SÜTŐ ANDRÁS PUSZTAKAMARÁS 1927 – 2006 BUDAPEST. ANYÁM KÖNNYŰ ÁLMOT ÍGÉR.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Advertisements

A filozófia vizsgatárgy története Világnézetünk alapjaiBevezetés a filozófiába 1990-től bizonytalanság: kötelező - nem kötelező Részt vettünk a nemzetközi.
A magyar irodalom és nyelvtan vizsga a 8. évfolyamon
A képkészítő nemcsak rögzíti, de mindig ábrázolja is, amit felvesz…
Történeti episztemológia
Egy ötlet megvalósítása
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
Verbális kommunikáció
Szlovákiai Magyar Adatbank
TÁMOP a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnáziumban
(1882 – 1941). James Joyce (dzsémsz dzsojsz)  Ír származású angol író  Fő műve az 1922-ben Párizsban megjelent Ulysses című regény  Dublini emberek,
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
A szocializmus Magyarországon szabadon választható tárgy SZOLNOKI FŐISKOLA 2010/2011-es tanév I. félév Levelező tagozat Társadalomtudományi Tanszék Dr.
Arany János balladái Műfaji sajátosságok.
A romantika Magyarországon
Arany János élete és munkásága
Arany János: Epilogus.
Verbális kommunikáció
A kutatási program rövid bemutatása
Kosztolányi Dezső: Esti Kornél
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
élete visszaemlékezésekben
Magyar sajtótörténet Irodalmi, művészeti és kulturális lapok Magyarországon a kezdetektől napjainkig.
A romantika irodalmából
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
A Nyugat.
A Nyugat
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
VÉDŐBÁSTYA hargitai fenyves erdők Csáki Tibor
Ki beszél a versben? A lírai én fogalma
Egy posztmodern regény: Ottlik Géza: Iskola a határon
A Nyugat 30/C.
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Készítette: Sümegi Dániel
A romantika.
Kertész Imre: Sorstalanság
Párbeszédkultúra, a múzeumandragógia egyik lehetősége, az „Egyetemes Művelődéstörténet” útján Nemzeti Múzeum Múzeumandragógiai konferencia Budapest,2011.
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
A határon túli magyar nyelvűség
Romániai Magyar Közgazdász Társaság Konferencia Balatonlelle, 2011.július 2 Brassai Sámuel életműve és gazdasági gondolkodása Somai József.
A Biblia.
Széchenyi Istvánné Seilern Crescence és Batthyány Lajosné Zichy Antónia grófnők politikai és közéleti tevékenysége a reformkorban.
A deviancia értelmezési kerete
Szentimentalizmus Készítette: Domján Gáborné.
Mikes Kelemen 22/C.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
Egyszerű történet vessző száz oldal – a kardozós változat
Kövér családok.
Závada Pál: Természetes fény Magvető, Budapest, 2014 Készítette: Pfeiffer Tamás István.
Magyar népi mozgalom – harmadik út (és a népi – urbánus vita előzményei) Készítette: Baranyai Katalin, BOM, januári foglalkozás.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába Egyházközség neve: Hittanoktatást végzi:
Arany János Élete és munkássága.
A magyar felvilágosodás irodalma
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
A dajka a nevelés folyamatában
A Nyugat (Folyóirat) A Nyugat a 20. századi magyar irodalom meghatározó folyóirata volt január 1. és augusztus 1. között jelent meg Budapesten.
Babits Mihály / /.
Az Erdélyi magyar történelmi személyek”
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
A romantika.
Kvíz Híres magyar írókról.
AZ EMBER TRAGÉDIÁJA Paulay Ede.
Mikszáth Kálmán novellái
Katona József Érettségi tételminta.
PAULAY EDE RENDEZÉSÉBEN
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Előadás másolata:

SÜTŐ ANDRÁS PUSZTAKAMARÁS 1927 – 2006 BUDAPEST

ANYÁM KÖNNYŰ ÁLMOT ÍGÉR

A MŰ JELENTŐSÉGE  „Hazai magyar irodalmunkban ez a könyv az első híradás az 50-es évek törvénytelen-ségeiről, az erőszakos népboldogítás áldozatairól. Hétköznapok a keresztfán – összegzi tömören az egyik fejezetcím a parasztság kálváriáját a kollektivizálás éveiben.”  Lázok János

