Az EU regionális és vidékfejlesztési politikája

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

ZEMPLÉN EURORÉGIÓ PROGRAMTERVEZET I.Határon átnyúló infrastrukturális természet- és környezetvédelmi fejlesztések II.A határon átnyúló gazdasági kapcsolatok.
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Pályázatírás az Európai Unióban Tóth Ákos Lehetőségek a csatlakozás után  Strukturális Alapok  Kohéziós Alap.
Innováció II. Rákóczi Ferenc Szakközép –és Szakiskola Kisvárda.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
Strukturális Politika múltja és jelene. Fejlettség közötti különbségek az EU-ban nemzeti szinten  Egyetlen új tagállam sem éri el A 27-ek GDP-jének 90%-át.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
EU alapismeretek E-Learning.
Turizmus helye az EU támogatáspolitikájában dr. Somogyi Gabriella
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
EU regionális politikája
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Európai Unió által társfinanszírozott pályázatok rendszere
Regionális politika reformjai Görögország csatlakozása (1981) 1.Közösségi szinten nőtt a területi egyenlőtlenség 2.Görögország GDP-je a Közösség.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Regionális politika.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
EU II..
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
Európai Unió regionális politikája. Az EU alapító atyjai Jean Monnet ( ) Robert Schuman ( )
Az Európai Unió regionális politikája
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Kulcsár Gábor VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak február 22. Területi programozás és monitoring 1. Alapfogalmak.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
AZ EURÓPAI UNIÓ.  AZ EU VILÁGGAZDASÁGI SZEREPKÖRE MAGAS SZINTŰ INTEGRÁCIÓ, GAZDASÁGI, MONETÁRIS UNIÓMAGAS SZINTŰ INTEGRÁCIÓ, GAZDASÁGI, MONETÁRIS UNIÓ.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Pályázatírás módszertana
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Az EU támogatási politikája és pénzügyi alapjai Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2005/2006.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
A Nemzeti Fejlesztési Terv
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
Regionális politika. Alapok Kohézió Az uniós politikákkal párhuzamosan Régiós elmaradottságok felszámolása Hosszú távú elképzelések Céljai: –Kiegyensúlyozott.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Regionális gazdaságtan 6.
Struktúrális alapok, Vidékfejlesztés. Az alapító hatok között nem volt számottevő fejlettségbeli eltérés. Az alapító hatok között nem volt számottevő.
Struktúrális alapok, Vidékfejlesztés. Az alapító hatok között nem volt számottevő fejlettségbeli eltérés. Az alapító hatok között nem volt számottevő.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Struktúrális alapok, Vidékfejlesztés
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Az Európai Unió által társfinanszírozott pályázatok rendszere Az Európai Unió Stukturális Alapjai A Nemzeti Fejlesztési Terv és az Operatív Programok.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Nemzeti Fejlesztési Terv, operatív programok és pályázati lehetőségek
A konvergencia kritériumok teljesülése az euro-zónán kívül
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

Az EU regionális és vidékfejlesztési politikája 2. Az EU regionális politikájának története

A regionális politika kialakulása A regionális politika kialakulása párhuzamos volt a gazdasági integráció elmélyülésével. Okok: 1) Ahogy egyre szorosabb az integráció úgy válik egyre nyilvánvalóbbá, hogy a belső piac negatív hatásai miatt foglalkozni kell a régiók helyzetével (lásd Bevezetés) 2) A bővítések során (kivéve 1995 Auszt., Svédo., Finno.) a közösség éppen az aktuális átlagnál fejletlenebb országokkal/régiókkal bővült

A regionális politika 1957-1973 1) Már megfogalmazzák a RP szükségességét (Római szerződés 1957), de csak utalások → kevés konkrétum 2) Problémák: Egyes területek (pl. Franciaország és Olaszország déli részei) jövedelmei az átlagos szint alatt maradtak Jellemző volt a falusi munkanélküliség, az önellátó gazdálkodás feladása és a vidékről a városokba költözés 3) Ekkor még azt hitték, hogy a gazdasági növekedés és az integráció elmélyítése automatikusan a konvergencia felé vezet (lásd Bevezetés)

