A Bolyai-Lobacsevszkij-féle nem-euklideszi geometria felfedezésének és hatásának története 4. A Bolyai-Lobacsevszkij-féle nem-euklideszi geometria felfedezésének.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kondicionális Eddig: Boole-konnektívumok ( , ,  ) Ezek igazságkonnektívumok (truth-functional connectives) A megfelelő köznyelvi konnektívumok: nem.
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Matematika a filozófiában
Miről szól a Katégoriák? Cat.3: „Amikor valamit másvalamiről, mint alanyról állítunk, mindaz, amit az állítmányról mondunk, az alanyról is mondható. Pl.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
A tudomány természete Társadalomtudomány = Elmélet + kutatásmódszertan + statisztika Paradigma Eredetileg mintapélda (pl igeragozás) Adott tudós közösség.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Elméletek a tudományos módszerről
17. A Bolyai-Lobacsevszkij-féle nem-euklideszi geometria felfedezésének és hatásának története   Tanács János egy. adj. BME Filozófia és Tudománytörténet.
Kétértékűség és kontextusfüggőség Kijelentéseink igazak vagy hamisak (mindig az egyik és csak az egyik) Kijelentés: kijelentő mondat (tartalma), amivel.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Logika Érettségi követelmények:
Szervező, kurzusóra => kurzus A kurzus az adott ciklusban (heti gyakoriságú, féléves, …) időponttal, hellyel és oktatóval meghirdetett képzési alkalom.
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Matematika Eredete és története Kaszás Tamás.
A matematika Albert Lenard 5 B osztaly. A matematika: speciális tan; melyről az emberiség (mint lentebb látható) többezer év óta még nem tudta eldönteni,
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Ideális kontinuumok kinematikája
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Matematika és művészet
Az érvelés.
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
JOGI ALAPTAN ESA november 7..
A konstruktivista pedagógia alapjai
Merre tovább? Tapasztalatok a kétszintű latin nyelvi érettségiről.
Szótárak: fajták és tipologizálás
Change blindness Változás -vakság.
Objektumorientált tervezés és programozás II. 3. előadás
Buddhista logika és paradoxonok
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Konfliktuskezelés - mediációval
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Az internetes ismerkedés hatása a homofíliára Lőrincz László Budapesti Corvinus Egyetem Szociológia és Társadalompolitika Intézet
Közjó – néhány gondolat Család és közjó: a család a társadalom alapegységeként a közjó záloga is Botos Katalin közgazdász (SZTE): a gyermek a közjó alapja.
Természetes és formális nyelvek Jellemzők, szintaxis definiálása, Montague, extenzió - intenzió, kategóriákon alapuló gramatika, alkalmazások.
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
Irracionális Racionalitáselméletek versus Racionális Irracionalitáselméletek MAKOG 2006 Kőhegyi Gergely BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék BCE Mikroökonómia.
A csillagászat keletkezése
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Thomas S. Kuhn: A tudományos forradalmak szerkezete
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
Moritz Schlick: Pozitivizmus és realizmus
A tudományfilozófia két nagy tradíciója Bevett (elfogadott) nézet Kb A logikai pozitivizmus eszmei áramlatához tartozik R. Carnap, M. Schlick,
W.V. O. Q UINE A DOLGOK ÉS HELYÜK AZ ELMÉLETEKBEN (1981) Mészáros Zsuzsanna Tudományfilozófia szem.
A logika története – mi a tárgya és hol kezdődik?
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
Paradigmák mentén tudomány = kvantifikálhatóság? Minden mérhető?
A valószínűségi magyarázat induktív jellege
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
A Bolyai-Lobacsevszkij-féle nem-euklideszi geometria felfedezésének és hatásának története 5. A Bolyai-Lobacsevszkij-féle nem-euklideszi geometria felfedezésének.
37. A Bolyai-Lobacsevszkij-féle nem-euklideszi geometria felfedezésének és hatásának története 3.   Tanács János egy. adj. BME Filozófia és Tudománytörténet.
Bolyai János.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
A védett ismeret (know-how) "terjedésének" magánjogi aspektusai Dr
A MATEMATIKA FELÉPÍTÉSÉNEK ELEMEI
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
A mozgás egy E irányú egyenletesen gyorsuló mozgás és a B-re merőleges síkban lezajló ciklois mozgás szuperpoziciója. Ennek igazolására először a nagyobb.
A tudományfilozófia két nagy tradíciója Bevett (elfogadott) nézet Kb A logikai pozitivizmus eszmei áramlatához tartozik R. Carnap, M. Schlick,
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
“SĂ CUNOAŞTEM MATEMATICIENII LUMII”
Bolyai János Bolyai János (Kolozsvár, december 15
“SĂ CUNOAŞTEM MATEMATICIENII LUMII”
A fizika mint természettudomány
Az együttműködés és a tudomány iskolája
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Előadás másolata:

