RITMUS ÉS ÉPÍTÉSZET Lissák György írása nyomán

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tevékenységhosszak és az erőforrás- mennyiségek kapcsolata Készítette: Szentirmai Róbert (minden jog fenntartva)
Advertisements

 A Web, kezdeti időszakában csak a szöveges file-okat kezelte.  Ma teljes körű multimédia szolgáltatásokat nyújt  Filmet,  Zenét,  Képeket nézhet.
Szerkezettan I. épületszerkezettan
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Energia a középpontban
Philippe Rahm “a funkció a klímát követi”. A fiziológikus építészet Egyetem alatt Miroslav Sik előadásai: anyagok makroszkópikus helyett mikroszkópikus.
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
A tudatos élet alapelvei
Donatello és Michelangelo értelmezésében
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
Webshop Tuning - Szép Roland Mi az a Webshop Tuning?
Energiatermelő mezőgazdaság - Lágyszárú energianövények -
I S A A C N E W T O N.
Minden, matematikusi ismeretekkel fertőzött leendő mérnök számára alapvető kihívás, hogy a túlságosan egyszerű dolgokból többet hozzon ki. Így például.
Félévi követelmény (nappali)
Készítette: a Dalai Láma
VÁROSI TÉR NÉHÁNY PÉLDA ÉPÍTÉSZETI BEAVATKOZÁSOKRA URBÁNUS LÉPTÉKBEN ÉPÍTÉSZET ALAPJAI3. TERVEZÉSI FELADAT2013/2014. N. I. ÉVF.II. FÉLÉV.
Férfias – nőies formák Kardos Emőke.
Designelmélet I A geometrikus formák
„Még ma is léteznek olyan építészek, mind Svájcban, mind külföldön, akik megingathatatlan formai és intellektuális szigort visznek a munkájukba. Hálásak.
4. VÉGES HALMAZOK 4.1 Alaptulajdonságok
Készítette: Bajkó Balázs Hullár Péter
Minden, matematikusi ismeretekkel fertőzött leendő mérnök számára alapvető kihívás, hogy a túlságosan egyszerű dolgokból többet hozzon ki. Így például.
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Átviteles tartók.
Bevezetés az épülettervezésbe Előadó: Dr. Tiderenczl Gábor Felhasznált irodalom: Dr. Bitó János: Lakóházak Tervezése Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály.
Fizika 3. Rezgések Rezgések.
A Fibonacci-féle sorozat
Az építészet a matematikában
Nem Newtoni folyadék a membránon
Amint fent, úgy lent. Amint belül, úgy kívül.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Aranymetszés a természetben
~építészet, szobrászat, festészet~
Vámossy Zoltán 2004 (H. Niemann: Pattern Analysis and Understanding, Springer, 1990) DIP + CV Bevezető II.
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai kar Szobakerékpár Tervezése Gépészeti tervezés módszerei feladat Készítette: Pásztor Péter Pásztor.
Készítette: Lakos Péter.  Adott egy irányított vagy irányítatlan, véges gráf.  Írjuk ki a csúcsokat egy kezdőcsúcstól való távolságuk növekvő sorrendjében.
Mi jöhet még a TPM bevezetése után?
Apple Az egyeditől, az egyedinek, egyedit. A kezdet  A 70-es években házilag építgették a számítógépet, klubokban osztották meg egymással a fortélyokat.
Építészettörténet.
A számítógép működéséhez két elv kell egyszerre működjön: automatizált számolás és programozhatóság. Történetét azokig a mechanikus számológépekig szokás.
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
3.3 Forgatónyomaték.
HANS BELTING A mű a maga kontextusában prezentációs anyag 4
Napirend  Vendégünk: Eördögh Imre, Tech Data  Egyesületi hírek Egyetemi oktatás: 30 fő írt zh-t Új tagunk - iPlan Design Studio Kft. Jövőre megszűnik.
GRAFO-LIFE hatékony segítség a mindennapokban. GRAFO-LIFE A hétköznapokban felmerülő stressz- és krízishelyzetek három csoportba vezethetőek vissza: 1.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Személyiségteszt.
INNOCSEKK 156/2006 Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Egyetemi Tudományos Diákköri Konferencia november 24. Készítette: Vrabély.
HŐTAN 3. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
SZIMMETRIA és ASZIMMETRIA az EMBERI TESTBEN
Léon Foucault-féle ingakísérlet Kenyó Márk 9.b.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Valószínűségszámítás II.
,,Szent László”Római Katólikus Gimnázium Készitette:Kurucz Brigitta Kállai Dóra Kállai Dóra Mateoc Teodor-Dávid Mateoc Teodor-Dávid 2011 Február 16.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 13. előadás december Az európai közigazgatás fogalma Kiindulópont: annak ellenére, hogy az EU esetében.
Terminus (terminus technicus). Terminology - Vocabulary International standard: Terminology - Vocabulary (ISO 1087, 1990 Genf)
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
A legfontosabb szempont, mely hozzásegíthet egy termék "nemének" megállapításához az az antropometriai jellemzők, azaz nőies alkatra utaló jellemzői vannak-e.
A tantárgy komplex jellegű!! A tervezés két szakaszra oszlik: 1. Távlati felkészülés 2. Közvetlen előkészület az órára.
Drótváz Gerstweiler Anikó Éva május 3.. Wireframe I. Más néven képernyőterv vagy sematikus oldal Egy vizuális útmutató, amely honlapok felépítését.
Ajánlott irodalom Klinghammer, Papp-Váry: Füldünk tükre, a térkép. Gondolat, Bp., 1983 Klinghammer, Mosonyi, Török, Zs.: Amiről a térképek mesélnek (CD-ROM).
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
Skandináv Design Glázer Ádám – BVL27W.
Peter Behrens Hajagos Márton.
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Henry van de Velde „Arts without frontiers” Hisnyay – Heinzelmann Luca
A KERESZTÉNYSÉGNEK KÖSZÖNHETJÜK A KÖZPONTOZÁST ?.
Előadás másolata:

