Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus
Az előadás gondolatmenete: A gyermekpszichoterápiás munka sajátosságai Szülők szerepe a gyermekekkel való terápiás munkában A gyermeki élményfeldolgozás specifikumai A gyermek pszichológiai vizsgálat, diagnosztika folyamata Pszichoterápiás lehetőségek a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban
A gyermekpszichoterápiás munka sajátosságai: A gyermek fizikailag és érzelmileg a szülőtől függ - A szülő érzékeli a problémát, a szülő kér segítséget, de a gyermek „páciens” - A gyermekkel zajló munkával párhuzamosan a szülővel is közösen gondolkodunk A gyermek életkori sajátosságai, sajátos nyelvezete, meghatározza a terápiás munka módszerét és eszköztárát Aktív érzelmi jelenlétet igényel a terapeuta részéről
Szülők szerepe a gyermekekkel való pszichoterápiás munkában: A gyermek személyisége a szülővel való kapcsolatban bontakozik ki, én-je a nevelésen keresztül erősíthető! felismeri, megfogalmazza a problémát elmeséli a gyermek eddigi élettörténetét, információval szolgál a mindennapokról biztosítja a gyermek jelenlétét a terápiás alkalmakon megtartó szerep, együttműködés számolni kell a szülő lelki folyamataival is - tudatos (motiváció, problématudat) - tudattalan (ellenállás, elhárítás, azonosulás, stb.)
A gyermeki élményfeldolgozás specifikumai: Az érzelmek / vágyak felülírják az ésszerűséget A cselekvés elsődleges a szóhasználattal szemben Örömöt – haragot nehezen szabályoz, halasztást nehezen tűr Erős fantáziatevékenység Kifejezési módja: játék, fantázia, rajz, cselekvés, tünet.
Gondolkodjunk a tünetről! A „folyamatos fejlődés” fogalma Minden fejlődési fázisnak, kornak megvan a maga sajátos megoldandó feladata – „fejlődési konfliktus” A kialakuló tünet korok szerinti jellegzetessége: - Kora gyermekkor (óvodás, kisiskolás) – pszichés terhelésre a gyermek elsősorban a test nyelvén válaszol - Iskolás kor – a fentiek mellé belépnek a teljesítmény- és viselkedés problémák - Serdülő kor – leválási és kötődési problémák Bizonyos zavarok adott fejlődési szinten nem feltétlenül tekinthetők tünetnek A fejlődési konfliktusok megoldását külső – belső okok nehezíthetik A folyamatos fejlődést traumák akaszthatják
A gyermek terápiás vizsgálat legfőbb megválaszolandó kérdése: A panaszok a fejlődés velejárói? Vagy A tünet a fejlődés folytonosságának a megakadását mutatja-e? Figyelembe véve a folyamatos fejlődés kompenzációs lehetőségeit, erőforrásait, pillanatnyi állapotot mérünk, nem diagnózist állítunk! A vizsgálat célja: Feltérképezni a tünet mögött meghúzódó háttér dinamikát, pszichés folyamatokat, a környezet nehezítő körülményeit. A vizsgálat kiterjed: a gyermek teljes személyiségének megismerésére, annak érzelmi, kapcsolati, viselkedésbeli, képességbeli, kognitív összetevőire.
A történet kezdete, a vizsgálat folyamata: Első interjú Részletes anamnézis Első találkozás a gyermekkel Vizsgálat eszközei: - Megfigyelés, szabad játék / szabad rajz - Rajz tesztek (Családrajz, Elvarázsolt család, Fa rajz teszt, Fészek rajz, „Ember az esőben”, Winnicott firka játék) - Világ teszt játék - Személyiségtesztek (Rorschach, CAT, TAT) - Teljesítménytesztek (Intelligencia tesztek, Figyelem próba, stb.)
Pszichoterápiás lehetőségek a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban: Nevelési tanácsadás Egyéni gyermek játék terápia Gyermekpszichodráma Családterápia Szülő / felnőtt egyéni pszichoterápia
Beavatkozni csak annyira kell, amennyi a további egészséges fejlődésnek megfelelő lökést ad!
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Budaörs, 2010. május 5.