Egészségügyi panaszok az Európai Fogyasztói Központ gyakorlatában „Egészségügyi szolgáltatások – békéltető testületek szerepe és jövője a fogyasztóvédelemben” Békéscsaba, január 20.
Miért jött létre a Fogyasztói Központok Hálózata? Az Európai Bizottság a határon átnyúló fogyasztói jogviták rendezésének elő- segítésére hozta létre a Fogyasztói Központok Hálózatát, amely az Európai Unió tagállamaiban, illetve Norvégiában és Izlandon működik.
Melyek a határon átnyúló jogviták? A külföldi vásárlással, szolgáltatások igénybevételével kapcsolatosan felmerülő fogyasztói panaszokat nevezzük határon átnyúló fogyasztói panaszoknak.
Miért „problémásak” a határon átnyúló ügyletek? A szolgáltatás helyszíne szerinti szabályok az irányadók Panaszok érvényesítésére más tagállambeli fórum előtt kell, hogy sor kerüljön rendszer ismeretlen Nyelvi nehézségek, földrajzi akadályok
Központok feladatai Fogyasztói tájékoztatás a hazai és uniós fogyasztóvédelmi rendelkezésekről, valamint azok érvényesíthetőségéről. Információnyújtás, tanácsadás és segítségnyújtás abban az esetben, ha a határon átnyúló áru vagy szolgáltatás vásárlása során problémák merülnek fel. Segítségnyújtás a fogyasztóknak kereskedővel/szolgáltatóval történő egyezség/megállapodás létrehozásában. Igényérvényesítéshez szükséges fordítási feladatok elvégzése. Panasz továbbítása a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező alternatív vitarendező testület felé. Panasz továbbítása az illetékes uniós tagország fogyasztói központja felé. Fogyasztóvédelmi politika fejlesztése mind nemzetközi, mind európai uniós szinten.
Tájékoztatási tevékenység Kiadványok: Kis értékű követelések európai eljárása Alternatív vitarendezés fogyasztóknak Tisztességtelen kereskedelem – Mi is az? A jótállás és szavatosság fogyasztói szerződések esetén (angol és német nyelven is) Információs anyag az ECC-ről németül és angolul Az utazási szerződésről és utazási feltételekről Honlap ( Sajtóközlemények „HOWARD vásárlási tanácsadó”
Panaszok típusai A fogyasztói központ tevékenységét alapvetően két részre lehet osztani, egyrészt a hazai fogyasztókat érintő feladatokra, másrészt a többi tagállam állampolgárainak határon átnyúló panaszkezelésére.
Eljárás menete Fogyasztó Fogyasztó lakhelye szerinti ECC Vállalkozás székhelye szerinti ECC Vállalkozás
Statisztika PanaszInformációkérés (szeptember 30-ig)
Leggyakoribb panaszok Légiutas jogok megsértése 261/2004 EK rendelet Poggyász Elektronikus kereskedelem Le nem szállított áru Hibás teljesítés
Egészségügyi szolgáltatással kapcsolatos panaszok Fogászati kezelések Plasztikai sebészet
Esettanulmány A fogyasztó 2005 júniusában fogorvosi kezelésre jött Magyarországra. Az első látogatás alkalmával két implantátumot ültettek be. Néhány hónap múlva egy háromtagú hidat készítettek számára, amelyet a fogyasztó túl szorosnak érzett, illetve problémát okozott a nyelvének, ezért eltávolították, és egy újat készítettek számára. Fél év múlva a fogyasztó ismét Magyarországra jött fogpótlásra, ekkor közölte, hogy a híd továbbra sem megfelelő. A fogorvos igazított a híd formáján. A fogyasztó ezen látogatás alkalmával újabb implantátumot is kapott szeptemberében még mindig kifogásolta a hidat, ekkor a vállalkozás visszafizette részére a híd árát. Később a fogyasztó további kártérítési igényt terjesztett elő (mivel álláspontja szerint a vállalkozás az engedélye nélkül két egészséges fogát is kezelte), valamint a Magyarországra való utazás és az itteni tartózkodás költségeinek a megtérítését kérte.
Köszönöm a figyelmet!