Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Klinikai gyermeklélektan
Első előadás.
A pszichiátriai beteg vizsgálata
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
A nevelési tanácsadók diagnosztikus szakmai munkája
Rehabilitáció és dementia
Egészségpszichológiai konzultációs szolgálat orvostanhallgatók számára
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
M ASZKOK MÖGÖTT A gyermekpszichodráma módszerének bemutatása Készítette: Kovács Ágota.
Színes programok minden korosztálynak
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
A képzőművészet-terápia
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
interperszonális személyiség-koncepciója
Személyiséglélektan I.
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Fegyelmezés Rokszin Mónika.
Anamnézis, interjú. Rajzteszt
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Tudatos alkalmazkodás: feladat és teljesítmény
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Az érzelmek fejlődése.
AKUT BETEGSÉGEK ELLÁTÁSA
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
A pszichikumról általában
Pedagógiai személyiségértelmezések
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Csomós-Kovács Ágnes pszichológus (MÁON Református Diakóniai Központ)
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Merre tovább? Előre gondolkodás © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 6. Nevelőszülői módszertan.
Óvoda-, és iskolapszichológia Magyarországon
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
Pszichológiai Ismeretek
A családi támogatás hálója megtart, fenntart, benn tart vagy behálóz? Dr. Purebl György SE Magatartástudományi Intézet.
Integráló iskolák a közoktatásban
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
Jelen és jövő A Budaörsi Nevelési Tanácsadóban. Mi történik a Nevelési Tanácsadóban? Vizsgálunk Szakvéleményt írunk Terápiát végzünk, gyógyítunk (rajz,
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Gyermekjóléti Szolgálat konferenciája Vác, Ónodi Szabó Katalin
Pszichológiai módszerek a szenvedélybetegek kezelésében
„Ami a lelket megbetegíti, és ami meggyógyítja”. Miért? Bert Hellinger több évtizedes megfigyelései alapján azt vallja, nemcsak saját lelkünk rezdülései.
Készítette: Zelei Kitti. „Ha hajót akarsz építeni, ne azzal kezd, hogy a munkásokkal fát gyűjtetsz és szó nélkül kiosztod közöttük a szerszámokat, és.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Tanácsadás az iskolában
A képzőművészet-terápia
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Tájékoztató a logopédiai ellátás változásairól
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Előadás másolata:

Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus

Az előadás gondolatmenete: A gyermekpszichoterápiás munka sajátosságai Szülők szerepe a gyermekekkel való terápiás munkában A gyermeki élményfeldolgozás specifikumai A gyermek pszichológiai vizsgálat, diagnosztika folyamata Pszichoterápiás lehetőségek a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban

A gyermekpszichoterápiás munka sajátosságai: A gyermek fizikailag és érzelmileg a szülőtől függ - A szülő érzékeli a problémát, a szülő kér segítséget, de a gyermek „páciens” - A gyermekkel zajló munkával párhuzamosan a szülővel is közösen gondolkodunk A gyermek életkori sajátosságai, sajátos nyelvezete, meghatározza a terápiás munka módszerét és eszköztárát Aktív érzelmi jelenlétet igényel a terapeuta részéről

Szülők szerepe a gyermekekkel való pszichoterápiás munkában: A gyermek személyisége a szülővel való kapcsolatban bontakozik ki, én-je a nevelésen keresztül erősíthető! felismeri, megfogalmazza a problémát elmeséli a gyermek eddigi élettörténetét, információval szolgál a mindennapokról biztosítja a gyermek jelenlétét a terápiás alkalmakon megtartó szerep, együttműködés számolni kell a szülő lelki folyamataival is - tudatos (motiváció, problématudat) - tudattalan (ellenállás, elhárítás, azonosulás, stb.)

A gyermeki élményfeldolgozás specifikumai: Az érzelmek / vágyak felülírják az ésszerűséget A cselekvés elsődleges a szóhasználattal szemben Örömöt – haragot nehezen szabályoz, halasztást nehezen tűr Erős fantáziatevékenység Kifejezési módja: játék, fantázia, rajz, cselekvés, tünet.

Gondolkodjunk a tünetről! A „folyamatos fejlődés” fogalma Minden fejlődési fázisnak, kornak megvan a maga sajátos megoldandó feladata – „fejlődési konfliktus” A kialakuló tünet korok szerinti jellegzetessége: - Kora gyermekkor (óvodás, kisiskolás) – pszichés terhelésre a gyermek elsősorban a test nyelvén válaszol - Iskolás kor – a fentiek mellé belépnek a teljesítmény- és viselkedés problémák - Serdülő kor – leválási és kötődési problémák Bizonyos zavarok adott fejlődési szinten nem feltétlenül tekinthetők tünetnek A fejlődési konfliktusok megoldását külső – belső okok nehezíthetik A folyamatos fejlődést traumák akaszthatják

A gyermek terápiás vizsgálat legfőbb megválaszolandó kérdése: A panaszok a fejlődés velejárói? Vagy A tünet a fejlődés folytonosságának a megakadását mutatja-e? Figyelembe véve a folyamatos fejlődés kompenzációs lehetőségeit, erőforrásait, pillanatnyi állapotot mérünk, nem diagnózist állítunk! A vizsgálat célja: Feltérképezni a tünet mögött meghúzódó háttér dinamikát, pszichés folyamatokat, a környezet nehezítő körülményeit. A vizsgálat kiterjed: a gyermek teljes személyiségének megismerésére, annak érzelmi, kapcsolati, viselkedésbeli, képességbeli, kognitív összetevőire.

A történet kezdete, a vizsgálat folyamata: Első interjú Részletes anamnézis Első találkozás a gyermekkel Vizsgálat eszközei: - Megfigyelés, szabad játék / szabad rajz - Rajz tesztek (Családrajz, Elvarázsolt család, Fa rajz teszt, Fészek rajz, „Ember az esőben”, Winnicott firka játék) - Világ teszt játék - Személyiségtesztek (Rorschach, CAT, TAT) - Teljesítménytesztek (Intelligencia tesztek, Figyelem próba, stb.)

Pszichoterápiás lehetőségek a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban: Nevelési tanácsadás Egyéni gyermek játék terápia Gyermekpszichodráma Családterápia Szülő / felnőtt egyéni pszichoterápia

Beavatkozni csak annyira kell, amennyi a további egészséges fejlődésnek megfelelő lökést ad!

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Budaörs, 2010. május 5.