Eredményes fogyasztóvédelemért és piacfelügyeletért

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

Etikai Kódex.
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Az új Pmt. alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai és az ebből fakadó felügyeleti feladatok Kriminálexpo április 16. Kérdő Gyula PSZÁF.
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
© Copyright 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. Önkéntes oktatói tapasztalatok.
A tőzsdei bevezetés felügyeleti szempontjai
A pénzügyi felügyelés fő irányai a biztosítási szektorban. A jövő szabályozási kérdései és irányai Dr. Banyár József Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
Megtakarításokról közérthetően mindenkinek
Központi bankok kialakulása, hazai fejlődés és hatályos szabályozás
Felszámolók Országos Egyesülete Balatonalmádi Szeptember 14.
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
Vizsgálati tapasztalatok a kötelező gépjármű- felelősségbiztosítás és a befektetési egységekhez kötött életbiztosítások területén Konzultáció biztosítók.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
AZ ORSZÁGOS EGYHÁZI TISZK KÜLDETÉSE. A fenntartók elvárásai a TISZK, a Felügyelőbizottság és az intézmények felé Olyan szakképzési intézményrendszeri.
Állam munkavédelmi feladatai
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
Tájékoztató jellegű információk!. Versenyképesség javítása külső befektetővel
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Megújulás és folytonosság a jogi személyek szabályozásában
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Az MNB piacellenőrzési eljárásai és tapasztalatai
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
Az MNB tőkepiaci engedélyezési eljárásai
Az MNB tőkepiaci felügyelete és prioritásai
MNB – Felügyeleti integráció
MNB felügyeleti integráció
Sajtótájékoztató január 4. Dr. Szikora János elnök, APEH.
A fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek működésének tapasztalatai Dr. Eitmann Norbert, elnök Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület június.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
Online értékesítés és marketing fogyasztóvédelmi szemmel Siklósi Máté.
Web: Boros Áron ügyvezető OTP Hungaro-Projekt Kft. Félixfürdő, május 18. Egyszerűen a siker felé EU és üzlet.
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
Fogyasztóbarát biztosítói gyakorlatok. Bizalom A pénzügyi szolgáltatók iránti fogyasztói bizalom számos mérés alapján igen alacsony más szolgáltatásokkal.
Adatvédelmi alapelvek
Kormányszóvivői tájékoztató A fogyasztók biztonságáért Középtávú fogyasztóvédelmi politika Csizmár Gábor államtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Az MNB felügyeleti stratégiája és kihívásai
Stabilitás és bizalom – az MNB biztosításfelügyelési stratégiája és módszerei Kisgergely Kornél – Pénzügyi szervezetek felügyeletéért felelős ügyvezető.
Pénzügyi fogyasztóvédelem a biztosítási szektorban
MKIK MKIK mellett független szervezetként működő Teljesítésigazolási Szakértői Szerv (TSZSZ) október 9.
Tulajdonos és ügyvezető közötti viszonyok megváltozása „Az ügyvezetői tévedés ára” konferencia május 8. dr. Fehérváry Ákos, ügyvéd / partner Kajtár.
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
A szanálás finanszírozása
Pályázati Tanácsadói Szakmai Nap április 16. START Tőkegarancia Zrt. HOL ÉS HOGYAN KAPCSOLÓDIK A PÉNZÜGYI SZEKTOR AZ ÚMFT GAZDASÁGFEJLESZTÉSI PROGRAMJAIHOZ?
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
Köz beszerez; ÉS? avagy informatikai biztonság a központosított közbeszerzésben.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
A munkavédelmi hatóság évi ellenőrzési tapasztalatai és az idei évi célkitűzések „A biztonságos és egészséges munkahelyekért” Munkavédelmi konferencia.
Fogyasztói jogérvényesítési lehetőségek készítette: dr. Tulipán Péter.
1 A fogyasztóvédelem magyarországi helyzete és gyakorlata, a fejlesztés lehetséges irányai Budapest, Dr. Horváth Sándor Főosztályvezető Ifjúsági,
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 16. A fogyasztóvédelem ügyei a évi őszi ülésszakban.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
ETIKAI KÓDEX ÉS JELENTŐSÉGE A Regisztrált Villanyszerelő felelőssége
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
Szakfelügyeleti tapasztalatok
Előadás másolata:

Eredményes fogyasztóvédelemért és piacfelügyeletért Bethlendi András ügyvezető igazgató FBAMSZ XI. Biztosításszakmai Konferencia 2014. szeptember 22.

