Szociális készségek fejlesztésének lehetőségei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Advertisements

Korai fejlesztés a bölcsődénkben
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | A KOM-PASSZ program ismertetése „KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program GEBAUER FERENC MFPI, március 7.
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Széchenyi tehetségműhely
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Színjátékos tehetséggondozó projekt
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
 L.U.N.A. - (Lét - Utak, Nevetés, Alkotás) Kommunikációs és önismereti komplex művészeti program drámacsoportja a Jóvá–Tett-Hely Közösségi Foglalkoztatójában.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Képesség? Kompetencia?.
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Módszertani megújulás a nevelő munkában
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A lelki egészség védelme az iskolában
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Inklúzív nevelés Magyarországon
Előadó: Dr. Nagy Erzsébet Debrecen, január 29.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Speciális gyermekvédelem
Szociális, Életviteli és Környezeti Kompetenciák
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Út a sikeres tanuláshoz
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
TEHETSÉG MENTORÁLÁS A PEDAGÓGIA MAGASABB SZINTJÉN HUJBER TAMÁSNÉ KOVÁCS GABRIELLA KAPOSVÁRI KLEBELSBERG KÖZÉPISKOLAI KOLLÉGIUM.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A pszichológiai mérés alapjai
„Referenciaintézmény kialakítása a II
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
főosztályvezető-helyettes
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Szociális készségek fejlesztésének lehetőségei Szociális kompetencia fejlesztő tréning Pilisborosjenő, 2006. 06.14-16. Hujber Tamásné gyógypedagógus - pszichológus

Bevezetés Kulcskompetenciák meghatározásánál fokozott érdeklődés a szociális képességek iránt Felfokozott társadalmi-gazdasági fejlődés eredményeként újszerű elvárások és kihívások a ma embere előtt Munkanélküli –tábor összetétele: legidősebb-legfiatalabb korosztály irányába tolódott el

Bevezetés Tizenévesek: életkori sajátosságok, dinamikusan változó társadalom növekvő elvárásai  több szintű konfliktushelyzet Meg nem értettség, társadalomból való kizártság érzése Szakmai ismeretek mellett fejlett szociális készségek Cél: életkori problémák mellett túlmutató szociális problémák sikeres kezelése

Feladat Keresni kell a lehetőségét az új típusú szociális készségek integrálására a mindennapi oktatásba

Komponensrendszer-elmélet (A szociális viselkedéshez szükséges komponensfajták) Szükségle- tek Meggyőző-dés Minták Hajlamok Rutinok Készségek Attitűdök Szokások Ismeretek

Szociális kompetencia A szociális kompetencia a szociális motívumok és szociális képességek, szokások, készségek, ismeretek komplex rendszere

Olyan készségek birtoklása, amelyek lehetővé teszik: z   szociális kapcsolatainkban a kívánt hatást elő tudjuk idézni. z   fontos szerepet játszik a fizikai és pszichikai betegségek megelőzésében z   hatékonyan tudjuk használni környezeti és személyes adottságainkat z   személyközi kapcsolataink gazdagodását oly módon, hogy mások érdekét ez ne sértse.

Szociális kompetencia Argyle (1983): a szociális kompetencia olyan képesség, olyan készségek birtoklása, amelyek lehetővé teszik, hogy szociális kapcsolatainkban a kívánt hatást elő tudjuk idézni. Trower (1982): a szociális kompetencia a szociális viselkedést előidéző képesség birtoklása.

Puttalaz és Gottman (1993): a szociális kompetencia a szociális viselkedés azon aspektusa, amely fontos szerepet játszik a fizikai és pszichikai betegségek megelőzésében. Waters és Sroufe (1983): a szociális kompetens egyén hatékonyan tudja használni környezeti és személyes adottságait, képes jó eredményeket elérni fejlődése során.

B.H.Schneider (1993): a szociális kompetencia képessé tesz valakit megfelelő szociális viselkedések végrehajtására, elősegíti személyközi kapcsolatainak gazdagodását oly módon, hogy mások érdekét ez ne sértse. Nagy József (2000): a szociális kompetencia leginkább a komponensrendszer-elmélet alapján modellezhető.

A szociális kompetencia fejlődését befolyásoló tényezők 1.   Az egyén személyiségéből fakadó tényezők 2.   A család által képviselt tényezők 3.   Az iskolai környezetből fakadó tényezők köre (az iskola és az osztály fizikai környezete, szociális strukturáltsága, kultúrája)

Pozitívan ható tényezők 1. q       Pozitív önértékelés q       Pozitív attitűd q       Mások elfogadása q       Hatékony kommunikációs készségek q       Problémamegoldó képesség q       Nyitott személyiség q       Az egyéni és a csoportérdekek összeegyeztetésének képessége

Pozitívan ható tényezők 2. q       Pozitív szülő – gyermek viszony q       Az apa és az anya szociális kompetenciája q       Erős kötődés az anyához q       Szülők szociális kapcsolatrendszere q       A család magas önértékelése q       Pozitív szülői modellnyújtás q       Meleg, elfogadó, támogató családi környezet

Pozitívan ható tényezők 3. q       Meleg, nyitott iskolai légkör q       Világosan megfogalmazott célok és szabályok q       Tanulóközpontú tanítás – tanulás q       Kooperatív tanulási formák alkalmazása q       Sokféle tanulási forrás biztosítása q       Magas tanári elvárások q       A gyerekek pozitív elfogadása q       Tanári kontroll a tanulók felett q       Személyközi kapcsolatok sokasága

