Magyar Kórházszövetség XXIV. Kongresszusa, 2012. április 26. Hornyák László, elnök – Orvostechnikai Szövetség Hornyák László elnök Orvostechnikai Szövetség.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

Elvándorlás a gazdasági műszaki területen
Hulladékgazdálkodás állami irányítása Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
Áttekintés a gyógyászati segédeszközök költségvetési helyzetéről Dr. Cserháti Péter Egészségpolitikáért felelős helyettes államtitkár FORGALMAZÓK AZ EGÉSZSÉGÉRT.
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
XX. Magyarországi Egészségügyi Napok, október 2-4. Mi vagyunk mi? Beszállítók vagy bankok? Rásky László főtitkár, Orvostechnikai Szövetség.
Egészségügyben kialakult gazdasági helyzet. Problémák • 1. Előző évhez képest - 44,6 milliárd ft • 2. Első félévben időarányost jóval meghaladó pénzkiáramlás.
Kecskemét, április 2O.Készítette: Ramháb Mária A kistelepülési könyvtári ellátás korszerűsítésének lehetőségei Informatikai és Könyvtári Szövetség.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
A mindenkori kormányzati intézkedés kritikája mindig szimpatikusabb mint saját hibáinkkal, gondjainkkal történő szembenézés. Dr. Illés BélaGöd 2007 nov.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Egészségpolitika.
A nem OEP finanszírozott bevételek szervezési rendje és megfelelősége a törvényi előírásoknak Béres György gazdasági igazgató Vezérigazgató Találkozót.
B ÉRES G YÖRGY Gazdasági főigazgató Az egészségügy háttérszolgáltatásának és egyéb népgazdasági ágazatoknak a kapcsolata március 31.
1 Az egészségipar az Állami Számvevőszék ellenőrzéseinek tükrében Prof. Dr. Báger Gusztáv Az ÁSZ Fejlesztési és Módszertani Intézetének főigazgatója.
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
A Magyar Köztársaság kormánya. Egyes egészségügyi tárgyú kormányrendeletek módosításról.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Egészségügyért Felelős Államtitkárság Az alapellátás megerősítésének helyzetértékelése Dr. Beneda Attila január 17.
Az Orvostechnikai Szövetség közgyűlése, március 29. Hornyák László, elnök Hornyák László elnöki szóbeli kiegészítése a közgyűlési beszámolóhoz Az.
Magyar Orvostársaságok és Egyesületek Szövetsége Szövetségi Tanácsülés április 10. A Nemzeti Egészségügyi Programok és a Népegészségügyi Program.
Szike helyett machate-t? avagy lesz-e kiút a „protokoll- dzsungelből”?
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Megbecsülést az idős embereknek! Adósságtörlesztés és méltányosság a nyugdíjemelésben 2002.
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
A GYEMSZI közbeszerzési feladatai 1.GYEMSZI saját közbeszerzései 2.GYEMSZI irányítása alatt lévő intézmények közbeszerzéseinek ellenőrzése, felügyelete.
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
13. A zillmerezés, mint bruttó
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EKOP projektjeinek jelene és jövője dr. Rupp Zoltán főosztályvezető E-közigazgatásért felelős helyettes államtitkárság.
Infotér konferencia – EKOP előrehaladása Balatonfüred,
Az Orvostechnikai Szövetség szakmai tanácskozása a kórházi adóssághelyzetről, június 27. Az egészségügyi intézményrendszer finanszírozásának problémái.
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
Államadósság és állampapírpiac
Egészségipar Magyarországon – kitörési pont vagy félrekezelt ágazat? Világgazdaság konferencia, november 14. Hornyák László elnök, Orvostechnikai.
Dr. Kincses Gyula, Kincses Gyula Javaslat az egészségügyi technológiák egységes életciklus-esemény- rendszerének kialakítására Dr. Kincses Gyula.
Új közbeszerzési szabályok július 1-től
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
A MEGYEI MEGÁLLAPODÁSOK MARGÓJÁRA MOLNÁR ATTILA ELNÖK EGÉSZSÉGÜGYI GAZDASÁGI VEZETŐK EGYESÜLETE.
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
Hibák és tévedések a forrásteremtésben A szűkösség anatómiája A Magyar Kórházszövetség XVII. Kongresszusa Debrecen Dr. Szepesi András.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
Magyar Kórházszövetség Kongresszusa, Debrecen 2015.
Nem a forrás hiányzik, hanem a döntés… Csató András MKSZ Kongresszus – április 23. WWW. ETOSZ. ORG.
Az EGVE javaslatai a forrásbővítésre
Üzemgazdasági szemlélet a gyakorlatban
„SZERVEZETI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE AZ EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÓRENDSZERBEN – TERÜLETI EGYÜTTMŰKÖDÉSEK KIALAKÍTÁSA” TÁMOP B MAGYAR KÓRHÁZSZÖVETSÉG XXVII.
Aktualitások: Konszolidáció és Gazdasági Bizottságok
Önkormányzati Egészségügyi Holding Zrt. Lehetünk-e ártatlanok ?
A minőségi és hatékony gyógyszerrendelés ösztönzéséről szóló kormányrendelet (B-súly rendelet) módosításának aktualitásai Komáromi Tamás (Healthware.
Migráció, bérek és a humán erőforrás helyzete az egészségügyben. DR
Kórházi konszolidációra fordítható pályázati források lehetséges keretrendszere Budapest, november.
Szakmai és politikai kérdések, megoldások kommunikációja az egészségügyben Márton péter vezérigazgató
Menedzsergyakorlatok a gazdasági vezetők szemszögéből
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
Kórházátalakítási pályázat
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
Közbeszerzési szabályok változása és
II. Országos Állatvédelmi- és Állatjóléti Konferencia
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
Előadás másolata:

