Fókuszban a terep VIII. Országos Neveléstudományi Konferencia 2008. november 13. Mogyorósi Zsolt, Tóth Tibor Eszterházy Károly Főiskola.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Az előminősített referenciaintézményi szerepből adódó gyakorlati feladatok december.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A tanári munka értékelése
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
A mentori munka kihívásai a mentorképzés tapasztalatai alapján
Hogyan készítsünk pedagógusi portfóliót?
Az iskolai könyvtár állománya
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Az Equal-projekt nemzetközi tapasztalata VIII. Országos Neveléstudományi Konferencia november 13. Szőke Krisztina, Eszterházy Károly Főiskola.
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
Szükséges és hiányzó tanári kompetenciák a szakiskolai tanulók képzésében. Nemzetközi összehasonlítás VIII. Országos Neveléstudományi Konferencia 2008.
Pedagógusok az együttnevelésről Keller Magdolna Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudomány Tanszék Eger.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM TÁMOP /2/B KMR PÁLYÁZAT
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
Dr. Magyar Miklós"JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!" „JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!” „MultiMédia az oktatásban 2007” Nemzetközi Konferencia.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az e-portfólió használati köre
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Személyközpontú diáktámogatás a Dobbantó programban Győrik Edit Kongresszus után – a változások folyamatában Budapest, május
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Iskolák határok nélküli együttműködése.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alap Két ország, egy cél, közös siker! Dr. Kovács Ferencné.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
AZ EREDMÉNYESEBB TANÁRKÉPZÉSÉRT
Az óvodai tevékenységterv
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Javaslatok a tanár mesterszak gyakorlati félévéhez OKM, OFI bizottság jelentése alapján.
Szén-dioxid Nyomozók. energia-tudatosság projekt 8-14 éves diákok számára.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
Pedagógus értékelési rendszer
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Dávid Mária Online nemzetközi kurzusok a korszerű tanárképzésért Social Network in Teacher Education - Közösségi hálózatok a tanárképzésben Szakmódszertanos.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Szakiskolai fejlesztési program
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Agresszív magatartásformák a közoktatási intézményekben
Romák a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
1. lecke „A fizika tanítása” tárgy jellege, célja
Kompetencia alapú szakoktatás
Előadás másolata:

Fókuszban a terep VIII. Országos Neveléstudományi Konferencia november 13. Mogyorósi Zsolt, Tóth Tibor Eszterházy Károly Főiskola

A terepkutatás céljai A nemzetközi projektbe bekapcsolódó magyarországi szakképző iskolák gyakorlatának vizsgálata (négy, ill. három intézmény) képzésben tartás és integrálás mértéke Megmutatni az iskolák belső világát, a működő pedagógiai elemeket (interakciók, pedagógiai viszony)

A kutatás módszerei - eszközei I. Szakirodalom feltárása Dokumentumok elemzése Megfigyelések Feljegyzések Terepnapló Interjú Fénykép Film

Példák I. Perc Események Memo TanárDiák 5’Feláll az asztaltól. „Csukjátok be a füzetet!” Körbesétál, egy- egy gyerekre név szerint rászól. „A légkör összetétele.” Ismétlő kérdések. Felszólít. Kérdés. Mozgás, nyugtalanság, fecsegés. Elhallgatnak. Mondják, egy jelentkezik. Tanulók „összehozzák” a feleletet. Bele- belekiabálnak. Van, aki eszik, aki ír, aki beszél, aki bekapcsolódik a tanár vezényelte „órába”. Van, aki feláll, van, aki nem. A kérdést állandóan a tanár fogalmazza meg, a felelő személye változó, egyre többen bekapcsolódnak (találgatnak, vagy éppen tudják). A felelet „összejön”, de kérdés, hogy összeáll-e így egyetlen fejben is. Hol csönd, hol lárma, kiszámíthatatlanul.

Példák II. „ Érdekessége volt, hogy videóra rögzítették az óra mozzanatait, mindezt azért, hogy a következő órán elemezni tudják saját viselkedésüket. A pedagógusok számára egyfajta archívumként szolgál, hogy honnan indultak el a fiatalokkal a fejlesztés útján, és az év végére hová értek el.” (TN) „A gyerekek mindenütt dolgoztak: a számolástechnika órán hagyományos tantermi elrendezésben, de önálló munkában feladatokat oldottak meg, a tanár pedig hol körbejárt segíteni, ellenőrizni, hol a táblánál dolgozott. A Környezetünk megismerése óra tantermi elrendezése körszerű volt, a tanulók feladatlapon dolgoztak, egy-egy feladatot tanári felszólításra egy-egy tanuló oldott meg.” (TN)

Film Bemutatkozó filmek (eredmények, összehasonlítás - iskolai önreflexió) Filmjeink pragmatikusan értelmezett sajátosságai: „PR” – funkció: bemutatkozás a projekt partnerek felé (hangsúlyok eltérnek az egyedi sajátosságok és a helyi igények miatt) Pedagógiai antropológiai (kutatási) funkció Didaktikai funkció

„PR” a filmben

Pedagógiai antropológiai funkció Környezet, épület, tér - a tér, mint az intézményesült pedagógiai viszony manifesztációja A diákok társadalmának külső képi bemutatása - diákinterjúk (kommunikációs jellemzők, motivációk, értékvilág elemei) A pedagógusok társadalma – pedagógusinterjúk (komm. j., szakmai kompetenciák, elhivatottság, pedagógiai értékvilág) Pedagógus - diák interakciók rögzítése Pedagógiai viszonyok megragadása (konstrukció)

Pedagógiai antropológia elemek a filmben

„Anomáliák” „kamera - viselkedés” vs. „hétköznapi viselkedés” (Mennyi idő után következik be a változás?) „kulturált” tér vs. térfigyelő rendszer (Kié az iskola? Mennyi idő után és hogyan kezd hatni a nevelő szándék?) „professzionális” tanári magatartás vs. „magánbeszéd”- ben feltárulkozó attitűd „Hát sok itt a fekete munkás az biztos. Ja, ja” (helyeslés és nevetés) - És itt milyen cigányok élnek? - Hát nem jók… otthon nálunk igen, de itt rosszak. - Romungrók? - Azt nem tudom, de nem jók…”

Anomáliákról a filmben

Hogyan folytatnánk a filmes kutatást? Interjúk - életutak alakulása (tanár, diák) Esettörténet - mi lett az innovációk sorsa? Életképek - pedagógusok és diákok társadalma, kortárscsoportok és a kartársak interakcióikban, a jellegzetes viszonyok Folyamatos jelenlét, észrevétlenség (+ „hagyományos” módszerek-eszközök) Komplex antropológiai vizsgálat (?)

Didaktikai funkció Tanítási stratégiák, szervezési módok (munkaformák), szervezeti keretek, módszerek, eljárások bemutatása - elemzése Tipikus interakciók és pedagógiai szituációk bemutatása – elemzése Pedagógiai viszonyok leírása Tanulási környezetek és szereplők bemutatása - elemzése Kiknek? - Pedagógusképzés, tanárképzés, tanártovábbképzés

Összegzés Mit tanultunk a terepkutatásból? Szakképzés mélységben Módszertani gyakorlat a képzőknek (kut.+ ped.!) Hogyan lehetne képezni a „jó gyakorlatok” alapján?

Köszönjük a figyelmet!