TQM-ISO Minőségügyi kérdések a Pécsi Tudományegyetemen Szellőné Fábián Mária főigazgató-helyettes PTE Egyetemi Könyvtár www.lib.pte.hu Budapest 2010. december.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lengvárszky Attila oktatási igazgató ETR konferencia Pécsi Tudományegyetem Oktatási Igazgatóság „Csupán egyetlen siker létezik, hogy képesek vagyunk.
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
A november 18-i workshop napirendje
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
Könyvtári minőségmenedzsment
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban
A minőségügy a könyvtárügyért
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Stratégiai tervezés.
Közoktatás irányítás Minőségirányítási rendszer Tapasztalatok alapján kiegészítések Farkas Olga Budapest, október 5.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
A KÖZPONT MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA. Szabvány Ismétlődő műszaki, gazdasági és más feladatok optimális megoldásának MINTÁJA.
Könyvtári teljesítménymérés
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem közigazgatás-tudományi karának minőségcéljai a 2012/2013. oktatási évre dr. Almásy Gyula szakcsoportvezető Közigazgatásszervezési.
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
2009. december Előadó: Farkas Krisztina december
Ellenőrzés, visszacsatolás
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
Az elektronikus tanulmányi nyilvántartás mint minőségbiztosítási eszköz dr. Princzinger Péter ELTE Oktatási Igazgatóság január 25.
Controlling a gyakorlatban
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Közművelődési, közgyűjteményi intézmény minőségirányítási programjának lehetséges szerkezete.
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP)
Teljesítménymérés és értékelés
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
Merni Mérni MINŐSÉG…bevállaljuk? Alföldiné Dán Gabriella PhD Sopron, március.
A projekt indulása K21 - A „Könyvtári minőségfejlesztési 21” modell nyomán Előkészítés, csapatépítés 2008-ban 2009-ben projektté szerveződött Jelenleg.
KÖNYVTÁROSOK NAPJA augusztus 31.
1 A K-21 bemutatkozik 3. csoport: Kulcsfontosságú célcsoportok EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT.
1 Bemutatkozik a K21 Kulcsfontosságú folyamatok (4) munkacsoportja EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT.
1 EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT A projekt eredményeinek bevezetéséért felelős csoport bemutatkozása.
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Együtt? Egymásért. Hagyományok és kihívások III. szakmai nap az Egyetemi Könyvtárban Budapest, március 05.Készítette: Pór Dorottya, osztályvezető.
„Olvasási és digitális kompetenciák fejlesztése könyvtári szolgáltatásokkal. A PTE Egyetemi Könyvtár a minőségi oktatás és hatékony tanulás szolgálatában”
Intézményi minőségfejlesztés (TÁMOP-3.1.8)
Készítette: Szirmai István
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Integrált irányítási környezet kialakítása. I. Szervezetfejlesztés Az Egyetem szervezeti felépítését részben meghatározza a jogszabály és a Szervezeti.
ISO 9000:2000 A minőségügy rendszerének új
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
A minőségmenedzsment bevezetésének hatása a szervezetre Könyvtáros szakmai nap Debrecen,
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
„Útban a Minősített Könyvtár cím felé” Gödöllő, 2016.szeptember.28
Minőségi könyvtári szolgáltatások –
Fenntarthatóság – eredmények hasznosulása 6.2. előadás
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

TQM-ISO Minőségügyi kérdések a Pécsi Tudományegyetemen Szellőné Fábián Mária főigazgató-helyettes PTE Egyetemi Könyvtár Budapest december. 08.

PTE Minőségfejlesztési program  Minőségfejlesztési Bizottság- minőségirányítási rendszert tart fenn és fejleszt  Szenátus albizottsága-rektorhelyettes, elnök, titkár, kari minőségügyi vezetők  Szükséges erőforrást a szenátus biztosítja  Kari 3-5 tagú minőségfejlesztési bizottságok működnek  ISO rendszer működik MSZ EN ISO 9001:2001 szabvány alaján  Karok, klinikák, GF – rendszerépítés, tanúsítás megtörtént  Könyvtár, rektori hivatal, gyakorló iskolák

Miért ISO?  ISO- szolgáltató szervezetek modellje, már az eltúlzott ipari szemlélet a meghatározó  A partnerek igényeire, a működési folyamatokra és fejlesztésre koncentrál  Eredményességre és hatékonyságra törekszik  Nem követel felesleges papír gyártást, a dokumentáció elektronikus formában is megjeleníthető  Fokozatosan bevezethető  Bizonyos szintig egységes, módot ad az összehasonlításra

