Az Orosháza általános iskolái által megvalósított HEFOP 3.1.3 „Felkészítés a kompetencia-alapú oktatásra” pályázatok Záró konferenciája 2008. január 28.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Kompetencia alapú oktatás TÁMOP pályázat Rumi Rajki István ÁMK Rum.
Jó gyakorlat „A 21. század gyermekeiért” – IKT eszközök használata egy inkluzív iskolában II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
A kompetencia alapú oktatás gyakorlati megvalósítása a Damjanich János Általános Iskolában szakmai beszámoló Készítette:Kézérné Tótok Bernadett.
Fontosabb fogalmak Képesség :
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Értékünk az ember – értékünk a gyermek!.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Projektzáró konferencia Balatonszentgyörgy TÁMOP „Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” „Álmodtam.
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
Kompetencia-alapú oktatás Orosháza intézményeiben december 01. Információs nap HEFOP
Kompetenciák fejlesztése a képességfejlesztő iskolában november Szakmai napok HEFOP
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
HEFOP / /1.0 „Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok az Észak-alföldi régió pedagógusképzésében” A „KOTTA” projekt (Szabó.
TIOP / „A tudás kulcsa” – tanulói laptopok az élethosszig tartó tanulás kulcskompetenciák fejlesztéséhez. Kedvezményezett: Jászárokszállás.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
TÁMOP /1 Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben.
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
A kompetencia alapú oktatásról
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Kompetensek lettünk? június 27..
Alsóerdősori Ének-zene Tagozatos Általános Iskola és Gimnázium
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Inklúzív nevelés Magyarországon
IGAZGATÓI BESZÁMOLÓ 2006/07 I. FÉLÉV. TARTALMI VÁZLAT AZ ISKOLA STATISZTIKAI MUTATÓI A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉS TAPASZTALATAI AZ INTEGRÁCIÓS.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
PROJEKTNYITÓ május 18. MÓRA FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA 4400 Nyíregyháza, Fazekas János tér 8. TÁMOP / Referencia-intézmények országos.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
ÁLLATI HETEK HÁROM HETET MEGHALADÓ PROJEKT. A TÉMA: Állatok és állatvédelem A TÉMA: Állatok és állatvédelem.
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Dobos C. József Vendéglátóipari Szakképző Iskola Budapest
Előadás másolata:

Az Orosháza általános iskolái által megvalósított HEFOP „Felkészítés a kompetencia-alapú oktatásra” pályázatok Záró konferenciája január 28. Orosháza

Megvalósítók Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium EMIR: HEFOP / /1.0 Orosháza Város Általános Iskolája Eötvös József Tagintézmény EMIR: HEFOP / /1.0 Orosháza Város Általános Iskolája Székhelyintézmény EMIR: HEFOP / /1.0 Orosháza Város Általános Iskolája Vörösmarty Mihály Tagintézmény EMIR: HEFOP / /1.0

Orosháza Város Általános Iskolája Székhelyintézmény EMIR: HEFOP / /1.0 Kompetenciák fejlesztése a képességfejlesztő iskolában Összeállította: Sitkei Anikó projektvezető

KOMPETENCIA = ismeret + képesség + (készség +) attitűd + motiváció.

Miért pályáztunk? Oktatási szakemberekként, pedagógusként és szülőként is látjuk, hogy ez a jövő útja. Egyéni tapasztalatokat szereztünk az egyes területeken. Mert van hozzá szakértelmünk és elszántságunk. Mert ez az elvárás. Mert hiszünk benne.

A projektünk célja Az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák, készségek és képességek megteremtése, fejlesztése. Célunk, hogy javuljon a szövegalkotás, a szövegértés, a matematikai logikai teljesítmény. Fejlődjenek a tanulási és szociális kompetenciák. A sokoldalúan fejlesztett személy a kialakult képességei felhasználásával rugalmasan, az adott helyzethez alkalmazkodva tudjon érvényesülni.

A modul: Matematikai-logikai kompetenciaterületen matematikaórán: Benkő Zoltánné a 6.c osztályban és Pörneki Attila az 5.a osztályban.

A modul: Szociális, életviteli és környezeti kompetenciaterületen természetismeret tantárgyból: Dr. Kincses Istvánné a 6.c-ben és Karkus Istvánné az 5.b-ben.

B modulok: Szövegértési- szövegalkotási kompetenciaterületen testnevelés órán: Horváthné Csepregi Éva a 6.a osztályban és Ekéné Nagy Edit az 5.b osztályban.

B modulok: Szövegértési-szövegalkotási kompetenciaterületen: történelemórán Kinyó Péter a 6.c-ben és énekórán Horváth Endréné az 5.a-ban. Matematikai-logikai kompetenciaterületen: történelemórán Tarjánné Nagy Rita a 6. b osztályban és magyarórán Hódi Erika az 5.c osztályban.

C modul: Szociális, életviteli és környezeti kompetenciaterületen osztályfőnöki órán: Fehérné Kiss Katalin a 6. b-ben és Ilovszkyné Stefanik Margit az 5.c-ben.

A projekt pénzügyi vezetője: Verasztóné Hegedűs Ilona Projektvezető: Sitkei Anikó

A gyermeki tanulás: Érdeklődésre és kíváncsiságra alapozott szellemi és/vagy fizikai erőfeszítés. DE! Az iskolai tanulás nem minden esetben esik egybe a veleszületett érdeklődéssel, kíváncsisággal. A tanulás szellemi és fizikai erőfeszítés, ami hosszú távon, tartósan és hatékonyan csak akkor működik, ha a tanulót belső motiváció hajtja. Teljes értékűen csak így tud részt venni a tanulás folyamatában.

