The community of all children - an easier start in kindergarten, help good relationships with families *** Comunitatea tuturor copiilor - un start mai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Európában élő körülbelül 10–12 millió roma közül sokan naponta szembesülnek az előítéletekkel, a tolerancia hiányával, a hátrányos megkülönböztetéssel.
Advertisements

TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Kapcsolattartás a szülői házzal
ÁROP /C/A A leghátrányosabb helyzetű kistérségek fejlesztési és együttműködési kapacitásainak megerősítése.
KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Az iskolai szociálismunka
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Napköziotthonos Óvoda Jánkmajtis
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
A koragyermekkori nevelésről
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
A kulturális örökség megőrzése és értékesítése turisztikai és üzleti határon átnyúló együttműködés révén Oportunităţi de valorificare a patrimoniului cultural.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
KI FIZETTE MEG MINDEZT? Fordítás román nyelvből CINE A PLATIT TOATE ASTEA?
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
1 TÁMOP-3.1.4/08/2. A Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézetének szolgáltatásai Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete.
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
Az Inklúziós Index hazai adaptációja
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Korai képességgondozás és egészségügy Programok 2011.január1-től 2011 augusztus 31-ig.
Köztünk élnek. Ismered őket? EIA/2012/
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
CAMPANIA ANTI – TBC ANTI – TBC KAMPÁNY 2008 Informare, proiectarea-organizarea, derularea şi evaluarea activităţilor, finalizarea campaniei Információszerzés,
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
TÁMOP / jelű Együtt, hogy jobb legyen című projekt Kettős mentorálás Készítette: Bagi Lászlóné február 24. Hódmezővásárhely.
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” A CODEX projekt fő célkitűzéseinek valamint kulcstevékenységeinek.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Raport de activitate pe anul 2013 al Centrului de Studii al Consiliului Judeţean Harghita 2013-as évi tevékenységi beszámoló Hargita Megye Tanácsának Tanulmányi.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
A szaktanácsadó segítő szerepe
Helyi Esélyegyenlőségi Program Nők munkaerő piaci helyzetfelmérése Bükön 2014.augusztus 27.
ŞCOALA GIMNAZIALĂ „DR. VASILE LUCACIU” ÁLTALÁNOS ISKOLA.
Konzorciumi együttműködés
Szeretettel köszöntöm
Biztos Kezdet Gyerekházak
Óvodai környezeti nevelési program megvalósításának tapasztalatai a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság és Újbuda Önkormányzat közötti együttműködésben.
A tehetséggondozás az esélybiztosítás kiemelt területe tehetségazonosítás tehetség-tanácsadás együttműködések mentorálás tehetségfejlesztés hálózati tanulás.
DIAKONIA KERESZTYÉN ALAPÍTVÁNY Koordinációs iroda KOLOZSVÁRI FIÓK MAROS- VÁSÁRHELYI FIÓK SZENT- GYÖRGYI FIÓK SZÁSZ- RÉGENI FIÓK 100 alkalmazott BRASSÓI.
Szakmai beszámoló TÁMOP B-13/ Partnerség és hálózatosodás „Az iskola közös ügyünk” „Ki tud többet Szorgalmatosról?”
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
„NŐ AZ ESÉLY” TÁMOP B-2- 12/ , 0012.
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
TÁMOP B ,,Esély a Vass Jenő Óvoda és Bölcsőde gyermekeinek” Halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek támogatásának eredményessége 3.
Kistérségi gyerekesély programok támogatása MTA Gyerekprogram.
Intenzív családi foglalkozások o családi apartmanok számának bővülése o két napos programok.
„NŐ az esély” TÁMOP B-2-12/
Advocacy képzés: Életképes könyvtárak és összetartó közösségek érdekképviselete
„SZÜLŐI KLUB” – DÉLUTÁNI FOGLALKOZÁSOK
IX.B Bogya Szilvia-Eva Pap Istvan-Efraim Nyeste Otto-Szilard
Dumitrescu&Asociaţii S.R.L.
Előadás másolata:

The community of all children - an easier start in kindergarten, help good relationships with families *** Comunitatea tuturor copiilor - un start mai uor în grădiniă, îmbunătăirea relaiilor cu părinii *** Minden gyermek közössége- könnyebb kezdet az óvodában, a családokkal való jó viszony kialakításának elősegítése Acronim: ALCHILKINDERG Parteneri: U.A.T Municipiul Carei / Asociaia „Add a kezed” az esélyegyenlőség megteremtésének segítése az oktatásban és a munkaerő piacon Buget total: euro Perioada de implementare: 01/03/