PUSZTAKAMARÁS, SZÜLŐHÁZ

FORRÁSOK  „ihlető példaként” Nagy Pál, Pomogáts Béla, Czine Mihály, Görömbei András:  Kovács Sándor Iván:  Ablonczy László: Tamási Áron: Szülőföldem „Tamási Áronnak 1935-ben Kolozsvárott keletkezett Levél édesanyámhoz Mikes Kelemenről című írásában olvassuk, hogy édesanyja egyszer „nagy epedéssel azt mondá” néki: „még csak azt szeretném megérni, hogy nekem is írnál valami szépről valami szépet”.Az Anyám könnyű álmot ígér hasonlatos Biztatóval kezdődik”. Tamási Áron: Karácsonyi pásztorocskák (novella és a Székely karácsony c. rádiójáték)

TOVÁBBI PÁRHUZAMOK A SÜTŐ-MŰ ÉS TAMÁSI ÖRÖKSÉGE KÖZÖTT  Cs. Nagy Ibolya: „...olyan erőteljes, drámai hatású képe az emberi-szegényemberi kiszolgáltatottságnak, amilyenre a kortársak közt csak Veres Péter, Tamási Áron művészetében találunk.”  Görömbei András, Veress Dániel, Szakolczay Lajos Sütő és Tamási nyelvteremtő kreativitását rokonítják;  Veress Dániel: „Sütő éppúgy, mint mestere, a tréfa, a humor, a játékos groteszk, sőt a burleszk lebegésében a költészetet lopta (vissza)...”  Czine Mihály: „Tamási és Sütő embersége rokon, mindketten az otthonteremtés cselekvő érzésével fordultak a szülőföldhöz, s pillangózásra való készséggel vállalták a lövészárokban való helytállást is – de Sütő András olyan gondokra is ráébredt, amelyek Tamási Áront még nyugton hagyták. Tamási még úgy tudta, nem tűnhet el a nép...”  Ablonczy László: „Ami Tamási Áronnál harmatos, az Sütő Andrásnál zúzmarás.”

MŰFAJ ÉS ELŐKÉPEK  Naplóregény: narrátora külső szemlélőből fokozatosan lírai alannyá minősül át;  Esszéregény: laza szerkezetű, vegyes technikájú, többféle nézőpontot, közelítésmódot megjelenítő mű;  Társadalmi regény, szociográfia: epikus részletekből, mozaikszerűen beépített dokumentumokból teljes társadalom- és történelemkép áll össze;  Líraiság mint formateremtő elv: „ez az írás a szülőföld szerelmetes megvallása, ez az írás Erdély történelmének sütői meg- és fölmutatása. Ez az írás olyan, mint egy himnusz, himnuszi nyelvezettel megszólaltatott.” (Ablonczy László)  Erdélyi emlékirat-írók: Bethlen Miklós, Mikes Kelemen, Bethlen Kata;  Esszéírók:John Dos Passos, Jan Paul Sartre, Albert Camus, Illyés Gyula;  A 30-as évek közepén a népélet nyomorúságát feltáró szociográfiai művek szerzői: Nagy Lajos, Illyés Gyula, Kovács Imre, Szabó Zoltán, Féja Géza, Tamási Áron;  Szülőföld szeretetét megszólaltató líraiság:Illyés Gyula: Puszták népe, Tamási Áron: Szülőföld;

ÖSSZEVETVE A VILÁGIRODALOM HÍRES PRÓZAÍRÓIVAL:  Dos Passos, Sartre és Camus prózájához viszonyítva Sütő művének sajátossága: „Az apró történetek, emberi sorsok a kollektív irányába utalnak. Az említett szerzőknél az ÉN áll a központban, Sütő András a kis epizódokkal a SOKAK életét építi fel. (...) Az életben maradás kicsi győzelmeit említettük; ez is olyan világnézeti- esztétikai pont, ahol Sütő András műve különbözik a francia újprózától.” (Ablonczy László)

