Óvodai tehetséggondozó program kialakítása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Magyar Tehetséggondozó Társaság
Vélemények a tehetségről
25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
Tehetségazonosítás gyakorlata
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
„Ezt egy életen át kell játszani”
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
A koragyermekkori nevelésről
KAPCSOLÓDÁS A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAMHOZ MEGYEI PROGRAMFEJLESZTÉS HÁLÓZATÉPÍTÉS Kormos Dénes fejlesztő-kutató szakpedagógus.
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Óvodai portfólió Ferenczei Éva óvodapedagógus
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
A TEHETSÉGGONDOZÁS KRITIKUS PONTJAI I

ERŐSSÉGEK ÉS GYENGE PONTOK A TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Nyíregyháza, 2010
„Vásárhelyi Tehetségpont”
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Az óvodai tevékenységterv
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Inklúzív nevelés Magyarországon
A tehetséggondozás az esélybiztosítás kiemelt területe tehetségazonosítás tehetség-tanácsadás együttműködések mentorálás tehetségfejlesztés hálózati tanulás.
Integráció és inklúzió
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság 25 éves Jubileumi Konferenciájára
Debreceni Egyetem Gyakorló Óvodája. Tehetségpontunk Humán erőforrás Speciális képesítések Tehetségműhelyeink: -Borsószem bábcsoport -Kismesterségek -Gyermektorna.
A MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG DEBRECENI JUBILEUMI KONFERENCIÁJA Az MTT-Kelet-magyarországi szekció rendezvényeinek szerepe a Taktaharkányi Apáczai.
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Összeállította: Szabó Ilona
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
TEHETSÉG MENTORÁLÁS A PEDAGÓGIA MAGASABB SZINTJÉN HUJBER TAMÁSNÉ KOVÁCS GABRIELLA KAPOSVÁRI KLEBELSBERG KÖZÉPISKOLAI KOLLÉGIUM.
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete Verein für Ungarische Pädagogen und Pädagoginnen in Österreich Kaposvár 2016.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
Tét - TANULÓI ÉLETÚT TÁMOGATÁSA AZ ÓVODÁTÓL A FELSŐOKTATÁSIG a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében Hujber Tamásné kovács Gabriella Kaposvári Klebelsberg.
„Esély és ösztönzés” tehetséggondozó modell
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
A Kodály Zoltán Általános Iskola és AMI komplex tehetségfejlesztő munkája Készítette: Moskovics Marianna --- tehetséggondozó.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Előadás másolata:

Óvodai tehetséggondozó program kialakítása Kőbányai Tehetségpont, 2011. március 10.

Kiindulópont Kerületi Tehetségsegítő stratégia Az óvoda jelenlegi tehetséggondozó tevékenységének felülvizsgálata Humánerőforrás, feltételek átgondolása Az intézményi program kidolgozásához két út lehetséges: - a már működő rendszer átalakítása - új rendszer kidolgozása

Az intézményi tehetséggondozó rendszer kialakításának lépései - Testület számára elfogadható tehetségdefiníció kiválasztása. - Elvi alapok meghatározása. - Célmeghatározás. - Feladatok, tevékenységek, szereplők azonosítása, kiválasztása (tehetségkoordinátor, műhelyvezető). Minden óvónő, aki tehetséggondozást végez, egyben mentor is. - Tehetségazonosító rendszer kidolgozás (kinek a feladata, mikor, milyen módszerrel, eszközzel). Intézményi tehetséggondozó tevékenységrendszer kialakítása (csoporton belül és intézményi szintű, profilból adódó helyi lehetőségek, programok, műhelyek…) - Együttműködések, közreműködők meghatározása - Nyomon követés

Intézményi rendszer ajánlott fejezetei 1. Elvi alapok rögzítése - tehetségfogalom - tehetségmodell 2. Helyzetelemzés 3. Cél, feladat meghatározás 4. Tehetségazonosítás folyamata - A tehetséges gyermek jellemzői. 5. Tehetséggondozás, gazdagítás megvalósítása 6. Együttműködés a szakemberekkel 7. Együttműködés a családdal 8. Nyomon követés 9. Az óvodapedagógus feladatai