A Bolyai-Lobacsevszkij-féle nem-euklideszi geometria felfedezésének és hatásának története 4. A Bolyai-Lobacsevszkij-féle nem-euklideszi geometria felfedezésének és hatásának története 4. Tanács János egy. adj. BME Filozófia és Tudománytörténet Tsz. MTA-BME Tudománytörténet és Tudományfilozófia Kutatócsoport

1.A történeti értelemben vett euklideszi geometria fogalmi rendszeréből a nem-euklideszi (hiperbolikus) fogalmi rendszerbe való átmenet jellege, azaz a fogalmi általánosítás mechanizmusa. 2.Mit mond ez a matematika nyelvének, a matematikai kifejezések jelentésének azonosságáról vagy megváltozásáról egy ilyen felfedezési, terminológia-alkotási folyamatban? 3.A jelentéssel kapcsolatban milyen elmélet/felfogás illik ehhez az átmenethez, azaz milyen szemantika képes leírni ezt a folyamatot és milyen nem? 4.Mennyiben jogos a matematika nyelvének a természetes nyelvvel való szembeállítása utóbbi kárára: indokolt-e az előbbi pozitív módon kitüntetése (idealizációja) az utóbbival szembeállítva (kifejezések pontossága, egyértelműsége, meghatározottsága, jelentés végérvényes rögzíthetősége, kommunikáció probléma-mentessége stb)? Mi annak a tétje, hogy mit ért párhuzamoson Bolyai és Lobacsevszkij a nem-euklideszi geometriában? 69.

Bolyai körül feljegyzéseket készített Lobacsevszkij Geometrische Untersuchungen zur Theorie der Parallellinien (Geometriai vizsgálatok a párhuzamosok elméletének köréből) című, német nyelven megjelent művéhez. A két – a publikációs követelményeknek megfelelő színvonalon kidolgozott – fogalmi-terminológiai rendszer összetalálkozását őrző lenyomat, az egyetlen közvetlen és ún. primer forrás (kézirat). Bolyai Észrevételei: Lobacsevszkij latin származékszavakat tartalmazó, német nyelvű művéről a forrongó és képlékeny állapotú nyelvújításkori magyar nyelven (Bolyai-nyelven) született feljegyzések. A Bolyai János-féle Észrevételek 70.

A kérdés az lesz, hogy mi az, amit látunk? De miért nehéz ezt a kérdést megválaszolni?  Azért, mert a Bolyaiak olyan, saját maguk által alkotott magyar nyelvújítási kifejezéseket is használnak,  amelyek nem váltak ismertté és közkeletűvé,  következésképp munkát igényel annak felkutatása és megfejtése, hogy mi az adott magyar kifejezés jelentése, vagy mi az az eredeti kifejezés, amelynek felváltására született. Mit látunk: miféle fordítást? 71.

A kérdés az lesz, hogy mi az, amit látunk? Csupán a német nyelvről a magyarra történő  természetes nyelvi fordítást, vagy az erre rárakódó, a fogalmi rendszerek különbségéből fakadó  „fogalmi fordítás”-t?  Azaz utóbbi esetben a Thomas Kuhn-féle értelemben vett fordítóvá válás jelenségét látjuk,  de, Kuhn-tól eltérően, nem csak a régi és a rivális új paradigma képviselői közötti viszonyban,  hanem még az új paradigmát létrehozók között is? Mit látunk: miféle fordítást? 72.

Mit állít Thomas Kuhn? 1962: A tudományos forradalmak szerkezete Új „paradigmát” teremt a tudományra, a tudományos megismerésre és fejlődésre irányuló gondolkodásban. „A tudománytörténet, ha többnek tekintjük anekdoták és kronológiai adatok tárházánál, gyökeresen átalakíthatja jelenlegi tudományfölfogásunkat.” A tudományt nem „rekonstruálgatjuk” történetidegen módon, és nem előírunk számára egy általunk helyesnek tartott ideális módszertant, és nem ehhez az ideális módszertanhoz, illetve képhez mérjük, amelyet esetleg a tényleges tudományos gyakorlat nem képes, sőt elvileg sem lehet képes teljesíteni, hanem olyanként írjuk le, amilyennek a történeti vizsgálatok alapján adódik. 73.