Magyar Kórházszövetség XXIV. Kongresszusa, április 26. Hornyák László, elnök – Orvostechnikai Szövetség Hornyák László elnök Orvostechnikai Szövetség De mi lesz a kórházi beszállítókkal? De mi lesz a kórházi beszállítókkal?

Magyar Kórházszövetség XXIV. Kongresszusa, április 26. Hornyák László, elnök – Orvostechnikai Szövetség Az Orvostechnikai Szövetség (OSZ) hatvanegy tagvállalatából negyvenöt biztosítja a kórházak orvostechnikai eszközökkel, fogyóanyagokkal, diagnosztikai, telemedikai és információtechnológiai eszközökkel és szolgáltatásokkal történő ellátásának mintegy 70%-át (fogyóanyagok, berendezések, informatikai szoftverek is!). Ezeknek az eszközöknek illetve áruknak és szolgáltatásoknak részük van abban, hogy a rendkívül szűkös állami források mellett is még megfelelően működik a magyar egészségügy illetve a fekvőbeteg gyógyító intézmények. Természetesen ez utóbbi fő oka az orvosok, a szakszemélyzet, a kórházi dolgozók áldozatos, de szerényen megfizetett munkája.

Magyar Kórházszövetség XXIV. Kongresszusa, április 26. Hornyák László, elnök – Orvostechnikai Szövetség 3 A kórházi orvostechnikai eszköz ellátás tényei Értéke kb. 20 milliárd forint évente (a fejlesztési, beruházási orvostechnikai eszközök nélkül!): –ez a kb. 350 Mrd-os kórházi kiadások 6%-a, –a dologi kiadások kb. 14%-a. A III. negyedév végi 43,3 Mrd Ft lejárt határidejű (átlag féléves) tartozásállományból Mrd Ft volt az orvostechnikai beszállítókkal szembeni tartozás – ez a tartozások 23-27%-a. Ezenkívül több milliárd Ft értékű áru van a konszignációs raktárakban.

Magyar Kórházszövetség XXIV. Kongresszusa, április 26. Hornyák László, elnök – Orvostechnikai Szövetség 4 A kórházi orvostechnikai eszköz ellátás tényei Az orvostechnikai eszközök aránya a kórházak dologi kiadásaiban (melyek értéke kb. 140 milliárd Ft/év):

Magyar Kórházszövetség XXIV. Kongresszusa, április 26. Hornyák László, elnök – Orvostechnikai Szövetség 5 A kórházi orvostechnikai eszköz ellátás tényei Az orvostechnikai beszállítói kintlévőségek aránya a lejárt beszállítói követelésből: Látható, hogy a tartozásokban az arányunk majdnem kétszerese a beszállítói arányunknak (25% ill. 14%)!