Conferina de închidere *** Zárókonferencia Carei/ Nagykároly Locul evenimentului: sala de conferințe de la castelul Karolyi Helyszín: Károlyi kastély konferenciaterme

Antecedentele proiectului Copii, provenind din familii cu probleme sociale grave i/sau din familii de romi apar în sistemul de învăământ, numai de la vârsta de 7-8 ani, ”sărind” astfel peste etapele învăământului anteprecolar i precolar, acumulând un handicap comportamental, de cunotiine, de aptitudini i abilităi care, la nivelul claselor primare nu, sau numai în mică măsură mai poate fi compensat/corectat, fapt ce va pune amprenta pe toată evoluia ulterioară a vieii copilului. A pályázat előzményei Roma és/vagy hátrányos helyzetű családok gyerekei gyakran csak 7-8 éves korukban bukkannak fel az oktatási intézményekben, ezáltal mintegy „átugorják” a bölcsődei, óvodai oktatás, fejlesztés éveit és olyan ismeret-, készég- képesség és viselkedési hátránnyal indulnak, amit az alapfokú iskolai oktatás csak nehezen vagy egyáltalán nem tud orvosolni, a gyerek egész életére kiható lemaradást okozva.

Obiective propuse în proiect Pályázatban kitűzött célok Obiective principale ale acestui proiect sunt: facilitarea accesului la educaia precolară a copiilor, care au împlinit vârsta de 3 ani, i provin din familii de romi sau din familii cu probleme sociale grave, integrarea lor în sistemul de învăământ precolar, îmbunătăirea capacităii de relaionare i dialog a personalului didactic cu părinii acestor copii. instruirea/pregătirea personalului din învăământul precolar, pentru utilizarea unor metode noi socio-pedagogice, privind integrarea copiilor i îmbunătăirea relaiilor cu părinii. îmbunătăirea condiiilor de educaie i de joacă la grădiniele participante. A pályázat fő célkitűzései: a roma és hátrányos helyzetű családokból származó, harmadik életévüket betöltött gyerekek, óvodai integrációja, a szülőkkel való párbeszéd és kapcsolattartás kialakulásának elősegítése. olyan módszertani képzéssorozat, óvodapedagógusok részére, mely lehetővé teszi a témában megjelent új módszerek, oktatási tehnikák megismerését, ezek hatékony alkalmazását. óvodai eszközbeszerzés, amely az óvodai képességfejlesztés és nevelő játék biztosításához teremtette meg a megfelelő feltételeket.

Rezultate obinute (RO ) Eddig elért eredmények (RO) În anul 2012, educatoarele de la cele 5 grădinie au participat: la 7 întălniri i vizite de lucru, conferine, cursuri, workshop-uri în Ungaria, aceste evenimente fiind organizate de specialitii din cele 5 grădinie selectate pe partea maghiară, la un curs intensiv de 3 zile cu titlul ”Comunitatea tuturor copiilor. Copii dezavantajai social cu părinii la grădiniă. Procesul de învăare reciprocă”, respectiv la o întâlnire cu părinii romi în localitatea Tiszavasvari. A 2012-es év folyamán, a pályázatban résztvevő 5 óvoda munkatársai 7 szakmai találkozón, hospitációs tevékenységen, konferencián, workshop-on vettek részt Magyarországon, rendezvények és foglalkozások melyeknek házigazdái, a magyar oldalon, a pályázatban részt vevő 5 óvoda munkatársai voltak. Óvodapedagógusaink részt vettek még egy intenzív 3 napos képzéssorozaton „Minden gyermek közössége. A halmozottan hátrányos helyzetű gyermek az óvodában a szülőkkel, módszerek az egymástól való tanulás elvén” címmel, valamint egy óvodapedagógus- szülő találkozón, a tiszavasvári óvodában.

