Irodalomtanítás – de meddig? Egy lehetséges válasz: irodalom_12_11_10_9 Fűzfa Balázs – Irodalomtanítás a harmadik.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
SZAKDOLGOZAT a tudományos munka iskolája
Advertisements

Kultúra és internet Csepeli György Budapest, november 7. Neumann János Számítógép-tudományi Társaság konferenciája
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Digitális technika, digitális áramkörök
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Bánkuti Zsuzsa (OFI) és Lukács Judit (OFI)
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
Angol nyelvi kompetencia
Piacképes programozói tudás a középiskolában
A közszolgálati tartalom Konferencia a közmédiáról, Budapest június 16.
A szocializmus Magyarországon szabadon választható tárgy SZOLNOKI FŐISKOLA 2010/2011-es tanév I. félév Levelező tagozat Társadalomtudományi Tanszék Dr.
Beiskolázási tájékoztató december
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
Olvasóvá nevelés – de mivel, kivel?
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
Albert Einstein idézetek.
A NEPTUN LEHETŐSÉGEI ÉS … Előadó: Kollárné Csipszer Edit NYME EIK Intézméyni Neptun koordinátor Tel:
Nyelvtanárok szemléletbeli paradigmaváltása Győr, október.26 Rusznak Karolina Dr. Végvári Valentyina PTE BTK Szláv Filológia Tanszék Pécsi Orosz.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása Bemutatkozik az Árkádia és irodalomtudomány-irodalomtanítás felülete TÁMOP /1/B.
Nyiss velünk a világ felé ! PTE BTK Idegennyelvi Lektorátus Zank Ildikó.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A NAT jövője az informatikán innen és túl Reményi Zoltán.
Anyanyelvoktatás: IRODALOMOKTATÁS Forrás: Gordon Győri János (szerk
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
A suliNova /OSZMM integrált nyelvi-irodalmi (szövegértési) programja
Algoritmikus munkafolyamatok az irodalomórán Valaczka András, 2009.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Az anyanyelvi nevelés elmélete MR-351, előadás Steklács János KF TFK Nyelvészeti és Irodalomtudományi Intézet
Nagy Zoltán: A reform emberei Értékteremtés érték a dolgokban rejlő lehetőség EU-s projektek lehetőségei hasznosság értékek átadása adott embereknek adott.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
A kerettantervek fejlesztése
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
és segíteni az embereket, akik hozzá akarnak férni ezekhez.
Kötelező irodalom Általános lélektan – IV. GONDOLKODÁS.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
A gender-kutatások kritikai jellege Dr. Molnár László PhD egyetemi docens NYME FMK Tanárképző Intézet.
Kötelező, közös, kölcsönös olvasmány – Hagyomány és megújulás az iskolai olvasmányok kánonjában Dr. Gordon Győri János elnök Magyar Olvasástársaság.
„Ó, mondd, Te mit választanál…” A tanár felelőssége és lehetőségei a kötelező olvasmányok kiválasztásában Gombos Péter Kaposvári Egyetem HUNRA.
A középiskolai közösségi szolgálatban rejlő pedagógiai és intézményi lehetőségek - Pavlics Tamás - „Önkéntesség – közoktatás – közösségi szolgálat” szakmai.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Az olvasóvá nevelés (tév)útjai Jó és rossz példák iskolákból, könyvtárakból Gombos Péter Kaposvári Egyetem április 28.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Az érettségi számokban június Szigetszentmiklósi Batthyány Kázmér Gimnázium.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Informatikaoktatás a 21. század elején Magyarországon Sebestyén Katalin.
A nemzetiségi oktatás régi-új sarkalatos pontjai.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Kötelezőbiztosítás Kötelezőbiztosítás Olvasás és irodalom a digitális bennszülöttek korában Gombos Péter május 4., Szentendre Olvasmányok, amelyek.
Új tanulási módszerek az informatikában Lakosné Makár Erika 1
Kerber Zoltán: Irodalomtankönyvek négy évtizede Budapest, január 27.
Szülői értekezlet
Tehetséggondozás mozgóképkultúra és médiaismeret
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Integrált áramkörök programozása
1./ A magyar közoktatás rendszere
Az informatika (programozás) oktatásának pedagógiai módszerei
Előadás másolata:

Irodalomtanítás – de meddig? Egy lehetséges válasz: irodalom_12_11_10_9 Fűzfa Balázs – Irodalomtanítás a harmadik évezredben- konferencia, HUNRA – március 28.

Paul de Man az irodalomtanításról „Az irodalom tanításában eleve benne rejlő legnagyobb elméleti nehézség az irodalom területét körbeíró és a diskurzus egyéb módjaitól elválasztó határok megállapítása. Innen ered az idegesség, amelyet az irodalmi korpusz kanonikus meghatározásának bármilyen megbolygatása elkerülhetetlenül ki fog váltani.” DE MAN, Paul, Hypogramma és inskripció = Uő., Olvasás és történelem, Bp., Osiris, 2002, 395–432, idézet: 398 (Osiris könyvtár).

GONDOLTAM VOLNA,  …hogy a kánonok, nem is olyan ritkán, átalakulnak (vö. ökokritika, feminista kritika)?  …hogy hamarosan már nem (csak) papírra fogunk írni, és nem (csak) könyvből fogunk olvasni, hanem a számítógép és a mobiltelefon átalakítja az életünket, így a tanítást is?  …hogy immár nem az ismeret, hanem a keresés a tudás?

GONDOLTAM VOLNA, …hogy a politika helyett hamarosan: a környezettudatosság és a társadalmi szolidaritás elvei, a kommunikációkészség fejlesztése, a szövegértés segítségével a világértés és a kreativitás fejlesztése lesz az irodalomtanítás feladata?

De vajon lesz-e még… …IRODALOMTANÍTÁS A HARMADIK ÉVEZREDBEN ?

 S meddig lesz, ha lesz? 2020-ig? 2050-ig?  Mi az, ami (még) megmenthető?  S ha igen, akkor hogyan?

Az irodalom szerepének módosulása életünkben és az oktatásban Meghatározó szerepű tudattartalomból „periférikussá” válik. Centrális tantárgyból marginális helyzetű „vizsgatárgy” lesz? Beolvad a nyelv(tan)- és kommunikáció- oktatásba? Az ezredfordulón még a középmezőnyben foglalt helyet (Kerber, 2002), ma már a tantárgyi preferencialisták végén sejthető!

Az irodalomtanítás elengedhetetlen paradigmaváltása Kompetenciaközpontú vizsgarendszert! Új szemléletet: a „mindent megtanítani” elve helyett örömolvasást! Szakítani szükséges az irodalomtörténetre alapozott tanítással. A tankönyvek a kreativitás és az élményközpontúság jegyében szülessenek! Alkotó irodalomtanítást!

Lássuk a medvét!

Krónika Nova ---- új sorozat I.  Kerettanterv: „A” változat a „B” elemeivel.  Visszafelé íródik (12 9.).  Struktúrája és szövegezése, tördelése érettségi-központú.  A minimálisan szükséges műszövegek is benne vannak, de lesz hozzá szöveggyűjtemény is.  Nem tudást ad, hanem szemléletet közvetít.

Krónika Nova ––– új sorozat II.  Felépítése, didaktikája alapvetően koncentrikus, nem lineáris.  A képek nem illusztrációk, hanem szerves részei a jelentésképzésnek.  Új fajta összjelentés-teremtésre, önálló mű- és világértelmezésre biztat.  Fő hipotézise: a szövegértés világértés.