A szociális képességek fejlesztése módszertana

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
SZÜLŐK SZEREPE A TUDATOS PÁLYAORIENTÁCIÓBAN
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
„Ezt egy életen át kell játszani”
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
Félévi értekezlet a Than Károly Gimnázium és Szakközépiskolában
Látens fiatalkori devianciák – az ISRD empirikus kutatás
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
A gyógypedagógus-képzés a bolognai folyamat tükrében
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
11 Az interakció azokat a folyamatokat foglalja magában, amelyekben minden résztvevő kész arra, hogy megváltozzon és ennek a beállítottságnak az alapján.
A ÉVI ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉS ISKOLAI EREDMÉNYEI.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
Országos kompetencia mérés A kompetencia mérés:  4., 6. és 8. évfolyamokon mérik a tanulók képességeit ált. iskolában, ill. a 10. évfolyamon középiskolában.
NYME-AK Neveléstudományi Intézet Gyógypedagógia Intézeti Tanszék Állatasszisztált terápiák a gyógypedagógiai rehabilitációban Témavezető: Taufer Ildikó.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
Országos Gyermekegészségügyi Intézet
AZ ISKOLA.
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Személyiségváltozók szerepe a kapcsolati hálózatok szerveződésében
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
TÁMOP / jelű Együtt, hogy jobb legyen című projekt Kettős mentorálás Készítette: Bagi Lászlóné február 24. Hódmezővásárhely.
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A SERDÜLŐK SIKERESSÉG FELFOGÁSA A siker mint társadalmi érvényesülési cél az információs társadalom korában Dr. Szabó Éva.
Kompetencia mérés eredményei 2006 Készítette: Mészáros-Vásárhely Katalin.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
Érzelmi intelligencia
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Pedagógus értékelési rendszer
Internet a családban Székely Levente –
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
Az eredményesség mérése és szakmai ellenőrzés Összeállította: Barcziné Horváth Márta iskolaigazgató, IPR szakértő Kocsis Gáborné IPR szakértő.
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
„Helló barátom!" - közösségi szolgálatra felkészítő tréning sorozat „Tanévzáró Suli – Buli” „Helló nyár, helló barátom!” - komplex nyári vakáció „Viszlát.
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
A pszichológiai mérés alapjai
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
folytatott bibliográfia elemzéséről
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Szociális kompetencia
Tóth Zoltán és Szalay Luca
Előadás másolata:

Szabó Ákosné Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar A szociális képességek fejlesztése módszertana A szociális kompetencia és az iskolai teljesítmény kapcsolata 1

A gyógypedagógia fogalma napjainkban A gyógypedagógia interdiszciplináris embertudomány: a gyógypedagógiai segítséget igénylő személyek (népesség) és a rájuk irányuló komplex megismerés, fejlesztés, nevelés, terápia, oktatás, képzés, kísérés, rehabilitáció (tevékenységek) tudománya. 2

A szociális kompetencia a szociális megismerés, a szociális motívumok és a szociális képességek, készségek, ismeretek komplex rendszere alapvetően meghatározza az emberek szociális viselkedését

Hazánkban sokáig a pedagógiai tevékenység mellékterméke Zsolnai Anikó és mtsai (1994) – empirikus vizsgálat Célkitűzések: Megkísérelni körülhatárolni a szociális kompetencia azon komponenseit, amelyek az iskolai teljesítmény alakulására hatnak Kimutatni ezek szerepét az iskolai teljesítményben

A kutatás lépései a szociális kompetencia azon komponenseinek felvázolása, amelyek feltevésük szerint szerepet játszanak az iskolai teljesítmény alakulásában, a szociális képességeket feltérképező empirikus kutatás a megmért szociális képességek, a tanulást segítő motívumok és a tanulmányi eredmények összefüggéseinek elemzése

A kutatás mintái és az adatfelvétel Általános iskola, 6. osztályosok 218 fő Középiskola, 2. évfolyamra járók 220 fő (gimnázium, szakközépiskola, szakmunkásképző) Szegedi iskolák, 56% fiú, 44% lány Lakóhely szerint: 4% tanya, 29% község; 27% város, 40% megyeközpont 5 kérdőív kitöltésével:Big Five Kérdőív (BFQ), Capara és mtsai

Érzelmi stabilitás – labilitás Együttműködés/empátia – önzőség A kettős célkitűzésnek megfelelően az alábbi szociális komponenseket választották ki: Érzelmi stabilitás – labilitás Együttműködés/empátia – önzőség Nyitottság Külső – belső kontrollattitűd Kötődések Ezek a személyiségfaktorok konzisztensen jellemzik az egyén szociális viselkedését.