A regionális politika 1957-1973 (folyt.) Ebben az időszakban a regionális politika a következő formákban valósult meg: A befektetések kormányzati támogatása Pl. adókedvezmények, alacsony kamatú beruházási hitelek, pénzalapok létrehozása Az infrastruktúrára fordított közkiadások növelése pl. utak, kikötők, lakások c) A munkanélküliség csökkentését célzó kiadások pl. A munkaerő igénybevételéért nyújtott szubvenció, a munkaigényes megoldások alkalmazásának ösztönzése Negatív ösztönzés pl. a vállalatok telephelyének szabályozása (ne csak a fejlett régiókba menjen az ipar)

A regionális politika 1972-1988 1) Az első bővítés felszínre hozta a regionális politika kérdéseit Ok: Dánia, Írország, Nagy-Britannia belépésével → jelentős regionális különbségekkel kellett számolni 2) 1973 Thompson-jelentés A regionális problémákat közösségi szinten is kell kezelni DE, csak a tagországi szintű intézkedések koordinálása a feladat A regionális problémákra fordított kiadások: a közösség költségvetésének 2-5%-a

A regionális politika 1972-1988 (folyt.) 3) 1975 az Európai Regionális Fejlesztési Alap létrehozása Az 1988-ig tartó működése során mintegy 41 ezer közösségi beruházást finanszírozott 4) Mediterrán bővítések (Görögország 1981, Spanyolország és Portugália 1986) hatása: A regionális fejlesztésre fordítható forrás nő (a közösségi költségvetés 15%-a) Szükségessé vált a regionális politika átfogó reformjának kidolgozása

Az első nagy reform: 1988 1) Az Egységes Európai Okmányhoz (1986) köthető, amely fő céljaként a belső piac teljes kiépítést tűzte ki → ami nem következhet be, ha jelentős regionális különbségek vannak (lásd Bevezetés) amely a regionális politika céljaként a gazdasági és szociális kohézió erősítését jelölte meg 2) Az 1988-as reform nagy hangsúlyt helyezett az integrált megközelítésre → nem az egymástól független projekteket, hanem az átfogó programokat támogatja

Az első nagy reform: 1988 (II.) 3) 1988 óta nevezik az Európai Regionális Alapot, az Európai Szociális Alapot és az Európai Mezőgazdasági Orientációs Alapot ↓ együtt Strukturális Alapoknak amelyek az EU regionális politikájának fő pénzügyi eszközeit jelentik

A Maastrichti Szerződéshez (MSZ-1992) köthető A második nagy reform: 1993 A Maastrichti Szerződéshez (MSZ-1992) köthető az Európai Uniót létrehozó szerződés egyik legfontosabb cél: Gazdasági és Monetáris Unió létrehozása ↓ ehhez elengedhetetlen a fejlett regionális politika

A második nagy reform: 1993 (II.) 2) A RP általános céljai a MSZ szerint: Kiegyenlített és hosszú távú gazdasági és szociális fejlődés biztosítása Belső határok nélküli gazdasági tér megteremtése c) A gazdasági és a szociális kohézió erősítése

A második nagy reform: 1993 (III.) 3) A gazdasági és a szociális kohézió erősítése (részletezve) a régiók fejlettségi szintjei közötti különbségek csökkentése a környezet minőségének megőrzése és javítása a természeti erőforrások racionális és körültekintő felhasználása a nemzeti és a regionális sokszínűség megóvása a minőségi oktatás és képzés fejlesztése