Elvi alapok 1. Tehetségfogalom kiválasztása: Tehetségesnek azok tekinthetők, akik kiváló adottságaik alapján magas szintű teljesítményre képesek az élet bármely tevékenységi területén. A tehetség kiemelt összetevői: átlag feletti általános és speciális képességek, kreativitás, feladat iránti elkötelezettség Azok tekinthetők tehetségeseknek, akikben minden összetevő megfigyelhető.

Elvi alapok 2. – tehetségmodell kiválasztása Társak Iskola Átlagon felüli képességek Motiváció Kreativitás Tehetség Renzulli- Mönks tehetségmodell (1992) heimann.ilona@ppk.elte.hu Család

Helyzetelemzés Szociokulturális háttér bemutatása Feltételek, eszközök Pedagógusok felkészültsége (képzéseken való részvétel) Meglévő tapasztalat felhasználása

Cél, feladat meghatározása 1. A tehetségígéretes gyermekek azonosítása, komplex fejlesztése, életútjának nyomon követése. 2. Minden gyermek egyéni képességstruktúrájából az erős oldal megtalálása (legjobb, legügyesebb, legkiemelkedőbb,……) Általános célok: - általános képességek megalapozása - sokféle tevékenység lehetőségének biztosítása, - az erős és gyenge oldal fejlesztése, - kreativitás fejlesztése, - énkép erősítése, - élményszerző programok szervezése elfogadó, biztonságos légkör megteremtése Amennyiben egy-egy területre fókuszálva műhely is működik, akkor a speciális területeket kiemelten is fel lehet sorolni, pl. - gyermekek zenei képességének fejlesztése, - logikus gondolkodás fejlesztése, - a mozgáskultúra fejlesztése,

A tehetséggondozás elemei Azonosítás Tehetséggondozás, gazdagítás - csoportban műhelyekben: csoporton belül, csoportközi szervezéssel Egyéb óvodai gazdagító programok beillesztése

Tehetségazonosítás Korán megmutatkozó képességek: - általános intellektuális képességek - speciális területek: zenei, matematikai, mozgás, szociális viselkedés Elvek: A gyermek megismerésére épül. Folyamatos, többlépcsős, több szempontú tevékenység. Tehetséggondozás (tevékenység) közben kiválóan megmutatkozik a tehetség. Az objektivitás érdekében a nevelésben közreműködő szakemberek és felnőttek (fejlesztőpedagógus, logopédus, óvodavezető, dajka), a szülők véleményének, tapasztalatainak kikérése. Szükség szerint pszichológus által végzett tehetségszűrés.

Az azonosítás eszközei A gyermekek fejlődési lapján rögzített megfigyelések felhasználása. A szempontsor kiegészíthető a tehetségre utaló jellemzőkkel. - miben mutat tehetséget, erős oldal, gyenge oldal, motiváció, kreativitás Az óvodapedagógus megfigyelhet különböző tulajdonságlista alapján is, és komplex helyzetekben. Szülők véleménye, szóban vagy írásban. Az óvodában alkalmazott egyéb mérések, szűrések eredményeinek felhasználása, pl. MSSST szűrés, szociometria A tehetséget mutató gyermekről tehetségprofil készül. Tehetségtérkép. További segítség: lásd. Kerületi szűrési protokoll

A tehetséggondozás szervezeti keretei Csoportban: - a tehetséget mutató gyermek számára, akikben mind a három tehetség összetevő megvan, egyéni fejlesztési terv készítése - a napi tevékenységek differenciált tervezése - általános és speciális képességek komplex fejlesztése - szabadjáték biztosítása - tapasztalatszerzéshez sokféle lehetőség nyújtása - kreativitás fejlesztése - meleg, elfogadó légkör, énkép erősítése - élményszerző programok szervezése Dokumentáció: csoportnaplóban a tehetséggondozás tervezése, tapasztalatok rögzítése

