Fókuszban a terep VIII. Országos Neveléstudományi Konferencia november 13. Mogyorósi Zsolt, Tóth Tibor Eszterházy Károly Főiskola
A terepkutatás céljai A nemzetközi projektbe bekapcsolódó magyarországi szakképző iskolák gyakorlatának vizsgálata (négy, ill. három intézmény) képzésben tartás és integrálás mértéke Megmutatni az iskolák belső világát, a működő pedagógiai elemeket (interakciók, pedagógiai viszony)
A kutatás módszerei - eszközei I. Szakirodalom feltárása Dokumentumok elemzése Megfigyelések Feljegyzések Terepnapló Interjú Fénykép Film
Példák I. Perc Események Memo TanárDiák 5’Feláll az asztaltól. „Csukjátok be a füzetet!” Körbesétál, egy- egy gyerekre név szerint rászól. „A légkör összetétele.” Ismétlő kérdések. Felszólít. Kérdés. Mozgás, nyugtalanság, fecsegés. Elhallgatnak. Mondják, egy jelentkezik. Tanulók „összehozzák” a feleletet. Bele- belekiabálnak. Van, aki eszik, aki ír, aki beszél, aki bekapcsolódik a tanár vezényelte „órába”. Van, aki feláll, van, aki nem. A kérdést állandóan a tanár fogalmazza meg, a felelő személye változó, egyre többen bekapcsolódnak (találgatnak, vagy éppen tudják). A felelet „összejön”, de kérdés, hogy összeáll-e így egyetlen fejben is. Hol csönd, hol lárma, kiszámíthatatlanul.
Példák II. „ Érdekessége volt, hogy videóra rögzítették az óra mozzanatait, mindezt azért, hogy a következő órán elemezni tudják saját viselkedésüket. A pedagógusok számára egyfajta archívumként szolgál, hogy honnan indultak el a fiatalokkal a fejlesztés útján, és az év végére hová értek el.” (TN) „A gyerekek mindenütt dolgoztak: a számolástechnika órán hagyományos tantermi elrendezésben, de önálló munkában feladatokat oldottak meg, a tanár pedig hol körbejárt segíteni, ellenőrizni, hol a táblánál dolgozott. A Környezetünk megismerése óra tantermi elrendezése körszerű volt, a tanulók feladatlapon dolgoztak, egy-egy feladatot tanári felszólításra egy-egy tanuló oldott meg.” (TN)
Film Bemutatkozó filmek (eredmények, összehasonlítás - iskolai önreflexió) Filmjeink pragmatikusan értelmezett sajátosságai: „PR” – funkció: bemutatkozás a projekt partnerek felé (hangsúlyok eltérnek az egyedi sajátosságok és a helyi igények miatt) Pedagógiai antropológiai (kutatási) funkció Didaktikai funkció
„PR” a filmben
Pedagógiai antropológiai funkció Környezet, épület, tér - a tér, mint az intézményesült pedagógiai viszony manifesztációja A diákok társadalmának külső képi bemutatása - diákinterjúk (kommunikációs jellemzők, motivációk, értékvilág elemei) A pedagógusok társadalma – pedagógusinterjúk (komm. j., szakmai kompetenciák, elhivatottság, pedagógiai értékvilág) Pedagógus - diák interakciók rögzítése Pedagógiai viszonyok megragadása (konstrukció)
Pedagógiai antropológia elemek a filmben
„Anomáliák” „kamera - viselkedés” vs. „hétköznapi viselkedés” (Mennyi idő után következik be a változás?) „kulturált” tér vs. térfigyelő rendszer (Kié az iskola? Mennyi idő után és hogyan kezd hatni a nevelő szándék?) „professzionális” tanári magatartás vs. „magánbeszéd”- ben feltárulkozó attitűd „Hát sok itt a fekete munkás az biztos. Ja, ja” (helyeslés és nevetés) - És itt milyen cigányok élnek? - Hát nem jók… otthon nálunk igen, de itt rosszak. - Romungrók? - Azt nem tudom, de nem jók…”
Anomáliákról a filmben
Hogyan folytatnánk a filmes kutatást? Interjúk - életutak alakulása (tanár, diák) Esettörténet - mi lett az innovációk sorsa? Életképek - pedagógusok és diákok társadalma, kortárscsoportok és a kartársak interakcióikban, a jellegzetes viszonyok Folyamatos jelenlét, észrevétlenség (+ „hagyományos” módszerek-eszközök) Komplex antropológiai vizsgálat (?)
Didaktikai funkció Tanítási stratégiák, szervezési módok (munkaformák), szervezeti keretek, módszerek, eljárások bemutatása - elemzése Tipikus interakciók és pedagógiai szituációk bemutatása – elemzése Pedagógiai viszonyok leírása Tanulási környezetek és szereplők bemutatása - elemzése Kiknek? - Pedagógusképzés, tanárképzés, tanártovábbképzés
Összegzés Mit tanultunk a terepkutatásból? Szakképzés mélységben Módszertani gyakorlat a képzőknek (kut.+ ped.!) Hogyan lehetne képezni a „jó gyakorlatok” alapján?
Köszönjük a figyelmet!