A második nagy reform: 1993 (IV.) MSZ létrehozta a Kohéziós Alapot, amelynek célja ↓ a legalacsonyabb GNI-jú országok támogatása hogy meg tudjanak felelni a maastrichti konvergencia kritériumoknak 5) A Kohéziós Alap csak (1) környezetvédelmi és (2) közlekedési – szállítási infrastrukturális projektekhez nyújt támogatást

Maastrichti konvergencia kritériumok (ismétlés) (1) Az infláció rátája nem lehet 1,5%-nál több a három legnagyobb árstabilitással rendelkező tagállam inflációs rátájának átlagánál, és ezt az alacsony inflációt fenntartható módon kell produkálni. Jelenleg ez az érték 3,2%. (2) Az éves költségvetési hiány nem haladhatja meg a GDP 3%-át; a bruttó államadósság nem lépheti túl a GDP 60%-át (illetve 60% fölötti adósságráta esetén az adósságrátában folyamatos és jelentős csökkenést kell felmutatni). (3) A tagállam nemzeti valutájának árfolyama a Gazdasági és Monetáris Unió harmadik szakaszába lépést megelőző két évben nem lépheti át a második szakaszban megállapított árfolyamsávot. A gyakorlatban ez azzal is jár, hogy az adott országnak be kell lépnie az Európai Árfolyam Mechanizmusba (ERM). (4) A hosszú távú hitelek kamatlába legfeljebb 2%-kal lehet több, mint a három legnagyobb árstabilitással rendelkező tagállam államkölcsöneinek átlagos kamatlába. Ez az érték jelenleg 6,5%

A második nagy reform: 1993 (V.) 6) A Strukturális Alapok reformja során 5 alapelvet vezettek be Koncentráció elve (a közösségi forrásokat a valóban rászoruló régiókra kell koncentrálni – egy főre eső GDP < uniós átlag 75%-a) Partnerség elve (a regionális programokat minden érintettel összhangban kell tervezni és végrehajtani) Programozás elve (a közösségi források nem egy-egy projektet finanszíroz, hanem többéves, átfogó fejlesztési programokat) Addicionalitás elve (az EU támogatásai nem kiváltják, hanem kiegészítik az egyes tagállamok fejlesztési forrásait) Monitoring elve (a tervezéstől a megvalósításig szigorú ellenőrzési rendszer felügyeli a fejlesztéseket

A második nagy reform: 1993 (VI.) 7) A két nagy reform időszakában (1988-1999) ↓ jelentősen megnőtt a Strukturális alapok részesedése az Unió költségvetésén belül 1988 → 15% 1992 → 30% 1999 → 35,8%

AGENDA 2000 reformjainak lényege 1. célkitűzés: a fejlődésben elmaradott rétegek támogatása (a Strukturális Alapok forrásainak 2/3-a jut ide) csak azok régiók jogosultak a maximálisan igénybe vehető támogatásra, ahol az egy főre jutó GDP < Uniós átlag 75%-a azok a régiók, amelyek átlépik a 75%-os küszöböt, a „fokozatos megszüntetés” (phasing out) keretében átmeneti jelleggel, évente csökkenő mértékben számíthatnak a közösségi forrásokra

AGENDA 2000 reformjainak lényege II. 2. célkitűzés: a gazdasági és szociális átalakítás problémáival küzdő régiók támogatása hanyatló iparágak átalakítása a vidéki területek korszerűsítése A városi körzetek modernizálása 3. Célkitűzés támogatásai az alábbi feladatokhoz nyújt támogatást: a tagországok oktatási, képzési és foglalkoztatási rendszerének megújítása Az európai szociális rendszer megőrzése A munkanélküliség csökkentése

AGENDA 2000 reformjainak lényege III. Közösségi kezdeményezések (2000-2006) Az AGENDA 2000-hez kapcsolódtak már Magyarország szempontjából is fontosak ↓ milyen fejlesztési programok megvalósításához kívántunk Uniós támogatást igénybe venni Magyar Nemzeti Fejlesztési Terv (2004-2006)