Szociális készségek 1. q Konfliktuskezelés q Következmények vállalása q       Figyelemfelkeltés q       Üdvözlés q       Segítés másokon q       Viselkedés társalgás közben q       Viselkedés szervezett játék közben q       Pozitív attitűd mások iránt q       Következmények vállalása q       Etikus viselkedés q       Érzelmek kifejezése q       Pozitív énattitűd q       Felelősség q       Önmagával szembeni viselkedés

Szociális készségek 2. q Verbális kommunikáció feladatvégzés során q       Figyelés feladatvégzés közben q       Vitának, megbeszélésnek megfelelő viselkedés q       Csoporton belüli aktivitás q       Mások előtti szereplés vállalása q       Feladattal kapcsolatos viselkedés q       A környezet megóvása q       Étkezési viselkedés q       Közlekedés q       Környezeti viselkedés

Szociális készségek jellemzői 1.   A szociális készségeket tanulás (megfigyelés, modellkövetés, ismétlés és megerősítés) útján sajátítjuk el. 2.   A szociális készségek speciális verbális és nem verbális viselkedési formákat tartalmaznak. 3.   A szociális készségek lehetővé teszik a hatékony és megfelelő viselkedést, illetve reakciót mások viselkedésében. 4.   A szociális készségek szituációfüggők, s hatással vannak rájuk a körülményekből fakadó elvárások és követelmények.

Kamaszkori szociális készségek kialakulása

Kor Én Én és másik Hatékony-ság Felelősség Jövő-kép 14 év Viselkedési célok Énbemutatás Önbecsülés Énkép Nemi tudatosság Bizalomépítés Érzések kifejezése Becsületesség Biztonság Konfliktus-kezelés Haragkezelés Osztályhangulat Játékosság Elérhetőség Baráti hatások Probléma-megoldás Kreativitás Tervező-készség Tanulás-tervezés Döntés Értékek tisztázása Figyelem másokra Sikeresség Hatékony kapcsolatok

Kor Én Én és másik Hatékonyság Felelősség Jövő-kép 10 év Önbizalom Pozitív önértékelés Pozitív gondolkodás Öntudatosság Önismeret Akarat Érzelem Csapatmunka Kapcsolat-teremtés Együttműködés Segítőkészség Megértés Bizalom Odafigyelés Barátság Előadókész-ség Hatékony Kommunikáció Tanulási készség Tanulási technikák Segítő kritika Értékelés célkitűzés

Szociális érzékenységet fejlesztő csoportfoglalkozások tartalmi elemei: ¨     Ismerkedési játékok (névlánc, névdobálás…) ¨     Kapcsolatteremtő játékok (bemutatkozás, kedves tárgyaim, kedvenc szín,állat,növény, betűcsaládok kedvencei…) ¨     Fantáziát, kreativitást fejlesztő játékok (képtelenségek, körtörténet – közös mese, ¨     Együttműködést, toleranciát fejlesztő játékok (három kívánság, jóságos manó…)

Szociális érzékenységet fejlesztő csoportfoglalkozások tartalmi elemei: ¨     Kommunikációt fejlesztő játékok ¨     Önismereti játékok ¨     Életvezetési játékok ¨     Feszültségoldó játékok

KEDVENCEK & Kedvenc becenév: & Kedvenc szín: & Kedvenc állat: &    Kedvenc növény: &   Kedvenc könyv: &   Kedvenc film: &   Kedvenc hobbi: &    Kedvenc tantárgy: &   Kedvenc sportág: &    Kedvenc dal: &   Kedvenc fa: &   Kedvenc ruhadarab: &   Kedvenc testrész: &   Kedvenc tárgy: &   Kedvenc mozdulat: &   Kedvenc művészeti alkotás: &   Kedvenc fogalom: &   Kedvenc ige: &   Kedvenc főnév: &   Kedvenc melléknév:

Önismeret, szociális érzékenység fejlesztés Egyéni Kiscsoportos /2-5 fő/ 10-15 fős csoportfoglalkozások Életkor 5 évestől 20 éves korig / óvodás korú gyermektől szakiskolás tanulóig /

A gyerek kiválasztása osztályfőnöki vélemény betanító pedagógusok diákotthonban dolgozó gyógypedagógiai asszisztensek jelzése tanév eleji felmérés év közben jelentkező problémás esetek szülői jelzések

Foglalkozások tematikája Feszültség szabályozás Viselkedés kultúra kialakítása Agresszió kezelés Teadélután Kommunikáció Érzelmek kifejezése Kapcsolatépítés segítése Pozitív én attitűd kialakítása Önismeret fejlesztése Önértékelés fejlesztése Előítélet feloldása Stresszhelyzet kezelése Döntési helyzetgyakorlatok Frusztráció kezelés Problémamegoldó gondolkodás fejlesztése Konfliktusmoderálás

Önkifejezés eszközei Rajzolás, festés, manuális tevékenység Építés Zene – mozgás – tánc Levélírás Kooperatív technikák elsajátítás Ötletroham – Cédulázás Szabad- és irányított játék, bábozás Poszter, plakát készítés

Kiegészítő tevékenységek Játéktevékenység vizsgálata Szociometria felvétele, elemzése Szociális készségek felmérése - kérdőív Osztályfőnöki órák tartása Játék- és bábterápia Kommunikációs tréning Csoportos gyermek pszichodráma foglalkozások Képzőművészeti pedagógiai terápia

Osztályfőnöki órákra ajánlott tematika Csoportfoglalkozás önmagunk jobb megértéséért Kortárs kapcsolatok - barátság, szexualitás Mindennapi konfliktusok - agresszivitás Emberi tulajdonságok - tolerancia, empátia “Mondj nemet a problémahelyzetekre!” Gondolat és érzés - helyzetgyakorlatok “Micsoda nap!” - stresszhelyzet felismerése, kezelése saját életünkben

Köszönöm a figyelmet!