1.27 INGMAR BERGMAN JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Íme, az én anyám és az én testvéreim
Advertisements

Magyarok a számítástechnikában
A m ű v é s z e t e k A művészet a görög tekhné és technika,
Ami a Tiéd.
A hűtlenség ellenszere
Megbocsátás és parancsba kapott szeretet
Szabó Annamária temerini népdalokkal.
II. rész. Több mint: Jókívánság ! Automatikusan vált!
MÉHES LÁSZLÓ ÉLETKÉPEK.
A Fortepan fotómúzeum képeiből mazsoláztam.
A Barátság.
Advent 4. vasárnapja Advent két szálon fut: várakozunk a Messiás születésének a minden évben való megünneplésére, és próbálunk felkészülni a lelkünkben.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
Fehér orgonák és BalzacMargotuy "... a szerelem egyik legfőbb erénye az, hogy szerénnyé, sőt félénkké teszi az embert."Margotuy.
T Á N C O L N I AZ E S Ő B E N Zene: Betwe-80’.
Szépművészeti Múzeum 1928 Gellért szálloda.
Tisztelet - dicsőség Jon Palmer.
Jean-Paul Belmondo (Neuilly-sur-Seine, április 9. – ) francia filmszínész. Közismert beceneve: Bébel. Az 1950-es évek óta filmez. Jean-Luc Godard.
Feltűnt nekem, milyen zavarba ejtő tud lenni ez a kérdés: „Mit jelent: szeretni?”.
A görög színház működése
KERESŐK ÓRÁJA Az igazi Boldogság titka BEVEZETŐ ELŐADÁS
A szabadítás öröm-e? (az idősebb tékozló fiú) Lukács 15,25-32
Idézetek Carl Gustav Jungtól ( )
PÉLDÁK, ÖTLETEK VITÁZÁSHOZ
A Fortepan fotómúzeum képeiből mazsoláztam.
ANOREXIA "....amíg az ember eszik, iszik nem fog rajta a szomorúság" (Cervantes)
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
A Fibonacci-féle sorozat
Lelkésztestületi ülés Ramocsaháza, március 27.
Amint fent, úgy lent. Amint belül, úgy kívül.
1 1 1.
Egyedül olvasd el... különösen az utolsó részt
Márciusi Ünnepek.
Olvasd lassan és csendben!.
Az Élet Igéje augusztus Chiara Lubich 1949-es írása.
A tanatológia oktatásának kihívásai
Asztal- és életközösség Jézussal
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Várkonyi Mária1 Sára Sándor A mozgókép mestere.
Charlie Chaplin 14/C. Élete: 1889-ban Londonban látta meg a napvilágot. Apja otthagyta őket, az anyja pedig elmegyógyintézetbe került. Árvaházban töltötte.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
1.26 MICHELANGELO ANTONIONI
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
:07:02 Elizabeth Rosemond Taylor febr. 27.-én született Londonban, - kétszeres Oscar díjas, angol-amerikai színésznő. Nevének közismert.
Olvasd lassan és csendben!
Az Élet Igéje október.
Egy hatvanas éveiben lév ő házaspár éppen házasságkötésük 35-ik évfordulóját ünnepelte egy kicsi, hangulatos vendégl ő ben. Hirtelen egy pici, csinos tündér.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Ljubov Orlova ,Zvenyigorod , Moszkva Zongorista Énekes Táncművész Filmszínész A szovjet filmművészet első igazi sztárja.
Bölcsességek, aforizmák
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
3. A FILMELBESZÉLÉS KIALAKULÁSA
22. MAGYAR ÚJ HULLÁM JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013.
Az első csoda: Kánai Menyegző
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Filmelemzési szempontok
1.29 EURÓPAI POSZTMODERN FILM
Micheal Foucault.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
8. FRANCIA IMPRESSZIONIZMUS JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013.
Milyen a Szellemi életünk?.  Erre megkérdezték: „És te milyen jelt mutatsz, hogy miután láttuk, higgyünk neked? Mit cselekszel? Atyáink a mannát ették.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Csongor és tünde Sík Ferenc.
Tömegfilm és szerzői film
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Előadás másolata:

1.27 INGMAR BERGMAN JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013

Ingmar Bergman  ( )  Svéd filmrendező, a modern filmművészet egyik legnagyobb hatású egyénisége volt.

Ingmar Bergman  Színházi emberként indult ben kinevezték a helsinborgi városi színház rendezőjének.  Filmes munkái mellett is folyamatosan rendezett vidéki színházakban.  Mint írja: „A színház olyan, mint egy megértő feleség – míg a film jelenti a nagy kalandot, a pazarló, és nagy igényekkel fellépő szeretőt.”  Maga is írt színdarabokat, és filmjei forgatókönyveit is önállóan jegyezte.

A lélek mélyéről  Bergmant tükör által homályosan látjuk; azt hisszük, korszakos filozófusa a filmművészetnek, pedig a teória sohasem érdekelte, a szeretet hiányáról viszont mindent tudott.

A modern filmművészet mestere  A modern filmművészet legalább két generáció számára Bergmannal kezdődött.  Godard szemét például Az Egy nyár Mónikával (1953) utolsó snittje nyitotta fel arra, mire képes ez az új művészet. A filmről írt korabeli cikkének nagy része erről a jelenetről szól, és ettől fogva a francia új hullám Bergmant saját mesterének tekintette. Mire a modern filmművészet beért, Bergman, Bressonhoz hasonlóan, már nagy öregnek számított.