AGENDA 2000 reformjainak lényege IV. INTERREG, amelynek céljai: a határokon átnyúló gazdasági és szociális kapcsolatok fejlesztése (határmenti együttműködés) az európai térség területi integrációjának elősegítése (transznacionális együttműködés) A regionális fejlesztés stratégiájának és eszközeinek fejlesztése (interregionális együttműködés) EQUAL, amelynek célja újszerű megoldási módszerek kidolgozása a munkaerőpiacon lévő (1) hátrányos megkülönböztetések és (2) egyenlőtlenségek megszüntetéséhez 2004-2006 között az új tagállamoknak nem nyitották meg. Helyette: Humán Erőforrások Fejlesztése Operatív Program (HEFOP)

AGENDA 2000 reformjainak lényege V. LEADER + (francia rövidítés, magyarul: Közösségi kezdeményezés a vidék gazdasági fejlesztése érdekében), amelynek céljai: a helyi termékek piacra jutásának segítése természeti és kulturális erőforrások fenntartható használata új munkahelyek teremtése a vidéki térségekben 4) URBAN, amelynek céljai a városi életfeltételek javítása (pl. lakótömbök renoválása, zöldterületek létrehozása stb.) megfizethető közszolgáltatások esélyegyenlőség az oktatásban és munkavállalásban

Magyarország és a regionális politika (2004-2006) Magyarország a csatlakozást követő 3 évben (2004-2006) Strukturális Alapokból 500 mrd Ft támogatásban részesült Kohéziós Alapból pedig 250 mrd Ft támogatásban ↓ Ezekhez hozzávéve a kötelező hazai támogatásokat Kb. 1350 mrd-nyi fejlesztés valósult meg ez idő alatt (ez az összes hazai fejlesztés mintegy 50%-a) Ehhez szükség volt (1) Nemzeti Fejlesztési Tervre és (2) Operatív programokra

Magyarország és a regionális politika (2004-2006) II. 2) Az Uniós támogatási források általában 7 éves programozási időszak keretében kerülnek felhasználásra (pl. 2000-2006, 2007-2013) ↓ így tagállami szinten is szükség van középtávú tervezésre, vagyis középtávú stratégiai dokumentum elkészítésére 3) A regionális politikával kapcsolatos dokumentumokról Európa Tanácsi rendelet szól 4) Ezen rendelet értelmében az időszak közben csatlakozott országoknak is el kellett készítenie (1) a Nemzeti Fejlesztési Tervet és (2) az Operatív Programokat

Magyarország és a regionális politika (2004-2006) III. 5) A Nemzeti Fejlesztési Tervnek tartalmaznia kellett: a helyzetelemzést a célokat és prioritásokat az előzetes értékelést a pénzügyi kimutatást a partnerség elve érvényesülésének bemutatását a lebonyolítás intézményrendszerének bemutatását 6) Az Operatív programoknak pedig a kitűzött célok eléréséhez szükséges intézkedéseket kellett bemutatnia

A magyar Nemzeti Fejlesztési Terv lényege (2004-2006) Hosszú távú célok: az életminőség javítása az EU jövedelmi szintjének közelítése Specifikus célok: A versenyképesség növelése A humántőke fejlesztése A jobb minőségű környezet és kiegyensúlyozottabb regionális fejlődés elősegítése

A magyar Nemzeti Fejlesztési Terv lényege (2004-2006) II. 3) Prioritások A termelőszektor versenyképességének javítása A foglalkoztatottság növelése és az emberi erőforrások fejlesztése Jobb infrastruktúra és tisztább környezet Erősebb regionális és helyi potenciál 4) Operatív Programok: Gazdasági Versenyképesség Operatív Program (GVOP) Humán Erőforrások Fejlesztése Operatív Program (HEFOP) Környezetvédelem és Infrastruktúra Operatív Program (KIOP) Agrár- és Vidékfejlesztés Operatív Program (AVOP) Regionális Fejlesztési Operatív Program (ROP)