános és a különös.

A történeti genetika kívánatos módszertani kiindulópontjai: történeti evidencia: 1) miként a testi jegyek, a nyelv és a kultúra, úgy a gének sem jellemzik önmagukban a „népet”, 2) a recens genetikai minták történeti forrásértéke minimális: az embercsoportok örök idők óta keveredtek egymással, módszertani követelmény: a mintavétel kiválasztási szempontjai és adatai feltétlenül bemutatandók.

Még a történeti korokból származó minták történeti értéke is korlátozott és relatív: 1) triviális: minta csak a rendelkezésre álló csontanyagból választható ki, 2) a mintavétel szubjektív; a kutató tudományos felfogásának függvénye, 3) a mintavétel sikere esetleges (talajkémiai és egyedi okok [táplálkozás, egyéni alkat]).

Az őstörténeti tudományok sokfélék, mindegyikük évszázados, több nyelven írt irodalomból áll — nem elegendő egy-két mű elolvasása.

Kijelentésem: Genetikai kérdésekhez nem szóltam hozzá, mert azokban teljesen járatlan vagyok, de azok a genetikusok is a történeti kérdésekben.

„A csatába külön-külön kell felvonulni, de aztán együtt támadni.” (Alfred von Schlieffen, 1892)