SZERKEZET  Az epikus részleteket laza szerkezetté összefűző lírai kötőanyag;  A (napló)műfajt meghatározó forma-teremtő elvet tartalmazó líraiság jellemzi;  A naplóregény lírai alanya huzamosabb időt tölt otthon szülőfalujában, szülei, rokonsága körében, hogy számba vegye a távozása óta eltelt negyed század, a 40-es – 50-es évek változásait - kívül és belül, saját benső világában is;  A könyv utolsó fejezeteiben a szimbolikusan visszaszerzett otthonosság biztonságában metaforikus záróképbe sűrűsödik a lírai én viszonyulása az ábrázolt világhoz;  A fölidézett gyerekkori emlékek, a közeli és távoli rokonok sorra látogatása, a világítás és a halotti tor, a névnapozás és a karácsonyi kántálás közösségi rítusai variációk egy témára: a hajdani otthonosság újrateremté-sének kísérletei;  Szembesülnie kell a kétszeres (iskoláztatás, közéleti szerep-vállalás) kiszakadottság tényével;  További epizódok mozaikkockái, a bemásolt dokumentumok a történelmi változások, a kisembereket sújtó erőszakos kollektivizálás, a szorványosodás és nyelvvesztés, a leányanyai megaláztatások tragikumával szembesítik a lírai ént; KERETTÖRTÉNET EPIKUS RÉSZLETEKBŐL FORMÁLT TÁRSADALOMKÉP

PRÓZAPOÉTIKAI SAJÁTOSSÁGOK  Sütő művében megteremti azt az írói személyiséget, amelyik érzékeltetni képes rejtett társadalmi jelenségeket, egymásra rétegződő sorsfordulatok spontán összefüggéseit;  Ezeket objektekkel – dokumentumokkal, statisztikákkal, hivatali és magánlevelekkel, lajstromokkal hitelesíti;  Kutakodásának fő terepe mégis a spirituális mozzanatok – család- és falutörténeti emlékek, kulturális hagyományok, viselkedési szokások, kapcsolatformák – világa;  Az irodalmi riport technikáját is felhasználva természeti és történelmi hálót rendel világábrázolásához: az évszakok menetrendje és a historikum, főleg a magántörténelem alakulása így válik az erdélyi közösségek modelljévé;  Szereplőit interjú-helyzetben állítja elénk, empatikus szelíd faggatással bírja beszédre őket, hogy gondolataikat, (hallucinatív, szürreális) álmaikat, szorongásaikat feltárják, s beszéltetésük által mélyinterjúba váltva, egyéni sorsukon keresztül a kisebbségi- és szorvány lét tragédiáját is felmutassa az adott korban;

TOVÁBBÁ:  A lírai alany szembesülése az általa elhagyott szülőfalu világával nem nyílt, tételes formában történik: „egymás mellé szerkesztett, finoman egymásra utaló jelzések rajzolják ki pólusait, és a pólusokat elválasztó törésvonalakkal együtt a mindkét oldali szándékot e határvonalak átlépésére, az egymás felé vezető hidak megépítésére”. (L.J.)  A kétféle szemlélet (a faluból kiszakadté és az otthon maradottaké) ellenpontozó párba állítása egy másik szervezőelv, amely kétféle világ-látás ugyanolyan meggyőzően képviselő alkati archetípusainak azonos létjogának és igazának elismerése mellett a naplóregény lírai alanyának választását is kifejezi;  A zárókép a két eltérő értékrend és életforma eltéphetetlen egységét fejezi ki;  A kisebbségi létmetaforává átlényegített hagyományos paraszti világot nem a feltétlen eszményítés jegyében ábrázolja, hanem valamiféle paradox, egyszerre külső és belső látószögből, amely az ábrázolt paraszti létforma értéktelítettsége mellett, azzal egy időben értékvesztését is képes kifejezni;

IRODALOMJEGYZÉK  Dávid Gyula - Bara Katalin – Cs. Gyimesi Éva –Csutak Judit – Lázok János: Magyar irodalom. Tankönyv a XII. osztály számára, EDP., Bukarest, 1993, o.  Reményi József Tamás – Tarján Tamás: Magyar irodalom Műelemzések, Corvina,bp., 1996, o.  Ablonczy László: Utószó. Sütő András nehéz álmai szellemében.Utószó az Anyám könnyű álmot ígér, Népszava Kidó es harmadik kiadásához, o.  Lázok János: „Az év könyve”,Közzétéve a Beszélő oldalon ( Leolvasva  Jánosi Zoltán: „Seb és koszorú”. Tamási Áron portréja Sütő András esszéiben. Hitel, február o.

KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET!