TÁMOP /1/A Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. A bologna képzés helyzete az SZTE természettudományi szakjain Varga Zsuzsa SZTE TTIK Projektkonferencia, Debrecen október 1.
TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 2 A helyzetfelmérés szempontjai * A ciklusos képzés kialakítása Új képzési forma és tartalom felépítése Oktatás és tanulásszervezés, a képzés folyamata *Bókay Antal: Kérdések, témák a bologna képzés elemzéséhez, 2010.
TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A ciklusos képzés kialakítása A mesterképzés ismerete nélkül jött létre Az alapképzés túlzottan specializált (szakirányok, tanári minor, alapozás csak az félévben) A mesterszak a nem előzményszakról jövők miatt megismétel BSc ismereteket Alap és mesterszak egymás után: 2 szakdolgozat 2 záróvizsga – kevesebb szakmai kredit
TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Alapozó-e az alapszak? szakmai kredit van rá – kevés Mindenütt vannak szakirányok – túl korai specializáció A régi egyetemi képzés valahogy benne van (komplett képzés legyen annak is, aki abbahagyja) Tapasztalat: nem kell szakirány, hanem erős alapozás: természettudomány, matematika, társadalomtudomány, informatika
TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg FSZ, szakirányú továbbképzés Az FSZ idegen maradt a felsőoktatás (az egyetemi karok) számára A földrajz szakot (idegenforgalom) kivéve nincs kapcsolat FSZ-hez FSZ kreditelismerés problémás Szakirányú továbbképzés gyakorlatilag megszűnt (vagy nem is volt), de A szakirányok újraéledhetnek szakirányú továbbképzésként Piaci körülményekhez könnyen lehetne szakembert képezni (pl. lézerfizika)
TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Alapszak és a munkaerőpiac, az „alkalmazhatóság” A végzettek nagy része belép a mesterszakra
TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A kreditrendszer kialakításának tapasztalatai Kredit-óraszám megfeleltetés formális és egyenetlen: Szakmánként eltérő (biológia, matematika, földrajz, -> környezettan) Tanszéki, oktató érdekek, a kapacitás és a hagyományok meghatározók Pozitívum: jelenleg minden szakon megtörtént vagy folyamatban van a kreditallokáció felülvizsgálata Kötött képzési programok, tárgyak erős egymásra épülése az első években (az alapozás ezt kívánja) Negatívum: a hallgató lemarad, ha eltér a mintatantervtől. Kapacitáshiány miatt nincsenek a tárgyak minden félévben hirdetve. Átlag oktatói vélemény: a kreditrendszer túl sok szabadságot ad a hallgatónak, kevés a szűrő
TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A kreditelismerés helyzete Nagy része automatikus: a hallgató ugyanarra vagy rokon szakra jelentkezik vissza (időszakonként 3-4 ezer kérvény!) Következmény: Nincs szükség az elismerés korlátjára „Valódi” kreditelismerési esetekben megjelennek finomabb összehasonlítások: A tanult ismeret színvonala, mélysége Gyakorlat-elmélet óraszáma Az ismeret elavult jellege FSZ és bizonyos intézményekben szerzett kreditek esetén inkább elutasítás, mint elismerés
TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Kredit és hallgatói munkaóra viszonya OMHV kérdés: „Mennyire van összhangban a tárgy kreditje a végzett munka mennyiségével?” Sajnos a válaszokból nem tudható csak az eltérés, de az irány (sok a kredit vagy kevés) nem. Problémák: Nincs átlaghallgató, minden vélemény szubjektív elemeket hordoz. A kreditallokáció egyenetlen, nem tükrözi a hallgatói munkát, más szempontok is meghatározók voltak A tárgyak eltérő teljesítési követelményei még azonos óraszám és kredit mellett is
TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A képzés folyamata – új módszerek, stratégiák A többség a klasszikus tantermi órák formájában tanít Több száz fős tömeget hogyan másképp? Nincsenek kidolgozott stratégiák, oktatók és hallgatók egyedül küzdenek a megváltozott környezetben. Új oktatási módszerek önkéntes alapon léteznek (on-line tanulás, tesztek, önálló kiselőadások, évközi munka) – gyakorlat szemináriumi szinten A tudásfelmérésben elektronikus eszközök (teszt) jelentek meg. A szóbeli számonkérés erősen szorul vissza A „jó kutató” az egyúttal „jó oktató”
TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A tárgyak és vizsgák száma A képzés első három félévének jellemzői: A tárgyak száma sok félévente 7-8, ea és gyakorlat külön számolva Az alapozó tárgyakra a 2 óra = 2-3 kredit jellemző. Szakonként különbségek: A kémia a sok labor miatt óraszám>kredit, biológia óraszám= kredit, többi szak óraszám < kredit Magas a vizsgák száma Környezettan szak 10-12, az átdolgozott szakokon (földrajz, matematika) 5, a többin 7 az átlag
TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A tárgyak és vizsgák száma
TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A tárgyak és vizsgák száma 2. félév
TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A végzettek és a belépők aránya Végzettek aránya a belépőkhöz képest
TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 15 Merre tovább? Köszönöm a figyelmet!