Az utóbbi évtizedben tantervek és a kormányok váltakoztak, de a pedagógiai alap változatlan maradt. A tudás alkalmazása áll a középpontban. A pedagógus szerepe is megváltozott: nem az a legfontosabb feladata, hogy ismereteket nyújtson, hanem hogy hozzásegítsen azok megszerzéséhez, majd alkalmazásához. Elsődleges fontosságot kap a tanulás eredményességének vizsgálata. „A tapasztalat jó iskola, csak a tandíj magas.” (Heinrich Heine)

Szemléletváltás A kompetencia alapú oktatás megvalósításához szemléletváltásra volt szükségünk. A frontális osztálymunka nem hatékony, helyette más tanulásirányítási módszereket alkalmaztunk: differenciált csoportmunkát és kooperatív tanulási technikákat.

A csoportmunka fajtái: - homogén - heterogén - forgószínpados csoportalakítási szempontok: - véletlenszerű - tudatos, meghatározott

A szemléletváltás – a tanítás helyett a tanulás középpontba állítása – új, más gondok és feladatok tömegét jelenti. Előtérbe kerül a tanuláshoz, az aktivitáshoz szükséges adottságok, képességek, korábbi (bárhol is szerzett) tudás és élettapasztalatok vizsgálata, értékelése, beszámítása. Az oktatásban a tananyag tartalma akár másodlagos is lehet, elsődleges a képességek fejlesztése, a kompetenciák elsajátíttatása. „A tapasztalat kemény tanár, mivel nála először jön a vizsga, és csak utána a lecke.” (Vernon Law)

A tudás a gyermek cselekvésére épül. Arra kell törekednünk, hogy az alkalmazott módszerek ösztönözzenek a vélemények, felfogások, alternatív megoldások minél szabadabb, néha kötetlen kifejtésére, a megbeszélés, vita lehetőségére. A kitűzött képességfejlesztési célok hozzájárulnak ahhoz, hogy valaki jobban boldoguljon az életben, könnyebben teremtsen kapcsolatot embertársaival és sikeresebb legyen.

Eszközbeszerzés 3 multimédiás számítógép 5 projektor 3 fix aktív tábla 2 mobil aktív tábla 7 laptop, 7 pendrive 2 írásvetítő 5 Laserjet nyomtató

A projekt-menedzsment tapasztalataink Pozitívumok Hatékony együttműködés a helyi partnerekkel Jó kapcsolat a szakmai referenssel (OKM TI) Nehézségek, problémák Elhúzódó szerződéskötés Nehezen követhető eljárásrendi és személyi változások Lassú kommunikáció Információhiány Kifizetési folyamatokban bekövetkezett jelentős csúszások

Projektzárás Feladataink: A tapasztalatok feldolgozása Elemzések készítése Értékelések megfogalmazása Tanulságok levonása Dokumentáció lezárása és archiválása Feladat-állítás a következő időszakra Fenntarthatóság biztosítása Jövőbeni együttműködés Ünnepélyes projekt-záró rendezvény

Miért tekintjük a projektet sikeresnek ? A projekt rövid távú, elsődleges céljai megvalósultak. Természetesen a hosszú távú célok (mint pl. az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák kialakítása, az innováció mértéke) csak hosszútávon mérhetőek, a projekt befejezése után. A projekt átlátható és mérhető. Az előírt határidővel megvalósult. A tervezett költségkeretet nem lépte túl.

Ehhez a sikerhez innovatív pedagógusok úttörő munkájára volt szükség. A tudás szerepe felértékelődött! Előtérbe került a szemléletváltásból adódó új értékrend. Motivált emberek összehangolt csapatmunkája kellett a hatékony alkalmazáshoz.

A projekt eredményei Személyes – új módszerek, eljárások, eszközök; sikerélmény Intézményi – innováció, szakmai műhelyek, együttműködés; presztizsnövekedés Ágazati – az életben való alkalmazható tudás növekedése; az oktatás, mint közszolgáltatás elismerése Régióbeli - versenyképes tudáshoz (képességekhez, készségekhez, kompetenciákhoz) való hozzáférés biztosítása; a foglalkoztatási hátrányok csökkentése.

A rövid távú siker már felmutatható. Az új eljárások megjelentek módszertani kultúránkban, azonban ilyen rövid idő alatt nem teljesen tudták felváltani a régit. Szükség van újabb és újabb kollégák bevonására és széles körű képzésére. A kompetencia alapú oktatás a jövő útja, amely lehetőséget teremt arra, hogy minden gyermek a lehető legjobb ütemben fejlődjön, képességeik kiteljesedjenek, a modern kor követelményeinek eleget tevő felnőtté váljanak. Szakmai tapasztalataink

Egy biztos! A gyerekek nagyon jól érzik magukat a „HEFOP”-os órákon. A jó hangulatú, hatékony órákon játszva tanulnak, akár egymástól is, és ezt nem tanulásként élik meg. Eredmény: olyan biztos tudás, melyet a későbbiekben alkalmazni is tudnak. Ez megalapozza az élethosszig tartó tanulás iránti igényt is. Tapasztalataink szerint hisszük, hogy valamennyiünknek meg kell tanulnunk segítséget, támogatást adni és kapni. Átélni, hogy néha kevés erőfeszítés, figyelem, változás is elegendő az eredményességhez. A nem tökéletesen kivitelezett új is hordozhat értéket. A ma alakítja a holnapot. Fogj hozzá!

Köszönöm a figyelmet!

Elérhetőségeink Orosháza Város Általános Iskolája 5900 Orosháza, Előd u. 17.  68/ 