1. Proto-tudományos korszak: sok rivális elképzelés, nincsenek széles körben elfogadott alapok. 2.Normáltudomány: egy elmélet uralkodóvá válik, és a további kutatások ennek keretei között folynak  paradigma: előre adott problémák és módszerek készlete, amely szavatolja a megoldható tudományos prb.-ket, és rendelkezésre bocsátja a megoldáshoz vezető eszközöket, azaz körülhatárolja a megoldható tudom. rejtvényeket: a tudományművelés: „rejtvényfejtés”.  anomália: hosszú távon megoldatlan, a paradigma keretei között végül megoldhatatlan, zárójelbe tett problémák (nem pedig effektív cáfolatok). 3.Tudományos forradalom: az uralkodó keretek széttörnek, új fogalmi alapok, módszerek, problémák, stb. jönnek létre. 4. Goto 2: újabb normáltudományos szakasz, amelyet aztán újabb forradalom követ, stb. Az egyes tudományterületek „fejlődési fázisai” 74.

Paradigma:  Eredeti jelentése a nyelvészetben: „ragozási minta”  követendő mintázat  a) olyan elmélet, amelyet a tudósközösség mintaként követ Pl. newtoni mechanika: 150 évig a tudományos kutatás „paradigmája” (közös példák, metaforák, heurisztika, stb.)  b) közös fogalmi előfeltevések, módszerek, érvelési minták, értékek  egy teljes „konceptuális horizont”: a normáltudományos kutatás hátterében álló konszenzuális világ: miből áll a világ és miből nem, mik tételezhetők az alkotórészeinek és mik nem (v. ö. a Kortárs Asztrológus vs. Kotárs Fizikus vitáját).  a paradigma áthatja az észlelést is: mind a várakozások szintjén, mind a fogalmi szinten  az észlelés nem semleges, hanem elméletterhelt. Két kulcsfogalom 75.

Két kulcsfogalom Összemérhetetlenség (inkommenzurábilitás, mat.):  Ha két egymást felváltó paradigma teljesen más (fogalmi) világot teremt és más módszereket fogad el az igazolás eszközeiként,  akkor nincs az a közös platform, ahol összehasonlíthatnánk őket: nincs paradigma-független racionalitási kritériumunk. Hogyan fejlődik a tudomány?  Sehogy – az előbbiek következtében a tudomány történetében nincs – nem azonosítható, mert nincsenek semleges, paradigma-független eszközeink az azonosításához – hosszú távú „fejlődés” sem.  A tudomány fejlődése nem kumulatív, azaz nem folytonosan gyarapodó. 76.

1. Módszertani:  a rivális paradigmák igazolási eszközei, módszerei különbözők, ezért a paradigmák összehasonlíthatatlanok,  a rivális paradigmák között nincs közösen elfogadott igazolási eljárás, tudományos módszer a vitás kérdések eldöntésére. 2. Szemantikai: a klasszifikáció-változás és a radikális jelentésváltozás („meaning variance”) tézisei:  a rivális paradigmák által használt nyelv szavai (még a formálisan azonosak is) különböző dolgokra vonatkoznak,  azaz valójában másról beszélnek, és fogalmilag máshogy rendezik be (máshogy klasszifikálják) a világot,  a paradigmatikus elméletek rögzítik a tudományos terminusok jelentését, és nem attól függetlenül adott, hogy mire vonatkoznak,  következésképp a paradigma megváltozásával megváltozik a terminusok jelentése is, és ezáltal az, h. mire vonatkoznak,  nincs a paradigmától független eszköz a jelentés rögzítésére. Az összemérhetetlenség fajtái 77.

3. Perceptuális (észlelési):  a tapasztalati és fogalmi szint nem választható el élesen egymástól,  az érzékelés nem úgy történik, hogy elmélet-, ill. paradigma- független nyers benyomásokra, érzetadatokra teszünk szert,  hanem az érzékelést az elmélet áthatja: „fogalmilag fertőzött, „elméletterhelt”.  A különböző elméletek hívei különböző dolgokat észlelnek, látnak (Galilei ingát lát ott, ahol Arisztotelész akadályozott esést).  A paradigmatikus elmélet megszabja, vezeti az észlelési várakozásokat (pld. hogy azért nem tanulmányozzuk az eget, mert a Hold feletti szférában nincsenek változások; a gyomorfekélyt nem terjesztheti fertőzés, mert olyan körülmények között nem lehet életképes Heliobacter). Az összemérhetetlenség fajtái 78.

