Az előrehozott szakképzés tapasztalatai Zsámbékon 1 év elteltével
Iskolánk bemutatása A Zsámbéki Premontrei Szakközépiskola és Szakiskolát 1996-ban alapította a Premontrei Női Kanonokrend, hogy Zsámbék és a környező települések szociálisan és kulturálisan hátrányos helyzetű fiataljai számára lehetőséget biztosítson szakképesítés megszerzésére. Jelenleg 530 tanulónk van.
Jogszabályi változás 2009-ben évi közoktatási törvény évi közoktatási törvény évi XLIX. törvénnyel történő módosításának 27. § (4) új bekezdése „A szakiskolai nevelés és oktatás - azoknak, akik alapfokú iskolai végzettséggel rendelkeznek - megszervezhető kizárólag szakképzési évfolyamokon, a szakképzés követelményeinek és - legalább a teljes képzési idő egyharmadában az általános műveltséget megalapozó pedagógiai szakasz követelményeire épülő - a szakképzés gyakorlásához szükséges elméleti és gyakorlati tudáselemek átadásával.”
Előrehozott szakképzés Az előrehozott szakképzés lényege, hogy az általános iskolát végzett tanulók a szakiskolában három szakképző évfolyam elvégzését követően szakmai vizsgát tehetnek, szakképesítést szerezhetnek.
Előrehozott szakképzés Ugyanakkor a tanuló ezután is folytathatja tanulmányait, érettségit vagy ráépülő szakképesítést szerezhet. A ráépülő szakképesítések tanulása az iskolai rendszerű szakképzésben nem számít második szakképesítésnek, ezért oktatása ingyenes.
Előrehozott szakképzés 2009-ben a középiskolai felvételi eljárásban 139 szakiskola hirdette meg a Felvételi Központ által működtetett informatikai rendszerben, hogy előrehozott szakképesítést kíván indítani.
Előrehozott szakképzés 8212 férőhelyre 3080 jelentkező felvételi kérelmét fogadták el. Talán információ hiányában a szülők és a tanulók nem vették igénybe ezt az új lehetőséget, és több mint 5000 férőhely üresen maradt.
Előrehozott szakképzés Az előrehozott szakképzésben a képzési idő 3 év, amelyből egy tanév óraszáma (kb óra) az általános műveltséget megalapozó pedagógiai szakasz követelményeire épülő, a szakképzés gyakorlásához szükséges elméleti és gyakorlati tudáselemek átadására fordítható.
Az előrehozott szakképzés bevezetésének problémái A képzés szervezése későn kezdődött meg. A jogszabályi változások késtek. A szervezésre, a beiskolázás meghirdetésére kevés idő jutott. A beiskolázás nem volt zökkenőmentes, az általános iskolák (a tanulók és a szülők) nem voltak megfelelően tájékoztatva.
Az előrehozott szakképzés általános problémái A képzéshez nincsenek megfelelő tankönyvek, segédanyagok. (Bár ez az egész szakképzésre igaz.) Az iskoláknak nehéz alkalmazkodni a gyakran átalakuló szakképzéshez.
Intézményi struktúra Zsámbékon Szakközépiskola Informatikai szakmacsoport Vendéglátás-idegenforgalmi szakmacsoport Érettségi vizsga Szakiskola Szakmacsoportok az intézményben 2. Szociális szolgáltatások 5. Gépészet 9. Építészet 10. Könnyűipar 11. Faipar 18. Vendéglátás-idegenforgalom Szakképzés Szakmai vizsga
Szakképzésünk 2010/2011 tanévtől Szakmák a 11. évfolyamon Szociális gondozó és ápoló Női szabó Bútorasztalos Pincér Szakács Vendéglős Előrehozott szakképzés Szerkezetlakatos Kőműves
A jelentkezők számának alakulása 2010/2011. tanévben kőműves: 2 tanuló10 fő szerkezetlakatos: 0 tanuló 9 fő 2011/2012. tanévben kőműves: 4 tanuló13 fő szerkezetlakatos: 6 tanuló14 fő
Magatartás eredmények 9. kőműves3,1 9. szerkezetlakatos3,0 9. szakiskola2,8
Szorgalom eredmények 9. kőműves2,5 9. szerkezetlakatos 2,7 9. szakiskola2,3
Bukások száma 9. kőműves 3 fő 30% 9. szerkezetlakatos 2 fő 22% 9. szakiskola 29 fő 34%
Lemorzsolódás 9. kőműves 0 fő 0% 9. szerkezetlakatos 0 fő 0% 9. szakiskola 13 fő 14%
Szakoktatók véleménye Egyöntetű pozitív értékelés. Nagy a diákok munkakedve. Jó csapatszellem. Hatékonyabb a kompetenciafejlesztés. Igénylik a feladatokat. Igénylik a törődést. Bár szertelenek, de könnyen elfogadják a szigorú szabályokat.
Közismereti tanárok véleménye Kevésbé pozitív értékelés. Nincs megfelelő fogódzó az új képzéshez. Nehéz 45 percig lekötni a figyelmüket. Csapatban sem szeretnek dolgozni. Türelmetlenek, a műhelybe akarnak menni.
Közismereti tanárok véleménye De a szakiskolával összehasonlítva itt könnyebb dolgozni. Kevesebb óraszám, nagyobb eredmény. Nem közismeret! Inkább nevelés az életre. Csak ez működik.
Diákok véleménye Egyöntetű pozitív értékelés. Szívesen tanulják a szakmát. Elmélet nem kell! Inkább játsszunk! A műhely nem játszótér, a tanterem igen. Van értelme az iskolának! Komolyan vesznek.
Köszönöm a figyelmet! Kungl Györgyné szakképzési igazgatóhelyettes