Az irodalomtudomány alapjai Anglisztika alapszak Germanisztika alapszak Kedd 16.00-17.30 ADs 035.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
"Szemantikus beszélgetések" november 29., Műegyetem R épület #201 Információ és jelentés: a vektorteres információkereső modell értelmezési lehetőségei.
Advertisements

A JELÖLT ÉS A JELÖLŐ FOGALMA
Tájékoztató a kötelezően választható szakirányokról és specializációkról Német Nyelv- és Irodalomtudományi Tanszék.
Egy ötlet megvalósítása
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
2. A logika története Gregor Reisch  1503  Typus logice Premissae
Szemiot i ka.
Oktatás, kutatás és fejlesztés a PPKE BTK-n Cser András PhD habil. tudományos és kutatási dékánhelyettes.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Készítette: Tóth Enikő 11.A
2. témakör: Az állatok kommunikációja
Szemiot i ka.
Szemiot i ka.
Szemiot i ka.
Szemiot i ka.
Szemiot i ka.
Szemiot i ka.
Logika Érettségi követelmények:
Kultúra – nemzet – emlékezet
Matematika Eredete és története Kaszás Tamás.
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
F. Bacon ( ) és a modern tudományok alapvetése.
Az iterációtól a diszkrét dinamikus rendszerig CSERESZNYEÉRÉSI KONFERENCIA Június Pécs Klincsik Mihály Sárvári Csaba.
Gazdasági modellezés,döntési modellek
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Pedagógiai antropológia és etika
Természetes és formális nyelvek Jellemzők, szintaxis definiálása, Montague, extenzió - intenzió, kategóriákon alapuló gramatika, alkalmazások.
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
A görög és római kultúra
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
A nyelv, mint jelrendszer
2. A logika története Gregor Reisch  1503  Typus logice Premissae
Metafora - metonímia A filmben?. Roman Jakobson Rámutat, hogy a metafora-metonímia bipolaritás megfeleltethető a nyelvi működés alapmodelljének, a paradigmatikus-szintagmatikus.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
W.V. O. Q UINE A DOLGOK ÉS HELYÜK AZ ELMÉLETEKBEN (1981) Mészáros Zsuzsanna Tudományfilozófia szem.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
Az irodalomtudomány alapjai
Az irodalomtudomány alapjai
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
Energia megmaradás Kalacsi Péter.
Nyelvtudományi irányzatok és módszerek a 20. században KGRE, november 11. Strukturalizmus Biró Tamás Universiteit van Amsterdam (UvA)
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
A nyelvi jel és jelrendszer
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Hegel ( ) művészetfilozófiája
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Tájékoztató specializációkról Német Nyelv- és Irodalomtudományi Tanszék.
A középkor után A filozófia változása: metafizika helyett az ismeretelmélet a központi diszciplína. Logika: A középkori logika továbbélése: reneszánsz.
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás április 14.: Strukturalista.
Informatikai alapfogalmak
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Információelmélet 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató- és.
Szemiotikaszemiotika. VIII. ELŐADÁS Szemiotikai alapok SZEMIÓZIS jel jelkapcsolatok a szemiózis és dimenziói.
Bevezetés a nyelvtudományba
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
A nyelvtan szerepe és célja
Bevezetés a nyelvtudományba
Az ókori kultúrák.
A nyelv mint jelrendszer
Az újkori bölcselet első jelentős képviselői: F. Bacon és Descartes
Szemiot i ka.
Nagy elbeszélések október 4..
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Előadás másolata:

Az irodalomtudomány alapjai Anglisztika alapszak Germanisztika alapszak Kedd ADs 035

Jel, nyelv, irodalom - irodalomtudomány tárgya: az irodalmi szöveg, az irodalom mint kulturális részrendszer - az irodalmi szövegek mint nyelvi megnyilatkozások az irodalomnak nincs „saját” nyelve, természetes nyelvre épül sajátos nyelvhasználat lehetséges vizsgálat: elvonatkoztatva az „irodalmiságtól”, a nyelvi jelek és megnyilatkozások közé sorolva az irodalmi szövegeket sajátos nyelvhasználat = sajátos jelhasználat természetes nyelv = nyelvi jelek rendszere a nyelv mint jelrendszer vizsgálata: jeltudomány, a szemiotika

