Előadó: dr. Dancsó József, a Magyar Államkincstár Elnöke

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Advertisements

(Rendező, „átfordító” mérleg) 2013.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Humán rendszerek, közszféra
A 43/2013. (XII. 29.) MNB rendelet, a pénz- és hitelpiaci szervezetek által a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti feladatai ellátása érdekében teljesítendő.
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Az államháztartás új számviteli rendszere
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
A lions hazai szervezetének megújulása a Civil törvény kapcsán.
Budapest Pénzügy és Számvitel1.  Szereplők  KÜLSŐ (piaci szereplők, hatóságok)  BELSŐ érintettek (vezetők, dolgozók, tulajdonosok)  Szakmai.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
Elkülönített állami pénzalapok
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Baranya Megyei Önkormányzat
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Működőképes-e a területfejlesztés új rendszere Nagyházi György PhD hallgató RGDI - Győr.
Szervezetfejlesztési Program
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
K ÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM T ÁRSADALMI F ELZÁRKÓZÁSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG romagov.kormany.hu A Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia.
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
2014. Január 1-jétől várható számviteli változások
1.2. Könyvviteli szolgáltatást végzők továbbképzésének átalakítása.
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
főigazgató-helyettes
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
1 Tájékoztatási feladatok a központi bevallás-befizetés kapcsolatában.
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
Új gazdálkodási rend a Közigazgatásban II. Magyar Államkincstár – Dr
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EKOP projektjeinek jelene és jövője dr. Rupp Zoltán főosztályvezető E-közigazgatásért felelős helyettes államtitkárság.
Hajdics Antónia Államháztartási Szabályozási Főosztály
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Államadósság és állampapírpiac
Előadó: Dr. Printz János az MKVK Költségvetési Tagozatának elnöke
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt összefoglaló EKOP
A megsz ű n ő nemzetiségi önkormányzatokkal kapcsolatos feladatok jegyz ő i értekezlet Kecskemét, szeptember 24. El ő adó: Varga-Gy ő rfi Dóra.
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
2014. június 12. Lackó Péter Clarity
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
SZÁMVITEL B.Sc. képzés. Cél: információigény kielégítése  külső és belső érintettek Tulajdonosok, befektetők Hitelezők KözvéleményHatóságok Kormányzati.
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt Önkormányzatok tájékoztatása Szerződésrendszer Csatlakozási segédletek BM információs nap Dr.
Önkormányzatok tájékoztatása ÖNKORMÁNYZATI MIGRÁCIÓ
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
Nagy Anikó / Hegedűs Iván
Önkormányzati ASP Központ felállítása projekt
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
Az államháztartási számvitel évi változása.
2016. október 11. First Line Experts Kft. Hotel Griff Irodaház H-1113 Budapest, Bartók Béla út Adózási aktualitások 2017.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Országgyűlési Képviselők választása április 8.
Pécs, szeptember 25. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Közbeszerzési szabályok változása és
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
Előadás másolata:

Előadó: dr. Dancsó József, a Magyar Államkincstár Elnöke Az új államháztartási számviteli rend kihívásai az önkormányzati gazdálkodásban Előadó: dr. Dancsó József, a Magyar Államkincstár Elnöke

A jelenlegi kincstári szervezetrendszer kialakulása 1996. január elsején megalakult a Kincstár. 2001-ben a Kincstár fő funkciói szerint (költségvetés végrehajtása, a pénzügyi szolgáltatás kezelése, valamint az államadóság kezelése) három szervezetre vált szét: az Államháztartási Hivatalra, a Magyar Államkincstár Részvénytársaságra, és az Államadóság Kezelő Központ Részvénytársaságra. 2003. június 30-ától az Államháztartási Hivatal és a Magyar Államkincstár Rt. egyesült. A cél a tevékenységek harmonizációja, az átfedések elkerülése, az Európai Unióhoz való csatlakozási követelményeknek való megfelelés volt. A mindenkori hatályos költségvetési törvény végrehajtásának pénzügyi lebonyolításával kapcsolatos feladatokat a magyar kincstári rendszer két szervezete látja el: a Magyar Államkincstár és az Államadósság Kezelő Központ Zrt. A Kincstár területi szervei 2007 és 2010 között regionális hálózatban, 2011. január 1-jétől megyei struktúrában látják el a feladataikat.