RITMUS ÉS ÉPÍTÉSZET Lissák György írása nyomán Készítette: Hegedűs Andrea

A FOGALOM KERESÉSE A ritmus több meghatározás együttes jelentéshalmazának a gyűjtőfogalma. Ha egy tárgy arányos, nem feltétlenül ritmusos, de ha már a ritmus fogalmával illetjük, biztosak lehetünk az arányosságban. Ha egy ismétlődés, rendszert, azaz mértéket kap és rendelkezik azon tulajdonsággal, hogy kezdet és vég, finoman körvonalazódik a ritmus, mint tárgyalt fogalmunk. A ritmus egész életünket pókhálóként szövi át, a ritmus az élet alapja. A szürke hétköznapokon a monoton egyhangúság, az emberek mindennapjainak van egy rendszere, mely mindennapos ismétlődésével ritmikát formál. Nemcsak a napi tevékenységek, sokkal inkább a nappalok és éjszakák, a 24 órák egymásutánisága saját rendszerében ritmikát mutat. Tehát idő és térbeli ritmusok sokasága egyszerre lüktet, akár csak a szívdobbanás.

HARMÓNIA ÉS RITMUS KAPCSOLATA A harmónia fogalma sok kérdést vet fel. Vajon a harmónia görcsös keresése nem a diszharmónia, az idillből való kizökkenést jelenti e valójában? A kérdés a ritmus által megteremtett harmóniára éppúgy igaz, csupán megfoghatóbb. A ritmusos hétköznapjainkat, észrevétlenül olyan rendeltetésszerű tárgyak tudatos, megtervezett ritmusa szövi át, mely valójában viszont megszokott, az emberi érzékek által követelt harmóniát mutatja. Lisák György által taglalt gereblye, vezérlőközpont panelje rendeltetéséből kifolyólag, a használat megkönnyítése érdekében rendelkezik a ritmus tulajdonságával. Önmagából a ritmusból nem következik az esztétikum, az alkotó elemek egymáshoz való kölcsönhatásának pozitív vonzata, eredménye. Ezért öncélú, meggondolatlan használat, gyakran az ellenkező célt éri el. Észrevétlen megjelenését a használati tárgyakon a rendteremtés eszközével éri el. Alkotóelemként esztétikai rendező elvvel bír, ezzel éri el a nyilvánvalóságot, az észrevétlenséget. Az esztétikai hatást azonban nagymértékben rontja az öncélú alkalmazás. A ritmus rendelkezik azzal az erővel, hogy a globalizálódott társadalom embertelen funkcionalizmusát képes ellensúlyozni. Így teremtve egy humán arányosságot.

