„Párbeszédre nyitottan” A Lelki Egészségvédő Alapítvány (LEA)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Advertisements

Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Munkanélküli fiatalok: egy hátrahagyott generáció
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Rendszerszemléletű megközelítés az iskolai agresszió megelőzésében és kezelésében November 30. Ódry Színpad.
 A pedagógiai munkát segítő feladatok jogszabályi környezetének ambivalenciája: • A nevelési és oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. MKM rendelet.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Az egészséget támogató kommunikáció lehetőségei és eszközei
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
Mentálhigiéné, kiemeltképp a depresszió
Rehabilitáció és dementia
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Tanulom magam…. Készségfejlesztő tréning November
Szociális munka az onkológiában
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Az utógondozás szerepe és fontossága az Igazságügyi Szolgálatnál Dr. Kunfalvi Zoltán, KIMISZ Főigazgató 3 szervezet metszéspontjában A szociális munka.
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
A hazai intézményrendszer vázlatos bemutatása Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus Pecze Mariann, WJLF.
A Magyar Köztársaság kormánya
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
Az esetismertetés szerkezete Ágoston-Héderné 1. A kliens bemutatása 1.1. A realitások a kliens életkora, egészségi állapota, mentális képességei jövedelmi,
A szenvedélybeteg-ellátás korszerű lehetőségei
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
Közösségi ellátók mint facilitátorok
Változó terápiák Pszichiátriai terápiák – kritikus fényben A pszichoszociális módszerek újraéledése? VII. Közösségi Pszichiátriai és Addiktológiai Konferencia,
V. Pszichoterápi az addiktológiában - újratöltve
II. A segítő kapcsolat nem-specifikus terápiás tényezői
Klinikai pszichológus a közösségi pszichiátriában
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
A lelki egészség védelme az iskolában
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Bodor Tamás főosztályvezető-helyettes Gyermek és Ifjúsági Osztály
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
SAGE Időskorúak segítése a döntéshozatalban való részvételben Trebag Kft.
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Buda Béla dr. Nevelési tanácsadók Magyarországon -- szubjektív visszatekintés és szakmai értékelés -- (Közösségeink rejtett hálózata. A nevelési tanácsadók.
Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai
2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia
X. Országos KEF Konferencia nov. 30.
Buda Béla dr. Öngyilkosságveszély – öngyilkosság-megelőzés
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
Speciális gyermekvédelem
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
Valódi gyógyulás virtuális térben? Információs technológiák és lelki egészség Purebl György Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet.
A közösségek szerepe életünkben - a megtartó erő..
A támogatott lakhatás kihívásai
„FÜGG Ő SÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia Egy attitűd-vizsgáló kérdőív tapasztalatai Dr. Papp Éva.
Prof. dr. Szabó Lajos klin. szakpszichológus ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
RÁCZ ANDREA DEBRECENI EGYETEM, SZOCIOLÓGIA ÉS SZOCIÁLPOLITIKA TANSZÉK Hatékonyságmérések a gyermekvédelmi szakellátásban.
Gyermek- és ifjúsági addiktológia a napi gyakorlatban, a fejlesztés lehetséges útjai Arany Zoltán SZKTT ESZI Dr. Farkasinszky Terézia Ifjúsági Drogcentrum.
2008. június 16.foglalkozási rehabilitációs képzés1 Foglalkozási rehabilitációs képzés az ELTE GYFK-n ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar.
Drogbetegek kezelése és ellátása Drogambulanciák szerepe a drogbetegek kezelésében Dr. Csorba József Fővárosi Önkormányzat Nyirő Gyula Kórház Drogambulancia.
A lelki egészségfejlesztési központok és a lelki egészségfejlesztés szakmai támogatása az országos háttérintézmények bevonásával dr. Koós Tamás szakmai.
Tanácsadás az iskolában
HEFOP /1 „Lépj előre” – Őrségi kistérségi összefogás a szociális szakemberek képzésével a munkanélküliség hatékony kezelése érdekében HEFOP / /4.0.
MH 5. BOCSKAI ISTVÁN LÖVÉSZDANDÁR.
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Csókay László KPSZTI április 13.
Előadás másolata:

Buda Béla dr. A lelki betegségek gyógyításának lehetőségei Magyarországon „Párbeszédre nyitottan” A Lelki Egészségvédő Alapítvány (LEA) Konferenciája (Budapest, 2008. október 3.)

1. A magyar helyzet riasztó epidemológiai adatok (Kopp Mária munkacsoportja magas gyermekkori pszichés morbiditás (Pászthy Bea) szenvedélybetegségek (különösen alkoholizmus) nagy gyakorisága öngyilkosság és önkárosítás – magas arányszámok devianciák és társadalmi problémák (fiatalkori bűnözés, válás stb.) elterjedtsége, krízisek „puha” mutatók – rossz társadalmi közérzet, hibás és elégtelen megküzdési képességek, a stressz-feldolgozás zavarai

2. A megelőzés elvetélt kísérletei a Társadalmi Beilleszkedés Zavarai (TBZ) kutatás az egészségvédelem (egészségmegőrzés, egészségfejlesztés) perspektívája mentálhigiénés program népegészségügyi programok (pl. Johan Béla program) nemzeti drogstratégia más abortív próbálkozások: nemzeti alkoholpolitika, „Közös Kincsünk a Gyermek, LEGOP stb.

3. A pszichiátriai ellátás helyzete kezdeti eredmények: pszichiátriai gondozók hálózata, európai normák az ágyszámok és személyzeti normák terén, drogambulanciák megoldatlan problémák: addiktológia, gyermekpszichiátria a pszichofarmakológia dominanciája az ellátásban a finanszírozás folyamatos romlása a nagy leépítések az utóbbi két évben – intézetek, osztályok, rendelések megszűnése kilátástalanság, tehetetlenség – további leépülések

4. A pszichoterápia helyzete fellendülés a rendszerváltás korszakában és később – irányzati szabadság, hivatalos képzési rendszer, betegbiztosítási befogadás a képzés túltengése – a magángyakorlat korlátozott lehetőségei a pszichoterápiás munkahelyek csökkenő száma az irányzatok elkülönülése, hiányos belső kommunikáció, az érdekérvényesítés elégtelensége az alternatív gyógymódok előretörése és konkurenciája a pszichiátria dominanciájának elfogadása – a biológiai szemlélet és terápiás gyakorlat ellenpólusa

5. A segítő szakmák állapota túlképzés vagy álláshiány a pszichológiában? – a klinikai szakosodás túlzott népszerűsége? – a klinikai pszichológusok alárendeltsége az egészségügyben pszichológusok – hiányos érdekérvényesítés, hiányos kommunikáció a társadalom felé, a pszichológiai kultúra fejletlensége szektásodás és elit-öntudat a hagyományos pszichoterápiás irányzatokban – a pszichológusok „kiútja” a bolognai rendszer kihívása – viselkedéselemzők, asszisztensek, segédterapeuták? a szociális munka a pszichoszociális segítésben – új szakmák, új dilemmák mentálhigiénikusok, diakónusok, lelkigondozók, foglalkoztató terapeuták – szükségletek és hiányzó munkalehetőségek

6. A terápiás kutatások hiánya – égető problémák bűvészmutatványok a pszichiátriai terápiákban, effectiveness kutatások elégtelensége, az „aktív placebo” kérdése health service research – teljes hiány, a pszichiátria és a pszichoterápiás betegutak ismeretlensége pszichoterápiás hatáskutatások hiánya, a képzések értékének bizonytalansága, szükségletfelmérések, elégedettségi vizsgálatok hiánya a „nagy” terápiák kultusza a tanácsadás, a krízismegoldás, a kiegészítő terápiák és a terápiás fejlesztések prioritása helyett mi a pszichoterápia? – káosz a koncepciókban, elméletekben, módszertanokban

7. A szakmai kommunikáció zavarai a „stakeholderi” alkuk kivételével teljes „incommunicado” az irányzatok és az iskolák között (miközben valódi rivalizációs terek hiányoznak) a képzések mint rangok, címek, kitüntetések – a szakmai identitás „foreclosure”-jei konzultáció, (nem képzési) szupervízió, belső viták hiánya a kliensek motiválásának és küldetésének fragmentáltsága ad hoc, elégtelen, illetve hiányos kommunikáció a pszichoterápiával kapcsolatosan a társadalommal teljes érdektelenség a pszichoterápiás gyakorlat társadalmi kontextusai iránt – pl. a helyi viszonyok ismeretlensége