Hogyan fejlődik a matematika? „(…) a matematika filozófiája – csakúgy, mint maga a matematika – kifejezetten kumulatív természetű: az új fejlemények nem söprik el a régieket, hanem magukba integrálják azokat, ellentétben más tudományokkal, amelyekben az úgynevezett paradigmaváltások alkalmával a leváltott régi elméletet, annak fogalmi rendszerével együtt gyakran úgy, ahogy van, sutba dobják.” A matematika esetében a fejlődés jellegének (kumulatív vs. nem-kumulatív, illetve az elméletek összemérhetőségének kérdése a metodológiai, a szemantikai és a metafizikai (mire vonatkozik, milyen objektumok és fogalmak kezelését engedi meg, pld.: végtelen kicsiny mennyiségek, az aktuális- befejezett végtelen kezelése a Cantor-féle paradicsomban) összemérhetőség kérdése 79.

A jelentésváltozás következménye: a Kuhn-féle értelemben vett fordítóvá válás A szemantikai összemérhetetlenség következménye, hogy: „két ember, aki korábban minden jel szerint tökéletesen megértette egymást, egyszerre csak azt tapasztalja, hogy ugyanarra az ingerre összeegyeztethetetlen leírásokkal és általánosításokkal válaszol”. Azaz:  kommunikációs zavar, sőt olykor kommunikációs csőd lép fel,  mert abban a helyzetben találják magukat, hogy nézeteltérésük a kommunikációban válik nyilvánvalóvá, vagyis a nyelvekben is kifejeződik,  ám ezek nem pusztán nyelvi nehézségek, hanem a nézeteltérés megelőzi a nyelvek alkalmazását. „egyebet nem tehetnek, minthogy különböző nyelvi közösségek tagjainak fogadják el egymást, és fordítóvá válnak”. 80.

A jelentésváltozás következménye: a Kuhn-féle értelemben vett fordítóvá válás A fordítónak  fel kell adnia azt a feltevését, amelyet saját nyelvi közegében automatikusan és többnyire sikerrel alkalmaz, nevezetesen, hogy  a kifejezések jelentése ugyanaz, tehát ugyanazokra a dolgokra vonatkoztatja mindenki,  és figyelmét arra kell irányítania, hogy mely kifejezés vonatkozik a másiknál arra a dololra,  amire saját nyelvében, saját fogalmi rendszerében egy adott kifejezés vonatkozik. (Egy teljesen ismeretlen nyelvéről készítendő szótár összeállításhoz szükséges hozzáállás felvétele, valójában ugyanaz a hozzáállás, mint saját első nyelvünk tanulásakor, azaz amikor még nem tudjuk, hogy mire milyen kifejezés vonatkozik  szemben azzal, amikor kompetens beszélőként már használjuk, és az adott kifejezések jelentését adottnak vesszük.) 81.

82.

A kéziratos Bolyai János-féle Észrevételek 83.

Geometrische Untersuchungen zur Theorie der Parallellinien von Nicolaus Lobatschewsky, Kaiserl. russ. wirkl. Staatsrathe und ord. Prof. Der Mathematik bei der Universitat Kasan, Berlin, In der G. Fincke’schen Buchhandlung. Lobacsevszkij művének címlapja 84.

Tan (vagy) Jegyzetek (vagy Értekezlet) Észrevételek és Hozzávilágosítmányok, Cáfolatok – némi egyebekkel együtt – jelenleg minden rendszer nélkül a’ mint jött Lobatsewsky Miklós cár- vagy orosz-császári Valóságos Állami vagy Állodalmi Tanácsnok és a Kasani Egyetembeni Rendes tanárnak az egy-közű egyenek vagyis a’ XI. Euklidi elv’ tárgyában vagy arróli tan’ra nézve tárgyában tett ür-tani vizsgálatai iránt és Berlinben 1840-évben ki-jött és a Fincke könyv-(kereskedő)-boltjában található ür-tani vizsgálataira nézve. A címfordítás: Parallellinien  egy-közű 85.