RITMUS ÉS ÉPÍTÉSZET A ritmust körülvevő, azt magyarázó fogalomcsoport, szűk értelmezésre szabva, nemcsak a tárgyak, formák megtervezésében, hanem a szintén minket körülvevő házak megjelenésében is éppen olyan fontos szereppel bír. A használat eszköze a házban, éppúgy, mint egy jól kezelhető gép panelje. Építészetben a raszter, mint tervezési segédeszköz, adott esetben a házak pillérkiosztásának rendező elve, melynek mértékét a tartószerkezet funkcióból, anyagból származó statikája határoz meg. Jól komponált egység, melynek valamikori létezését a ház használatakor természetesnek tudjuk. Ha egy ritmus megszakad, rögtön diszharmonikus érzetet kelt, kérdéseket tehet fel a szerkezet teherbírásában, a tervező hozzáértésében. Viszont ha észrevétlenséget megőrzi a ritmusból kilépett, azonban arányos diszharmónia, saját rendszerében alkot egy új harmonikus képet.

PETER BEHRENS: AEG TURBINAGYÁR, BERLIN, 1910 A tartószerkezet méretezése, annak tudatos sorolása az AEG turbinagyár belső terében megteremti a ritmust, ezzel egyidejűleg a funkcionalitást és nagymértékű használhatóságot.

NORMAN FOSTER, SAINSBURY CENTRE OF VISUAL ARTS, 1978 A tartószerkezet működéséből eredő ritmusosság látszó alkalmazása egy épület homlokzati esztétikáját, ezzel egyidejűleg karakterét hozza létre. A használhatóság pedig koránt sem csorbul. Sokkal inkább teret és lehetőséget ad a Sainsbury Centre esetében a kiszolgáló funkciók és gépészet azaz a használhatóság elemeinek észrevétlen elhelyezésére.

PALAZZO SCIARRA DI CARBOGNANO, RÓMA, 15. SZÁZAD A homlokzatok képe, az alaprajzi térszervezést sok esetben előrevetíti. A reneszánsz palotahomlokzatok szerkesztettsége a funkcionálisan működő ház alaprajzát tükrözi. Az építész az esztétizálás hangsúlyát az arányos, szerkesztett a kor jellemző díszítőelemeinek alkalmazására tette. A már említett raszterháló, itt axisok formájában a nyílástengelyeket sorolja, egymás és a ház egészének arányában.

SAUERBRUCH HUTTON, DAS MUSEUM BRANDHORST, MÜNCHEN, 2009 Egy egyszerű homlokzati elem, mely Sauerbruch Hutton múzeum épülete esetében egy kerámia rúd megkomponált sorolása, beleértve az egymáshoz való távolságokat, a színeket, melyek egyszerre adják meg az épület homlokzatának karakterét. Itt nem árulkodik a belső térszervezésről, sokkal inkább az egyszerű kubus egyéniségét hivatott formálni.

SANAA: PARK CAFÉ, KOGA, IBARAKI, JAPÁN, 1998 Végül egy példa a használatkor teljesen észrevétlen tudatosság szervezésére. Sanaa építész iroda kávézójában olyan könnyed teret hozott létre, melynél kezdetben egy raszterhálót alkalmazott. Azonban a pilléreket koránt nem minden raszter pontra helyezte el, sokkal inkább arányos érzékre. Tehát az összevisszaság alapja is valaha egy jól megkomponált szerkesztett egység, melyből tudatosan kilépve harmonikus és használható teret lehet létrehozni.