Rendszerfejlesztés  A minőségpolitika aktualizálása  A minőségcélok értékelése, újak kitűzése  A dokumentáció megfelelőségének értékelése  Minőségügyi képzések megtervezése  Belső auditok megtervezése, végrehajtása  Főfolyamatok működésének értékelése  Partner elégedettség vizsgálatok végzése, értékelése, panaszkezelés  Önértékelés végzése  Adatok alapján döntések, fejlesztési intézkedések meghatározása

A rendszer működésének visszahatása a tevékenységre  Megvalósul az egymással összefüggő folyamatok rendszerként való azonosítása és irányítása  Megismerhetők a partnerek igényei  A döntések megalapozottak az összegyűjtött adatok és információk elemzésével  A rendszer állandó ellenőrzés alatt  Helyesbítő és megelőző tevékenység lehetővé teszi a folyamatos fejlesztést

Minőségpolitikai nyilatkozat  Partnerek elégedettsége  A felsőoktatási piacon elfoglalt hely megtartása  Versenyképes, hibátlan oktatás, kutatás és más szolgáltatás  Érvényes jogszabályok és hatósági előírások szerinti működés  Rugalmas alkalmazkodás a partnerek igényeihez  Valamennyi munkatárs felelős saját munkája minőségéért  Folyamatos képzés, önképzés

Egyetemi Könyvtár- TQM  Döntés a TQM alapú minőség kultúra mellett – a minőség mint vezetési filozófia alkalmazása Miért? - Mindenki részt vesz benne - A szervezet minden tevékenységére kiterjed - Partnerközpontúság - Folyamatos fejlesztés – jobb minőségű szolgáltatások - Feladat és felelősség delegálás- motiváció alapja

A minőségfejlesztés útján…  Minőségügyi munkacsoport létrehozása- minőségügyi vezetővel  A minőség témaköreinek csoport munkával való feldolgozása  Minőségmenedzsment tanfolyami képzések a munkatársaknak  Dolgozói tréningek- személység fejlesztés, probléma megoldás  Használói elégedettség mérése a központi és a kari könyvtárakban-2005, 2009  Teljesítmény mérés az MSZ Teljesítmény mutatók segítségével  Partnereink azonosítása  Dolgozói elégedettség mérése – egyetemi szinten  Szabályzatok, munkaköri leírások egységesítése  Stratégia megfogalmazása – 2005, 2010

Eredmények  Szakfelügyeleti vizsgálat eredményessége: Az Egyetemi Könyvtár az utóbbi 5-6 évben indult el azon az úton, amely mára a hazai felsőoktatási könyvtári szolgáltató rendszer élvonalába emelte a könyvtárat. Különösen három területen lépett nagyot előre az Egyetemi Könyvtár: 1/ finanszírozási modell-kísérleteivel 2/ az IKT eszközök és szolgáltatások alkalmazásával és végül, de nem utolsó sorban 3/ a könyvtári hálózat és szolgáltatásainak teljes körű integrációjával  Különböző minőségtechnikák alkalmazása a döntés előkészítésben, a problémák feltárásában és megoldásában ( SWOT analízis, PGTT, brainstorning,Pareto )

Eredmények  A Könyvtár nagyon pontosan kidolgozott stratégiai célokkal, jövőképpel rendelkezik, amelyet a főigazgató évekre szóló fejlesztési tervében foglalt össze. Küldetésnyilatkozata az egyetemi tudásközvetítés információs centrumaként jelöli meg az integrálódott intézményt. A tervezet szövege számos olyan kulcsfontosságú megállapítást tartalmaz, amelynek megvalósulása az egyetemi könyvtárak között szakmailag kiemelkedő helyet jelöl ki számára. A teljesség igénye nélkül kiemelendőnek tartjuk, hogy „… olyan rendszerszemlélettel kell működésüket (t. i. felsőoktatási könyvtárakét) megtervezni, mely rugalmasan alkalmazkodik az egyetemen folyó tevékenységekhez… Érzékenyen kell reagálni valamennyi társadalmi és környezeti, ezen belül pl. az információ- és computer-technikai változásaira is.” Ugyanakkor céljának tekinti, hogy „Az alapszolgáltatásokon túl maradjanak meg a helyi specialitások”, tehát nem uniformizálásra, hanem a szó legnemesebb értelmében átlátható demokratikus és magas szintű működtetésre törekszik a legszélesebb felhasználói körnek szimultán megfelelve.

Hova tartunk?  Minősített könyvtár- Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer  Fő cél: elégedett felhasználó, minőségi szolgáltatások

Köszönöm a figyelmet!