A BUDAPESTI CORVINUS EGYETEM MATEMATIKA OKTATÁS A BUDAPESTI CORVINUS EGYETEM BUDAI KARAIN Erdélyi Éva, Matematika és Informatika Tanszék eva.erdelyi@uni-corvinus.hu Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben (Ráckeve, 2007. március 2-4.) 1
Pesti Campus (BKÁE = BKE+Államigazgatási Főiskola, 2000.): - Gazdálkodástudományi Kar - Közgazdaságtudományi Kar - Közigazgatástudományi Kar - Társadalomtudományi Kar Budai Campus (Corvinus 2004-től) (KÉE, majd a SZIE volt három kara 2003-ig): - Élelmiszertudományi Kar - Kertészettudományi Kar - Tájépítészeti Kar Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben (Ráckeve, 2007. március 2-4.)
A Matematika tárgyak oktatását mindhárom budai karon a Kertészettudományi Kar Matematika és Informatika Tanszéke végzi és a Tájvédelmi Kar kivételével az Informatika tárgyak oktatását is. Ezen kívül van két új, a Gazdálkodástudományi Karral közös képzésünk. Tanszékvezető: Dr. Harnos Zsolt Tanszékünkön 12 fő oktató-kutató dolgozik. Közülük 5 fő az ELTE Matematikus szakán végzett, 5 fő Matematika-Fizika tanárszakon, 1 fő KÉE Kertészmérnök és 1 fő ELTE Biológus végzettségű. Óraadóként Matematika-Fizika szakon végzett nyugdíjas kollegák és egy doktorandusz is segítik a munkát. Az oktatás minden szakon nappali és levelező formában is folyik, továbbá a Kertészettudományi Karnak 3 határontúli tagozata is van. Főbb kutatási témáink: a precíziós mezőgazdaság, a klímaváltozás hatásai a mezőgazdaságra, kockázatelemzés, agroökoszisztémák és növényi fejlődés modellezése, földrajzi analógiák és klímaszcenáriók vizsgálata. Doktori iskola: Az élelmiszergazdaság döntéstámogató rendszerei (1995.) Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben (Ráckeve, 2007. március 2-4.) 3 Erdélyi Éva
Matematika és Informatika Tanszék Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben (Ráckeve, 2007. március 2-4.) 4 Erdélyi Éva
Terv: Idegen nyelvű képzés. A Budapesti Corvinus Egyetem 7 karán jelenleg összesen 22 akkreditációval rendelkező alapképzési (BSc) szak van. Ebből mi 6 képzésben veszünk részt. 2007. szeptemberétől már három mesterképzési (MSc) szak is indul (a Kertészettudományi Karon kettő és egy az Élelmiszertudományi Karon). Egyetemünk 7 kara összesen további egy MA és 24 MSc (közülük egy a MIT irányításával, tervben: Szaktanácsadás…) mesterszak indítását tervezi, többségüket 2008-tól. Terv: Idegen nyelvű képzés. A Pesti Karokon a matematika oktatását több tanszék látja el: Matematika Tsz., Statisztika Tsz., Operációkutatás Tsz., Számítástudományi Tsz., Információrendszerek Tsz. A Tájépítészeti Karon az ábrázoló geometria és az informatika, térinformatika oktatását szaktanszékek végzik, a Gazdálkodástudományi és Közigazgatástudományi Karral közös képzések informatika oktatását a Pesti és a Budai Campus közösen látja el (és a matematika tárgyakat mi) . Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben (Ráckeve, 2007. március 2-4.) 5 Erdélyi Éva
BSc szakok (180+30 kredit, 6+1 gyakorlati félév): Kertészettudományi Kar: - Kertészmérnök BSc szak, másodszor indult, idén 220 fővel Pesti Karokkal közös képzés: - Informatikus és szakigazgatási agrármérnök BSc szak - Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök BSc szak ( - Környezetgazdálkodási agrármérnök BSc szak, még nem) Élelmiszertudományi Kar: - Élelmiszermérnök BSc szak, másodszor indult, 150 fő Tájépítészeti Kar: - Tájrendező és kertépítő mérnök BSc szak. 120 fő Levelező képzés: minden szakon valamivel több hallgatóval Terv: szőlész-borász BSc és MSc is Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben (Ráckeve, 2007. március 2-4.) 6 Erdélyi Éva
MSc (MA) szakok (4 félév, 120 kredit): Kertészettudományi Kar: 2007/08. Kertészmérnök MSc és Növényorvos MSc (45 fő), 2008/09. még egy, később még kettő MSc szak Élelmiszertudományi Kar: 2007/08. Élelmiszerbiztonság és minőség MSc 2008/09. Élelmiszermérnök MSc Tájépítészeti Kar: 2008/09. két MSc szak, később még egy MA szak és további MSc szakok a pesti karokkal közösen is a 7 karon összesen 25 Jó: a régi okleveles képzés Agrárinformatika szakirányának van utóda. 7 Erdélyi Éva Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben (Ráckeve, 2007. március 2-4.)
Eddig is volt főiskolai és okleveles képzés is. Cél: az alkalmazások megismertetése (pl. kertészeknek a kísérletek tervezése, kiértékelése), ehhez szükséges az elméleti megalapozás is Gond: - Több elméleti és kevesebb kiscsoportos, gyakorlati óra vagy fordítva? - Nagyon különböző matematikai tudással érkeznek (több feladat, házi feladat, rendszeres és közös munkára való ösztönzés, fogadóóra és szakdolgozat-konzultáció – mikor és ki?). - Kevesebb óra a BSc-n és az MSc-n kevés vagy nincs („alapozó tárgy”), pl. kiszorult a lineáris algebra, a többváltozós analízis, többváltozós statisztikai módszerek, pedig: - A szakdolgozatok és diplomamunkák igénye több. - A használni kívánt programcsomagok megléte bizonytalan (pl. SPSS). - Átjárhatóság? Még a három karon is különböző óraszámok ugyanazoknál a tárgyaknál. - Az új képzésekhez alkalmazkodó segédanyagok hiánya, … Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben (Ráckeve, 2007. március 2-4.) 8 Erdélyi Éva
Ittzés András: Matematika (egyetemi jegyzet, ÉTK) Jegyzet, könyv: Ittzés András: Matematika (egyetemi jegyzet, ÉTK) Ladányi Márta - Harnos Zsolt: Biometria agrártudományi alkalmazásokkal (AULA) Gaál Márta: A biometria számítógépes alkalmazásai a környezeti- és agrártudományokban (AULA) Előkészületben?… Folyóirat: Applied Ecology and Environmental Research www.uni-corvinus.hu Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben (Ráckeve, 2007. március 2-4.) 9 Erdélyi Éva