KIÉGETTSÉG VIZSGÁLAT 2011/12. Eötvös Loránd Tudományegyetem Speciális Gyakorló Óvoda és Korai Fejlesztő Módszertani Központ KIÉGETTSÉG VIZSGÁLAT 2011/12. Készítette: Dr. Jeanné Loós Anita
Kiégés
A 2011/12-es tanévben a kiégési skálát 14 fő pedagógus és 1 fő pszichológus töltötte ki. A kérdőívek eredményei alapján a következőket állapíthatjuk meg: 1.Átlagos munka: Átlagosan heti 31,42 órát töltünk bent a munkahelyen munkával. Kereset kiegészítő tevékenység időtartama hetente: átlagosan 7 óra. 9 fő végez kereset kiegészítő tevékenységet. 2. Személyi ellátottság: elégedett: 10fő /66%/ részben elégedett: 4fő nem elégedett. 1fő 3. Tárgyi ellátottság elégedett:14 fő részben elégedett: 1fő
4. Hangulat, kapcsolat a kollégákkal Mennyire befolyásolja Önt munkájában, jó közérzetében az intézményben uralkodó hangulat? Frequency gyakoriság Percent % Valid érvényes nagyon 11 78,6 kicsit 3 7,1 egyáltalán nem 1 14,3 Total 15 100,0
Milyen a kapcsolata a kollégáival? 86% szerint megfelelő hangulat uralkodik az intézményben. Milyen a kapcsolata a kollégáival? Megfelelő 53% Nagyon jó 47%
Milyen a kapcsolata a vezetőséggel?
Milyen a kapcsolata a diákokkal? ii
5. b) Milyen minőségű a kapcsolata a szülőkkel? Frequency gyakoriság Percent % Valid érvényes nagyon jó 8 53,33 megfelelő 7 46,66 Total 15 100,0 Segítik-e a munkáját a szülők? 1 fő kivételével mindenki úgy érzi, hogy valamilyen mértékben segítik a munkáját a szülők. (10 fő „igen”, 4 fő „közepesen segíti” választ adott.)
6. Szakmai tevékenységek 87% az elmúlt öt év során részt vett szakmai továbbképzéseken és a tanultakat a résztvevők 85%-a tudja hasznosítani munkája során. 73% gondolja úgy, hogy a jövőben részt fog venni szakmai továbbképzésen, 27% úgy gondolja, hogy nem. 13 fő vett részt - a tanításon, nevelésen túli- szakmai jellegű tevékenységben:
6.Szakmai tevékenység Szakmai előadások tartása: 12 fő Publikáció:8 fő Minőségbiztosítási rendszer kidolgozása:6 fő Pedagógiai program megalkotása: 5fő Tankönyvírás: 2fő Egyéb szakmai jellegű tevékenységek: pl. pályázatírás, koordinációs feladatok, egyesületi tagság, szaktanácsadás stb.: 6fő
Mennyire elégedett a szakma anyagi megbecsültségével?
Mennyire elégedett a szakma erkölcsi megbecsülésével?
Mennyire elégedett azzal, ahogy a szülők az intézményt megbecsülik? Közepesen elégedett Nagyon elégedett Elégedett
Mennyire elégedett saját szakmai teljesítményével? 6 fő nagyon elégedett 7 fő elégedett 2 fő közepesen elégedett
7. A SZAKMA SZERETETE 14 fő nagyon szeret tanítani, a szakma szeretete tehát 93%-os a tantestületben.
8. Munkahely és Pályaelhagyás Hányszor gondolt munkahely-változtatásra az elmúlt év során /szakmán belül/ ?
Gondolt-e a pályaelhagyásra az elmúlt év során? k r n Soha Néha
Milyen okok miatt gondolt a pályaelhagyásra? Tantestületi légkör Anyagi okok Belefáradt a tanításba, ill. más érdekli Erkölcsi okok
9. Egészségi állapot A többség általában egészségesnek érzi magát. Nyugtatót a tantestületből senki sem szed. 5 főnek van rendszeresen nyaki és/vagy háti fájdalma. 3 főnek van olyan egészségi problémája, ami meg- nehezíti a munkavégzést.
Általában mennyire fárad el a tanítás végére? Frequency gyakoriság Percent % Valid érvényes nagyon 4 26,6 közepesen 2 13,3 változó mértékben 9 60,0 kicsit nem fáradok el Total 15 100,0
Maslach Burnout teszt eredményei A kiégés tüneteit „erősen” mutató itemek /az átlag plusz 1 szórásérték felett/: 2. „A nap végére elhasználtnak érzem magam.” 14. „Úgy érzem túl nagy erőbedobással dolgozom.” A kiégés jeleit „egyáltalán nem” mutató itemek /az átlag mínusz 1 szórásérték alatt/: 5.”Úgy érzem van néhány gyerek, akit úgy kezelek, mintha nem is lenne külön egyéniségük.” 10.”Mióta ezt a munkát végzem érzéketlenebb lettem.”
Frusztráltnak érzem magam a munkámtól Rendszeresen Ritkán Néha Soha
Kiégettnek érzem magam a munkámtól Nagyon gyakran Soha Rendszeresen Alkalmanként Néha
A „frusztráció és kiégettség érzés” összevetése 1. 2. 1.2. 1.2. 2. 1.2. 2. 1. Frusztráció érz. 2. Kiégettség érz.