A tanulásit segítő motívumok és a tanulmányi eredmények alakulása 12 és 16 éves korban Két kérdőív A kérdések hat csoportja: 1. a család motiváló hatása 2. az iskola motiváló hatása 3. a tanulók belső tanulási motiváltsága 4. a gyermekek tanulásra vonatkozó önértékelése 5. tanórán kívüli tanulási tevékenységek 6. tantárgyi osztályzatok

Családi motiváció A gyerekek tanulásra ható családi motivációja 12 éves korban magasabb, mint 16 éves korban (105 – 95) A középiskolásoknál a családi motiváció nem meghatározó, valószínűleg a kortársak szerepe jelentősebb

2. Iskolai motiváció Az iskola motiváló hatása is erősebb a fiatalabb tanulók esetében A kisebbeknél az iskola pozitív hatását még jelentősebbé lehetne tenni a tanárok motiváló hatásán keresztül

3. A tanulók belső tanulási motiváltsága A 12 éveseknél nagyobb a belső késztetés a tanulásra A középiskolásoknál jelentős visszaesés (110 – 91) Magyarázat: életkori sajátosság, még nem látszik közelinek a pályaválasztás

4. a gyermekek tanulásra vonatkozó önértékelése A két életkori mintában közel megegyezik az átlaghoz viszonyítva negatívabban vagy pozitívabban a tanulásukat (ön)értékelők száma

5. tanórán kívüli tanulási tevékenységek Mindkét csoportban többen vannak azok, akik az átlagnál kevesebb tanórán kívüli tevékenységet végeznek (pl. szakkörök), mint azok, akik többet teljesítenek A fiatalabbak több tanórán kívüli tanulási tevékenység jellemzi Okok: a 16 éves korosztály már több tevékenység közül választhat önállóan; ebben az életkorban a családi és a baráti motiváció hatása sokat gyngül

6. Tantárgyi osztályzatok Az általános iskolai tanulók jobbak Okok: a fiatalabbak lelkesebbek, motiváltabbak a jó osztályzatok elérésében A pályaválasztás előtt álló fiatalok esetében valószínűleg árnyaltabb képet látnánk az osztályzatokat illetően

A szociális kompetencia néhány komponensének kapcsolata a tanulást segítő motívumokkal és a tanulmányi eredményekkel A személyiség szociális faktorainak kapcsolata a tanulást segítő motívumokkal és a tanulmányi eredményekkel A személyiség szociális faktorainak kapcsolata a tanulást segítő motívumokkal és a tanulmányi eredményekkel12 és 16 éves korban A külső – belső kontroll attitűd kapcsolata a tanulást segítő motívumokkal és a tanulmányi eredményekkel A kötődések kapcsolata a tanulást segítő motívumokkal és a tanulmányi eredményekkel

4. A kötődések kapcsolata a tanulást segítő motívumokkal és a tanulmányi eredményekkel Számos kutatás és tapasztalat szerint a tanítóhoz való kötődések komoly szerepet játszanak a tanulás eredményességében A kutatásban viszont a tanári kötődések sem az iskolai motivációval, sem az érdemjegyekkel nem korreláltak erősen (kevés tanári kötődés volt tapasztalható) A családi kötődések és a családi motiváció korrelációja is alacsony volt (r=0,07) Az összes kötődések esetében a belső tanulási motivációval, a tanulásra vonatkozó önértékeléssel és az osztályzatokkal szignifikáns korreláció állt fenn

A szociális kompetencia, a tanulást segítő motívumok és a tanulmányi eredmények közötti összefüggések Az iskola motiváló szerepe a gyerekek tanulmányi eredményességében minimális (a családi motiváció a tantárgyi osztályzatoknak csak a 8%-át magyarázta, míg az iskolai motiváció hatása csak 2%-os volt) A belső tanulási motiváltságot a változók (lelkiismeretesség, nyitottság, önértékelés) 44%-ban magyarázták, tehát ezek a tényezők erősen hatnak egymásra Az osztályzatok alakulása az önértékelésre a fenti változókhoz képest is jóval erősebb hatással van: tehát a jó tanulmányi teljesítmény erősíti a gyerekek önértékelését, a reális önértékelés pedig nagy hatással van az osztályzatok alakulására