Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A napfogyatkozas Készítete Heinrich Hédi.
Advertisements

Másodfokú egyenlőtlenségek
LEONARDO DA VINCI - ARÁNYOK
A képkészítő nemcsak rögzíti, de mindig ábrázolja is, amit felvesz…
Körfolyamatok (A 2. főtétel)
Energia a középpontban
Személyészlelés Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések Kognitív reprezentációk Az első benyomások nyersanyaga Az emberek.
TURIYAM Téma: Önmagunk mibenléte
Kiegészítés a turulmánia 7. részéhez
Metszeti ábrázolás.
Függvények Egyenlőre csak valós-valós függvényekkel foglalkozunk.
3. lépés: Fenomenológiai elemzés
Fritz Kreisler: Régi refrén A múlt naplója Weöres Sándor:
Készítette: Cselényi Szandra Nóra
A hatágú csillag (12 oldalú poligon) kerülete K1= (4/3)K0= 4,
Csoport részcsoport invariáns faktorcsoport részcsoport
4. VÉGES HALMAZOK 4.1 Alaptulajdonságok
Záridő Blende Fénymérés
Intervallum.
A számítógép veszélyei és káros hatásai
Állapottér-reprezentáljunk!
Kifejezési eszközök a filmművészetben A képkivágások.
Raktári jelzet a könyvtárakban
2. előadás GÉPRAJZ, GÉPELEMEK I..
Év eleji információk Előadó: Hosszú Ferenc II. em Konzultáció: Szerda 9:50 – 10:35 II. em
A MŰSZAKI KÉPALKOTÁS.
A bevezetés.
 1. dia: Bemutakozó  2. dia: Tartalom  3. dia: Fogalmak  4. dia: Mi a hasznosság??  5. dia: Általános I.  6. dia: Általános II. táblázat  7. dia:
A mai órán az őskor festészetével ismerkedünk meg!
ÖSSZEFOGLALÁS Egy játék és tanulságai Hitünk valósága Minden mindenben.
HOL VAN AZ ÉLET? AZ ÉLET KÉT ALAPVETŐ ISMÉRVE 1.) Az élőlény logikus, ésszerű művelet. Hatalom amelyik szervezése alá vonja a tér és az idő törvényeit.
A konstruktivista pedagógia alapjai
Wekerle Telep - Kós Károly tér -
Dr. Balogh Péter Gazdaságelemzési és Statisztika Tanszék DE-AMTC-GVK
1. kísérlet Látható rezgések Fábián Orsolya. – gondolkodott Marci, amikor meglátta ezt a Különös szerkezetet a Csodák Palotájában… Hm… Vajon ez hogyan.
ELEMI FOLYAMATSZAKASZOK VIZSGÁLATA Válóczy István.
Hogyan használd a PTC oldalakat? Alapvető fogalmak, és leggyakrabban előforduló kifejezések.
Alapvető fogalmak, és leggyakrabban előforduló kifejezések HOGYAN HASZNÁLD A PTC OLDALAKAT?
Vizuális Narratív Teszt (VNT)
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Az expresszionista stílus jellemzői és a Rettegett Iván I.
Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II.
I276 Antal János Benjamin 12. osztály Nyíregyháza, Széchenyi I. Közg. Szki. Huffman kódolás.
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
Miért nem valóságos az idő?
Alapjogi bevezetés Információs jogok.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
A feladat : Építsünk AVL-fát a következő adatokból:100,170,74,81,136,185,150,122,52,190,144 (Az AVL-fa olyan bináris keresőfa, amelynek minden csúcsára.
Az elvben figyelembe veendő kapcsolási rendek számáról képet kaphatunk, ha felmérjük az adott N és M áramok és egy-egy fűtő- és hűtőközeg.
Rövid összefoglaló a függvényekről
Földünk, a kiváltságos bolygó Válaszkeresés a Világegyetem miértjeire...
SZIMMETRIA és ASZIMMETRIA az EMBERI TESTBEN
13. EGYENSÚLY, SZIMMETRIA Összeállította: Nikli Károly
4. A FILM formanyelvi eszközei
GRÁFOK Definíció: Gráfnak nevezzük véges vagy megszámlálhatóan végtelen sok pont és azokat összekötő szintén véges vagy megszámlálhatóan végtelen sok.
Többdimenziós valószínűségi eloszlások
Fórum használata A fórum főoldala alapállapotban.
Gazdasági informatikus - Szövegszerkesztés 1 Bekezdések formázása 3.
Összeállította: Nikli Károly 2013
SZÖVEGSZERKESZTÉS IV. ~ BEKEZDÉSFORMÁZÁS ~
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
A film mint dokumentum a fikciósfilm, a dokumentumfilm, a fikciós dokumentumfilm, a cinema verité, az antropológiai film és a privát filmezés kategóriái.
Összeállította: Nikli Károly
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
A MŰSZAKI KÉPALKOTÁS.
Információelmélet 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató- és.
3D megjelenítés eszközei
Épületelemek árnyéka.
Előadás másolata:

Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013 5. TÉMA, KERET Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013

A mozgókép mint látvány A mozgókép csupán műszaki értelemben állóképek sorozata. Egyébként több annál. Ugyanakkor a mozgóképek vizuális hatásait hasonló elvek szerint hozzák létre, mint az állóképekéit. A mozgóképes kompozícióikat is ugyanazok a tényezők határozzák meg, mint az állóképekéit.