A Magyar Államkincstár tevékenysége A Kincstár: Felelős az állami költségvetés végrehajtása során a pénzforgalom lebonyolításáért és elszámolásokért, a költségvetési pozíció előrejelzéséért. Felelős a likviditás menedzseléséért, a költségvetési beszámolók összesítéséért. Felelős az állam által vállalt garanciák és az általa nyújtott hitelek nyilvántartásáért és kezeléséért. Kiemelt feladatai közé tartozik a család- és szociális-, a lakáscélú állami-, illetve az uniós és hazai támogatások folyósítása, a közszférában foglalkoztatottak bérének számfejtése. Az állampapírok forgalmazása is a Kincstár feladatkörét gyarapítja.

A közpénzügyi szabályozás új rendszere 2012. január 1-től Magyarország Alaptörvénye 2011. évi CXCIV. törvény a gazdasági stabilitásról 2011. évi CXCV. törvény államháztartásról Államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. Rendelet. 2014. január 1-től Az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet A tagállamok költségvetési keretrendszerére vonatkozó követelményekről szóló 2011/85/EU tanácsi irányelv.

Az új számviteli rendszer három metszete

Beszámolási kötelezettség Önkormányzat feladatai: Éves költségvetési beszámoló a költségvetési év utolsó napjára (naptári év). Negyedévente: Mérlegjelentés. Havonta: Költségvetési jelentés. Évközi beszámoló készítési kötelezettség: csak a megszűnteknek vagy az átalakulás miatt a megszűnés napjára. Adósságrendezési eljárás alá tartozó önkormányzatok esetén az ott megjelölt időpontra. Év közbeni alapítás esetén: alapítás időpontjától a mérleg fordulónapjáig terjedő időszakra. Irányítószerv vagy alrendszer váltáshoz nem kapcsolódik beszámoló készítés. Kincstár feladata: - Konszolidált éves költségvetési beszámoló. MEGSZŰNT: A féléves beszámoló készítési kötelezettség. Az egyszerűsített éves költségvetési beszámoló. A zárszámadást alátámasztását szolgáló önkormányzati szintű, nettósított adatokat tartalmazó éves költségvetési beszámoló (Kincstár állítja össze)! A Módszertani Útmutató.

Kincstári tájékoztatás A kincstári ügyfelek, illetve az ügyfelek fejlesztőinek tájékoztatására Kincstár honlapján új információs helyet hoztunk létre: Államháztartási számvitel 2014. http://www.allamkincstar.gov.hu/kincstar/kozponti_koltsegvetesi_szamvitel_2014._(era) Szakmai és informatikai tájékoztatók; 2014. évben módosuló és új nyomtatványok, bizonylatok; Az új költségvetési, beszámolási nyomtatvány garnitúrák közzététele, valamint a szabályok elkészítéséhez kapcsolódó módszertani útmutatók. Funkcionális e-mail elérhetőség: kérdések, észrevételek küldésére ujszamvitel.info@allamkincstar.gov.hu

A bevezetéshez kapcsolódó tapasztalatok Az eredményszemlélet elsajátítása hosszabb folyamat, sokszor még a régi módszertan alapján tekintenek a könyvelésre, félreértések. A 38-as (kontírozási) NGM rendelet ismertsége még nem megfelelő, de folyamatos javulást mutat. A pénzügyi és költségvetési könyvvezetés párhuzamos vitelével összefüggésben jelentősen emelkedett a kontírozási tételek száma, összetettebbé vált az egyes események könyvelése, megnőtt a kapcsolódó könyvelési lépések száma. Az alkalmazott könyvelési programtól függően ezen megnövekedett feladatok egy része jól automatizálható. A kötelezettségvállalások, követelések és a hozzájuk kapcsolódó részletező nyilvántartások vezetésének hiánya még mindig jellemző. Nem készségszintű még a tudás, nincs rutin probléma megoldás, ezért nagyobb átfutási idő kell a megoldásban. Intézményi könyvelési, gazdálkodási szoftverek fejlesztései lényegén „éles üzemben” történnek. Fentiek miatt az adatszolgáltatási fegyelem – elsősorban központi körben – romlott. A 2014-es év átmeneti év.