A Bolyai-féle „parallela” és a Lobacsevszkij-féle párhuzamos (kontextuális) definíciójának összevetése Lobacsevszkij: „A síkban az egy ponton átmenő egyenesek, egy adott egyeneshez való viszonyukat tekintve, két osztályba sorolhatók: a metszők és a nem metszők osztályába. A két osztály határát alkotó egyenest az adott egyenessel párhuzamosnak nevezzük.” Lobacsevszkij műve szakaszának tételei központi jelentőségűek a párhuzamosok szempontjából. Bolyai kapcsolódó megjegyzései az Észrevételekben Paul Stackel kommentárjának magyar fordításába ágyazva: A 25.§ után, a melyben a parallelákra (vagy szerinte [mármint Bolyai János szerint] az asymptotákra) vonatkozó tételek véget érnek, János kifejti, hogy e tant a tervezett „tökélyes rendszerben” milyen sorrendben fogja előadni. ‘Az Appendix’ 1.§-ja három részre szaggatva: melyből az első a szintér’ magyarázatát foglalja magában.’ (Stackel 1914: 139). 86.

A Bolyai-féle Észrevételek Az Apendix’ 1-§-ja három részre szaggatva: melyből az első a’ szintér’ magyarázatát 87.

A Bolyai-féle Észrevételek 2. foglalja magában. 1-§. (…) Ha egy vagy valamely egyen szintér máshoz, ‘s a töbi. 2-§. 88.

A probléma: az Észrevételek első látásra inkoherens Lobacsevszkij műve címének fordításakor Bolyai a „parallellinien”-t „egyközű”-nek fordítja, a párhuzamosokról („parallellinien”-ről) szóló passzusok kapcsán pedig „szintér”-nek! Azaz: Bolyai különböző helyeken különböző fordítási terminusokat társít ugyanazon fordítandó terminushoz. ? Bolyai miért nem ugyanazt a fordítási kifejezést használja mindenhol? ? Még ha a fordítási terminusok jelentéseitől el is tekintünk, akkor is zavarba ejtő, hogy nincs formális terminus-terminus megfelelés. Az Észrevételek, mint fordítás 89.

B. F.: „Dugonits ’s Pete műszavain kívűl másokat nem láttam.” mellékes egy köz arányu, egy arányos közü egyarányozatu, menetelü párvonás egyközü párhuzamos egyenközü egyforma-közü egyenirányu, hasonirányu, hasonközü, parallel közegyenes (Apáczai Csere János, 1653) (Molnár, 1777) (Benyák, 1786) (Dugonics András, 1784) (Pethe, 1812) (Kerekes, 1827) (Kereky, 1835) (Nagy, 1838), (Tarczy, 1841). A nyelvújítási, illetve a Bolyai-szótár: a „parallela”-ra tett nyelvújítási javaslatok A „szintér” Bolyai Farkas latin Tentamenjének magyar függelékében, az Egy kis toldalék és jelentésben szerepel először, mint az „asymptota” felváltására tett nyelvújítási javaslat (Bolyai 1904: II/406). 90.

? Bolyai miért nem ugyanazt a fordítási kifejezést használja mindenhol? ? Még ha a fordítási terminusok jelentéseitől el is tekintünk, akkor is zavarba ejtő, hogy nincs formális terminus-terminus megfelelés.  Ha pedig az előbbi szótár alapján a kifejezések jelentését is figyelembe vesszük,  azaz, hogy a „szintér” – „szinte érő” az aszimptótára tett Bolyai Farkas-féle javaslat, akkor: a Lobacsevszkij-féle „parallellinien”-t Bolyai egyszer „egyközű”-nek, „ekvidisztáns”-nak, másszor „szintér”-nek, „aszimptotá”-nak fordítja. Az Észrevételek, mint fordítás 91.

A B-L-féle hiperbolikus geometriában: az aszimptotikus vonalak azonban nem lehetnek ekvidisztánsak, az ekvidisztáns vonalak pedig nem lehetnek aszimptotikusak. A Lobacsevszkij-féle „parallellinien” Bolyai-féle fordítási kifejezései (egyközű, ill. szintér) a hiperbolikus geometria körülményei közepette inkonzisztensek, fogalmilag ellentmondóak.  A fordítás első látásra inkoherens, inkonzisztens.  Mi a jelenség magyarázata? Magyarázható-e racionálisan? Az Észrevételek, mint fordítás 92.