TQM-ISO Minőségügyi kérdések a Pécsi Tudományegyetemen Szellőné Fábián Mária főigazgató-helyettes PTE Egyetemi Könyvtár Budapest december. 08.
PTE Minőségfejlesztési program Minőségfejlesztési Bizottság- minőségirányítási rendszert tart fenn és fejleszt Szenátus albizottsága-rektorhelyettes, elnök, titkár, kari minőségügyi vezetők Szükséges erőforrást a szenátus biztosítja Kari 3-5 tagú minőségfejlesztési bizottságok működnek ISO rendszer működik MSZ EN ISO 9001:2001 szabvány alaján Karok, klinikák, GF – rendszerépítés, tanúsítás megtörtént Könyvtár, rektori hivatal, gyakorló iskolák
Miért ISO? ISO- szolgáltató szervezetek modellje, már az eltúlzott ipari szemlélet a meghatározó A partnerek igényeire, a működési folyamatokra és fejlesztésre koncentrál Eredményességre és hatékonyságra törekszik Nem követel felesleges papír gyártást, a dokumentáció elektronikus formában is megjeleníthető Fokozatosan bevezethető Bizonyos szintig egységes, módot ad az összehasonlításra
Rendszerfejlesztés A minőségpolitika aktualizálása A minőségcélok értékelése, újak kitűzése A dokumentáció megfelelőségének értékelése Minőségügyi képzések megtervezése Belső auditok megtervezése, végrehajtása Főfolyamatok működésének értékelése Partner elégedettség vizsgálatok végzése, értékelése, panaszkezelés Önértékelés végzése Adatok alapján döntések, fejlesztési intézkedések meghatározása
A rendszer működésének visszahatása a tevékenységre Megvalósul az egymással összefüggő folyamatok rendszerként való azonosítása és irányítása Megismerhetők a partnerek igényei A döntések megalapozottak az összegyűjtött adatok és információk elemzésével A rendszer állandó ellenőrzés alatt Helyesbítő és megelőző tevékenység lehetővé teszi a folyamatos fejlesztést
Minőségpolitikai nyilatkozat Partnerek elégedettsége A felsőoktatási piacon elfoglalt hely megtartása Versenyképes, hibátlan oktatás, kutatás és más szolgáltatás Érvényes jogszabályok és hatósági előírások szerinti működés Rugalmas alkalmazkodás a partnerek igényeihez Valamennyi munkatárs felelős saját munkája minőségéért Folyamatos képzés, önképzés
Egyetemi Könyvtár- TQM Döntés a TQM alapú minőség kultúra mellett – a minőség mint vezetési filozófia alkalmazása Miért? - Mindenki részt vesz benne - A szervezet minden tevékenységére kiterjed - Partnerközpontúság - Folyamatos fejlesztés – jobb minőségű szolgáltatások - Feladat és felelősség delegálás- motiváció alapja
A minőségfejlesztés útján… Minőségügyi munkacsoport létrehozása- minőségügyi vezetővel A minőség témaköreinek csoport munkával való feldolgozása Minőségmenedzsment tanfolyami képzések a munkatársaknak Dolgozói tréningek- személység fejlesztés, probléma megoldás Használói elégedettség mérése a központi és a kari könyvtárakban-2005, 2009 Teljesítmény mérés az MSZ Teljesítmény mutatók segítségével Partnereink azonosítása Dolgozói elégedettség mérése – egyetemi szinten Szabályzatok, munkaköri leírások egységesítése Stratégia megfogalmazása – 2005, 2010
Eredmények Szakfelügyeleti vizsgálat eredményessége: Az Egyetemi Könyvtár az utóbbi 5-6 évben indult el azon az úton, amely mára a hazai felsőoktatási könyvtári szolgáltató rendszer élvonalába emelte a könyvtárat. Különösen három területen lépett nagyot előre az Egyetemi Könyvtár: 1/ finanszírozási modell-kísérleteivel 2/ az IKT eszközök és szolgáltatások alkalmazásával és végül, de nem utolsó sorban 3/ a könyvtári hálózat és szolgáltatásainak teljes körű integrációjával Különböző minőségtechnikák alkalmazása a döntés előkészítésben, a problémák feltárásában és megoldásában ( SWOT analízis, PGTT, brainstorning,Pareto )
Eredmények A Könyvtár nagyon pontosan kidolgozott stratégiai célokkal, jövőképpel rendelkezik, amelyet a főigazgató évekre szóló fejlesztési tervében foglalt össze. Küldetésnyilatkozata az egyetemi tudásközvetítés információs centrumaként jelöli meg az integrálódott intézményt. A tervezet szövege számos olyan kulcsfontosságú megállapítást tartalmaz, amelynek megvalósulása az egyetemi könyvtárak között szakmailag kiemelkedő helyet jelöl ki számára. A teljesség igénye nélkül kiemelendőnek tartjuk, hogy „… olyan rendszerszemlélettel kell működésüket (t. i. felsőoktatási könyvtárakét) megtervezni, mely rugalmasan alkalmazkodik az egyetemen folyó tevékenységekhez… Érzékenyen kell reagálni valamennyi társadalmi és környezeti, ezen belül pl. az információ- és computer-technikai változásaira is.” Ugyanakkor céljának tekinti, hogy „Az alapszolgáltatásokon túl maradjanak meg a helyi specialitások”, tehát nem uniformizálásra, hanem a szó legnemesebb értelmében átlátható demokratikus és magas szintű működtetésre törekszik a legszélesebb felhasználói körnek szimultán megfelelve.
Hova tartunk? Minősített könyvtár- Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer Fő cél: elégedett felhasználó, minőségi szolgáltatások
Köszönöm a figyelmet!