A modern filmművészet mestere  Pedig az igazi „nagy Bergman” csak ezután következett.  Azok számára már, akik tizenöt-húsz évvel ezután kezdtek el filmeket nézni, a hetvenes évek elején, a Bergman-életmű inkább a Hetedik pecsétnél (1957) kezdődik. Ott, ahol az egzisztencialista szorongásélmény kifejezése a lét és a halál és Isten létének kérdésével vegyítve látszólag átveszi a Bergman-filmek tematikai hangütését.

A szerző  Bergman írónak közepes, színházrendezőnek jó, de nem világszám, filmrendezőként pedig a filmművészet egyik legnagyobb alakja volt.  Miért éppen a filmben találta meg magát? A színház volt az otthona. Mivel azonban nem volt különösen jó drámaíró, a színházban önmagát csak korlátozott módon érvényesíthette. A közepes írói tehetség ideális a film számára, és lehetőséget is adott Bergmannak az önkifejezésre.

A színész arca  Bergman már a negyvenes évek végén tudta, hogy az arcközeli az ő legotthonosabb plánja. Azt is tudta, és már az ötvenes évek első felében is tudatosan alkalmazta, hogy a középplánokat átugorva a nagyközeli, tehát az arcközeli és a totál között tud igazán hatásos kapcsolatot és nagy feszültséget teremteni.  Nála az arc „színpad”, ahol az események lezajlanak, sokszor úgy, hogy egymást követik a kis kifejezésbeli különbségeket mutató arcközelik,de főként úgy, hogy maga a belső lelki folyamat játszódik le az arcon.

A személyesség  A Bergman-filmek titka Bergman személyének a titka. Ennek a működéséről csak a pszichológusok tudnának beszélni, de akármennyit beszélnének is, nem derülne ki, hogyan volt képes ez a személy ekkora hatást gyakorolni. Néhány dolog azért elmondható. Ismert, hogy a lelki sérülések érzékennyé és különlegesen empatikussá teszik az embert az övékéhez hasonló lelki problémák, illetve ilyen problémákat kiváltó viselkedések iránt.

A személyesség  Mindez magánügy volna, ha filmjeiben a testi és főleg lelki betegségektől való szenvedés nem lenne a szó szoros értelmében az első pillanattól kezdve az utolsóig központi téma. Bergman filmjei fő és mellékhőseinek többsége súlyosan neurotikus, néhány esetben pszichotikus vagy különféle testi bajoktól szenved. Néhány filmje (Persona, Jelenetek a bábok életéből) egyszerűen pszichiátriai eseteknek a feldolgozása.

Isten és filozófia  A kritikai közbeszédben Bergmant egy kicsit mindig túlnövesztik azon, ami ő valójában volt. Mivel a hatvanas években, amikor nemzetközi hírneve kiteljesedett, éppen a filozófiai és különösen az egzisztencialista tematikájú filmek voltak divatosak, és mivel az ötvenes évek végétől kezdve Bergman egy rövid ideig – alig öt évig – olyan filmeket is készített, amelyekben Isten létének problémája is megjelent – a korszak nyolc filmje közül négyben –, a filmtörténeti közhelyszótárban az istenkereső, mély teológiai és filozófiai problémákkal küzdő rendezőként jegyeztetik.

Isten és filozófia  Erre még rátett az is, hogy Vilgot Sjöman – egykor Bergman asszisztense és barátja – tisztán marketing célból kitalálta, hogy a Tükör által homályosan, az Úrvacsora és a Csend trilógiát alkotnak, mégpedig az istenhittel kapcsolatos filmek trilógiáját.

Isten és filozófia  Bergman először jó ötletnek találta ezt, és a Csend elkészülte után ebben az értelemben is nyilatkozott ezekről a filmekről. Azután pár év múlva rájött, hogy mindez badarság: e három filmnek semmi köze egymáshoz, és főleg a Csendnek nincs köze az előző kettőhöz, de ez is rajta maradt a filmeken, erősítve az isteni problémákkal küzdő filozófus- filmrendező imázsát.

Ingmar Bergman állandó színészei  o Erland Josephson  oMax von Sydow  oIngrid Thulin  oHarriet Andersson  oBibi Andersson  o Liv Ullmann  oGunnar Björnstrand  oEva Dahlbeck  oMaj-Britt Nilsson

Ingmar Bergman főbb filmjei  Börtön (1948)  Szomjúság (1949)  Az öröm felé (1950)  Nyári közjáték (1951)  Nők várakozása (1952)

Ingmar Bergman főbb filmjei  Fűrészpor és ragyogás (1953)  Egy nyár Mónikával (1953)  Szerelmi lecke (1954)  Egy nyáréj mosolya (1955)  Női álmok (1955)

Ingmar Bergman főbb filmjei  Hetedik pecsét (1957)  A nap vége (1957)  Arc (1958)  Szűzforrás (1959)

Ingmar Bergman főbb filmjei  Tükör által homályosan (1961)  Úrvacsora (1963)  Csend (1963)  Persona (1966)  Rítus (1968)  Farkasok órája (1968)

Ingmar Bergman főbb filmjei  Suttogások, sikolyok (1972)  Jelenetek egy házasságból (1973)  Őszi szonáta (1978)  Jelenetek a bábok életéből (1980)  Próba után (1984)

Ingmar Bergman : Csend (1963) 01:32:00

vége