Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A tanári munka értékelése
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Képességszintek.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Értékelés a pedagógiában
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Fontosabb fogalmak Képesség :
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
E - Learning Információtechnológiai támogatás a nyitott- és távoktatásban.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A projektpedagógia elmélete és gyakorlata
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Hipermédia tanulási források az interneten
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Az egyéni fejlesztési terv
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Pedagógiai Értékelési Konferencia
Készítette: Csató Csilla (DVI3UH)
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
Gazdasági ismeretek.
E-learning Kovácspál Eszter.
 Tanuló környezet meghatározása  Ötletgyűjtés, a tanulási környezet ismeretén alapszik  Oktatási stratégia meghatározása  Előzetes képernyő-elrendezés.
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
„Jó gyakorlatok” Nagyné G. Jordanoff Györgyi. A „jó gyakorlat” újszerűsége  a MiTiok programban szereplő tananyag adaptálása és felhasználása IKT eszközök.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Fedezzük fel a geometria szépségeit
Kormányzati lépések a közigazgatási korrupció csökkentéséhez Horváth Viktor főosztályvezető.
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Számítógéppel támogatott pályaorientáció. Számítógéppel támogatott orientáció szerepe a munka- pályatanácsadásban Előnyei: Előnyei: A kutatások nagy része.
Algoritmikus gondolkodás fejlesztése informatikai eszközökkel
Kompetensek lettünk? június 27..
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Reményi Zoltán Budapest
Az iskolai dokumentumok elérhetősége
Dr. Schiffer Csilla. „reflektív tanításon olyan, a pedagógiai tevékenységet folyamatosan és tudatosan elemző gondolkodást és gyakorlatot értünk, mely.
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
1 A fizika tanítása 3. lecke Az oktatási folyamat makro- és mikroszerkezete, óratípusok.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Projektorientált matematikaoktatás
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei Göncziné Kapros Katalin Eszterházy Károly Főiskola kaprosk@ektf.hu

Algoritmikus gondolkodás Szintjei1: 1. A tanult ismeretek, eljárások emlékezetből történő előhívása, melyek segítségével meg lehet oldani az adott problémát. 2. Az algoritmusok alkotása, lépések felismerése, szabályok, általánosítások kialakítása, melyek induktív gondolkodási módot igényelnek. Valamint a szabályok megfigyelése, a probléma megoldása során többszöri észlelése, majd annak konkrét lépéssorozatban történő rögzítése. 3. Analogikus gondolkodás: tudatos törekvés történik az algoritmusok kiválasztására. 4. Kreativitás: A kiválasztott algoritmus rugalmas átalakítása, az adott problémára történő átírása, új eljárás alkotása az alap algoritmusból. Legfontosabb céljai: Tudatos, tervező magatartás kialakítása Önkontroll kialakítása Értékelés – tudatosítás Nem a merev sémához való ragaszkodás, hanem az adott problémának megfelelő eljárás megtalálása, az algoritmus módosítása, átalakítása az adott helyzetnek megfelelően. 1.Szántó Sándor (2002): Az algoritmikus gondolkodás fejlesztése általános iskolában Új pedagógiai szemle, 2002/5: 84-175.

OECD-PISA felmérések eredményei OECD-országok átlaga Magyar átlageredmények matematika 498 pont 491 pont (18-23. helyezés-tartomány) természettudomány 500 pont 504 pont (13-17. helyezés-tartomány) Pisa 20093 OECD-országok átlaga Magyar átlageredmények matematika 496 pont 490 pont (18-28. helyezés-tartomány) természettudomány 501 pont 503 pont (13-21. helyezés-tartomány) 2. PISA 2006 Összefoglaló jelentés A ma oktatása és a jövő társadalma 18-24. (Oktatási Hivatal, Budapest) 3. PISA 2009 tájékoztató Jellemzők és eredmények 1-4.

Algoritmikus gondolkodás fejlesztésének lehetőségei Gyermekkori fejlesztés Közép és felsőoktatásban történő fejlesztés Gondolkodás mód Tanítási folyamat átalakítása (Probléma-alapú tanítás  PBL) Új eszközök, szoftverek kifejlesztése

Gyermekkori fejlesztés Két utat járhatunk be4: Általános törekvések a sémaalkotásra. Minden egyes feladat megoldásakor ösztönözzük, hogy a tanuló törekedjen az "egyszer használt" algoritmus felismerésére, rögzítésére és ezt tudatosítjuk. Több azonos vagy hasonló feladat megoldása juttat el az általánosításig. Kiépíteni azokat az általános algoritmusokat, amelyekre az általános iskola egy-egy tantárgyának tananyaga épül. "Egységet" alakítson ki a gyerekben a tanult ismeretek, eljárások között. 4. Szántó Sándor (2002): Az algoritmikus gondolkodás fejlesztése általános iskolában Új pedagógiai szemle, 2002/5: 84-175.

Közép és felsőoktatásban történő fejlesztés Gondolkodás mód A gondolkodás rugalmasságát fejlesztő módszer Problémamegoldás fázisai: 1. ténymegállapítás, 2. a probléma módosítása, változtatása, variálása, 3. a megoldási javaslat megalkotása A gondolatmenetek flexibilitása biztosítható a különböző gondolatmenetek („megoldási utak”, a problémaszituáció és megoldás között) variálásával és a problémák átstrukturálásával. Feladatrendszerek alkalmazása A hagyományos iskolai oktatás („letisztult feladatok”)  Feladatrendszeres oktatás Legfőbb szempontjai: a rendszeresség, az elvi megalapozás, az átfogó jelleg érvényesülése, valamint hogy az ismeretelsajátítás önálló tevékenység alapján legyen elérhető Tanulók tevékenységei a feladatrendszerek megoldása során: megfigyelés, információgyűjtés, adatfeldolgozás, a probléma megvitatása, leírása, a kísérletek elvégzése, problémamegoldás, értékelés

Közép és felsőoktatásban történő fejlesztés Tanítási folyamat átalakítása (Probléma-alapú tanítás Problem Based Learning – PBL) tanulóközpontú tanítási módszer, az oktatás gyakorlati megközelítését helyezi előtérbe. A PBL definíciói: A PBL olyan oktatási módszer, amely az életszerű problémák (gyakorlathoz közeli) csoportban történő megoldása során felkelti a tanulók érdeklődését, valamint fejleszti a kritikus és elemző gondolkodását, és rávezeti az aktuális tanulási források felkutatására, megtanulására. A PBL egy stratégia, amely az aktív tanulást segíti elő. A PBL olyan tanulási környezet, amelynek fókuszában egy több oldalról is megközelíthető, előre meghatározott „séma megoldás” nélküli probléma áll, melynek megoldásához szükséges az információ felkutatása, tanulmányozása, elemzése. A kutatási folyamat ösztönző hatása az eredményesség kulcsa.

Közép és felsőoktatásban történő fejlesztés Új eszközök, szoftverek kifejlesztése Tanítási módszer alapja: Probléma-alapú tanítási módszer, kiegészítve a gondolkodás rugalmasságát fejlesztő módszer alapszemléletével. Cél: a tanulókban tudatosítani, hogy minden probléma megoldásához egy algoritmus vezet, amelyet követve, a munkáját siker övezi. Valamint a számítógép nyújtotta előnyök felhasználása az oktatás folyamatában. A probléma megoldásának algoritmusa („megoldásszál”): 1. A probléma felvetése és értelmezése 2. Megoldási algoritmus meghatározása, információkeresés, értékelés, felhasználás 3. A probléma megoldása, helyességének ellenőrzése 4. A megoldás előadása

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!