MNB-PSZÁF integráció oka és előnyei 2013. október 1-től a Magyar Nemzeti Bank látja el a pénzügyi közvetítőrendszer felügyeletét Jegybanki és felügyeleti célok összehangolása, egyértelmű felelősségek; A jegybank végső hitelezői funkciója - erősebben ösztönzött a hatékony, proaktív felügyeletre; Bankunió (keretében integrált felügyeleti modell jön létre az eurozónában). Az összevonás oka A mikro- és makroprudenciális politika közötti összhang megteremtése; A felügyeleti, szabályozói eszközök optimális allokációja; Rendszerkockázatilag fontos pénzügyi intézmények kontrollálása; Hatékony válságkezelés, szanálás; Hatékonyabb nemzeti érdekérvényesítés a nemzetközi fórumokon; Költséghatékonysági szempontok. Előnyök forrás: AZ MNB PÉNZÜGYI FELÜGYELETI FUNKCIÓINAK MEGERŐSÍTÉSE http://www.mnb.hu/Root/Dokumentumtar/MNB/Sajtoszoba/vitaanyagok/Felugyelet_HU.pdf Magyar Nemzeti Bank 2

Az MNB fő szervei és a felügyeleti stratégiája A Monetáris Tanács, mint legfőbb stratégiai döntéshozó szerv; A Pénzügyi Stabilitási Tanács, mint a felügyeleti feladatok végrehajtásával kapcsolatos szerv; Az igazgatóság, mint az MT és a PST döntéseinek végrehajtó szerve, valamint az MNB működésének irányítója; A felügyelőbizottság, mint a tulajdonosi ellenőrzés szerve. JÖVŐKÉP Stabil, versenyző, közbizalmat élvező pénzügyi szektor és az azt felügyelő, formáló erős MNB. KÜLDETÉS A pénzügyi rendszer stabilitásának fenntartása és támogatása, valamint a rendszer szereplőinek a rendszerbe és egymásba vetett bizalmának helyreállítása és megerősítése az integrált felügyeleti eszköztár segítségével. KÖZPONTI ÉRTÉKEK: STABILITÁS ÉS BIZALOM STRATÉGIAI CÉLOK Sokkellenálló-képesség növelése Pénzügyi rendszer hitelezési, finanszírozási képességének és készségének növelése KOCKÁZATALAPÚ FELÜGYELET AKTÍV SZABÁLYOZÓI SZEREP ERŐSEBB NEMZETKÖZI SZEREPVÁLLALÁS EREDMÉNYES FOGYASZTÓVÉDELEM ÉS PIACFELÜGYELET HATÁROZOTT, IDŐBEN TÖRTÉNŐ JOGÉRVÉNYE-SÍTÉS NAPRAKÉSZ, INTEGRÁLT TUDÁSBÁZIS Egészséges, fenntartható verseny biztosítása INTEGRÁLT MŰKÖDÉS Magyar Nemzeti Bank

Pénzügyi Fogyasztóvédelem – szervezeti felépítése

A jól működő alkusz a fogyasztói érdekek képviselője Az alkusz minden esetben: Az ügyfél megbízásából jár el, az ő igényeinek érvényesítésében működik közre; Teljes körű igényfelmérést végez; Kielégítő mennyiségű, a piacon hozzáférhető biztosítási szerződést köteles elemezni; Az ügyfél igényeinek leginkább megfelelő terméket kell ajánlania. Kiemelten fontos az ügyfelek megfelelő tájékoztatása, különösen: Arra vonatkozó felhívás, hogy az elvégzett elemzés nem érintette valamennyi biztosító termékét, illetve pontosan mely biztosítók termékeit érintette; Az ajánlott termék(ek) jellemzője; Életbiztosítási szerződések tekintetében a szerződést terhelő költségek, a díjfizetési kötelezettség mértékére és tartamára, szerződés visszavásárlásának feltételeire. Nyilatkozatok továbbításának elmaradása, illetve a késedelmes továbbítás – kiemelt jelentőségű terület. Magyar Nemzeti Bank

A jól működő alkusz a fogyasztói érdekek képviselője Kezdeményezések a szektor részéről: FBAMSZ etikai kódex : Előnyei: tisztességes piaci magatartás követelményeinek meghatározása, az alkuszok függetlenségének hangsúlyozása, fogyasztói érdekek érvényesítésének elősegítése. Hátránya: nincs jogi kötelező ereje, szankciója. Előrelépés lenne: a törvényi kötelezettségeket konkretizálná, többletkötelezettséget vállalnának. Ha un. magatartási kódexnek minősülne (akkor a be nem tartása Fttv. sértésként szankcionálhatóvá válna). FBAMSZ - minősített alkuszok: szakmai minőségbiztosítási rendszer kiépítése. Kezdeményezések az MNB részéről: Ügyfelek tájékoztatása: FBAMSZ részvétel az MNB tájékoztató füzeteinek kidolgozásában és terjesztésében; Egységes igényfelmérő kidolgozása az életbiztosítási szerződéseket érintően. Szektor tájékoztatása: Biztosításszakmai napok. Magyar Nemzeti Bank