Rezultate obinute (RO ) Eddig elért eredmények (RO) Grădiniele din Carei, Picolt i Sanislău au găzduit un număr de 6 vizite de lucru al specialitilor din Ungaria, aceste vizite având drept scop prezentarea unor noi metode de abordare a integrării copiilor romi i defavorizai, metode pedagogice specifice i pragmatice, menite să îmbunătăească relaia grădiniei cu părinii. Parte importantă a proiectului, pe lângă pregătirea profesională a cadrelor, a fost i asigurarea continuităii aplicării celor învăate, al asigurării condiiilor i instrumentarului necesar pentru desfăurarea activităilor de joacă, în cele cinci grădinie participante. A nagykárolyi, piskolti, szaniszlói óvodák munkatársai a magyar óvónőket hat alkalommal látták vendégül intézményeikben, ahol a magyar szakemberek, azokat a sajátos szocializációs és nevelés-módszertani eszközöket mutatták be, melyek kitartó alkalmazásával elérhetőek a pályázatban kitűzött célok: a szülőkkel való jobb kapcsolattartás és a gyerekek 3 éves kortól való óvodai integrációja. Kiemelt jelentősségű volt a pályázatban, hogy a helyi óvodapedagógusok, az elsajátított tudást és módszereket, alkalmazni és folytatni is tudják a gyakorlatban, ezért a játszóházak megszervezéséhez szükséges eszköztárat is biztosítottuk.

Proiectul în cifre A pályázat számokban Buget total proiect/ Pályázat összköltségvetése: euro, TVA inclus./ tartalmaz ÁFÁ-t. Buget Asociaia “Add a kezed...” közhasznú egyesület költségvetése: euro Buget U.A.T Municipiul Carei/ nagykárolyi önkormányzat költségvetése: euro Cofinanare Asociaia Microregională Csenger / Csenger Társulás önrésze: 5% euro Cofinanare U.A.T Municipiul Carei/ nagykárolyi önkormányzat önrésze: 2% euro Din total buget U.A.T Municipiul Carei/ Nagykárolyi önkormányzat költségvetéséből: 1055 euro - deplasări/cheltuieli de transport/ utazási költségek euro - servicii externe de organizare vizite de lucru în RO, educaie parentală pentru părini romi, organizare playhouse / külső szolgáltatók, romániai óvoda hospitációs program, gyereknevelésről- előadás roma szülőknek, játszóház szervezés euro - echipament IT, birotică / számítástehnikai eszközök, irodafelszerelés euro - obiecte de joacă /jucării / óvodai játszóeszközök euro - materiale de vizibilitate, publicitate, brouri, conferină de închidere/ láthatósági elemek biztosítása, hirdetés, szórólap, zárókonferencia euro - total cheltuii/ összesen elköltött összeg.

Curs intensiv de pregătire - Nyírszőlős Intenzív képzéssorozat - Nyírszőlős

Vizite la grădiniele din Ungaria/ Magyarországi óvodalátogatások

Vizite la grădiniele din România/ Romániai óvodalátogatások

Curs de pregătire parentală: despre educaia copilului Szülői találkozók: gyereknevelés témakörben.

Organizare conferințe, workshop/ Konferenciák, szakmai megbeszélések

Organizare playhouse/ Játszóház szervezés

Predarea pachetelor de jucării/ Játékcsomagok átadása

Greutăi întâmpinate în implementarea proiectului / A pályázat megvalósítása során tapasztalt nehézségek În Carei, o problemă l-a reprezentat lipsa fondurilor necesare derulării, prefinanării proiectului, acest lucru cauzând întârzieri. Prima plată din partea municipalităii, s-a efectuat în luna ianuarie a.c. O altă problemă, ce derivă în parte, din nesigurana acordării creditului pentru derularea proiectului, iar pe de altă parte din calitatea de autoritate publică a partenerului de proiect, l-a reprezentat imposibilitatea angajării experilor i a personalului de specialitate în proiect, a cheltuirii sumelor disponibile pentru management. Astfel, dei efectuate în mare parte cu propriul personal de la grădiniele participante, cu ajutorul partenerilor de proiect, sumele disponibile pentru activităile de expertiză, consultană, management nu au putut fi cheltuite, justificate. Nagykárolyban gondot jelentett a pályázatban szereplő tevékenységek előfinanszírozásához szükséges összegek hiánya, ami késésekhez vezetett. Az első kifizetésekre ezév januárjában, a hitel folyosítása után került sor. Egy másik probléma, ami egyrészt a hitel elnyerésének bizonytalanságából, másrészt a pályázati partner közigazgatási jellegéből fakad, az a szakértők és szakmai koordinátorok alkalmazásának kivitelezhetetlensége, a menedzsment költségek kifizetésének képtelensége. Habár a tevékenységek többségét a résztvevő óvodák személyzetével, a magyar partner segítségével végrehajtottuk, a szakmai tanácsadásra, szakértőkre, menedzsmentre előírt összegeket nem tudtuk megindokolni/elkölteni.

