A gyermek és az idegen nyelv

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
EURÓPA MAGYARORSZÁG.
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
Móricz Zsigmond Alapiskola és Óvoda
Az olvasástanítás módszere:
Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Angol nyelvi kompetencia
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
A két tanítási nyelvű képzés helyzete a magyar közoktatásban Készítette: Fazekas Csaba a Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese a Kétnyelvű Iskoláért.
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
A feladatok szerepe Kaposi József.
Szabó József: A múzeumok új kihívása: a múzeumandragógia.
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Projektzárás MARCALI Miért van szükség a magyar közoktatásban változásokra ? Összeállította: dr. Bertók Sándor Közoktatási szakért ő.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
Kompetensek lettünk? június 27..
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Gyermekvilág régen és ma
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
+ Idegennyelv-oktatás az általános iskola 1-3. évfolyamán OFI-konferencia Budapest, Morvai Edit.
Óvodai szülői értekezlet Szentgotthárdi Oktatási Intézmény.
Út a sikeres tanuláshoz
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Két tanítási nyelvű oktatás az Egressy Béni Kéttannyelvű Általános Iskolában Egressy Béni Bilingual Primary School.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
Ahány nyelv, annyi ember. Mikor kezdjük el a nyelvtanulást? Az óvodában a többség elfogadja páran ellenzik 1. osztályban Igazából még magyarul sem tudnak.
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Barcsák Marianna - KPSZTI
DARUS a gyermekekért.
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
5. Tétel – A Life Long Learning
Előadás másolata:

A gyermek és az idegen nyelv Kovács Judit A gyermek és az idegen nyelv

Angol nyelvű óvodai foglalkozás

Az életkor és a nyelvtanulás összefüggései Nyelvtanulás vagy nyelvtudás? Új kihívások előtt a közoktatás Az elmúlt 50 év: az életkor nyelvtanulásban játszott szerepének felismerése, a korai nyelvi programok megjelenése és jellemzői Az elmúlt 10 év: a korai (óvodai) idegen nyelvű programok megjelenése és fogadtatásuk Korai és idegen nyelvi programok együttes alkalmazása: miért sikeres ez a találkozás?

Nyelvtanulás a 21. században Az idegen nyelvek tanulásának a funkciója alapvetően megváltozott: a cél nem egy idealisztikus műveltség képnek való megfelelés, hanem: alkalmazni képes tudás. A 20. század végéig az élet csak kevesek számára teremtett olyan helyzeteket Magyarország határain belül, hogy a nyelvtudás alkalmazására ténylegesen szükség lett volna. A 20. század végétől az idegen nyelvek tudására nem ismeret, hanem készség szinten van szükség

Az idealisztikus és haszonelvű kultúrák tantervekben megmutatkozó paraméterei (Forrás: Sharpe: 1991:21) Szempontok: A nyelvoktatás Idealisztikus kultúrákban Haszonelvű kultúrákban Célja: A kulturális értékek megőrzése és átadása Gazdasági, társadalmi és egyéni előnyök megszerzésének elősegítése Kedvezményezettjei: Elit/kiválasztott csoportok A népesség nagy tömegei Milyen időszakra irányul: A múltra (például: klasszikusok olvasása) A jövőre Tartalma: Ami hagyományosan értéknek minősült Ami hasznos Módja: Tanárközpontú, didaktikus Tanulóközpontú, aktív

Az életkor szerepe a nyelvtanulásban A ’kritikus periódus elmélet’ (Penfield és Roberts 1959, Lenneberg 1967,új megvilágításba helyezte a korai nyelvtanulást. Lényege: a gyermeki fejlődésben van egy kritikus életkor, a pubertás kezdete, amely életkor fölött elkezdett nyelvtanulás az agyban lejátszódó fiziológiai változások következtében nem lehet olyan sikeres, mint ezen életkor előtt. A kritikus periódus elmélet megjelenése óta sok vitára ad okot. Egy jellemző válasz: „Csak azért, mert a tizenéves nyelvtanulók gyorsabban tanulnak, nem jelenti azt, hogy az idegen nyelv tanulásával várni kellene. Például: ha bebizonyítják, hogy a nagyobb gyerekek könnyebben megértik a matematikai fogalmakat mint a kicsik, lehet-e ez ok arra, hogy az iskolai tantervek csak a 9. osztálytól írják elő a matematika oktatását?” (Met és Phillips 1999)