Adatszolgáltatással kapcsolatos problémák

Adatszolgáltatással kapcsolatos problémák Késői (határidőn túli) adatszolgáltatás, vagy adatszolgáltatás elmulasztása. Bírságolás látványos „eredményeket” mutat. Tartalmi hibák az adatszolgáltatásban Hiányos, nem rendszeres önkormányzati könyvvezetés. Rossz adatminőséggel való feltöltés. Technikai problémák a feltöltés során (pl. számadat elírása, helyi érték hiba).

Az adatszolgáltatások minőségét javító intézkedések a Kincstárban A Kincstár SZMSZ módosításával új szervezeti egység jön létre az adatszolgáltatások szakmai irányítása, koordinálási feladataira (szeptember). A K-11 információs rendszer szabálybázisának javítása, pl. további összefüggés vizsgálatokkal történő kiegészítése, automatikus ellenőrzések beépítése (hibás adat nem rögzíthető). Az egyes adatszolgáltatások közötti összefüggések vizsgálata, összevetés más adatforrásokkal. Adatszolgáltatásokban az érdemi kötelezettségvállalási adatok következetes számonkérése az időszakot követően.

Informatikai támogatás I.

Informatikai támogatás II. Önkormányzati ASP központ felállítása (ASP) Kincstári releváns szakrendszerek Adó szakrendszer (ÖNKADÓ leváltása, Kincsinfó fejlesztés) Gazdálkodási szakrendszer (saját fejlesztés vs. külső szállító) Ingatlankataszter szakrendszer (külső szállító) Csak a Közép-magyarországi régió (KMR) Projektzárás: 2014.12.31. Tervek szerint lesz ASP 2.0 a teljes országra Üzemeltetés: alapinfrastruktúra – NISZ, alkalmazások – Kincstár-Kincsinfó

Egy lehetséges alternatíva: az önkormányzati számviteli feladatok Kincstár általi ellátása A kisebb lakosú (2000 fő alatti) önkormányzatok és intézményeik számára kezdetben megállapodás alapján, később kötelezően a Kincstár könyvel; Az a) pontban említett kör mellett kötelezően a Kincstárhoz kerülne az adatszolgáltatási kötelezettségüket nem megfelelően teljesítő önkormányzatok könyvelése; A Kincstár által lebonyolított központi könyvelés valamennyi önkormányzat tekintetében.

Önkormányzatok pénzügyi ellenőrzése 1917/2013. (XII.11.) határozatában a Kormány a Magyar Államkincstár jövőbeni feladataként határozta meg, hogy 2015. január 1-jétől törvényben meghatározott szabályszerűségi pénzügyi ellenőrzést végezzen a helyi önkormányzatok körében. A nemzetgazdasági miniszter feladata, hogy 2014. szeptember 30-ig készítse elő az erre vonatkozó szabályozást a Kormány részére és a végrehajtáshoz szükséges költségvetési és humánerőforrás biztosítása érdekében szükséges intézkedést tegye meg. Az ellenőrzéseknek az új államháztartási számviteli rendszerre kell épülniük; Módszertant könyvvizsgálati alapokon; Két fő tevékenység: egyrészt évközi folyamatos, másrészt a záráshoz és a beszámoló-készítéshez kapcsolódó utólagos ellenőrzésként; Első ellenőrzési évként a 2015. év látszik elérhető célnak.

Köszönöm a figyelmet!