Magyar Kórházszövetség XXIV. Kongresszusa, április 26. Hornyák László, elnök – Orvostechnikai Szövetség 6 Az orvostechnikai eszközök, a gyógyító technológiák robbanásszerű fejlődése, kínálata és a rendelkezésre álló források közötti olló egyre nagyobbra nyílik. Mégis meg kell találni a reális középutat, amivel még biztosítható a kórházak működése, és minimum megőrizhető az ellátás minősége. Ebben a beszállító cégek az elmúlt évben partnerek voltak. Sokféleképpen segítették a kórházak, az orvosok munkáját, és minimális profittal, a közismert fizetési problémák között is biztosították az ellátást. Lényege a bizalom (!), pl. hogy valamikor kifizetik az ellenértékét!

Magyar Kórházszövetség XXIV. Kongresszusa, április 26. Hornyák László, elnök – Orvostechnikai Szövetség 7 A kórházak kiadási struktúrájában az orvostechnikai eszköz terület részesedése természetesen kicsi, a beszállítók között sem ez jelenti a legnagyobb tételt. A kórházak alulfinanszírozottsága nagymértékben sújtja az orvostechnikai eszköz ágazatot. A kintlévőségek, a hosszú fizetési határidők finanszírozási többletköltséget okoznak. Ez különösen a kis és közepes beszállítókat, az alvállalkozókat érinti súlyosan. Természetesen a számok és az arányok azt is mutatják, hogy a szigorú közbeszerzési versenyben kialakuló árak és fizetési feltételek mellett nem csupán az árcsökkentés lehetősége korlátozott, hanem az ezzel elérhető kórházi költségcsökkentés is elenyésző a kórházak gondjaihoz képest. Sajnos a diagnosztikai, informatikai pályázati fejlesztések kifizetésénél is sok a késés, nem ritka, hogy egy év múlva kapják meg a szállítók.

Magyar Kórházszövetség XXIV. Kongresszusa, április 26. Hornyák László, elnök – Orvostechnikai Szövetség 8 Természetesen az OSZ mint a beszállítók érdekképviselete fellépett a beszállítókat sújtó jelenségek (pl.: adósságcsapda) ellen, és támogatta az egészségügy korszerűsítésére, strukturális és funkcionális átalakítására vonatkozó kormányzati terveket és intézkedéséket. A kórházak lejárt tartozásállományának csökkentésében részben az OEP maradvány (15 Mrd Ft), részben a külön kormánydöntéssel juttatott (25+6 Mrd Ft) külön forrás révén egyértelműen érzékelhetően nagy javulás következett be. A lejárt tartozásállomány tényleges csökkenéséről egyelőre nincs adatunk.

Magyar Kórházszövetség XXIV. Kongresszusa, április 26. Hornyák László, elnök – Orvostechnikai Szövetség 9 A kórházak szállítói tartozásainak alakulása

Magyar Kórházszövetség XXIV. Kongresszusa, április 26. Hornyák László, elnök – Orvostechnikai Szövetség 10 A PTE és a Honvédkórház 60 napon túli lejárt szállítói tartozásai (millió Ft)

Magyar Kórházszövetség XXIV. Kongresszusa, április 26. Hornyák László, elnök – Orvostechnikai Szövetség 11 A PTE és a Honvédkórház összes szállítói tartozása (millió Ft)

Magyar Kórházszövetség XXIV. Kongresszusa, április 26. Hornyák László, elnök – Orvostechnikai Szövetség 12 Szövetségünk több javaslatot tett a kórházi adósságállomány felszámolására. A legutóbbi kompromisszumos javaslatunkról tárgyalásokat kezdünk az Egészségügyi Államtitkársággal. Ennek elemei: a közbeszerzési törvény alapján létrejött szerződések szerint még fennálló lejárt tartozásállomány fokozatosan felszámolása (10 hónap vagy 5 hónap); a nem közbeszerzési törvény alapján létrejött szerződések szerint még fennálló lejárt tartozásállomány felszámolása (150 nap vagy 90 nap); javasoltuk a cégeinknek, hogy mérlegeljék, hogy a késedelmi kamatokat vagy egy részüket úgymond elengedjék, azzal, hogy ezek az összegek vagy az államadósság csökkentésére vagy a kórházak fejlesztésére, de legfőképpen a szerényen dotált orvosok és más kórházi szakdolgozók anyagi megbecsülésének javítására fordítódjanak;