A biztosításközvetítőket érintő fogyasztói kérelmek száma, megoszlása A biztosítás közvetítőkkel kapcsolatos közvetlen panaszbeadványok csekély számúak, de a biztosítói beadványok kapcsán ennél nagyobb számban indulnak ellenük vizsgálatok. Magyar Nemzeti Bank 7

Vizsgálati eljárások fajtái Kérelemre és hivatalból indított fogyasztóvédelmi ellenőrzési eljárás (egyedi ügyekben) Vizsgálati eljárások hivatalból: Fogyasztóvédelmi célvizsgálat (egy szolgáltatónál meghatározott témák vizsgálata); Fogyasztóvédelmi témavizsgálat (azonos témában több szolgáltatónál folytatott vizsgálat); Próba-ügyletkötés; Vizsgálat - együtt a prudenciális területtel; Tervben: évi rendszerességgel azonos témájú célvizsgálatok lefolytatása (panaszkezelés, tájékoztatási kötelezettség, biztosítási szakmai szabályok megtartása). Magyar Nemzeti Bank

Vizsgálati eljárások és tapasztalatok 2014. I. félévében 1. Egy online alkusz esetében : Kgfb ajánlatok továbbításának elmaradása, illetve késedelmes továbbítása; Kgfb szerződés felmondására vonatkozó nyilatkozat továbbításának elmaradása, illetve késedelmes továbbítása; Az MNB a célvizsgálata során 7.000.000 Ft összegű fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki. 2. Egy kisebb alkusz esetében: A kgfb ajánlatot késedelmes továbbítja; A biztosító által küldött díjfelszólító, illetve törlésértesítő levelet nem továbbítja a fogyasztó részére. Az MNB egyedi ügyben 200.000 Ft fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki. Magyar Nemzeti Bank

Vizsgálati eljárások és tapasztalatok 2014. I. félévben Másik alkusz esetében: Az ügyfelek a díjelmaradásról, valamint a szerződésük megszűnéséről nem értesültek, mert a díjfelszólító és a törlésértesítő dokumentumokat a biztosító az ajánlaton feltüntetett, az alkusz által létrehozott elektronikus levelezés címre küldte meg, amiről az alkusz nem tájékoztatta az érintett ügyfeleit. A fentiek miatt kgfb szerződések díj nemfizetéssel történő megszűnését követően az alkusz – az ügyfelek tudomása nélkül – új kgfb szerződést kötött az ügyfelek részére. (az eljárás jelenleg is folyamatban van) Magyar Nemzeti Bank

Biztosításközvetítők veszélyes több lábon állása Biztosításközvetítői tevékenység kezdete Induló alkusz/pénzügyi tanácsadó intézmény tevékenységéhez MNB engedélyt kap Ügyfélbázis kialakítása Az engedéllyel rendelkező szervezet legális működése során saját ügyfeleiről adatbázist alakít ki Ügyfélbázis egyéb célú felhasználása A legális úton kialakított ügyfélbázis jogosulatlan, vagy bejelentés nélküli felhasználása Büntetőeljárás és felügyeleti bírság A jogosulatlan/ bejelentés nélkül végzett tevékenységért felügyeleti bírság kiszabása, az engedély nélküli tevékenység bűncselekménynek minősül ez esetben az MNB hivatalból feljelentést tesz Biztosításközvetítői tevékenység befejezése Jogosulatlan vagy bejelentés nélküli tevékenység végzése miatt az MNB eljárást indít és visszavonja a biztosításközvetí- tői engedélyt Magyar Nemzeti Bank

Konkrét piacfelügyeleti eljárásokból 2013. október 1-e óta a MNB piacfelügyeleti eljárása két biztosításközvetítői engedéllyel rendelkező társaságot érintett. A Civis Globál Brókerház Zrt. engedély nélküli befektetési szolgáltatási tevékenység végzéséért, a G7 Capital Pénzügyi Tanácsadó Kft. engedély nélküli függő ügynöki (meghatalmazotti) tevékenység végzése miatt került elmarasztalásra. Cég neve Biztosításközvetítési engedély kiadásának éve Károsított ügyfelek száma (fő) Bírság összege (Ft) Jogosulatlan tevékenység volumene (M Ft) Civis Globál Brókerház Zrt. 2012 ~600 250 000 000 ~1500 G7 Capital Pénzügyi Tanácsadó Kft. 2007 ~100 60 000 000 ~380 Magyar Nemzeti Bank

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! 13