Cu ce rămânem după acest proiect? Mivel maradunk ezután a pályázat után? Rămânem cu informaiile, cunotiinele dobândite, cu experiena vizitelor de lucru la grădiniele din Ungaria, unde metode noi de educare, incluziune i integrare a copiilor provenind din familii sărace sau/i romi sunt deja puse în practică i funcionează zi de zi. Totui: inspirai de participarea la acest proiect, am renovat clădirea Grădiniei nr. 7, am schimbat gardul, am reparat obiectele de joacă din curtea grădiniei. Am dotat 5 grădinie cu jucării i instrumente de joacă, îmbunătăind astfel condiiile generale ale procesului educaional. Restul depinde de NOI. Noi administraie, noi pedagogi, noi părini... A megszerzett ismeretekkel és annak tapasztalásával, hogy ezen ismeretek gyakorlati, mindennapos alkalmazását láthattuk a magyarországi óvodákban. Azért mégis: e pályázat kapcsán sikerült felújítania a városnak a 7-es számú óvodát, új kerítést kapott az intézmény, felújítottuk a játszóeszközöket az udvaron. Öt óvodát sikerült a mindennapi minőségi oktatást segítő eszköz- és játékcsomagokkal felszerelnünk. A folytatás a MI dolgunk. Mi önkormányzat, mi pedagógusok, mi szülők..

Cum am putea continua? Hogyan folytathatnánk? Prin iniierea unor schimbări legislative privind sistemul educaional i sistemul social. Dar pentru acest lucru suntem prea mici. Prin extinderea modelului funcional de educaie complementară a copiilor romi de la coala Gimnazială nr.1, în toate unităile de învăământ, unde majoritatea copiilor provin din familii sărace sau romi. Prin motivarea personalului didactic de a implementa acele metode de lucru, care ne-au fost prezentate la grădiniele din Ungaria. În măsura motivării, prin creterea gradului de responsabilitate a personalului didactic. Prin recunoaterea i asumarea problemelor legate de educaia copiilor provenind din familii dezavantajate social i/sau romi. Prin identificarea la nivel decizional al unor soluii pe termen scurt i mediu. Törvénymódosítási indítványokkal, ami a szociális és tanügyi törvénykezés módosítását célozná. De ehhez kicsik vagyunk. Helyileg ki lehetne terjeszteni az 1-es Általános Iskolában bevezetett délutáni foglalkozások rendszerét, az ehhez kötődő bérpótlékok biztosítását, azoknak a pedagógusoknak, akik halmozottan hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkoznak. Kiegészítő bérezéssel, bérpótlékkal motiválni az óvónőket, tanítőnőket, hogy a Magyarországon elsajátított módszereket alkalmazzák, e motiváció függvényében növelni a pedagógusok felelősségérzetét. A szegény és roma családokból származó gyerekek nevelési szükségességének felismerése és vállalása által. Döntéshozói szinten, rövid és középtávú megoldások azonosítása által.

i înainte de a încheia... És mielőtt befejezném... A dori să precizez că participarea noastră la acest proiect nu ar fi fost posibilă fără participarea activă a personalului de la cele 5 grădinie: Megjegyzendő, hogy részvételünk ebben a pályázatban nem lett volna lehetséges, az öt óvoda munkatársainak odaadó munkája nélkül: Grădinia cu Program Normal nr.7 Grădinia cu Program Normal nr.5 Grădinia cu Program Normal nr.6 Grădinia cu Program Normal din Sanislău Grădinia cu Program Normal din Picolt pentru care le mulumim, simbolic prin înmânarea unor Certificate de participare pentru fiecare grădiniă, privind participarea la proiectul HURO 1001/231/ amiért köszönettel tartozunk, és egy-egy részvételt tanúsító oklevelet szeretnénk átadni az óvodáknak, a pályázatban való részvételükről.

Vă mulumesc pentru atenia acordată! Köszönöm megtisztelő figyelmüket! *** Várna Levente U.A.T Municipiul Carei responsabil proiect 0040/261/