Az életkor és a nyelvtanulás összefüggései Az életkorral változik az a mód, ahogyan az idegen nyelvhez viszonyulunk A pubertás a határvonal. Más tevékenység közbeni nyelvelsajátítás, és szándékos, tudatos tanulás A két mód között alapvető különbség van. A különbségeket az alábbi táblázat érzékelteti:

A nyelvelsajátítás és nyelvtanulás közötti különbségek (Krashen 1981, 1982) Nyelvelsajátítás Nyelvtanulás Mentális vezérlés Nem tudatos tudatos Cél Az üzenet átadása A nyelvről való tudás átadása Fókuszban A nyelvi funkció A nyelvi forma Legfontosabb érték A kockázatvállalás A nyelvi precizitás Tanári szerep Partner, beszélgetőtárs Előíró, irányító és ellenőrző Tanulói szerep A szabályokat érzi A szabályokat követi Hibajavítás Nem ajánlott. Gátlást okozhat Kötelező része a folyamatnak A kommunikáció Folyamat jellegű Produktum jellegű A tanulás módja Integratív Specifikus

A gyermek mint nyelvtanuló 1.) A gyermek az anyanyelv analógiájára sajátítja el az idegen nyelvet. 2.) Ebből következően, a gyermek nyelvtanulásának típusa: nyelvelsajátítás. A gyermek tehát másképp tanul idegen nyelvet, mint a más korosztályba tartozók. Ha másképp tanul a gyermek, akkor másképp is kell tanítani. Ez a felismerés igazolja a gyermek-nyelvpedagógia, mint önálló diszciplina megjelenését. 3.) A nyelvtanítás módjára vonatkozóan a gyermek-nyelvpedagógia azt a választ adja, hogy akkor hasznosul a leghatékonyabban a nyelvtanítás, ha az a gyermek számára értelmes kontextusban történik.

Miért sikeresek a korai nyelvi programok? mert a nyelvi fejlesztést az általános fejlesztés részeként és nem nyelvi célként fogják fel holisztikusak, vagyis a gyermek egész személyiségét fejlesztik az osztálytanító, vagy az óvópedagógus egy személyben biztosítja a holisztikus fejlesztést a verbalizáció kizárólagossága előtti állapot teszi lehetővé a gyermek számára, hogy a mondanivaló tartalma, üzenete akkor is eljusson hozzá, ha a nyelvi kód egyelőre még kevés fogódzót jelent. tartalomban gazdag kontextust kínálnak (amit a tanterv biztosít) Ezeket az összefüggéseket ismerték föl azok az általános iskolák és óvodák, amelyek két tanítási nyelvű, vagy kétnyelvű programokat indítottak az utóbbi 20 évben.

Hogyan történik az idegen nyelvi fejlesztés a korai életkorban? nem önmagában jelenik meg, hanem más műveltségi területekbe vagy tantárgyakba ágyazva – vagyis a gyermek számára értelmes kontextusban nem ismeretek, szabályok halmaza, hanem elsősorban elsajátítandó készség – vagyis érvényesül a tevékenység közbeni tanulás alapelve

a megértés nem puszta verbalizáció, azaz a két nyelv szavainak megfeleltetése útján történik – a gyermeknek módjában áll értelemteremtő képességét használni fogalmak tanítása helyett a szemléltetés, az érzékszervek útján történő megismerés módszerével történik tananyagát a gyermek számára élvezetes tevékenységek, elsősorban játékok, dalok, mesék adják

Angol nyelvű óvodai foglalkozás

Angol nyelvű óvodai foglalkozás

Felhasznált irodalom Krashen, S.1981 Second Language Acquisition and Second Language Learning. Oxford: Pergamon Krashen, S. 1982 Principles and Practice in Second Language Acquisition. London: Prentice-Hall International Lenneberg, E. 1967 The Biological Foundation of Language. New York:Wiley Met, M. Phillips, J. 1999 www.Internationaledwa.org/resources/wl/mmet/starting language learning.pdf Penfield, W.-Roberts, L. 1959 Speech and Brain Mechanisms. Princeton: Princeton University Press Sharpe, K. 1991 Primary French: more phoenix than dodo now. Education 3-13, 19 (1).49-53

A szerző e témában megjelent főbb művei

K ö s z ö n ö m a f i g y e l m e t