A tehetséggondozás szervezeti keretei Műhelyek: csoportban vagy csoportközi szervezéssel - óvodapedagógus ajánlására, a gyermek érdeklődése valamint a szülői kérés alapján (rugalmasság) kerülhetnek be a gyermekek - programszerű, tervezett komplex fejlesztés megvalósítása - speciális kiemelkedő képességek kibontakozására teret biztosít - elmélyült tevékenységre, felfedezésre, a kreativitás kibontakozására ad lehetőséget - átjárhatóság biztosítása (Forgóajtó modell) - a tapasztalat, a tevékenység a fontos, nem a teljesítmény! - az öröm, a motiváció fenntartása lényeges

A tehetséggondozó műhely dokumentációja: - terv, amitől igény szerint el lehet térni - jelenléti ív (kik vettek részt aznap a tevékenységben) - haladási napló: dátum, tevékenység, feljegyzések - feljegyzés a gyermekek fejlődéséről

A tehetséggondozás szervezeti keretei Egyéb élményszerző, gazdagító óvodai programok: - kirándulások, - erdei óvoda, - színházlátogatások, stb.. Ha szükséges, speciális külső segítség, lehetőség keresése. Megmutatkozási lehetőségek: rajzpályázat, sportversenyek, stb. ….

A tehetséggondozás megvalósításának módszerei Jó játék! Kompetenciafejlesztés Differenciáló pedagógia Adaptív pedagógia Projektpedagógia Kooperatív tevékenységszervezés Kiemelt figyelem a kreativitás kibontakoztatásának lehetőségeire!

Együttműködés a szakemberekkel Fejlesztőpedagógus: - csoportban vagy elkülönítve - kapcsolódik a csoportban folyó munkához, témához - más területet fejleszt (erős-gyenge oldal, szociális kompetencia, mozgás) Pszichológus: - személyiségfejlesztés Folyamatos konzultáció. Ki, mikor, mit?

Szülők bevonása a tehetséggondozásba Az óvodapedagógus feladatai: Megfelelő tapintat alkalmazása. Tájékoztatás. A tehetséges gyermek szüleinek megnyerése. Tanácsadás, támogatás. A gyermek fejlődésének közös értékelése. Közös programok - igény szerint. Iskolaválasztás segítése .

Nyomon követés „Tehetségútlevél” – információ átadása a következő intézmény pedagógusának. A nyomon követés feladatainak átgondolása: - kinek lesz a feladata, - milyen időközönként, - milyen információs csatornán keresztül, - hogyan kerül dokumentálásra.

Az óvodapedagógus feladatai - A tehetséggondozó pedagógus tulajdonságaiból elvárások megfogalmazása. - A tehetséggondozás folyamatából következő feladatok meghatározása. - A tehetséggondozás szempontjából a gyermekekkel való bánásmódhoz szükséges elvárások. - A szülőkkel való kapcsolattartás, tanácsadás feladatai.

Monitoring mutatók (ne szerepeljen a programban, év végi értékelésnél alkalmazható) Eredmények mérése Pedagógusokra vonatkozó : Tájékoztatás a tehetségsegítésről a nevelőtestület számára Tehetségazonosítás folyamatában részt vett pedagógusok száma Tehetségprofil készült : x gyermek számára Egyéni fejlesztési terv készült: X gyermek számára Konzultációk száma (pszichológus-pedagógus-szülő) Szülői fórum száma Tehetségműhelyben résztvevő gyermekek száma Együttműködés más intézményekkel /PSZK, kerületi iskolák, óvodák, művelődési házak….civil szervezetek Gyerekekre vonatkozó adatok: Tehetségazonosítás folyamatában részt vett gyermekek száma A fejlődés nyomon követése. Tehetséges gyermekek produktumainak bemutatási lehetősége.

Jó munkát kívánunk! Herczeg Katalin, Glück Gyöngyi