A képalkotás önkényes A képalkotás mindig önkényes. Az, hogy mi látható egy filmképen, arról minden esetben és minden részletében egy szerzői akarat dönt. Az operatőr döntése a képalkotáskor alapvetően két tényezőn múlik: Mi legyen a kép fő tartalmi motívuma; Milyen legyen a kép kompozíciója.

Képkivágat A képkivágat egy adott vizuális téma valamilyen kompozíciós elv szerinti bekeretezése. A képkivágatot három dolog határozza meg: Mi legyen a képen? => Téma Hol legyenek a látvány határai? => Keret Milyen közel legyünk hozzá? => Képsík

Téma Az első kérdés: mi legyen a képen? A kép mindig valamiről készül, ezt nevezik témának. A komponálás során a legfőbb szempont az, hogy a főtémára irányuljon a kamera, és ez a téma foglalja el a fő helyet a képen.

Keret A második kérdés: hol legyenek a kép határai? Másképpen: hol helyezkedjen el a keret? A mozgókép esetében a kép fizikai kerete lényegében virtuális, hiszen a kép gyakran változik, ezért a vetítővászon széle önmagában nem tekinthető a kép keretének. Éppen ezért maga a kép kompozíciója vonja meg saját határait, és jelöli ki saját keretét. A kép kerete –főleg a mozgókép esetében – bizonyos mértékig mindig önkényes.

A keret önkényessége Az önkényesség azt is jelenti, hogy, jóllehet a képet alapvetően a rajta látható látvány határozza meg, ahogy haladunk a képek szélei felé, egyre kevésbé fontos elemeket látunk, és ezért egyre kevésbé a tartalmi, és egyre inkább tisztán kompozíciós tényezők döntenek arról, hol vágja el a keret a látványt. Ha például a kép egy emberek alkotta sort ábrázol, azt, hogy a képkeret hol vágja el a sort, többnyire nem az fogja meghatározni, hogy ki van a sor vége felé, hanem az, hogy a kompozíció alapján hol legyen ez a határ.

A kép közepe Általában elmondhatjuk, hogy ha egy képen fontos információ van, az nagy valószínűséggel nem a kép szélén, hanem a közepe felé lesz található. A fenti kép kompozícióját egyértelműen a középen látható függőlegesen fölfelé hajló növény, és az ívét alul folytató középső nőalak határozza meg, aki az előtérben egyedül nincs elfátyolozva. A kép keretét úgy határozták meg, hogy ez a nőalak és a mögötte magasodó növény nagyjából középen helyezkedjen el, és nagyjából két egyenlő részre ossza a képteret, valamint, hogy a jobb szélen érzékelhető legyen a sor kígyózása.

A kép szélei A bal szélen található másik fedetlen arcú nőalak valószínűleg csak kompozíciós okokból került a képre, és a fotósnak nem volt fontos, hiszen félig levágta az arcát. Ha teljes egészében látszódna, túlságosan elvonná a figyelmet a középső kisebb nőalakról. Az is nyilvánvaló, hogy a hátsó sor egyetlen alakja sem játszott fontos szerepet a keret meghatározásában, hiszen ők nem is láthatók jól.

Vizuális támpontok Annak érdekében, hogy a képek határai valamilyen lezárt keret benyomását keltsék, a képek alkotói igyekeznek a képek szélein vizuális támpontokat keresni. Ilyen vizuális támpont a fenti képen a bal szélen látható fedetlen arcú nőalak, aki kissé elüt a többségtől, tehát valamilyen értelemben figyelemfelkeltő. A másik támpont a kép jobb szélén a bekanyarodó sor, ami jelzi, hogy ez a téma erről az oldalról már nem folytatódik tovább. Ez a két elem kompozicionálisan kiadja a téma „határait”, és vizuális értelmet ad a képkivágatnak.

A keret által zárt-nyitott kép Felülről zárt Alulról zárt Jobbról zárt Balról zárt Felülről nyitott Alulról nyitott Jobbról nyitott Balról nyitott illetve ezek kombinációi

További filmképek

1. ábra Wojczech Has: A saragossai kézirat (1963)

2. ábra Jean-Luc Godard: Bolond Pierrot (1965)

3. ábra Federico Fellini: Az édes élet (1960)

4. ábra Federico Fellini: Az édes élet (1960)

5. ábra Federico Fellini: Nyolc és fél (1963)

vége