A jel fogalma jel = olyan „dolog”, ami egy másik „dolog” helyett áll, azt jelöli, valaki ekként érti vagy interpretálja/számára valamilyen jelentéssel bír jel = a kommunikáció eszköze, a jelhasználatban válik jellé, azaz a jel a jelhasználat (szemiózis) „eszköze”

Jelfogalmak A) triadikus koncepció háromelemű reláció: jel(test), fogalom, jelölt [dolog] Charles Sanders Peirce, Charles Morris hagyomány: skolasztikus tanítás („vox significat [rem] mediantibus conceptibus” = „a hang [mint jel, szó] fogalmak közvetítésével jelöl[i a dolgot]”) B) diadikus koncepció kételemű reláció: jelölő, jelölt Ferdinand de Saussure nyelvi jelek önkényessége; langue/parole; homonímák, szinonímák;

Jeltudomány - általános jeltudomány: szemiotika/szemiológia etimológia: gör. szemeiotiké (jelmegállapítás) – széma (jel, kifejezés) - a jeltudomány hagyományai ókor: szimptomatika, a görög orvostudomány részterülete sztoikusok: a filozófia, logika, ismeretelmélet része előzmények: Platón, Arisztotelész (logika, ismeretelmélet) középkor: skolasztika (vox significat [rem] mediantibus conceptibus) grammatika, logika és retorika: átfogó jelelmélet része nominalisták és realisták harca (univerzáliák) – konceptualizmus (jelentéstan) reneszánsz: természettudomány, művészet (jelek értelmezése, jelképes ábrázolások)

Jeltudomány 17.század: Port Royal grammatikája Antoine Arnauld/Claude Lancelot: Grammaire générale et raisonnée, 1676 Antoine Arnauld/Pierre Nicole: Logique, 1662 „Beszélni annyit tesz, mint gondolatainkat olyan jelekkel kifejezni, melyeket az emberek e célból találtak ki.“ kételemű jelfogalom előképe: hangok/betűk (jelölők) jelentések

Jeltudomány 18. század: Gottfried Wilhelm Leibniz: characteristica universalis egyetemes jelrendszer a jelstruktúrák szintaktikai összefüggéseire alapozva – a modern szimbolikus logika előfutára brit empirista filozófusok: jelentés kérdései Francis Bacon, Jeremias Bentham, George Berkeley, Thomas Hobbes, David Hume, John Locke John Locke: Essay Concerning Human Understanding (1690) a „jelek tudománya” = a tudomány azon ága, amelynek feladata mindazon jelek természetének vizsgálata, melyeket az emberi elme használ, hogy a dolgokat önmaga számára érthetővé tegye és tudását másokkal megossza

Jeltudomány a modern szemiotika rendszerezője/megalapítója: Charles Sanders Peirce ( ) Locke filozófiáján alapul - „szemiotika” a jelek természete és típusai háromelemű jelkoncepció, bonyolult tipológia (3 x 3 trichotómia) Ogden/ Richards: The Meaning of Meaning (1938) Charles Morris: Foundations of the Theory of Signs (1938) a szemiotika részdiszciplínái: szintaktika, szemantika, pragmatika elméleti, leíró és alkalmazott szemiotika esztétika és jelelmélet: művészi jel = ikonikus, kettős észlelés/befogadás

Jeltudomány szemiológia: Ferdinand de Saussure ( ) Cours de linguistique générale (1916) A nyelv ugyanolyan jelrendszer, mint bármelyik másik jelrendszer (pl. süketnémák jelnyelve, udvariassági formák rendszere, katonai jelzések, közlekedési táblák, stb.), de közülük a legfontosabb. a modern nyelvészet megalapozója

Nyelv, irodalom, kommunikáció Nyelvi jelek – kommunikációban funkcionálnak Kommunikációs modellek: Karl Bühler: organon-modell Roman Jakobson: az organon-modell kibővítése a poétikai funkció jelentősége (a szöveg megalkotottságának módja) poétikai funkció és irodalom