Magyar Kórházszövetség XXIV. Kongresszusa, április 26. Hornyák László, elnök – Orvostechnikai Szövetség 13 Szövetségünk több javaslatot tett a kórházi adósságállomány felszámolására. A legutóbbi kompromisszumos javaslatunkról tárgyalásokat kezdünk az Egészségügyi Államtitkársággal. Ennek elemei (folytatás): ezt követően vezessék be az ún. nettó finanszírozás módszerét, melynek lényege, hogy az igazoltan leszállított áruk és elvégzett szolgáltatások értéke a cégek adóbefizetéseivel legyen központilag összevezetve (erre vonatkozóan részletes tanulmányt készíttettünk és jutattunk el ez év januárban az egészségügyért felelős miniszter úrnak); stratégiai partnerség kialakítása Szövetségünk és az Államtitkárság között.

Magyar Kórházszövetség XXIV. Kongresszusa, április 26. Hornyák László, elnök – Orvostechnikai Szövetség 14 Aktívan felléptünk a tevékenységünkkel összefüggő jogi szabályozás fejlesztéséért, átalakításáért. Ennek főbb területei: 1. az új eszközök és technológiák befogadásának rendje, 2. az ágazat közbeszerzéseinek specifikus szabályozása és 3. a kórházak finanszírozásának fejlesztése.

Magyar Kórházszövetség XXIV. Kongresszusa, április 26. Hornyák László, elnök – Orvostechnikai Szövetség Az új orvostechnikai eszközök és technológiák befogadására vonatkozó rendelettervezetet Szövetségünk kezdeményezte. Teljes körű, konkrét jogszabály-javaslatot készítettünk. Nem teremtették meg a befogadások pénzügyi feltételeit. Sajnos a megjelenése óta eltelt másfél év tapasztalatai rendkívül szerény eredményt mutatnak: eddig hat új terméket illetve technológiát adtak be, de ismereteink szerint nem történt befogadás!

Magyar Kórházszövetség XXIV. Kongresszusa, április 26. Hornyák László, elnök – Orvostechnikai Szövetség A közbeszerzések problémái: a gyógyszerek és orvostechnikai eszközök közbeszerzésének speciális szabályairól szóló kormányrendelet február 16-án lépett életbe – véleményeztük, javaslatot tettünk, de így is hiányos (!), pl. kimaradt a konszignációs raktárak szabályozása illetve a mennyiségtől való eltérés korlátozása!; a gyógyszerek és orvostechnikai eszközök központosított közbeszerzését szabályozó rendelet március 28-án életbe lépett, de számtalan kérdésben szükséges még az egyeztetés!; a szerződések időbeli hatályát két évnél hosszabban nem célszerű meghatározni (az eszközök elavulnak, az előállítási ár változhat, akár csökkenhet is).

Magyar Kórházszövetség XXIV. Kongresszusa, április 26. Hornyák László, elnök – Orvostechnikai Szövetség 17 A közbeszerzések területén évek óta számos javaslatot tettünk: részben a közbeszerzési törvény változtatására, részben a gyógyszerek és az orvostechnikai eszközök közbeszerzése ágazati sajátosságainak megfelelő kormányrendeleti szabályozása érdekében. Elsősorban azért, hogy ebben a körben is a megfelelő differenciáltság érvényesüljön a kórházi munka, a betegellátás érdekében. A differenciáltság különösen fontos azért, hogy a központosított közbeszerzések szabályozása, például termékköreinek meghatározása és természetesen a központosított közbeszerzésekre való áttérés nyomán ne keletkezzék zavar a gyógyító munkában.