8. A pszichoterápia korszerű ellátási keretei – a fejlődéslélektani aspektus a személyiségfejlődési fázisok és átmenetek krízisei és problémái – mint pszichoterápiás célterületek, a szükségletek és a motivációk problémái az optimális módszerek, módszerkombinációk és együttműködési formák a jellegzetes, tipikus indikációs területeken rövid beavatkozások, aktiválás, tréningek, szupportív segítség, katalitikus részvétel a problémakezelésekben irányítás a tartós, preventív fejlesztések felé a terápiás beavatkozások longitudinális láncolati összekapcsolása a belső erőforrások mozgósítása – pl. pszichológiai öngondoskodás fokozása

9. A pszichoterápia korszerű ellátási keretei – a pszichoszociális rendszeraspektus a társas ökológiai rendszerek (család, párkapcsolat, barátok, lelki közösségek) kihagyhatatlansága a pszichoterápiákból a szervezeti háttér bevonásának fontossága – iskola, munkahely, más szervezetek --, együttműködés a helyi segítő erőforrásokkal tágabb közösségek erőterei – a kapcsolathálózatok segítő erőterei („a gyenge kapcsolatok ereje”) az önkéntes, emberbaráti vagy azonosságalapú segítő szervezetek táguló horizontja és gyenge kihasználtsága a pszichoterápia szempontjából az önsegítés növekvő jelentősége, kortárssegítés, pártfogolás, „befriending” stb. a szociális ellátás, gondoskodás és segítés erőforrásai

10. A pszichoterápia „szövetségi rendszerei” mint erőforrások erőtlen és fel nem használt közvetlen szövetségek – az irányzat közösségi erői tágabb szakmai szerveződések – látens együttműködési módok teamek nélkülözhetetlensége – magángyakorlatban is, praxisközösségek, multidiszciplinaritás fontossága, a spirituális dimenzió, illetve a vallási közösségi hátterek kihasználatlansága kapcsolathálózatok egyes életterületek, színterek szakembereivel (tanárok, szociális ellátók, civilszervezeti segítők stb.) szervezkedések, közös kedvezményezések, követelések – a hivatalos érdekképviseleti utak elhanyagoltsága együttműködés a médiával – mindinkább kikerülhetetlen

11. Mit tehetünk most? – tudományos és módszertani, szakmai és szakmaközi párbeszédek a pszichoterápia „nem-specifikus” hatáselemeinek kultusza – empátia, hitelesség, „rapport”, szuggesztiók, a közvetlen érzelmi szükségletek adekvát biztosítása, terápiás helyzet, „találkozás” és kapcsolat az autonómia respektusa, az önhatékonyság kialakítása és megerősítése, a belső erőforrások aktiválása a gyakorlási aspektus és módszerkészlet kiemelése, a „testterápiáktól” a szociális készség tréningekig a viselkedésterápiás módszerek szélesebb alkalmazása, a „contingency management” fontossága a szuggesztív hatások módszertani spektrumának kihasználása – az aktiváló és változtató metaforáktól az átkeretezésekig a csoportdinamika, ill. a szervezeti informális csoportok, a közösségi erők aktiválása és alkalmazása

12. Mit tehetünk most? – párbeszédek a társadalommal – minden szinten „elszámoltathatóság” a pszichoterápiában – tervezés, műveletek, monitorizálás, értékelés – a terápiás folyamat közös követése a klienssel és a közvetlen környezettel egyezmények, alkuk, szerződések, probléma-megbeszélések a klienssel és környezetével, a motivációerősítés jegyében pszichoterápiáról más szakmáknak és különféle fontos életterek aktivistáinak pszichoterápiáról a médiának – a megfelelő fórumokon, a megfelelő kontextusokra (filmekre, irodalomra stb.) utalva társadalmi fellépések, figyelmeztetések a közvéleménynek szakmai programok, tudományos állásfoglalások, igényképviseletek, a szakmai szervezeteken át, tudományos testületek szövetségeivel