Magyar Kórházszövetség XXIV. Kongresszusa, április 26. Hornyák László, elnök – Orvostechnikai Szövetség A kórházak finanszírozása terén rendszeresen szorgalmaztuk a HBCS pontértékek növelését, a kódkarbantartást, és természetesen a TVK-k emelését. Az orvostechnikai eszközökre, implantátumokra is igaz, hogy a HBCS súlyszám- és forintértékek szerinti díjtételek csak részben fedezik ezek költségeit. Egyébként is csökkent a reálértékük 2006-hoz képest (az infláció, az áfa-emelés – 20%-ról 25%-ra, majd 27%-ra –, az árfolyamromlás nincs figyelembe véve). Az ellátórendszerben alkalmazott eszközök, anyagok nyilvántartása nem egységes. Az OEP-nek nincs nyilvántartása arról, hogy a HBCS-n keresztül milyen egyszerhasználatos eszközöket és milyen áron finanszíroznak. Egy átfogó, egységes elvek és nyilvántartások mentén végrehajtott költségfelmérésre, tulajdonképpen a számviteli rend szerinti egységes költségfelosztásra és a HBCS díjtételek karbantartására lenne szükség.

Magyar Kórházszövetség XXIV. Kongresszusa, április 26. Hornyák László, elnök – Orvostechnikai Szövetség 19 A kórházak finanszírozásával is összefüggésben fontosnak tartom tömören összefoglalni véleményünket az állami egészségügyben a magánforrások célszerű szerepéről. Megkerülhetetlen ez a kérdés, részben a finanszírozás szűkössége, részben a társadalmi különbségek, az anyagi lehetőségek és igények eltérései miatt. Érzékeny társadalompolitikai témakör ez, amely nem a mi kompetenciánk. De: a szakmai szereplők sem dughatják homokba a fejüket. Közgazdasági megközelítésben a magánforrások bevonása az egészségügybe szükségszerű és több szempontból hasznos lehet. Meg kell találni az egészségpolitikának és természetesen a szélesebb értelemben vett politikának azokat a módszereket, amelyek még nem feszítik szét a szolidaritás elvét és nem okoznak a jelenleginél nagyobb differenciáltságot az emberek gyógyításában.

Magyar Kórházszövetség XXIV. Kongresszusa, április 26. Hornyák László, elnök – Orvostechnikai Szövetség 20 A magánforrások bevonása az egészségügy finanszírozási helyzetének javításán túl további előnyöket is jelentene: Lehetővé tenné bonyolultabb innovatív technológiák alkalmazását. Ez megkönnyítené a kormány egészségügyi programjában szereplő egészségturizmus felfuttatását. A betegek számára is a minőség a vonzó! Ráadásul a hazai potenciális fizetős páciensek sem mennének külföldre a minőségi szolgáltatásért. A továbbfejlődni, tanulni vágyó szakszemélyzet sem menne külföldre az új terápiás eljárások megismerése és alkalmazása reményében!

Magyar Kórházszövetség XXIV. Kongresszusa, április 26. Hornyák László, elnök – Orvostechnikai Szövetség 21 Ezekből a változásokból most a következőket emelem ki: új közbeszerzési szabályozás lépett életbe, mind általánosan, mind az ágazatunkra vonatkozóan; az évek óta meglévő adósságcsapdából való kitörés lehetősége reális, mert  a kormányzat pluszforrásokat adott a lejárt adósságállomány felszámolása érdekében, bár ez teljes mértékben nem sikerült;  a központi állami tulajdonlás, kórházirányítás és finanszírozás lehetőséget ad új finanszírozási módszerek bevezetésére. Az egészségügyi intézményrendszer és irányításának valamint működtetésének átalakítása, különösen a kórházak tekintetében nagymértékben megváltoztatja a gazdasági, piaci kapcsolatokat a kórházak és a cégeink között.

Magyar Kórházszövetség XXIV. Kongresszusa, április 26. Hornyák László, elnök – Orvostechnikai Szövetség 22 A gyógyító-megelőző intézményrendszer átalakítása, különösen a kórházak koncentráltabb hálózata és új munkamegosztásuk a remélt fejlődés döntő eleme.

Magyar Kórházszövetség XXIV. Kongresszusa, április 26. Hornyák László, elnök – Orvostechnikai Szövetség 23 Miről kellett illetve miről szerettem volna beszélni valójában? -modern, innovatív orvostechnikai eszközök befogadása; -korszerű eszközök, berendezések alkalmazása; -kiszámítható szabályozás valamint gazdasági- és versenykörnyezet -értékén megfizetett szaktudás.

Magyar Kórházszövetség XXIV. Kongresszusa, április 26. Hornyák László, elnök – Orvostechnikai Szövetség Köszönöm a figyelmet!